March 23, 2004
Under det senaste året, mest under det senaste 6 månaderna, har jag börjat sitta mer och mer vid datorn och äta/dricka mer och mer chips, godis, dricka och skit.
Nu är det dags att möta den bittra sanningen: jag börjar bli fet.
Inte så att fläsket hänger, men när jag sitter ner lägger sig valkarna snyggt på magen. Har märkt att jag blivit fetare rätt länge nu, men jag har varit för lat för göra något åt det. Börjar dock inse att om jag fortsätter såhär så kommer jag bli riktigt tjock och jävlig.
Tänker börja begränsa drickan/godiset till en dag i veckan och köpa en motionscykel och kanske en skivstång och träningsbänk. Finns det någon billig affär där man kan köpa sådant? Enda affären jag hittar överhuvud taget är Rusta :-?.
October 28, 2002
Skippa hemmagymmet. Det blir ändå inte "rätt" och seriöst iaf du kör hemma (Om du nu inte är väldigt påläst om hur träning fungerar).
De maskiner du nämner räcker inte, kostar mycket pengar osv. Visst, du kan klara dig ganska bra och göra mycket övningar utan vikter t om, men du lessnar fort då.
Du måste hitta ett gym som har utbildade tränare som kan lägga upp träningsprogram och diet åt dig. Dessutom blir det nog billigare och bättre än att handla prylar själv...
Skippa allt med högt GI som läsk, potatismos, vitt bröd, cornflakes (de flesta). Dom hjälper dig på gymmet ;).
Kosten är minst lika viktig! Du kan givetvis käka chips fortfarande, en dag i veckan då man äter "vad som helst" är vanligt, men är den där läsken verkligen värt det? Få saker gör dig så fet som läsk! Det ger dig mycket högt blodsocker, vilket i sin tur gör att massor av insulin produceras. (Insulin stimulerar lagring i dina fettceller och motverkar förbränning).
Kör uteslutande på hårdbröd istället för vitt, alt mjukt grovt.
February 21, 2005
Du behöver inte en motionscykel för att gå ner i vikt och speciellt inte en skivstång.
Börja med att skippa colan.. aldrig mer cola, lär dig dricka vatten och då dricka det till allt typ av mat. Ge upp med smör på mackorna eller köp smör med mycket lägre fethalt. Börja äta frukost och sen regelbundet varje dag. Med regelbundet menar jag var 3-dje timme så ska du äta och då äta nånting nyttingt inte någong chocklad energi grej.. frukost, lunch och middag där i mellan så äter du mellanmål. så efter 7 på kvällen är det slut ätet inte en bit ska ner i magen då.
Sen framför allt det viktigaste för att gå ner i vikt.. gå ut och gå! 1timme varannan dag så kommer du rasa i vikt om du följer dem råden. Tänk bara på vad du stoppar i dig också. Första veckan kanske det inte syns något på vågen men sen så kommer du gå ner ett kilo i veckan.
Att köpa en motionscykel tror jag inte kommer hjälpa dig då den mesta dels bara förbättrar din kondition och visst är det bra men då kan man lika bra springa när man går ut på sin promenad(inte i början utan senare när man känner sig "lättare").
En skivstång bygger bara muskler och förbränner inte fett, dock så hjälper större muskler till att förbränna fet effektivare. Men jag tror den skivstången kommer ligga i ett hörn efter några veckor så börja hellre på ett gym om du nu ska träna upp musklerna.
Börja med spinning efter några veckors eget promenerande så kan du känna efter senare om du verkligen vill köpa en motionscykel eller inte för jag tror det kommer va en onödig utgift då dem är väldigt dyra
October 28, 2002
Det Golai säger om frukost är mycket viktigt.
När du vaknar har du inte käkat något på några timmar. Då är ditt blodsocker lågt, för lågt. Kroppen behöver blodsocker för att fungera och när du inte käkar tar den det från levern, då tolkar kroppen det som att du har käkat. Blodsockret höjs, insulin bildas... all negativ effekt utan att du fått i dig någon näring.
Senare på dan måste kroppen kompensera för uteblivet. Det kan göra att lunchen blir dubbelt så stor, du blir sugen på kakor, godis, läsk, skräpmat osv...
Ingen frukost gör dig FET med andra ord.
En bra frukost då; Inehåller Kolhydrater, Protein och fett. Kött är bra, skinka t ex. Havregrynsgröt. Drick mjölk.
Att käka var 3-dje timme är iaf du är aktiv anser jag... Sitter du mest vid datorn och är stillsamm av dig ska frukost, lunch och middag räcka.
June 27, 2002
Golai wrote: Du behöver inte en motionscykel för att gå ner i vikt och speciellt inte en skivstång.
Börja med att skippa colan.. aldrig mer cola, lär dig dricka vatten och då dricka det till allt typ av mat. Ge upp med smör på mackorna eller köp smör med mycket lägre fethalt. Börja äta frukost och sen regelbundet varje dag. Med regelbundet menar jag var 3-dje timme så ska du äta och då äta nånting nyttingt inte någong chocklad energi grej.. frukost, lunch och middag där i mellan så äter du mellanmål. så efter 7 på kvällen är det slut ätet inte en bit ska ner i magen då.Sen framför allt det viktigaste för att gå ner i vikt.. gå ut och gå! 1timme varannan dag så kommer du rasa i vikt om du följer dem råden. Tänk bara på vad du stoppar i dig också. Första veckan kanske det inte syns något på vågen men sen så kommer du gå ner ett kilo i veckan.
Att köpa en motionscykel tror jag inte kommer hjälpa dig då den mesta dels bara förbättrar din kondition och visst är det bra men då kan man lika bra springa när man går ut på sin promenad(inte i början utan senare när man känner sig "lättare").
En skivstång bygger bara muskler och förbränner inte fett, dock så hjälper större muskler till att förbränna fet effektivare. Men jag tror den skivstången kommer ligga i ett hörn efter några veckor så börja hellre på ett gym om du nu ska träna upp musklerna.Börja med spinning efter några veckors eget promenerande så kan du känna efter senare om du verkligen vill köpa en motionscykel eller inte för jag tror det kommer va en onödig utgift då dem är väldigt dyra
Gör det enkelt, skippa allt godis och all läsk bara och ta en promenad på en halvtimme varje dag. Jag vägde 146kg nu efter en och en halv vecka har jag gått ner 5kg..:)
Man ska äta var tredje timme vare sig du e aktiv eller inte. Men det menas alltså inte mat var tredje timme utan ett mellanmål tex en banan eller annan frukt mellan varje måltid. På så sätt så håller du fettförbänningen igång. Var 3:e timme så börjar kroppen ta av muskler istället för av fett då den går in i svältläge, den är liksom gjord för att äta var tredje timme.
April 18, 2003
Köp en motionscykel du, den kommer att sitta fint i vintermörkret när det tar emot att gå ut. Ställer man den så att man ser tvn så går det lättare. Dom flesta motionscyklarna idag är så pass bra så det räcker i princip att titta efter en magnetbromsad, du kan ju även köpa en som är rembromsad men dom låter mer om det är så att du bor i lägenhet.
I övrigt så kan jag väl bara tillägga att om du vill gå ner i vikt så bör du gå en promenad - eller varför inte cykla - direkt på morgonen innan du äter frukost, då bränner det bra.
January 22, 2003
Om du vill gå ner i vikt måste du göra det rätt, det är ingen ide att börja banta efter nån diet du läst i Aftonbladet. Det enda som hjälper i längden är ändrade mat och träningsvanor, annars kommer du snabbt tappa vikten men ännu snabbare få tillbaka den,
Att börja träna som du själv säger är troligen en bra ide, men att träna hemma ger knappast någon effektiv träning (Tro mig, jag har testat) skaffa istället ett gym kort och bestämm dig för att gå ner och träna ett par gånger i veckan, du kommer få bättre motivation och troligen lyckas bättre på ett gym än hemma.
Gör ABSOLUT inte som Golai säger när det gäller träning! Om du inte tränar (Styrketränar) när du börjar tappa vikt kan du vara säker på att en stor del är muskler. Kroppen har lättare för att bryta ner muskelvävnad till användbar energi än fett och därför behöver du stimulera musklerna som om du ville bygga för att inte tappa dom.
Det bästa sättet att gå ner i fettvikt är att börja gå morgonprommenader INNAN frukost gärna varje dag eftersom att kroppen då inte har någon annan energi att ta ifrån blir fettförbränningen högre (Länk).
En annan viktig sak är att du måste äta mer protein, även detta för att inte tappa muskler istället för fett, undertiden du vill gå ner i vikt ska du försöka ligga på ett energi underskott på mellan 500-1000 kcal (0,5-1kg i veckan), det är en hälsosam och hållbar viktminskning. Men försök fortfarande att äta minst 5 mål mat om dagen, studier har bevisat att det inte har någon speciell effekt på hur du tappar vikten ellr att det ens ska spara på musklerna men däremot visade samma studie att folk som äter fler mål mat per dag automatiskt får ett mindre kalori intag, kot sagt äter dom mindre totlat än dom som bara äter 2-3 mål mat om dagen.
Länkar:
http://www.paulun.com (GI-Tabeller och andra viktiga saker att veta)
http://www.halso.info (Forum med inriktig på hälsa som även har ett gäng intressanta artiklar)
http://www.ast-ss.se (En mycket stor bodybuilder sida, finns bland annat en övningsguide med information om hur du utför olika övningar)
November 22, 2001
Jag håller med nes_boy.
Dock tycker jag du ska satsa på att jogga eller möjligen den där motionscykeln (om du vet att du kommer hålla motivationen uppe).
Att påstå att det är bättre att gå än att jogga/cykla är inte helt sant.
Anledningen till att väldigt många påstår det är att man i regel orkar hålla på längre och på så vis förbränner mer fett.
Sikta på att jogga en timme istället, orkar du inte så är det bara att gå när du blivit trött. Efter ett tag orkar man hela timmen och då bränner det klart bättre än en timmes promenad.
Är man ganska mycket överviktig är det dock bättre att gå, men då mest för att inte paja knän och liknande.
Hemmagym är inte alls så dumt som många vill påstå, men det kräver att du har hygglig koll på hur man tränar.
En skivstång och två hantlar med utbytbara vikter och en bänk kommer man väldigt långt på.
Men har du inte gymmat förut är det bättre att börja på ett riktigt gym.
December 28, 2004
För dom som är inom åldern för värnplikt så kan jag rekommendera det även om jag inte har ryckt in än (rycker in 29 aug).
Du kommer bränna sönder ditt jävla fett som en DVD-brännare och musklerna kommer växa, tro det eller ej men på 3 månader (grundutbildningen) så är du jävligt vältränad.
En av mina kompisar som redan är inne nu har brännt mycket på två veckor.
Fast, värnplikten är fram tills man är 25 år... så om du är inom ramen för åldern så passa på.
Detta med träning är något som är psykiskt, många vill men orkar inte, det handlar inte om att orka, simpel förklaring är "Vill man så kan man".
Disciplin är nyckeln inom träning, strukturera upp träningspassen och inte larva (iaf. inte i början).
March 23, 2004
Oj, vad många svar det hade kommit 🙂
Jag kanske borde skrivit att jag är 1,80 lång och väger 75 kilo, så jag är inte överviktig egentligen. Därimot har jag bara fett och noll muskler..
Jag är 16 år, och det är morsan som står för maten. Jag brukar sova rätt länge, så min "frukost" blir inte försen 2-3 på eftermiddagen. Den brukar bestå av en eller två mackor med ost och ett glas mjölk eller vatten. Sedan äter jag för det mesta inte försen på kvällen mellan 6 och 7. Efter det brukar jag inte äta mer (förutom godis/cola). Men jag tror inte jag behöver ändra mina matvanor mer än att jag lägger ner godiset och drickan eftersom jag bara ska bränna lite fett, inte gå ner typ 10 kilo..
Anledningen att jag ville ha en motionscykel var att jag tänkte att det var lika effektivt som att gå ut och gå eller jogga t.ex. Jag tror jag skulle vara mer motiverad att dra fram motionscykeln framför TV:n än att gå ut och springa/gå. Skivstången var bara nånting jag kanske tänkte köpa om jag hade råd för att bygga lite muskler när jag ändå var igång :P.
Tror ni inte det skulle funka för mig att köpa en motionscykel och börja cykla en halvtimme eller en timme varje dag eller varannan dag? (Och lägga ner colan och godiset).
November 22, 2001
richardb wrote:
Tror ni inte det skulle funka för mig att köpa en motionscykel och börja cykla en halvtimme eller en timme varje dag eller varannan dag? (Och lägga ner colan och godiset).
Absolut.
Black_light wrote: Apelsin juice o äppel juice, de blir man väl inte tjock av?
Beror på.
De flesta billiga juicer innehåller mängder av socker, dvs ja, man blir tjock av dem.
2 Guest(s)