June 1, 2003
vad tror ni. kommer marknaden vara stor lr liten om sisådär 5 år för en data-nisse, för ex. ett service jobb då man åker runt och lagar datorer.
tror ni man kan tjäna bra lr blir det svårt, jag menar mycket blir ju bara lättare och lättare.
som nu när uguru har kommit sägs det att "bios flashing aldrig har varit så lätt".
vilket lär leda till att medel-svensson kommer kunna flasha bios om 5 år. vilket idag kan ta ett par timmar för ett service kille att fixa. och bios flashing brukar kunna lösa många problem. bara ett exempel.
så vad tror ni.
February 10, 2003
kran wrote:
vilket lär leda till att medel-svensson kommer kunna flasha bios om 5 år. vilket idag kan ta ett par timmar för ett service kille att fixa.
dom där servicekillarna är ju inga experter precis.. kan ju ta dom flera dagar att se att idesladden är glapp.. sen om det tar ett par timmar att flasha bios så är ju det bedrövligt.. går ju inte på mer än 5 minuter..
May 6, 2002
Jag jobbar själv som "data-nisse" och kan garantera att behovet kommer att finnas så länge jag lever iaf.
Även om dagens ungdomar kan mycket mer så betyder inte det att alla är intresserade av datorer. Majoriteten vet ungefär hur MS Office fungerar och hur man gör grundinställningar i Windows, mycket mer än så är det nog inte.
Av mina användare finns ett flertal som har ett stort datorintresse men det betyder inte att de varken kan eller får fixa allt själva. Lösenordsbyten, ominstallationer, backuper, behörigheter, login script. jag kan fortsätta hur länge som helst.
Och de som är duktiga har ändå alltid frågor, kanske inte om hur man lägger ut en genväg på skrivbordet men istället hur man arbetar mer effektivt i MS Project osv. Alltså arbetsbelastningen kvarstår till stor del men frågorna skiljer sig, man slipper det tråkigaste.
Så ja, data-nissar kommer alltid att behövas men kompetenskraven kanske ökar.
Edit: Om du syftar just på såna som åker hem till folk och fixar datorer så kommer nog behovet minska sakta men säkert. Ser ingen större anledning till oro inom de närmsta 20 åren ändå.
October 28, 2002
Well, det finns ett gammalt skoter-ordspråk här i norrland: "När någonting absolut inte kan gå sönder, är det omöjligt att laga när det väl gör det. *host* Artic *host*". Så, även om allt blir enklare och bättre, så kommer det fortfarande behövas folk som ordnar sakerna 🙂
1 Guest(s)