February 17, 2004
Idag såg jag filmen/dokumentären av Al Gore om Global Warning (på arbetstid :D), vet inte vad den heter, orkade inte kolla upp det. Ville bara säga att den var verkligen sevärd och att fler borde se den. Om hela världens befolkning hade sett den filmen skulle det inte bli katastrofala följder om sisådär 100 år. Om det fortsätter som det gör idag så kommer världen förändras och bli obeboelig på många ställen, dvs det kommer att bli katastrof.
Ville bara säga att den påverkade mig och många andra som såg filmen.
/Dani
January 22, 2003
Vitamin-C wrote: jag gillar inte den filmen, det käns som att den var ricktad till idioter.
den var bara iriterande att se, absolut inte en dokumentär.
jag föredrar de tråkiga standard grejjorna man kan se på discovery 😀
Word!
Vi fick se den som en introduktion till naturkunskapen i skolan, lärarna påpekade måååånga gånger att han har ett ekonomiskt intresse i filmen, och att det är mycket som inte stämmet.
Men visst, tycker man om propaganda eller tror på det som skrivs i aftonbladet om vad som kommer hända med jorden så kan jag rekomendera den.
Bästa scenen är ju klippet från futurama där dom förklarar hur "global warming" går till, eller "NONE LIKE IT HOT!" som dom kollar det
February 17, 2004
Mean Machine wrote: Sen att snubben tjänar ruskiga pengar och själv glider runt i en Escalade (jättemiljövänligt!), äger ett hus som konsumerar ström som halva Kina spelar ingen roll?
Nä, han gör det för att tjäna pengar, han har inget intresse i miljön alls.
Jo köper det du säger, han är precis som alla andra giriga människor som vill tjäna pengar. Därför är jorden dömd till undergång. Tror aldrig vi kommer att se någon större förändring i miljöförstöringen. Möjligtvis om länderna tar tag i det och stiftar lagar, men det lär ju dröja.
Men ok om Gore med rent samvete kan glida runt i en vråltörstig bil så är det hans problem. Tycker var och en ska göra en egen bedömning efter att ha sett filmen. Jag funderade starkt på en sportbil, men väljer då hellre en bil som drar under 0,5 eller kanske en elbil.
/dani
February 12, 2003
Dani wrote: Jo köper det du säger, han är precis som alla andra giriga människor som vill tjäna pengar. Därför är jorden dömd till undergång. Tror aldrig vi kommer att se någon större förändring i miljöförstöringen. Möjligtvis om länderna tar tag i det och stiftar lagar, men det lär ju dröja.
Jag tror snarare att jänkarna borde ta tag i läget och skriva på Kyoto-protokollet, de står ensamma för en tredjedel av koldioxidutsläppen. Så länge det finns amerikaner med liknande värderingar kommer det fortsätta gå käpprätt åt helvete.
March 6, 2001
Vitamin-C wrote: jag gillar inte den filmen, det käns som att den var ricktad till idioter.
den var bara iriterande att se, absolut inte en dokumentär.
jag föredrar de tråkiga standard grejjorna man kan se på discovery 😀
Vill inte kalla folk för idioter men filmen har absolut ett värde å det är att folk som kanske tidigare aldrig brytt sig om vad som händer omkring oss kanske nu äntligen får det.
Innehållet kanske inte alltid stämmer men att tro att människan inte påverkar miljön och att det går fortare än många tror, DET är idioti 🙂
Inte alla som hänger på Discovery 😉
December 27, 2003
Det finns säkert lika många studier som visar att bilar kommer göra så jorden förstörs som att de inte alls är så. Jorden släpper själv ut koldioxid bla bla bla, jag själv tror att det är som allt annat, en naturlig process. Att vi hjälper det på traven med utsläpp och sånt är jag helt medveten om och det kommer kunna ändras med hårdare regler och bättre teknik. Frågan är dock om det inte blir så att nångång i framtiden så kommer koldioxid utsläppen att vara jätte lite och då kommer forskarna fram med "Hörni de var inte koldioxiden, vi har de här problemet!" Precis samma sak som med fetma, förut var kolhydrater de värsta som finns och nu transfett. Man får ta allt med en nypa salt helt enkelt. Filmen är säkert riktigt sevärd, känns som det kan ge oss en helt lagligt anledning att förbjuda alla fula Volvo modeller från 50-tal till -99 🙂
I trust everyone, it's just the devil inside I don't trust
Overclockers.se
February 17, 2004
NES_Boy wrote:
Word!Vi fick se den som en introduktion till naturkunskapen i skolan, lärarna påpekade måååånga gånger att han har ett ekonomiskt intresse i filmen, och att det är mycket som inte stämmet.
Men visst, tycker man om propaganda eller tror på det som skrivs i aftonbladet om vad som kommer hända med jorden så kan jag rekomendera den.
Bästa scenen är ju klippet från futurama där dom förklarar hur "global warming" går till, eller "NONE LIKE IT HOT!" som dom kollar det
Det jag fastnade för i filmen var studierna av hur glaciärerna har minskat och i många fall försvunnit under de senaste 40-50 åren. Tyckte det var en klar bild på hur situationen ser ut. Hur såna mängder med is har försvunnit under så kort tid har jag svårt att begripa. Och att påstå att det är en naturlig process är ju löjligt. Man blir förbannad :arg:
/Dani
December 17, 2005
haha bli miljomedveten, ar du helt fran vettet manniska? Suckers som fods efter mig for gott fixa upp min skit.. Ror inte mig i nacken.. Ska fan borja grava ner batterin och skit i tradgardar som ren protest for allt bullshit
Sjalv har jag bidragit med over 800 liter soppa denna vinter at naturen... Tank om alla var som mig
December 27, 2003
Bjornstrom wrote: haha bli miljomedveten, ar du helt fran vettet manniska? Suckers som fods efter mig for gott fixa upp min skit.. Ror inte mig i nacken.. Ska fan borja grava ner batterin och skit i tradgardar som ren protest for allt bullshit
Sjalv har jag bidragit med over 800 liter soppa denna vinter at naturen... Tank om alla var som mig
Då äre nog ganska säkert att jorden skulle sett ut som Ryssland, totalt jävla underutvecklat och smutsigt pga din jätte höga IQ som kommer på ideer som att gräva ned batterier i marken...
I trust everyone, it's just the devil inside I don't trust
Overclockers.se
December 17, 2005
NiCKE^ wrote: [quote=Bjornstrom]haha bli miljomedveten, ar du helt fran vettet manniska? Suckers som fods efter mig for gott fixa upp min skit.. Ror inte mig i nacken.. Ska fan borja grava ner batterin och skit i tradgardar som ren protest for allt bullshit
Då äre nog ganska säkert att jorden skulle sett ut som Ryssland, totalt j**la underutvecklat och smutsigt pga din jätte höga IQ som kommer på ideer som att gräva ned batterier i marken...
oja.. :eye:
October 10, 2004
Filmen är ju i sig själv bra. Men man måste ändå vara kritisk. Tycker tex. att diagramen han vissar väl missvisande, kommer inte exakt hur då det var ett tag sen.
Inte bara det utan vad är hans tanke med själva filmen? Försöka bli känd igen efter en misslyckad president kandidat tid? Tjäna pengar? vem vet, men jag tror ändå det ligger mer bakom skiten än vad man får veta.
Dani Det är naturligt att glasiär kommer och glasiär försvinner. Men vad som händer är att vi påskyndar processen och sen låter den inte återbygga sig.
December 1, 2006
Naturligtvis kommer jorden så småningom att dö... Tar den inte död på sig själv (på "naturlig" väg utan vår hjälp) så kommer ju solen, som är en stjärna och har begränsad livslängd, att slockna om ett antal tusen år...
Frågan är ju bara... Ska vi hjälpa till och skynda på det hela lite så den dör om, säg 50 år... eller hundra år... Istället för 1000 år eller 10 000 år? För fortsätter vi i den här takten så finns det väl knappast några garantier för att den inte är död redan om 50 år, eftersom det inte är en konstant jämn process utan en allt mer accelererande sådan...
Nej, det behöver nog hända något drastiskt så att människosläktet (mig själv inräknat tyvärr) vaknar upp om våra barn och barnbarn ska kunna leva här om 50-100 år...
October 18, 2006
Det är imponerande att så många kan tjäna pengar på helt substanslösa gissningar.
Jag tror att "global whining" inom några år kommer att läggas på domedagsteoriernas mörka vind för att samla damm tillsammans med bl.a. skogsdöden och överbefolkningen.
Vad gäller Kyotoavtalet så handlar det om att minska koldioxidutsläppen med några få procent och då skall man hålla i minnet att endast 1.5% av de totala koldioxidutsläppen skaps av människan så Kyoto känns mer än lovligt tandlöst och dessutom troligen helt onödigt.
Om det inte går att ge en exakt progons över vädret 3 dagar framåt hur kan man då tro att det går att förutsäga hur klimatet skall bli om 100 år?
Gissningslekar med datorer är vad forskarna ägnar sej åt, där man hela tiden måste komma med värre och värre gissningar för att höras över mediabruset.
2 Guest(s)