Filmpremiärer?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Filmpremiärer?
Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 15, 2004 - 10:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan någon upplysa mig varför det tar en sån jävla tid för vissa filmer innan de har premiär i sverige jämfört med USA medans andra har premiär samtidigt eller kort därefter!?

Orsaken varför jag frågar är för att jag nyss fick reda på att Alien vs Predator inte har premiär i sverige förens i NOVEMBER!!! Men i USA släpps den imorrn (tror jag)! Fattar inte vadfaen som ska ta närmare 3 månader.. antällde de nån jävla analfabet till att fixa subtitels till filmen eller?! Inte konstigt att folk laddar hem filmerna istället då dvd:n typ hinner släppas innan den kommer på bio här!

:arg: :arg: :burn: :banghead: :burn:

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
696166
August 15, 2004 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

...Och framförallt: hur lyckas malaysierna få ut dessa filmer på warezmarknaden innan de begått premiär?

pcw
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 853
696168
August 15, 2004 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra fråga.

Desamma gäller ju releaser av tv-spels konsoller och spelen. DVD-filmer och mycket annat smått och gott.

Den enda logiska förklaringen jag kan komma på är:

Dom vill kolla marknaden. Se hur pass bra filmen/spelet slår igenom.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
696172
August 15, 2004 - 10:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag och mina polare funderade lite på att biofilmer kanske återanvänds. Då slipper man ju göra så många kopior, det är visst rätt dyrt med film. Men för spel och DVD borde ju inte spela nån roll.

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
696175
August 15, 2004 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: Jag och mina polare funderade lite på att biofilmer kanske återanvänds. Då slipper man ju göra så många kopior, det är visst rätt dyrt med film. Men för spel och DVD borde ju inte spela nån roll.

Går filmen bara dryga 2½ månad på bio då? Kanske stämmer!

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
696178
August 15, 2004 - 10:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror inte det 🙂

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
696180
August 15, 2004 - 10:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Elias667 wrote: [quote=MoparPower]Jag och mina polare funderade lite på att biofilmer kanske återanvänds. Då slipper man ju göra så många kopior, det är visst rätt dyrt med film. Men för spel och DVD borde ju inte spela nån roll.

Går filmen bara dryga 2½ månad på bio då? Kanske stämmer!

Ja dom visas nog inte på så många iaf. Men Star Wars, LOTR och liknande går ju längre. Iofs LOTR hade väl samtidig premiär och SW ligger väl på HD men andra storfilmer. Undrar om svensk text ligger på filmen eller en annan rulle???

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
696181
August 15, 2004 - 10:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: Jag tror inte det 🙂

Men nån jäkla anledning måste det ju finnas! De gör det ju faen inte bara för skojs skull

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
696186
August 15, 2004 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Sen ska ju Alien ut och göra Sen kväll med luuk och sånt först i USA och sen här. Men filmer kommer ju först i asien!??

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
696194
August 15, 2004 - 11:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Men vem faen bryr sig om sen kväll med luuk, fler som kollar på jay leno, letterman och conan ändå!

NiCKE^
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 708
696241
August 16, 2004 - 1:08 am
sp_Permalink sp_Print

Ja hur filmer kan släppas innan den riktiga premiären är för att en viss person som testar rullen innan den visas på exempelvis premiären råkar göra en liten kopia och tar med den hem. Varför de tar lång tid för svenska filmer är för att de ska bli PAL på NTSC filmerna och det ska sättas subtitles på den också. De är massa olika faktorer.

I trust everyone, it's just the devil inside I don't trust

Overclockers.se

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
696243
August 16, 2004 - 1:14 am
sp_Permalink sp_Print

NiCKE^ wrote: Ja hur filmer kan släppas innan den riktiga premiären är för att en viss person som testar rullen innan den visas på exempelvis premiären råkar göra en liten kopia och tar med den hem. Varför de tar lång tid för svenska filmer är för att de ska bli PAL på NTSC filmerna och det ska sättas subtitles på den också. De är massa olika faktorer.

ehm biofilmer är varlen NTSC eller PAL... det är en tjock rulle som visas på en projektor... typ stenåldersteknik... subtitles tar en arbetsdag att göra... först kollar dom filmen en gång, sen kollar dom och översätter on the fly... det är snarare så att filmer som man inte vet kommer slå igenom stort låter man gå ett tag o se om folk gillar den, sen om dom är det så visar man dom i andra länder...

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
696248
August 16, 2004 - 1:29 am
sp_Permalink sp_Print

Men hur faen kan man tvivla på att alien vs predator kommer slå igenom ??!??!?

Iofs kanske den filmen är dyr att köpa visningsrättigheterna till, för det finns ju filmer som nog tippat skulle få betydligt färre visningar än avp på pappret men redan finns här!

Dessutom har de ju redan bestämt att den ska ha premiär i sverige, så vad är meningen med att avvakta och se hur den lyckas i USA? Alla biografer kanske inte köper den om den går dåligt eller?

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
696251
August 16, 2004 - 1:54 am
sp_Permalink sp_Print

Elias667 wrote: Men hur faen kan man tvivla på att alien vs predator kommer slå igenom ??!??!?

Iofs kanske den filmen är dyr att köpa visningsrättigheterna till, för det finns ju filmer som nog tippat skulle få betydligt färre visningar än avp på pappret men redan finns här!

Dessutom har de ju redan bestämt att den ska ha premiär i sverige, så vad är meningen med att avvakta och se hur den lyckas i USA? Alla biografer kanske inte köper den om den går dåligt eller?

ingen aning... dom kanske bara är sega där på filmbolaget...

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
696514
August 16, 2004 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

det är dyrare att köpa in nya filmer, priset sjunker för varje dag, och dom rullarna som filmen ligger på är väldigt dyra av någon dum anledning, stenåldersteknik ja.

för många år sedan var det tal om att Bio'n skulle tanka filmerna över nätet, men då var dom rädda att folk skulle sno filmerna på vägen...

lite konstigt att dom inte använder sig av DVDskivor nu mer.

någon som orkar maila sf och fråga varför exakt det tar så lång tid för dom ?

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
696622
August 16, 2004 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra idé! Jag nominerar de med flest inlägg 🙄

Ska fixa lunch, kanske knåpar ihop nått efter det!

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
696711
August 16, 2004 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

När det gäller DVD och spel ska ju den amerikanska marknaden mättas först. Vi i övriga världen får vänta lite tills de har tryckt upp fler skivor.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
696802
August 16, 2004 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: När det gäller DVD och spel ska ju den amerikanska marknaden mättas först. Vi i övriga världen får vänta lite tills de har tryckt upp fler skivor.

men att skicka några fjuttiga skivor till sverige och kopiera ut dom i hundratal på en dag är inte vidare svårt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 138
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL