Finns det några snälla fundamentalister här?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Finns det några snälla fundamentalister här?
NBK
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 397
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 18, 2002 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

He, he, nä, det är inte tomten som frågar 😀

Jag undrar bara om det finns några här på NH som har en kristen fundamentalistisk tro i stil med den som dominerar den amerikanska oppinionen?

Islamistisk fundamentalism är ju så uttjatat att jag tänkte kika på myntets andra sida också, så låt oss lämna islams fundamentatlism åt de andra trådarna.

Jag har alltid uppfattat Sverige som ett väldigt sekulärt samhälle (ibland nästan FÖR sekulärt och andefattigt, egentligen) som inte blandar Gud in i politiken (förutom Kristdemokraterna, förstås).

Men i och med att djävulen reinkarnerats som muslimer än en gång i västvärldens medvetande, så undrar jag om den kristna fundamentalismen fått en skjuts framåt även bland oss svenskar.

Jag menar, finns det exemplevis någon här som tror (i likhet med ~86% av amerikanerna) att Gud älskar vårt land, och att vi har hans beskydd om vi skulle bomba djävulen tillbaka till stenåldern? Eller består våra stridspittar istället bara av de vanliga rasisterna och ny-nazisterna som gärna stödjer varje möjlighet att ta livet av sandapor?

Tja, som icke-troende blir man ju lite rädd när kristdemokrater uppmanar andra politiker att be till Gud, när USA tror att deras makt är given dem av Gud (i stil med medeltida härskare)...det går liksom inte att argumentera med fundamentalister, och då finns ju inget utrymme för kompromisser och fredliga lösningar i konflikter.

- http://www.aftonbladet.se/vss/.....54,00.html -

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
237226
December 19, 2002 - 12:28 am
sp_Permalink sp_Print

religioner suger... Död åt sånt trams... USCH!!!

Naughtyboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1684
237228
December 19, 2002 - 12:39 am
sp_Permalink sp_Print

ÖÖÖÖÖ....var du nykter när du skrev det där...eller tog du "Svenska Akademins ordlista " till hjälp..???

Översätt till svenska...plzzz

NBK
Kommer du hit ofta?
Medlem
237242
December 19, 2002 - 2:09 am
sp_Permalink sp_Print

Är det något speciellt ord, eller?

Ok, för de som inte orkar hänga med i mitt flummiga resonemang (det är knappt så jag orkar själv) :

Har religion något i politiken att göra? Vare sig det är kristendom eller islam eller judendom.

Själv tycker jag Turkiet har en skitbra lag där de förbjuder folk som har uppviglat folk religiöst inte får bli statsminister (eller premiärminister, eller vad fan denna diktaturs frontfigur kallas). Borde införas i sverige, att man inte får mixa politik med religion. Släng ut kristdemokraterna. Det räcker så bra med en lag om religionsfrihet UTANFÖR politiken.

tom491
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 194
237266
December 19, 2002 - 7:39 am
sp_Permalink sp_Print

med en demokratisk politik måste man ju få välja gud .. .. ..

och, om jag förstått de religiösas resonemang korrekt, så är det knappast accepterat att göra så .. ?

Bol^
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 434
237282
December 19, 2002 - 8:37 am
sp_Permalink sp_Print

Politik & Religion borde förbjudas att blanda, ja.
Tänk på alla krig som har uppståt på grund av religioner.

Naughtyboy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1684
237289
December 19, 2002 - 8:55 am
sp_Permalink sp_Print

Eftersom vi nu har Demokrati i Sverige..så ja man ska få välja sin egen tro som man vill.
Ska man blanda in sitt troende i politiken...tjeaaa kan ju vara svårt för vissa religioner..då dem är så stor del av livs stilen....men i stora drag så tycker jag att man ska hålla religion utanför politiken.

Garfzez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 779
237290
December 19, 2002 - 9:01 am
sp_Permalink sp_Print

Religion är gift för folket!

LousyLamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 310
237293
December 19, 2002 - 9:05 am
sp_Permalink sp_Print

NBK wrote: He, he, nä, det är inte tomten som frågar 😀

Jag undrar bara om det finns några här på NH som har en kristen fundamentalistisk tro i stil med den som dominerar den amerikanska oppinionen?

Islamistisk fundamentalism är ju så uttjatat att jag tänkte kika på myntets andra sida också, så låt oss lämna islams fundamentatlism åt de andra trådarna.

Jag har alltid uppfattat Sverige som ett väldigt sekulärt samhälle (ibland nästan FÖR sekulärt och andefattigt, egentligen) som inte blandar Gud in i politiken (förutom Kristdemokraterna, förstås).

Men i och med att djävulen reinkarnerats som muslimer än en gång i västvärldens medvetande, så undrar jag om den kristna fundamentalismen fått en skjuts framåt även bland oss svenskar.

Jag menar, finns det exemplevis någon här som tror (i likhet med ~86% av amerikanerna) att Gud älskar vårt land, och att vi har hans beskydd om vi skulle bomba djävulen tillbaka till stenåldern? Eller består våra stridspittar istället bara av de vanliga rasisterna och ny-nazisterna som gärna stödjer varje möjlighet att ta livet av sandapor?

Tja, som icke-troende blir man ju lite rädd när kristdemokrater uppmanar andra politiker att be till Gud, när USA tror att deras makt är given dem av Gud (i stil med medeltida härskare)...det går liksom inte att argumentera med fundamentalister, och då finns ju inget utrymme för kompromisser och fredliga lösningar i konflikter.

- http://www.aftonbladet.se/vss/.....54,00.html -

hehehehe....... Jag misstänker att NBK är lite debattsugen....

Men att Jesus har existerat är väl ganska säkert, eller?

NBK
Kommer du hit ofta?
Medlem
237296
December 19, 2002 - 9:08 am
sp_Permalink sp_Print

Anledningen till att religion inte kan få blanda sig in i realpolitik är att politik handlar om att skapa ett fungerande system för alla typer av människor.

Om alla politiska beslut fattas med den påtagliga verkligheten (inte Kalle Ankas verklighet, eller Jesus verklighet) som grund, så kan folk komma fram till samma resultat och beslut oavsett sin bakgrund eller tro.

Om politiska beslut däremot fattas med en fantasivärld som grund (ex. religion), så är det förstås omöjligt att komma fram till något mellan parter som tror på olika saker (ex. Israel och Palestina - två olika fantasivärldar, som båda tror de har Gud på sin sida, och av honom fått sig till skänks marken).

För att försvara demokratin måste antidemokratiska krafter förstås hållas ute från politiken. Det finns väl ingen som på fullt allvar anser att det är odemokratiskt att hålla fascismen (som är demokratins antites) i schack? Det är ju som att försvara ett samhälles invånare mot massmördare (fascistiska regimer har en tendes till att köra en massmordräd i början, och sedan hålla det en stadig nivå under regimens tid) genom att sätta dom i fängelse - det är samhällets plikt. Samma sak gäller med krafter som uppmanar till ökade konflikter på grund av sin intollerans och världsfrånvändhet (religion).

NBK
Kommer du hit ofta?
Medlem
237298
December 19, 2002 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

LousyLamer wrote:
hehehehe....... Jag misstänker att NBK är lite debattsugen....

Men att Jesus har existerat är väl ganska säkert, eller?

Jo, sannolikt. Frågan kvarstår väl dock om hans mor var ett helgon eller en promiskuös kvinna som i ett patriarkalt och strikt religiöst samhälle var tvungen att hitta på en ursäkt för att hon blivit gravid utan att vara gift.

jokkling
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 640
237322
December 19, 2002 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

NBK wrote: Anledningen till att religion inte kan få blanda sig in i realpolitik är att politik handlar om att skapa ett fungerande system för alla typer av människor.

Om alla politiska beslut fattas med den påtagliga verkligheten (inte Kalle Ankas verklighet, eller Jesus verklighet) som grund, så kan folk komma fram till samma resultat och beslut oavsett sin bakgrund eller tro.

Om politiska beslut däremot fattas med en fantasivärld som grund (ex. religion), så är det förstås omöjligt att komma fram till något mellan parter som tror på olika saker (ex. Israel och Palestina - två olika fantasivärldar, som båda tror de har Gud på sin sida, och av honom fått sig till skänks marken).

För att försvara demokratin måste antidemokratiska krafter förstås hållas ute från politiken. Det finns väl ingen som på fullt allvar anser att det är odemokratiskt att hålla fascismen (som är demokratins antites) i schack? Det är ju som att försvara ett samhälles invånare mot massmördare (fascistiska regimer har en tendes till att köra en massmordräd i början, och sedan hålla det en stadig nivå under regimens tid) genom att sätta dom i fängelse - det är samhällets plikt. Samma sak gäller med krafter som uppmanar till ökade konflikter på grund av sin intollerans och världsfrånvändhet (religion).

Du har bra åsikter, snarlika mina egna. Hoppas det kan bli en debatt av detta...

LousyLamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
237335
December 19, 2002 - 11:02 am
sp_Permalink sp_Print

Bol^ wrote: Politik & Religion borde förbjudas att blanda, ja.

Att krig har uppstått p.g.a religioner vet jag inte om jag håller med om. Däremot har ledare ofta använt religionen för att hetsa vanliga lågutbildade människor så att ledaren når sina egna mål.

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
237344
December 19, 2002 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

NBK wrote: Anledningen till att religion inte kan få blanda sig in i realpolitik är att politik handlar om att skapa ett fungerande system för alla typer av människor.

intressanta åsikter... men du missar en grej...

du tycker att politik inte ska grundas på en fantasivärld som ex. religioner...
men i ett land där 80% av människorna är religiösa är det din ickereligiösa värld som är en fantasivärld... 🙂

Bol^
Kommer du hit ofta?
Medlem
237345
December 19, 2002 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

@Lousy_Lamer

Kanske det, men är fallet så på Nordirland, Israel/Palestina ?

LousyLamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
237346
December 19, 2002 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

Vad som är en "påtaglig verklighet" för mig kan ju vara en påtaglig overklighet för dig. Just våran bakgrund och uppväxt har ju en stark påverkan på hur vi betraktar vår omvärld och därmed vad som är verklighet för oss.

Staten använder ju sitt våld mot odemokratisk krafter redan idag. Men problemet med demokrati är ju just att man måste låta alla få säga och tycka vad dom vill, berövar man människors rätten att tycka och tänka vad dom vill så gör det nog större skada än nytta. Tyvärr måste man acceptera åsikter som är obehagliga när man lever i en demokrati.

Dagen låttips: Bob Dylan - With God On Our Side

LousyLamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
237349
December 19, 2002 - 11:28 am
sp_Permalink sp_Print

Bol^ wrote: @Lousy_Lamer

Kanske det, men är fallet så på Nordirland, Israel/Palestina ?

Nordirland är defenitivt ett exempel på att ledarna använder religionen som ett medel för att nå sina mål. Israel/Palestina är jag inte helt säker på eftersom jag inte kan hela storyn. Men man kan ju säga att när dom levde under den engelska kolonialväldet så var det ju inga större konflikter mellan dom.

Bol^
Kommer du hit ofta?
Medlem
237372
December 19, 2002 - 12:01 pm
sp_Permalink sp_Print

ok, du är bättre på historia än mig 🙂 :bok:

Ledarna hade iofs hittat på något annat än religionen att skylla på för att skapa krig om den inte hade funnits säkert.

Reliigioner för inte något gott med sig, men för vissa så kan det även vara bra, som de som inte har så mycket annat än sin religion att förlita sig på.
Som de fattiga som inte har något annat än sin religion, då kan de i alla fall förlita sig på sin gud, även om det antagligen inte kommer att hjälpa så mycket.
Men det är alltid något.

Ledare som utnyttjar befolkningens tro för egen vinning har väl funnits i alla tider... Titta på korstågen bara..

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
237440
December 19, 2002 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

man ska aldrig blanda in religion i politik, tycker det är fegt..typ backa upp ett politisk beslut med sin bibel, det kanske funkade för 100 år sen men nu lever vi på 2000 talet och det hör enl mig inte hemma här.

Hyvää Joulua!
(god jul på finska, tror jag stavade det rätt hehe)

nOOki
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 209
237468
December 19, 2002 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

LousyLamer wrote: [quote=Bol^]Politik & Religion borde förbjudas att blanda, ja.

Att krig har uppstått p.g.a religioner vet jag inte om jag håller med om. Däremot har ledare ofta använt religionen för att hetsa vanliga lågutbildade människor så att ledaren når sina egna mål.

Skitsnack huvudelen av alla väpnade konflikter har religion att tacka för att dom ens fick se dagsljuset...99,9% av alla terrordåd har religion knytet till dem...ett klart varningstecken på vad som händer om man blandar in religionen i politiken...personligen så tycker jag att religion är en underlig värdsbild...har inget emot de som tror på diverse religioner...men blanda inte in skiten i politik...då kommer vi alla snart att vara självlysande....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 296
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL