November 16, 2002
Dehman wrote: Min polare köpte den för någon dag sedan. Vet inte om det är en Antivietnamkrigsfilm, men den är skum. De sjunger om mastrubation, orgie, opium, LSD mm. 😀
Ni har väl sett dukiareklamen där han killen dansar på ett ett bord, det är från den filmen. 😀
men e det inte den filmen då det är en kille som ska rycka in o göra miltärtjänst i veitnam o hans kompisar blir typ sura på han för att han ska det och sen knarkar dom i resten av filmen har jag för mig
October 9, 2003
http://www.imdb.com/title/tt0079261/
Filmen är mer eller mindre en klassiker, bör få den av Boxman idag på posten. Klart värd att se, om man gillar en "musikal-äventyr" film 🙂
September 11, 2002
Men alltså.. film-musikaler i all ära, men en musikal ska ses live på scen och helst i originaluppsättning! Jämför bara med till exempel Grease. Visst charmade John Travolta en hel generation (mamma smälter fortfarande när hon ser på Grease) men pjäsen är skriven för musikalscenen, inte i filmformatet. Att göra film av en musikal är lika mycket en hädelse som att sända inspelad teater eller opera på TV... Blä!
July 16, 2001
Bar-Code: Där tycker jag du har fel. Det är finns oerhört många otroligt bra musikaler på video och det inte sämre än på teater även om teater är en helt annan känsla. För film- & musikälskare är musikfilmer och musikaler guld!
Hair är en otroligt skön film som handlar om hippietiden i USA under 1960-.talet. Filmens tema är "Flower Power" och allt som där ingår.
Frisläppta hippies med sexorgier, droger, bra musik och protest mot krig. I detta fall Vietnamkriget.
En riktig klassiker som jag tycker alla med ett musikintresse borde se.
September 11, 2002
frallz wrote: Bar-Code: Där tycker jag du har fel. Det är finns oerhört många otroligt bra musikaler på video och det inte sämre än på teater även om teater är en helt annan känsla. För film- & musikälskare är musikfilmer och musikaler guld!
frallz: Där tycker jag att du har fel 🙂
Smaken är som baken. Ingen filmatiserad musikal jag har sett har levt upp till scen-orginalet. Inte heller brukar filmatiserade musikaler ha en särskilt hög budget jämfört med annan storfilm. Därför tycker jag både att hela andemeningen med originaluppsättningen har gått förlorad, samtidigt som jag upplever att filmen är ett enda halvlågbudgetprojekt.. På scen upplever jag nämligen att stora musikaler verkligen är påkostade stora projekt som kan överväldiga mig totalt. Men ingen filmatiserad musikal har någonsin kunnat påverka mig på samma sätt.
Men visst finns det bra musikaler på film! Både Disney och Dreamworks, tillsammans med många andra mindre kända bolag, har gjort helt otroliga tecknade musikalfilmer. Sen har vi musikalfilmer så som Moulin Rouge, som också är rätt bra. Men i den här tråden handlar det ju bara om musikaler som spelats både på scen och filmatiserats, så då faller både Disney och Moulin Rouge bort..
2 Guest(s)