July 13, 2002
Kan någon upplysa mig varför det tar en sån jävla tid för vissa filmer innan de har premiär i sverige jämfört med USA medans andra har premiär samtidigt eller kort därefter!?
Orsaken varför jag frågar är för att jag nyss fick reda på att Alien vs Predator inte har premiär i sverige förens i NOVEMBER!!! Men i USA släpps den imorrn (tror jag)! Fattar inte vadfaen som ska ta närmare 3 månader.. antällde de nån jävla analfabet till att fixa subtitels till filmen eller?! Inte konstigt att folk laddar hem filmerna istället då dvd:n typ hinner släppas innan den kommer på bio här!
:arg: :arg: :burn: :banghead: :burn:
July 13, 2002
MoparPower wrote: Jag och mina polare funderade lite på att biofilmer kanske återanvänds. Då slipper man ju göra så många kopior, det är visst rätt dyrt med film. Men för spel och DVD borde ju inte spela nån roll.
Går filmen bara dryga 2½ månad på bio då? Kanske stämmer!
October 31, 2003
Elias667 wrote: [quote=MoparPower]Jag och mina polare funderade lite på att biofilmer kanske återanvänds. Då slipper man ju göra så många kopior, det är visst rätt dyrt med film. Men för spel och DVD borde ju inte spela nån roll.
Går filmen bara dryga 2½ månad på bio då? Kanske stämmer!
Ja dom visas nog inte på så många iaf. Men Star Wars, LOTR och liknande går ju längre. Iofs LOTR hade väl samtidig premiär och SW ligger väl på HD men andra storfilmer. Undrar om svensk text ligger på filmen eller en annan rulle???
December 27, 2003
Ja hur filmer kan släppas innan den riktiga premiären är för att en viss person som testar rullen innan den visas på exempelvis premiären råkar göra en liten kopia och tar med den hem. Varför de tar lång tid för svenska filmer är för att de ska bli PAL på NTSC filmerna och det ska sättas subtitles på den också. De är massa olika faktorer.
I trust everyone, it's just the devil inside I don't trust
Overclockers.se
August 16, 2002
NiCKE^ wrote: Ja hur filmer kan släppas innan den riktiga premiären är för att en viss person som testar rullen innan den visas på exempelvis premiären råkar göra en liten kopia och tar med den hem. Varför de tar lång tid för svenska filmer är för att de ska bli PAL på NTSC filmerna och det ska sättas subtitles på den också. De är massa olika faktorer.
ehm biofilmer är varlen NTSC eller PAL... det är en tjock rulle som visas på en projektor... typ stenåldersteknik... subtitles tar en arbetsdag att göra... först kollar dom filmen en gång, sen kollar dom och översätter on the fly... det är snarare så att filmer som man inte vet kommer slå igenom stort låter man gå ett tag o se om folk gillar den, sen om dom är det så visar man dom i andra länder...
July 13, 2002
Men hur faen kan man tvivla på att alien vs predator kommer slå igenom ??!??!?
Iofs kanske den filmen är dyr att köpa visningsrättigheterna till, för det finns ju filmer som nog tippat skulle få betydligt färre visningar än avp på pappret men redan finns här!
Dessutom har de ju redan bestämt att den ska ha premiär i sverige, så vad är meningen med att avvakta och se hur den lyckas i USA? Alla biografer kanske inte köper den om den går dåligt eller?
August 16, 2002
Elias667 wrote: Men hur faen kan man tvivla på att alien vs predator kommer slå igenom ??!??!?
Iofs kanske den filmen är dyr att köpa visningsrättigheterna till, för det finns ju filmer som nog tippat skulle få betydligt färre visningar än avp på pappret men redan finns här!
Dessutom har de ju redan bestämt att den ska ha premiär i sverige, så vad är meningen med att avvakta och se hur den lyckas i USA? Alla biografer kanske inte köper den om den går dåligt eller?
ingen aning... dom kanske bara är sega där på filmbolaget...
June 28, 2001
det är dyrare att köpa in nya filmer, priset sjunker för varje dag, och dom rullarna som filmen ligger på är väldigt dyra av någon dum anledning, stenåldersteknik ja.
för många år sedan var det tal om att Bio'n skulle tanka filmerna över nätet, men då var dom rädda att folk skulle sno filmerna på vägen...
lite konstigt att dom inte använder sig av DVDskivor nu mer.
någon som orkar maila sf och fråga varför exakt det tar så lång tid för dom ?
June 28, 2001
Arny wrote: När det gäller DVD och spel ska ju den amerikanska marknaden mättas först. Vi i övriga världen får vänta lite tills de har tryckt upp fler skivor.
men att skicka några fjuttiga skivor till sverige och kopiera ut dom i hundratal på en dag är inte vidare svårt.
1 Guest(s)