Finns det några vegetarianer eller veganer på NH?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Finns det några vegetarianer eller veganer på NH?
skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
sp_UserOfflineSmall Offline
961566
October 10, 2005 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

spazz wrote: Även jag har övervägt att bli vegetarian men samtidigt så anser jag att kött är väldigt gott och en stor del av min kost består av just kött så just nu är det inte aktuellt, kanske någon gång i framtiden, ev. när det finns syntetiskt tillverkat kött at köpa. 😛

Sunes lyxmål längtar du efter va ? 😉

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
961571
October 10, 2005 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=spazz]Även jag har övervägt att bli vegetarian men samtidigt så anser jag att kött är väldigt gott och en stor del av min kost består av just kött så just nu är det inte aktuellt, kanske någon gång i framtiden, ev. när det finns syntetiskt tillverkat kött at köpa. 😛

Sunes lyxmål längtar du efter va ? 😉

Haha ja det hade inte varit helt fel. ;P

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
961585
October 10, 2005 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Funderar starkt på att bli. Har testat lite smått, och det har gått bra.

Vegetariska tacos äger fan!

[-Pale-]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 513
961688
October 11, 2005 - 12:52 am
sp_Permalink sp_Print

Va praktikant hos min morbror som jobbade som köttmästare på ica, när jag gick i nian.
Åt inte kött på lite mer än ett år efter det.

Har aldrig gillat kött så mycket heller.
Fläskfile går ner, och köttfärs och korv.
Okey, jag äter kebab oxå.
Men om det är någe som får min mage att vända på sig så är det kött som änns har en antydan till rosa.
Då kan man lika gärna bita grisen i arslet direkt.

"Vegitarisk köttfärs"qourn-färs smakar nästan precis som vanlig köttfärs, om man kryddar lite. Bra alternativ om någon funderar på att inte äta kött.

Man kan även göra goda grytor utav qourn.

Soya produkter smakar skit allihopa, så de kan ni skippa 😉

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
961694
October 11, 2005 - 1:06 am
sp_Permalink sp_Print

Jag gillar att äta djur och har inget problem med det, jag älskar kött och skulle aldrig få för mig att bli vegetarian, än mindre vegan!

Jag anser att människan är skapad för att äta kött, vi är liksom jägare helt enkelt! 🙂

Sen att djuren får lida och allt det, tänk på barnen i afrika säger jag, rädda dom istället för kossorna om ni vill göra en insats 😉

kfo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 388
961705
October 11, 2005 - 4:43 am
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: Jag gillar att äta djur och har inget problem med det, jag älskar kött och skulle aldrig få för mig att bli vegetarian, än mindre vegan!

Jag anser att människan är skapad för att äta kött, vi är liksom jägare helt enkelt! 🙂

Sen att djuren får lida och allt det, tänk på barnen i afrika säger jag, rädda dom istället för kossorna om ni vill göra en insats 😉

Är vegetarian sen 3 år tillbaka, även prövat vegan (av hälsoskäl).

Antar att du sprudlar av ironi(hoppas?), annars så bör du verkligen veta
vad du tjötar om.. "jägare", 20 kilos övervikt.. sätta sig i bilen, köra till
ica och jaga i disken. You got me there brother.. 😐

kfo
Kommer du hit ofta?
Medlem
961707
October 11, 2005 - 4:44 am
sp_Permalink sp_Print

[-Pale- wrote: ]Va praktikant hos min morbror som jobbade som köttmästare på ica, när jag gick i nian.
Åt inte kött på lite mer än ett år efter det.

Har aldrig gillat kött så mycket heller.
Fläskfile går ner, och köttfärs och korv.
Okey, jag äter kebab oxå.
Men om det är någe som får min mage att vända på sig så är det kött som änns har en antydan till rosa.
Då kan man lika gärna bita grisen i arslet direkt.

"Vegitarisk köttfärs"qourn-färs smakar nästan precis som vanlig köttfärs, om man kryddar lite. Bra alternativ om någon funderar på att inte äta kött.

Man kan även göra goda grytor utav qourn.

Soya produkter smakar skit allihopa, så de kan ni skippa 😉

Soyaprodukter är ju sjukt goda, speciellt soyabiffar o/

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
961858
October 11, 2005 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Känner själv inget för djuren. Köper lokalproducerat kött då jag vill stödja närbönderna samt slippa långa långtradartransporter. Inte p.g.a. att djuren på något sätt skulle ha det bättre/sämre.

Anser att vi är gjorda för att äta kött + att det är så förbannat gott. Speciellt rosaröd oxfilé eller Älg.

Veganer som är det för att det är bra för miljön kanske borde ta och tänka efter en extra gång. Större delen av all soja odlas på fd regnskogsområde. Då klimatet är idealiskt. Därför huggs stora mängder regnskog ner för att göra plats åt soja plantage.

kfo
Kommer du hit ofta?
Medlem
961965
October 11, 2005 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Humant..

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
961973
October 11, 2005 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Har tänkt på det. Ganska allvarligt för den delen.

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
961986
October 11, 2005 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Veganer som är det för att det är bra för miljön kanske borde ta och tänka efter en extra gång. Större delen av all soja odlas på fd regnskogsområde. Då klimatet är idealiskt. Därför huggs stora mängder regnskog ner för att göra plats åt soja plantage.

Problemet med ditt argument är att en pinsamt liten del av all sojaproduktion går den direkta vägen till att bli människoföda, utan används som djurfoder.

Att bli vegan innebär i praktiken en minskning av en persons soja-konsumtion. Sen kan man ju alltid bli vegan och skippa att käka soja överhuvudtaget. Då blir ju konsumtionsminskningen av naturliga skäl ännu mindre.

Tallji
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 277
962094
October 11, 2005 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag själv är köttätare men skulle tänka mig att bli vegetarian om jag hade orken och mer kunskap och så.. har inte tid att sitta o lära mig om vegetabilska matvanor...

Ni säger att ni äter kött för det är gott, ja jo, klart en kebabpizza med god sås över är gott osv :P....
Som någon sa så borde man inte sluta äta kött för man tkr synd om djuren utan för man visar respekt till dom... väldigt kloka ord (Y)

Iaf, vart ja vill komma är om människor idag visste mer om vegetarisk kost så skulle nog fler vara det, det finns massa alternativ istället för proteinet man behöver... det där ni säger att människan är skapad för att vara jägare o äta kött... mjo visst, men lever vi på stenåldern? ni anar inte hur mkt olika alternativ det finns... :P.... och vegetarianerna är inte bara att käka sallad och morötter 🙂

http://WWW.Matlocks.net
Oerhört bra band för alla som gillar rock! verkligen värt att lyssna på!

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
962156
October 11, 2005 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ser det som såhär:

Jag ska ha mat för en dag och jag har två val:
1. Äta en vegetarisk tallrik.
2. Gå fram till en ko och ha ihjäl den med en bultpistol för att få kött på tallriken.
Jag vet själv med mig att jag inte skulle kunna gå fram till en ko och ha ihjäl den om jag inte måste, så jag väljer den vegetariska tallriken.
När jag är iväg och handlar mat så köper jag inte kött av den anledningen att eftersom jag vet att jag inte skulle kunna ha ihjäl djuret själv så känns det väldigt fel att låta någon annan göra det åt mig.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
962169
October 11, 2005 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har inga problem med att avliva min mat och sedan stycka upp den i lämpliga bitar.. Trots det handlar jag ofta köttprodukter i lokala kopperativabutiken..
Nån kalv, gris eller älgbit blir det iofs emellanåt från bekanta som håller på.
Bor inte så till att det skulle bli omtyckt med egenhändig hantering av göddjur för tillfället.
Men kalkoner, höns, gödkalv och julegris har funnits i hushållet förr.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

kfo
Kommer du hit ofta?
Medlem
962186
October 11, 2005 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

I frågan angående hur vidare "skadligt" det är för miljön med veganska/vegetariska produkter tycker jag du som hade ett bra svar hade ett bra svar. Stämmer bra helt enkelt.

En annan fråga, som kanske blir lite lite off topic, är hur bra(dels ekonomiskt) det är för miljön med djurprodukter, skor, pälsar, jackor osv.

En annan intressant grej är statistiken på hur lite man får ut ur exempelvis en ko "jänt-e-mot" en direkt vegetabilisk lösning. "Uppfödningen" är minimal
och förutsättningarna desto bättre.

Däremot tycker jag alla får göra som dom vill, är vegetarian("semi-vegan") av samma skäl som Coore så stiligt lägger fram, sen finns det självklart en
kanske "elak"(på nåt vis?) tanke mot folk som är köttätare. Speciellt dom som frossar så härligt om sina röda och blodiga, styckade djur osv, skulle vara sjukt kul se er göra sånt själva. Chickens o/

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
962189
October 11, 2005 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

kfo wrote: I frågan angående hur vidare "skadligt" det är för miljön med veganska/vegetariska produkter tycker jag du som hade ett bra svar hade ett bra svar. Stämmer bra helt enkelt.

En annan fråga, som kanske blir lite lite off topic, är hur bra(dels ekonomiskt) det är för miljön med djurprodukter, skor, pälsar, jackor osv.

En annan intressant grej är statistiken på hur lite man får ut ur exempelvis en ko "jänt-e-mot" en direkt vegetabilisk lösning. "Uppfödningen" är minimal
och förutsättningarna desto bättre.

Däremot tycker jag alla får göra som dom vill, är vegetarian("semi-vegan") av samma skäl som Coore så stiligt lägger fram, sen finns det självklart en
kanske "elak"(på nåt vis?) tanke mot folk som är köttätare. Speciellt dom som frossar så härligt om sina röda och blodiga, styckade djur osv, skulle vara sjukt kul se er göra sånt själva. Chickens o/

Samhället av idag ger inte alla köttätare möjlighet eller ens anledning att föda upp djur till mat, likaså har inte alla möjlighet att odla sina grönsaker själva..
Kan kanske ses som resultat av "evolutionen" och det moderniserade samhället..
wink

*Edit*
Frågan kan bollas tebax..Odlar du och Coore era grönsaker själva?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
962292
October 12, 2005 - 7:49 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Frågan kan bollas tebax..Odlar du och Coore era grönsaker själva?

Nej, men det har väl liksom inte med saken att göra?
Det är ju inte direkt så att jag inte skulle ha några problem med att odla grönsaker.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
962299
October 12, 2005 - 8:01 am
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=ilg@dd]Frågan kan bollas tebax..Odlar du och Coore era grönsaker själva?

Nej, men det har väl liksom inte med saken att göra?
Det är ju inte direkt så att jag inte skulle ha några problem med att odla grönsaker.

Min tanke efter kfo's inlägg var snarare att det är inte många som odlar eller föder upp sin mat i dagsläget..Varför då racka ner på de som inte behöver föda upp och avliva sina köttreservoarer..
Allt man behöver (+mer därtill) finns ju i butik..
Folk må få äta vad de vill utan att nån lägger sej i..
Jag menar, jag dissar inte vegetarianer och allt vad dom nu vill kalla sej för att dom inte odlar och skördar sina vegetabiler på egen hand.
Personligen försöker jag få i mej en så varierad kost som möjligt, men dock baserad på en hel del köttprodukter.
Har svårt att se mej inmundiga kaffe och en frukostskinkmacka utan skinka..
😕

kfo
Kommer du hit ofta?
Medlem
962303
October 12, 2005 - 8:06 am
sp_Permalink sp_Print

Mitt svar kan uppfattas en aning, smo jag nämde i mitt inlägg så "bryr jag mig inte", så länge ingen kommenterar att jag inte äter kött exempelvis.

Parten med "köttiga blodiga biffar" osv är för att skulle jag göra en tråd här
exempelvis, som heter "Veganism, vad tycker du?" då skulle 90% av svaren
vara helt menlösa och hur mycket folk "älskade sitt kött som är blodigt".
(det skulle vara en liten peak ungefär, om inte mina ögon bedrar mig ser jag
även ett par sådana inlägg i denna tråd)

Som sagt.. lite ironi, och en större peak.

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
962455
October 12, 2005 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej. Men min syster är så jag få i stort sätt bara vegetariskmat hemma, och efter att ha haft det så i ett par år saknar jag inte kött överhuvudtaget. Det finns i stort sätt inga hållbara argument för köttätnig heller.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 308
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL