Finns det nån framtid som data-nisse?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Finns det nån framtid som data-nisse?
kran
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1022
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 8, 2003 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

vad tror ni. kommer marknaden vara stor lr liten om sisådär 5 år för en data-nisse, för ex. ett service jobb då man åker runt och lagar datorer.

tror ni man kan tjäna bra lr blir det svårt, jag menar mycket blir ju bara lättare och lättare.

som nu när uguru har kommit sägs det att "bios flashing aldrig har varit så lätt".

vilket lär leda till att medel-svensson kommer kunna flasha bios om 5 år. vilket idag kan ta ett par timmar för ett service kille att fixa. och bios flashing brukar kunna lösa många problem. bara ett exempel.

så vad tror ni.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
478536
December 8, 2003 - 9:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jadu...det finns så oehört många fler felkällor än bara BIOS i en dator kan jag säga.

Jontez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1645
478537
December 8, 2003 - 9:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle också vilja veta om det finns en framtid i datoryrket!!

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
478538
December 8, 2003 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror det kommer finnas stor efterfrågan iframtiden. När alla 40-talister pensioneras. 😀

Mezzlock
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1045
478540
December 8, 2003 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

kran wrote:
vilket lär leda till att medel-svensson kommer kunna flasha bios om 5 år. vilket idag kan ta ett par timmar för ett service kille att fixa.

dom där servicekillarna är ju inga experter precis.. kan ju ta dom flera dagar att se att idesladden är glapp.. sen om det tar ett par timmar att flasha bios så är ju det bedrövligt.. går ju inte på mer än 5 minuter..

kran
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1022
478541
December 8, 2003 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Jadu...det finns så oehört många fler felkällor än bara BIOS i en dator kan jag säga.

du, läs mitt inlägg igen. jag KAN säga att det bara var ett exempel?

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
478543
December 8, 2003 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

kran wrote: [quote=skiroy]Jadu...det finns så oehört många fler felkällor än bara BIOS i en dator kan jag säga.

du, läs mitt inlägg igen. jag KAN säga att det bara var ett exempel?

Hahahaha...ditt inlägg handlade mest om BIOS ju så jag svarade utifrån det bara. 😀

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
478552
December 8, 2003 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

det finns och kommer finnas yrken, kanske inte just på din ort men..

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
478568
December 8, 2003 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag jobbar själv som "data-nisse" och kan garantera att behovet kommer att finnas så länge jag lever iaf.

Även om dagens ungdomar kan mycket mer så betyder inte det att alla är intresserade av datorer. Majoriteten vet ungefär hur MS Office fungerar och hur man gör grundinställningar i Windows, mycket mer än så är det nog inte.

Av mina användare finns ett flertal som har ett stort datorintresse men det betyder inte att de varken kan eller får fixa allt själva. Lösenordsbyten, ominstallationer, backuper, behörigheter, login script. jag kan fortsätta hur länge som helst.

Och de som är duktiga har ändå alltid frågor, kanske inte om hur man lägger ut en genväg på skrivbordet men istället hur man arbetar mer effektivt i MS Project osv. Alltså arbetsbelastningen kvarstår till stor del men frågorna skiljer sig, man slipper det tråkigaste.

Så ja, data-nissar kommer alltid att behövas men kompetenskraven kanske ökar.

Edit: Om du syftar just på såna som åker hem till folk och fixar datorer så kommer nog behovet minska sakta men säkert. Ser ingen större anledning till oro inom de närmsta 20 åren ändå.

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
478569
December 8, 2003 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Well, det finns ett gammalt skoter-ordspråk här i norrland: "När någonting absolut inte kan gå sönder, är det omöjligt att laga när det väl gör det. *host* Artic *host*". Så, även om allt blir enklare och bättre, så kommer det fortfarande behövas folk som ordnar sakerna 🙂

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
478589
December 8, 2003 - 10:39 pm
sp_Permalink sp_Print

såg ni inte fiaskot i Insider ? klart såna killar kommer behövas i framtiden 🙂

Metz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1533
478604
December 8, 2003 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe jag vill jobba i nån lat dålig "DATA" butik o sitta o dricka kaffe mirkkka o spela CoD dagarna i ända o sälja nån disk lr prolle fläkt i timman

ska leta igenom hela stockholm när lumpen är klar finns hur många små datorbutiker som helst i sthlm 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 374
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL