Filosof/Fysik-tider|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Filosof/Fysik-tider
c8h10n4o2
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 223
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 12, 2001 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Satt och slöade lite och hittade en ganska intressant site. Grabben verkar galen, men det är ett klart roligt tankeexpriment!

Kan ingen här försäka orka läsa alltihop och sedan komma med en logisk förklaring till att det är fel? 😀

OBS! Tar säkert nån timma att läsa den!
Länk:
http://home.bip.net/janmat/universum.htm

Donan Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 730
120175
December 13, 2001 - 4:12 am
sp_Permalink sp_Print

Ojojoj.. killen har grubblat för mycket med för lite fakta.

"Magnetism" skapas inte av "cirkulation".
Det är elektronströmmar som skapar magnetfält.

Om solen verkligen stod stilla och jorden cirkulerade runt den så skulle det vara mycket svårt att förklara två saker, varför jordens bana inte är rund och varför vi inte dras in i solen.

Eeh.. ehm.. kanske nåt som kallas för MASSA kanske? typ.. TRÖGHET?
Man behöver kraft för att ändra rörelsen på en kropp (med massa då), utan kraft fortsätter den alltså rakt fram i samma fart.
Jorden åker att visst håll med en viss fart och solens gravitation drar i den (från sidan) så att den byter riktning.
Jordens massa, fart och avstånd från solen (dvs styrkan av solens gravitation) gör att jorden bara går runt och runt solen utan att ramla i.
Vaddå inte rund? Den är inte exakt rund, men nästan. Om han menar årstiderna så beror det på att jordens rotationaxel är vinklad i förhållande till jordens bana runt solen. Det fick man ju lära sig i GRUNDSKOLAN!

Sen orkade jag inte läsa mer...

[ Detta Inlägg ändrades av: Donan Fear den 2001-12-13 05:12 ]

c8h10n4o2
Medlem
120216
December 13, 2001 - 8:43 am
sp_Permalink sp_Print

Jo, sant är det.
Men det var rätt kul att läsa hans idéer ändå faktiskt, kul tankeexpriment som sagt...

kode
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 333
120218
December 13, 2001 - 8:52 am
sp_Permalink sp_Print

tycker han verkar vara något av en idiit.

Wedge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 368
120283
December 13, 2001 - 12:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket intressant när man tänker igenom det. Helt klart en bra teori!

Way2SloW
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 327
120366
December 13, 2001 - 3:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Något ligger det i endel han säger. Kul teori! Eller skall man säga teorier!

lajnus
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 29
120392
December 13, 2001 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jorden åker egentligen rakt fram, men solen gravitation kröker rummet så den kortaste vägen blir cirkel formad. Därför snurrar jorden runt solen.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
120540
December 13, 2001 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

...ovalformad...

nOOki
Medlem
Forum Posts: 209
120588
December 13, 2001 - 10:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Ååååh...jag älskar fysik...hinner inte läsa den där nu dock...får vell ta det i morgon... smile

nOOki
Medlem
Forum Posts: 209
120592
December 13, 2001 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-12-13 16:42, lajnus wrote:
Jorden åker egentligen rakt fram, men solen gravitation kröker rummet så den kortaste vägen blir cirkel formad. Därför snurrar jorden runt solen.

Jag skulle helre säga att det har med centripetalkraft att göra...klasisk fysik...jorden vill fortsätta rakt ut i rymden men solen drar tillbax den mot sig vilket skapar en rund eller eliptisk bana...nästan rund är den... smile

Brännarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 268
120619
December 13, 2001 - 11:22 pm
sp_Permalink sp_Print

men LOL på er som direkt avfärdar vad han skriver om..... har ni ens läst igenom det..... det har jag iaf..... ni som inte läst detta kan gott och väl hålla käften tycker jag.... och att påpeka det ni lärt er på fysik a och b timmarna, sluta med det.... j**la fjortis fasoner..... man ska inte tro på allt´...... därmed inte sagt att man inte ska föröka att förstå det som är vår verklighet...

det som stämde för 200 år sedan stämer inte nu och det som stämmer nu kommer inte att vara korrekt om ytterligare 200 år.....

Ajjdiis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
120647
December 14, 2001 - 12:26 am
sp_Permalink sp_Print

Det är en intressant teori, och jag håller mig öppen så länge motsatsen är bevisad.

c8h10n4o2
Medlem
120860
December 14, 2001 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, han har helt klart tänkt iaf!

Föresten, är det någon här som vet mer om fotoner?
Jag har rätt dålig koll måste jag säga, trodde de hade nåt med ljuspartiklar å göra...

Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 779
121102
December 14, 2001 - 11:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har inte läst hela men jag anser det inte heller vara värt tiden det skulle ta. Jag är ingen fysikalisk expert, inte något vetenskapligt geni överhuvudtaget men jag anser ändå att det finns allt för stora brister i hans resonemang för att jag skall ta teorierna på allvar.

Först och främst har han gjort ett stort fel genom hela sin tankegång, detta skriver han till och med i början. Han likställer fysik med filosofi och religion. Det är en felaktig koppling. Filosofi (även om det är mycket intressant)och religion bevisar ingenting, de är bara manifestationer av människors vilja att förstå saker. De är logiska eller ologiska resonemang om hur allting hänger ihop. Men de är bara tankar, egna idéer, precis som killens teorier. Fysik är någonting som man genom experiment bevisat. Han använder uttryck som "jag har förstått" och "då insåg jag" genom hela sin uppsats utan att egentligen ha "förstått" någonting. Han bara tror och filosoferar.

Sedan påstår han att gravitation är magnetism. Det kan den ju inte vara. Om gravitation vore magnetism så skulle en elktromagnet som lades på en våg väga allt mer när man låter mer och mer ström flyta igenom den. Jag påstår att så inte är fallet.

På ämnet magnetsim kan det skulle jag också vilja be honom förklara hur jorden kan ha ett separat gravitiationsfält och ett magnetfält om nu gravitation skulle vara magnetsim. Min kompass tycker i alla fall att de är olika saker. Dessutom skulle jag vilja att han berättade lite mer om sina teorier rörande utbredning. Ett magnetsikt fält avtår linjärt mot avståndet, det vill säga att på det dubbla avståndet så är magnetfältet hälften så starkt. Ett gravitionsfälts kraft minskar däremot med kvadraten på avståndet, alltså är kraften en fjärdedel så stark på det dubbla avståndet. De båda har således distinkta skillnader.

Det blev långt det här, jag vet. Men jag tycker att man skall ha mer bevis för sina påståenden innan man börjar försöka omforma vår världsuppfattning. Sedan blev jag lite arg när jag läste ett inlägg ovan där någon ansåg att det var "fjortisfasoner" att avfärda teorierna. Kanske finns det orsaker att inte sätta särskilt stor tro till detta. Det behöver inte nödvändigtvis vara sant bara för att man har en teori och jämför sig själv med Einstein, Copernicus och Galilei.

HAL 9000
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 30
121195
December 15, 2001 - 11:03 am
sp_Permalink sp_Print

Har ej läst allt om hans teorier, men läste också lite om hans "vetenskapliga bakgrund" som "stins" i hans memoarer LOL. Denna man har ju uppenbara brister i kunskap om basal fysik.

Låt vetenskapsmän/kvinnor syssla med vetenskap - dvs observation, identifikation, beskrivning, experimentell utredning och teoretisk förklaring av fenomen.
Den vedertagna metoden för vetenskap är empirisk inhämtning av information och formuleringen av verklighetsmodeller utifrån detta. Ev. nya modeller måste bygga på all den kunskap som mänskligheten samlat in (ev. i kombination med nya upptäckter).

Apropå det något besynnerliga ämnet kanske ni skulle ta en titt påschizofreni. Vad tror ni? 😀 😀

[ Detta Inlägg ändrades av: HAL 9000 den 2001-12-15 12:55 ]

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
121204
December 15, 2001 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

On 2001-12-14 15:10, c8h10n4o2 wrote:
Jo, han har helt klart tänkt iaf!

Föresten, är det någon här som vet mer om fotoner?
Jag har rätt dålig koll måste jag säga, trodde de hade nåt med ljuspartiklar å göra...

Jag har skrivit ett arbete om detta med ihoptrasslade fotonpar som på något underligt sätt har kommunikation, trots att avståndet är flera mil emellan. Det är ingen som hittills lyckats förklara fenomenet, men det stämmer. I Frankrike gjorde man ett försök och delade på ett sk. ihoptrasslat fotonpar hela 40 mil och man kunde ändå se en direkt kommunikation mellan fotonerna. Vred man den ena så vreds den andra i realtid.
Ganska spännande smile

MDMA
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 142
121222
December 15, 2001 - 11:54 am
sp_Permalink sp_Print

On 2001-12-15 00:52, Quaero wrote:
Jag har inte läst hela men jag anser det inte heller vara värt tiden det skulle ta. Jag är ingen fysikalisk expert, inte något vetenskapligt geni överhuvudtaget men jag anser ändå att det finns allt för stora brister i hans resonemang för att jag skall ta teorierna på allvar.

Först och främst har han gjort ett stort fel genom hela sin tankegång, detta skriver han till och med i början. Han likställer fysik med filosofi och religion. Det är en felaktig koppling. Filosofi (även om det är mycket intressant)och religion bevisar ingenting, de är bara manifestationer av människors vilja att förstå saker. De är logiska eller ologiska resonemang om hur allting hänger ihop. Men de är bara tankar, egna idéer, precis som killens teorier. Fysik är någonting som man genom experiment bevisat. Han använder uttryck som "jag har förstått" och "då insåg jag" genom hela sin uppsats utan att egentligen ha "förstått" någonting. Han bara tror och filosoferar.

Sedan påstår han att gravitation är magnetism. Det kan den ju inte vara. Om gravitation vore magnetism så skulle en elktromagnet som lades på en våg väga allt mer när man låter mer och mer ström flyta igenom den. Jag påstår att så inte är fallet.

På ämnet magnetsim kan det skulle jag också vilja be honom förklara hur jorden kan ha ett separat gravitiationsfält och ett magnetfält om nu gravitation skulle vara magnetsim. Min kompass tycker i alla fall att de är olika saker. Dessutom skulle jag vilja att han berättade lite mer om sina teorier rörande utbredning. Ett magnetsikt fält avtår linjärt mot avståndet, det vill säga att på det dubbla avståndet så är magnetfältet hälften så starkt. Ett gravitionsfälts kraft minskar däremot med kvadraten på avståndet, alltså är kraften en fjärdedel så stark på det dubbla avståndet. De båda har således distinkta skillnader.

Det blev långt det här, jag vet. Men jag tycker att man skall ha mer bevis för sina påståenden innan man börjar försöka omforma vår världsuppfattning. Sedan blev jag lite arg när jag läste ett inlägg ovan där någon ansåg att det var "fjortisfasoner" att avfärda teorierna. Kanske finns det orsaker att inte sätta särskilt stor tro till detta. Det behöver inte nödvändigtvis vara sant bara för att man har en teori och jämför sig själv med Einstein, Copernicus och Galilei.

Kopplingen religion-filosofi-fysik är inte helt felaktig. Filosofin ligger inte bara till grund för fysiken utan även de andra naturvetenskaperna. Filosofi är ingen lära utan en aktivitet, och man kan inte yttra sig huruvida den bevisar något eller inte. Att filosofera är att tänka. Fysik är inte något man bevisat med experiment, fysiken är något man tänkt ut för att försöka beskriva och förutse olika fenomen. Naturen följer inte fysiken, fysiken försöker beskriva naturen!

Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
121389
December 15, 2001 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-12-15 12:54, MDMA wrote:

Kopplingen religion-filosofi-fysik är inte helt felaktig. Filosofin ligger inte bara till grund för fysiken utan även de andra naturvetenskaperna. Filosofi är ingen lära utan en aktivitet, och man kan inte yttra sig huruvida den bevisar något eller inte. Att filosofera är att tänka. Fysik är inte något man bevisat med experiment, fysiken är något man tänkt ut för att försöka beskriva och förutse olika fenomen. Naturen följer inte fysiken, fysiken försöker beskriva naturen!

I och för sig är detta bara hårklyverier men jag anser ändå att jag har rätt. Filosofi är, som du själv skriver, bara att tänka. En ren tankegång kan aldrig bevisa någonting så vad som skulle vara oklart rörande den biten förstår jag inte. Det är istället fysiken som berättar "hur det är". Detta tas reda på genom undersökningar, experiment, uträkningar, etc. etc.

Din "Naturen följer inte fysiken..."-bit är helt korrekt men det har jag heller aldrig sagt någonting emot. Men denna beskrivning är inte någonting som vi hittar på själva, vi hittar bara på namn och beteckningar för fenomen. Själva beskrivningen av naturen tas reda på genom experimentella undersökningar. På så sätt kan vetenskapsmännen/-kvinnorna bevisa att under vissa förutsättningar händer vissa saker.

Jag måste lägga in en liten klausul här rörande detta med fysik. Ibland kan förstås teorier läggas fram utan bevisning och ibland kan jag även acceptera dessa om de utgör en rimlig lösning på ett fenomen/problem. Så allt är naturligtvis inte svart eller vitt gällande detta, det är få saker som är det. Men själva grundtanken med fysiken är att förklara fenomen och dessa förklaringar skall bevisas med hjälp av experiment och undersökningar.

Kopplingen religion-fysik däremot, ÄR helt felaktig. I många fall motsäger de båda lärorna varandra i hög grad. Religion och filosofi ligger varandra ganska nära men fysiken bör, anser jag, skiljas från de båda.

Läste igenom allt jag skrivit och insåg att jag kanske skrivit samma sak flera gånger, var vänlig ha överseende med det, jag är lite trött. 😛

MDMA
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 142
121411
December 15, 2001 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

kopplingen religion-fysik är väl ganska så uppenbar? Det är två olika sätt att se på sin omgivning, två olika förklaringar där man själv får välja den som står en närmast smile
En del människor förklarar sin omgivning med hjälp av religion andra med fysik.

Quaero
Kommer du hit ofta?
Medlem
121452
December 15, 2001 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, båda försöker förklara sin omgivning men de gör det på helt olika sätt. Fysiken godtar mycket få saker som inte går att bevisa och det som det inte finns bevis för än försöker fysiker genom experiment hitta bevis för eller emot.

Däremot bygger nästan alla religioner på saker som är praktiskt taget omöjliga att bevisa och de religiösa godtar detta som sanning i alla fall. Om de religiösa läror som finns idag är sanna eller ej kan jag inte svara på, jag har ingen aning, men det viktiga är att det har inte någon annan heller, men religionen är godtagen i alla fall. Religionen är en tro på något som människan inte riktigt kan förstå. Någonting som står över oss. Fysiken vill däremot ha bevis för att förklaringarna stämmer innan de godtas.

Så jag tycker, som sagt, att begreppen bör hållas isär. Fast egentligen har vi kanske kommit lite off-topic här. 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 360
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL