Fildelare frias i svea hovrätt|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fildelare frias i svea hovrätt
Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
sp_UserOfflineSmall Offline
1083288
October 5, 2006 - 8:55 am
sp_Permalink sp_Print

Personligen anser jag att nedladdning är extremt praktiskt. Bara att klicka igång filmen. En xvid rulle på 700 mb är oftast inte långt ifrån en DVD. Sedan att det finns folk som släpper både TS och TC gör ingen skillnad om man inte vill vänta. På nedladdning kan du få tag på mycket bättre kvaliter, serieavsnitt på 1.4 gb, musik i 320 kbps osv, musik som knappt finns i affären. Varenda gång jag har kört en DVD har det blivit krångligare, det går segare att ladda ifrån en dvd-rom, det är opraktiskt och det är dyrare.

Nej jag fildelar inte.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1083291
October 5, 2006 - 9:30 am
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: [quote=Delph1][quote=yazaka]Bra kvalle och bra ljud? vad jag har sett och hört så brukar piratkopior vara perfekta kopior av orginalet. Samma ljud, samma bild ingen skillnad.
Så varför lägga ner hundratalskronor när man kan få det gratis?

Det var bland det dummaste jag läst i detta forum. Först och främst så stjäl du. Du stjäl något som någon annan spenderat tid på att skapa.

Att sedan påstå att piratkopior är perfekta kopior är ju bara rent nonsens. En klar majoritet av allt som släpps är i komprimerat format, så vitt jag vet, och det är inte perfekta kopior. Långt ifrån. Faktum är snarare att det rätt taskig kvalité på mycket av det som släpps för det är så förbannat stressat att vara först och du hade säkerligen fått ett bättre resultat om du själv gjort en backup på skivan du borde köpa för att stöda artisten som du uppenbarligen lyssnar på.

//Andreas

Ifall en lastbil sladdar av vägen och du står i närheten för att sedan gå fram och inspektera lastbilen som vält. Då upptäcker du att det var en pengatransport för och du vet att sedlarna inte är märkta. Dilemma, skulle du STJÄLA dem, eller låta kosingen vara. Då dessa pengar kan trygga dig för all framtid.

Saknar du moral helt eller? Det är inte mina, jag har på inga vis förtjänat detta. Menar du att du skulle klara av att leva på pengar som är stulna? Jag fick en betydligt bättre uppfostran så...

Nåja, varför tankar man då? För att det finns mellanhänder som inte behövs längre såsom skivbolag som distributerar skivor till butikerna. De vägrar inse att internet kan användas istället för dem, likadant med filmindustrin. Så fort mellanhänderna åker bort, kommer grejorna att hamna på respektabla priser, och upphovsmakarna får betalt.

Att ladda ner är långt ifrån samma sak att protestera mot skivbolagens hantering av musiken. Det är bara ett svepskäl för att man ska få tillgång till så mycket musik som möjligt gratis.

Att det tas ut överpriser är en sak, men att ladda ner musiken får inte storbolagen att inse att det är för dyrt. Bara att det finns en massa folk som hellre tar deras musik utan att betala än att gå till affären och köper den. Bolagen tänker på ett sätt och folk som laddar ner på ett annat och båda spottar på varandra i total oförståelse för den andras situation.

//Andreas

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1083298
October 5, 2006 - 10:00 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=yazaka]Bra kvalle och bra ljud? vad jag har sett och hört så brukar piratkopior vara perfekta kopior av orginalet. Samma ljud, samma bild ingen skillnad.

Det var bland det dummaste jag läst i detta forum. Först och främst så stjäl du. Du stjäl något som någon annan spenderat tid på att skapa.

Att sedan påstå att piratkopior är perfekta kopior är ju bara rent nonsens. En klar majoritet av allt som släpps är i komprimerat format, så vitt jag vet, och det är inte perfekta kopior. Långt ifrån. Faktum är snarare att det rätt taskig kvalité på mycket av det som släpps för det är så förbannat stressat att vara först och du hade säkerligen fått ett bättre resultat om du själv gjort en backup på skivan du borde köpa för att stöda artisten som du uppenbarligen lyssnar på.

//Andreas

Det här med att stjäla.. Är det samma sak att sno ett musik-album över internet som att sno ett musik-album på t.ex Åhlens ?

Sen att det ska vara dålig? kvalitet håller jag absolut inte med om. Ja givetvis är väl vissa det då.. Men långt ifrån alla..

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
1083313
October 5, 2006 - 11:13 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har bara en sak att säga; det är helt idiotiskt att tro att man kan äga ideer och kunna förtrycka massor av människor just pga av det.

Väx upp.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1083317
October 5, 2006 - 11:28 am
sp_Permalink sp_Print

Är diskussioner om piratkopiering tillåtna numera?

*Edit*
Tydligen inte enligt reglerna:
"Piratkopiering

NordicHardware tillåter ej diskussioner kring piratkopierad mjukvara och piratkort. Du får inte posta länkar till sidor som ankyter till dessa ämnen. Vidare tillåter vi inte heller diskussion kring hur man kringgår diverse kopieringsskydd oavsett trådskaparens ursprungliga avsikt.

All form av antydan gällande piratkopierat material är förbjudet."

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1083318
October 5, 2006 - 11:30 am
sp_Permalink sp_Print

Saken är väl att man måste ge folk incitament för att handla. Spelindustrin har ju lyckats rätt bra med det. Man får uppdateringar gratis, och multiplayerservrar ge mervärde. Har man köpt orginalet, så blir helt enkelt upplevelsen bättre.
När det gäller ersättningen till skaparna, så ser jag inte alltid rättvisan i det när det gäller superartister. Varför skall man t.ex. betala massvis med pengar till Per Gessle, för att få tanka ner MP3:or av hans låtar, när jag redan har skivan på vinyl? Har jag inte betalt honom för hans arbete redan, i så fall? Vem betalade hans utbildning, och vem betalar soc och andra bidragsformer till de stackars artisterna innan de slår igenom? Konstigt nog tycker de inte att det är naturligt att dela med sig när väl framgången är ett faktum. Och hur mycket stålar behöver egentligen Madonna och Metallica? Madonna är kanske inte uppe i Bill Gates nivå, men hon lider ju knappast.
Åter igen, när det kommer till musik och filmindustrin, så har jag svårt att inse varför de inte kan förstå att de måste förändras, och ge lite extra. Det är ju knappast så att produktion eller ens lansering har blivit dyrare iom IT-tekniken. Varje år hör man om och om igen att någon ny storfilm spelade in sin kostnad på premiärhelgen. Jaha, borde inte investerarna vara hyffsat nöjda då? Varför skall jag t.ex. behöva betala 500+ för att kunna köpa Lethal Weapon-boxen, filmer som jag redan har betalt ett antal gånger för att se, först på bio, sedan på VHS, igen per TV-licens, och nu för att kunna få se lite extramaterial, så skall jag betala mer än vad de kostade på bio? Löjligt.

Callister
Member
Medlem
1083331
October 5, 2006 - 12:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Det sista du skrev var bra skrivet denstore. Jag kan helt ärligt säga att jag totalt skiter i hur mycket man snor när man laddar ner. Jag kan säga det med gott samvete eftersom pengarna ändå går till skivbolagen som sitter inne på utsugande kontrakt med artister som de var tvugna att skriva på för att komma in på marknaden. Fildelning ger bättre spridning på kulturen utan att nämnvärt ge artisterna mindre pengar. Skivbolagen får säkert mindre pengar men ärligt vem fan bryr sig?

Jag fildelar inte.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1083365
October 5, 2006 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Är diskussioner om piratkopiering tillåtna numera?

*Edit*
"Piratkopiering

NordicHardware tillåter ej diskussioner kring piratkopierad mjukvara och piratkort. Du får inte posta länkar till sidor som ankyter till dessa ämnen. Vidare tillåter vi inte heller diskussion kring hur man kringgår diverse kopieringsskydd oavsett trådskaparens ursprungliga avsikt.

Du måste se skillnaden mellan debatten om piratkopiering och aktiv piratkopering. Vi tillåter inte att man pratar om hur man ska piratkopiera, eller på andra sätt manipulera för att gå runt lagen, men vi har ju diskuterat piratkopiering i sig i flertalet politiska debatter så varför du drar upp detta nu förstår jag inte.

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1083371
October 5, 2006 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=ilg@dd]Är diskussioner om piratkopiering tillåtna numera?

*Edit*
"Piratkopiering

Du måste se skillnaden mellan debatten om piratkopiering och aktiv piratkopering. Vi tillåter inte att man pratar om hur man ska piratkopiera, eller på andra sätt manipulera för att gå runt lagen, men vi har ju diskuterat piratkopiering i sig i flertalet politiska debatter så varför du drar upp detta nu förstår jag inte.

//Andreas

Jag är generellt sett för kopiering.
Vad som fick mej att filura över reglerna var bl.a dessa inlägg:

yazaka wrote: [quote=Dani][quote=Bjornstrom][quote=yazaka][quote=Bjornstrom][quote=ultima]är man bara smart så ger man fan i att dela ut svenska filmer då det alltid är dom folk anmäls för.

Nej, är man smart så sitter man inte på DC++

mm så sant! För privata FTP och vissa torrent sidor är så sjukt mycket bättre.

umm, eller så köper man laugh

hehehe :D. Bättre med köp känns det som, då får du bra qvalle och bra ljud på filmer. Men sant, i dagsläget kommer man undan lätt med Bittorrents.

/Dani

Bra kvalle och bra ljud? vad jag har sett och hört så brukar piratkopior vara perfekta kopior av orginalet. Samma ljud, samma bild ingen skillnad.

Callister wrote: Personligen anser jag att nedladdning är extremt praktiskt. Bara att klicka igång filmen. En xvid rulle på 700 mb är oftast inte långt ifrån en DVD. Sedan att det finns folk som släpper både TS och TC gör ingen skillnad om man inte vill vänta. På nedladdning kan du få tag på mycket bättre kvaliter, serieavsnitt på 1.4 gb, musik i 320 kbps osv, musik som knappt finns i affären. Varenda gång jag har kört en DVD har det blivit krångligare, det går segare att ladda ifrån en dvd-rom, det är opraktiskt och det är dyrare.

Nej jag fildelar inte.

Dessa inlägg styrker inte direkt att det är köpta filmer man diskuterar..
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Andreas Galistel
Member
Medlem
1083385
October 5, 2006 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Helt rätt, därav min starka reaktion 😉
Borde kanske varit lite tydligare.

//Andreas

Callister
Member
Medlem
1083392
October 5, 2006 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Helt rätt, därav min starka reaktion 😉

//Andreas

Du vet väl att jag tkr du e söt även fast vi är skilda på den här frågan? :heart:

Andreas Galistel
Member
Medlem
1083424
October 5, 2006 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=Delph1]Helt rätt, därav min starka reaktion 😉

//Andreas

Du vet väl att jag tkr du e söt även fast vi är skilda på den här frågan? :heart:

Jodå, gullesnutt 😉

//Andreas

yazaka
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 353
1083483
October 5, 2006 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=yazaka]Bra kvalle och bra ljud? vad jag har sett och hört så brukar piratkopior vara perfekta kopior av orginalet. Samma ljud, samma bild ingen skillnad.

//Andreas

Nej jag stjäl inte! Jag gör en perfekt kopia. Om jag skulle kunna göra en perfekt kopia av tex. en TV apparat skulle jag utantvekan göra det. Så länge det håller samma standard!
Det finns tex. kopior av kläder osv. men dessa håller inte samma standard och kvalite som orginalen. Men skulle kineserna göra perfekta kopior skulle jag inte se något fel i att köpa dem istället. Eller kunna göra det själv lätt och smidigt med 2 knapptryckningar.

Nu pratar inte jag om CAM eller TS eller TC versioner som cirklar runt på internet, jag snackar om DVD-rips eller de där DVDfilmerna som ligger på behagliga 4.2gb som är lätta att bränna ner. Dessa har EXAKT samma kvalite som på bio, OM inte bättre!

Jag skulle med glädje (i vissa fall då) stödja min favorit artist, så länge pengarna går till artisten. Men en artist tjänar bara små kronor per såld skiva. Skivbolagen tar den största summan till sig själv, om de skulle sluta vara så ivriga med att tjäna mulltum med pengar så kanske priserna skulle kunna bli lite mer behagliga.
150-200kr för en musikskiva?
200-300kr för en dvd-film?
500-600kr för ett spel?

Jämnföres med att jag kan få allting gratis bara av att klicka med musen ett par gånger?
Det är inte VI som konsumenter som ska rätta oss efter de stora multimiljonsföretagen. Utan de måste inse att VI konsumenter inte vill gå till butik, utan vill sitta hemifrån och få tag på allt.
Denna ramsa med att de förlorar miljontalskronor på piratkopiering körde de då kasettbandet kom. Vad hände? Jo de finns anpassa sig och leva med det, inget större fara livet gick vidare. Likadant är det idag, fast de måste inse att skivor inte säljer lika bra. Ge oss tjänser så att vi kan med billig penning köpa film och spel från internet!

I de flesta fallen köper jag mina spel då jag vill uppleva online spelandet då detta är roligast. Men att bara kunna betala 200-300kr för en CD-Nyckel varför inte? sen kan man laddaner spelet gratis.
Då slipper man dyra kostnader av att tillverka spelen på skiva eller annat crap.

Det som är roligaste av det hela med piratkopiering, speciellt i Sverige. Är att den har ett stort community, och en stark makt! Efter piratebay dramat så blev det ett jävla liv. Vad gjorde politikerna då? mm, tänk efter, egentligen ska inte piratkopiering kunna ha sådan "makt" då det är olagligt, men vad ska man göra när en miljon personer piratkopierar?

Ja jag är för piratkopering, ja jag har piratkopierat. Jag köper de spel jag vill ha, efter att testat spela det på diverse ställen. Köper då pga. online möjligheten. Men vill gärna se att man kan bara köpa själva CD-Nyckeln som behövs online för några hundra kronor, senare laddaner spelet från företagets hemsida. Musik bryr jag mig inte så mycket om, då artisten i sig får bara fjuttpengar per skiva. Tycker hela musikbranschen är fel.
Film kan hända att jag köper, dock sällan, men tittar på bio då jag älskar stämningen med vänner eller annat sällskap. Men att kunna mysa hemma och se en ny film varför inte?

"Home cooking is killing the restaurant business"

Andreas Galistel
Member
Medlem
1083506
October 5, 2006 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

yazaka wrote: Nej jag stjäl inte! Jag gör en perfekt kopia. Om jag skulle kunna göra en perfekt kopia av tex. en TV apparat skulle jag utantvekan göra det. Så länge det håller samma standard!
Det finns tex. kopior av kläder osv. men dessa håller inte samma standard och kvalite som orginalen. Men skulle kineserna göra perfekta kopior skulle jag inte se något fel i att köpa dem istället. Eller kunna göra det själv lätt och smidigt med 2 knapptryckningar.

Vadå perfekt kopia? Du laddar ner något du inte betalat för som kostar pengar att skapa, producera, etc!
Att fördelningen sedan är skev är relativt ointressant. Dina liknelser är helt felaktiga. Jag förstår inte alls hur du kan dra sådana paralleller här.

Nu pratar inte jag om CAM eller TS eller TC versioner som cirklar runt på internet, jag snackar om DVD-rips eller de där DVDfilmerna som ligger på behagliga 4.2gb som är lätta att bränna ner. Dessa har EXAKT samma kvalite som på bio, OM inte bättre!

Hur i hela friden kan något som komprimeras ha samma kvalité som källan? Du måste vara syn och hörselskadad för att kunna uppleva det. Det finns ingen logik i det.

Jag skulle med glädje (i vissa fall då) stödja min favorit artist, så länge pengarna går till artisten. Men en artist tjänar bara små kronor per såld skiva. Skivbolagen tar den största summan till sig själv, om de skulle sluta vara så ivriga med att tjäna mulltum med pengar så kanske priserna skulle kunna bli lite mer behagliga.
150-200kr för en musikskiva?
200-300kr för en dvd-film?
500-600kr för ett spel?

Jämnföres med att jag kan få allting gratis bara av att klicka med musen ett par gånger?

Priserna må vara skeva, men det rättfärdigar inte stöld.

Det är inte VI som konsumenter som ska rätta oss efter de stora multimiljonsföretagen. Utan de måste inse att VI konsumenter inte vill gå till butik, utan vill sitta hemifrån och få tag på allt.
Denna ramsa med att de förlorar miljontalskronor på piratkopiering körde de då kasettbandet kom. Vad hände? Jo de finns anpassa sig och leva med det, inget större fara livet gick vidare. Likadant är det idag, fast de måste inse att skivor inte säljer lika bra. Ge oss tjänser så att vi kan med billig penning köpa film och spel från internet!

Ja, och det har ju hänt saker faktiskt, men om vi har piratkopiering att tacka för det är jag högst tveksam till. Det går långsamt, men det händer saker.

//Andreas

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1083686
October 6, 2006 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Efter att ha tänkt på saken länge o väl senaste månaden har jag kommit på två saker.

1) Den som håller i stålarna bestämmer. Man kan också formulera det som att kunden har alltid rätt.

Nu är iofs inte pirater riktiga kunder, tekniskt sett. Men de är potentiella kunder som inte har accepterat företagens offert. Under tiden så kan man säga att dessa potentiella konsumenter konsumerar material olovligen. De STJÄL INTE. Per definition dvs. Företag/artister må räkna ut en utebliven inkomst men det är fortfarande inte stöld helt och hållet. Med det sagt säger jag inte heller att det är rätt att "olovligen konsumera".

2) Andra saken jag kommit på är att det är att folk faktiskt har en förmåga att handla irrationellt. Dvs, även fast dom allra flesta vet att olovlig konsumtion är något dåligt så gör man det ändå, eftersom det gynnar på ett personligt plan (ekonomi, tid, bekvämlighet). Plus att gratis är gott.
Man får ju media som är försumbart sämre än originalet.

Så jag håller med det som bl.a Callister och yazaka säger.
Det är värt på ett personligt plan att "olovligen konsumera" och därmed handla irrationellt. Och vissa kanske känner att dom vill avstå. Visst, de får avstå.
Vissa kanske tycker att man bör avstå från kött, eller rökning (väldigt irrationellt!). Och det får de väl tycka. Men att handla tvärtemot har ingenting att göra med moral eller "uppfostran". Det är ett helt naturligt beteende där man sätter personlig bekvämlighet vs och andras välstånd på en våg. Och det är nog ingen nyhet att personliga intresset oftast väger tyngst.
(Att andras välstånd inte spelar någon roll ser man ju tydligt när folk köper onödigt dyra kläder eller DVD-filmer för den delen, i stället för att hjälpa svältande människor i u-länder.)

Men här kommer företagen in i bilden. De måste sätta mer vikt på sin del av vågen genom att ge mer för lägre pris, om möjligt gratis (reklamfinansierat?), OM dom vill få kunder och pengar. Vill dom inte göra den ansträngningen så får dom gärna ruineras. Finns säkert andra företag som är villiga att ta deras plats.

Sammanfattat kan man säga att en pirat tankar för att han kan och han tycker att det är värt det. Att artister/företag far illa är "synd" på sin höjd. Speciellt med vetskapen om att de inte går och svälter.
Sen kan man ju hävda att de uteblivna intäkterna för produktionsbolagen leder till sämre material. Men det håller jag helt enkelt inte med om.[/url]

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 205
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL