finns det nån som är bra på bilar här inne?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
finns det nån som är bra på bilar här inne?
Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 5, 2003 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

ahapp, fick ju som bekant mitt körkort för några dagar sedan, och igår var jag iväg på en långresa med min lilla Fiat Uno.

Rätt som det var så började bilen låta konstigt, och jag fick kämpa med gaspedalen för att hålla motorn vid liv samt frikoppla. Tomgången var ostabil, det lär ungefär som om den bara tände på tre av dem fyra cylindrarna. När jag gasade så ökade bara motorn i varv lite för att sedan gå ner i varv vid mer gas. En minut senare stannade den bara.
Batteriet var färskt, startmotorn gick runt fint. Bilen var inte överhettad. Innan jag åkte hemmifrån så tvättade jag hela bilen, och spolade motorutrymmet rent lite snabbt. Bilen stannade 7mils landsvägskörning senare.

Vet nån vad felet kan vara!?!
Bilen ska bärgas idag.

[Image Can Not Be Found]

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
428724
October 5, 2003 - 2:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Insprutningen kanske...

Kolla så du inte har några läkor på bensinslangarna (eller vad man kallar dem)

Edit: Ok, motivera... Jag hade problem med bränsle/insprutnings-systemet på min Golf innan... Då fick jag som du skrev "kämpa med gaspedalen för att hålla motorn vid liv samt frikoppla". Samma när det gäller tomgång och när man gasar upp... Min bil stannade också lite då och då. Lösningen blev att byta bränslefiltret plus en bränsleslang som spruckit... (och läkt bensin på mina tändstift så jag hade tur :cy: )

Blue_Moon_
Member
Medlem
428725
October 5, 2003 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Motivera gärna era tips!!!

Deadleg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 475
428728
October 5, 2003 - 2:04 pm
sp_Permalink sp_Print

kan ha fått vatten i fördelar-dosan kanske.... kanske skall kolla blinkersoljan oxå....

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
428729
October 5, 2003 - 2:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Det låter precis som samma symtom som när min syrras mopedmotor skar! Tyvärr kan det vara samma sak här 🙁

Millhouse
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
428730
October 5, 2003 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm, du skriver att du tvättade bilen innan du åkte och sprutade rent i motorrummet. Vattnet kan då ha kommit i kontakt med tänddelarna(vatten o el ;)) så kolla upp det

nåt annat kommer jag inte på för tillfället faktiskt

Blue_Moon_
Member
Medlem
428734
October 5, 2003 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: Det låter precis som samma symtom som när min syrras mopedmotor skar! Tyvärr kan det vara samma sak här 🙁

shitt! det tor jag inte, den hade nyss varit inne på en ganska stor service! Jag hade iofs kört ganska hårt med den men det ska den väl tåla!

MEN, vi åkte och köpte startgas, sprutade in i Luftfiltret och DÅ tände motorn, och gick, den gick på enbart startgasen. Gaspedealen svarade den inte på alls.

Deadleg wrote: kan ha fått vatten i fördelar-dosan kanske.... kanske skall kolla blinkersoljan oxå....

blinkersoljan? fördelardosan funderade jag poå också, men läs det jag skrev ovan, den skulle väl inte tända över huvudtaget då om det var fel på fördelardosan? Den gick på alla cylindrarna med startgasen.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
428738
October 5, 2003 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno är väl forumets bil expert? 😉 Vänta tills han vaknar 😀

Blue_Moon_
Member
Medlem
428750
October 5, 2003 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

1. Motorn skulel ävl inte gå runt om den har skurit?
2. Didi det där lät intressant! Jag funderar på om det kan vara bränslepumpen som lagt av? Nått med bränslesystemet verkar det vara, så min fråga blir: Vad är det som brukar gå sönder i bränslesystemet oftast? Vad kan bli fel med bärnslesystemet?

Waco
Member
Medlem
Forum Posts: 2422
428789
October 5, 2003 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Millhouse wrote: hmm, du skriver att du tvättade bilen innan du åkte och sprutade rent i motorrummet. Vattnet kan då ha kommit i kontakt med tänddelarna(vatten o el ;)) så kolla upp det

nåt annat kommer jag inte på för tillfället faktiskt

vad jag vet så ska 12volt och el inte vara några problem.

Rune
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1766
428798
October 5, 2003 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns bara 2 orsaker om en motor inte startar.

1. Ingen tändning (gnista)

2. Inget bränsle (bensin i det här fallet)

Om motorn starta och gick bra med startgas så kan det inte vara fel på tändsystemet.

Då kan det bara vara fel på bränslesystemet.

1. Kolla om det kommer soppa till förgasaren.

Dra låss soppaslangen från förgasaren, tryck med tummen på slanguppningen (för att bygga upp ett tryck i slangen, för att se om det läcker någon stanns) och be någon vrida på nyckeln så att bensinpumpen pumpar. Om det sprutar soppa från slangen förbi tummen så är det bra.

2. Om det inte kommer soppa ur slangen så prova i andra änden.

Dra låss slangen från bensinpumpen, kolla om det sputar soppa när någon annan vrider på nyckeln.

Lycka till

/ Micke

turbogossen
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 152
428817
October 5, 2003 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det förgasare på den? Har den choke/ automat choke? Kan vara choken som är ute en bit och då går bilen ungefär så. Då får den för fet blandning och det är inte lyckat.

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
428896
October 5, 2003 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Antagligen fukt i någon elektronik box.
Finns atagligen en eller flera boxar i motorrummet som har med tändningen att göra.
Dom senaste 10 åren eller mer har dom flesta bilar haft elektronisk tändning jag vet inte om din Uno har det.

Vet en kille som har en Fiat Uno Turbo.. herre jeflar va den går. 😮 😀

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
428900
October 5, 2003 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Waco wrote: vad jag vet så ska 12volt och el inte vara några problem.

Nej det skulle ju vara himla konstigt i så fall 😉

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
428986
October 5, 2003 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

halå halå
den lilla Tändsaken som man kopplar tändstiftsladdarna till brukar vara rätt känslig mot vatten, så den ska man täcka över med en plastpåse innan man motortvättar.

sätter 5kr på att det är felet.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
428999
October 5, 2003 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

1. vatten i fördelaren

2. vatten i tanken

3. topplockspackningen

någon av dem tippar jag på.

Falcon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
429048
October 5, 2003 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Blue_Moon_ wrote: Innan jag åkte hemmifrån så tvättade jag hela bilen, och spolade motorutrymmet rent lite snabbt. Bilen stannade 7mils landsvägskörning senare.

Gick bilen bra innan dess så kan du koncentrera dig på den (tänd)elektriska biten såsom fördelare(med ev brytarspetsar / tändmodul) och stift. Kolla alla tänddelar och kör lite 5-56, det driver ut fukt.

Att topplockspackningen är boven i dramat är högst osannolikt, om bilen har gått bra innan spolningen...

Blue_Moon_
Member
Medlem
429068
October 5, 2003 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|Falcon wrote: [quote=Blue_Moon_]Innan jag åkte hemmifrån så tvättade jag hela bilen, och spolade motorutrymmet rent lite snabbt. Bilen stannade 7mils landsvägskörning senare.

Gick bilen bra innan dess så kan du koncentrera dig på den (tänd)elektriska biten såsom fördelare(med ev brytarspetsar / tändmodul) och stift. Kolla alla tänddelar och kör lite 5-56, det driver ut fukt.

Att topplockspackningen är boven i dramat är högst osannolikt, om bilen har gått bra innan spolningen...

nej jag kan inte hålla med dig. bilen är en FITA UNO, tänk på det. konstruktionen är ganska skör i sig, ochden har adlrig blivit urvarvad så mkt nånsin som den blv när jag körde... Har dessutom lokaliserat problemet nu, det var bränslepumpen som slutat funka 😀

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
429078
October 5, 2003 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|Falcon wrote: [quote=Blue_Moon_]Innan jag åkte hemmifrån så tvättade jag hela bilen, och spolade motorutrymmet rent lite snabbt. Bilen stannade 7mils landsvägskörning senare.

tror inte heller att det är toppen, men dem brukar gå som Blue_Moon_ sa, har varit med om det på både bil och moped... och även båtmotor då den fick upp vatten i cylindrarna.

Skulle han fått vatten i tändsystemet så skulle det nog märkas tidigare än 7mil.

men ta luft o pys rent överallt.

Hur som hellst så är det inget kostsamt problem 🙂

Blue_Moon_
Member
Medlem
429082
October 5, 2003 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: Vet en kille som har en Fiat Uno Turbo.. herre jeflar va den går. 😮 😀

Ah jag vill ha en sån! 110HK i den lilla bilen ojojoj!
Hur vet du at den går undan Gueno, har du prövat den?? Hur är turbon, skriv mera!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 467
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL