November 8, 2002
ahapp, fick ju som bekant mitt körkort för några dagar sedan, och igår var jag iväg på en långresa med min lilla Fiat Uno.
Rätt som det var så började bilen låta konstigt, och jag fick kämpa med gaspedalen för att hålla motorn vid liv samt frikoppla. Tomgången var ostabil, det lär ungefär som om den bara tände på tre av dem fyra cylindrarna. När jag gasade så ökade bara motorn i varv lite för att sedan gå ner i varv vid mer gas. En minut senare stannade den bara.
Batteriet var färskt, startmotorn gick runt fint. Bilen var inte överhettad. Innan jag åkte hemmifrån så tvättade jag hela bilen, och spolade motorutrymmet rent lite snabbt. Bilen stannade 7mils landsvägskörning senare.
Vet nån vad felet kan vara!?!
Bilen ska bärgas idag.
[Image Can Not Be Found]
August 20, 2001
Insprutningen kanske...
Kolla så du inte har några läkor på bensinslangarna (eller vad man kallar dem)
Edit: Ok, motivera... Jag hade problem med bränsle/insprutnings-systemet på min Golf innan... Då fick jag som du skrev "kämpa med gaspedalen för att hålla motorn vid liv samt frikoppla". Samma när det gäller tomgång och när man gasar upp... Min bil stannade också lite då och då. Lösningen blev att byta bränslefiltret plus en bränsleslang som spruckit... (och läkt bensin på mina tändstift så jag hade tur :cy: )
November 8, 2002
x-per wrote: Det låter precis som samma symtom som när min syrras mopedmotor skar! Tyvärr kan det vara samma sak här 🙁
shitt! det tor jag inte, den hade nyss varit inne på en ganska stor service! Jag hade iofs kört ganska hårt med den men det ska den väl tåla!
MEN, vi åkte och köpte startgas, sprutade in i Luftfiltret och DÅ tände motorn, och gick, den gick på enbart startgasen. Gaspedealen svarade den inte på alls.
Deadleg wrote: kan ha fått vatten i fördelar-dosan kanske.... kanske skall kolla blinkersoljan oxå....
blinkersoljan? fördelardosan funderade jag poå också, men läs det jag skrev ovan, den skulle väl inte tända över huvudtaget då om det var fel på fördelardosan? Den gick på alla cylindrarna med startgasen.
November 8, 2002
1. Motorn skulel ävl inte gå runt om den har skurit?
2. Didi det där lät intressant! Jag funderar på om det kan vara bränslepumpen som lagt av? Nått med bränslesystemet verkar det vara, så min fråga blir: Vad är det som brukar gå sönder i bränslesystemet oftast? Vad kan bli fel med bärnslesystemet?
March 20, 2001
Millhouse wrote: hmm, du skriver att du tvättade bilen innan du åkte och sprutade rent i motorrummet. Vattnet kan då ha kommit i kontakt med tänddelarna(vatten o el ;)) så kolla upp det
nåt annat kommer jag inte på för tillfället faktiskt
vad jag vet så ska 12volt och el inte vara några problem.
April 11, 2003
Det finns bara 2 orsaker om en motor inte startar.
1. Ingen tändning (gnista)
2. Inget bränsle (bensin i det här fallet)
Om motorn starta och gick bra med startgas så kan det inte vara fel på tändsystemet.
Då kan det bara vara fel på bränslesystemet.
1. Kolla om det kommer soppa till förgasaren.
Dra låss soppaslangen från förgasaren, tryck med tummen på slanguppningen (för att bygga upp ett tryck i slangen, för att se om det läcker någon stanns) och be någon vrida på nyckeln så att bensinpumpen pumpar. Om det sprutar soppa från slangen förbi tummen så är det bra.
2. Om det inte kommer soppa ur slangen så prova i andra änden.
Dra låss slangen från bensinpumpen, kolla om det sputar soppa när någon annan vrider på nyckeln.
Lycka till
/ Micke
June 3, 2001
Antagligen fukt i någon elektronik box.
Finns atagligen en eller flera boxar i motorrummet som har med tändningen att göra.
Dom senaste 10 åren eller mer har dom flesta bilar haft elektronisk tändning jag vet inte om din Uno har det.
Vet en kille som har en Fiat Uno Turbo.. herre jeflar va den går. 😮 😀
September 23, 2002
Blue_Moon_ wrote: Innan jag åkte hemmifrån så tvättade jag hela bilen, och spolade motorutrymmet rent lite snabbt. Bilen stannade 7mils landsvägskörning senare.
Gick bilen bra innan dess så kan du koncentrera dig på den (tänd)elektriska biten såsom fördelare(med ev brytarspetsar / tändmodul) och stift. Kolla alla tänddelar och kör lite 5-56, det driver ut fukt.
Att topplockspackningen är boven i dramat är högst osannolikt, om bilen har gått bra innan spolningen...
November 8, 2002
NH|Falcon wrote: [quote=Blue_Moon_]Innan jag åkte hemmifrån så tvättade jag hela bilen, och spolade motorutrymmet rent lite snabbt. Bilen stannade 7mils landsvägskörning senare.
Gick bilen bra innan dess så kan du koncentrera dig på den (tänd)elektriska biten såsom fördelare(med ev brytarspetsar / tändmodul) och stift. Kolla alla tänddelar och kör lite 5-56, det driver ut fukt.
Att topplockspackningen är boven i dramat är högst osannolikt, om bilen har gått bra innan spolningen...
nej jag kan inte hålla med dig. bilen är en FITA UNO, tänk på det. konstruktionen är ganska skör i sig, ochden har adlrig blivit urvarvad så mkt nånsin som den blv när jag körde... Har dessutom lokaliserat problemet nu, det var bränslepumpen som slutat funka 😀
February 1, 2002
NH|Falcon wrote: [quote=Blue_Moon_]Innan jag åkte hemmifrån så tvättade jag hela bilen, och spolade motorutrymmet rent lite snabbt. Bilen stannade 7mils landsvägskörning senare.
Gick bilen bra innan dess så kan du koncentrera dig på den (tänd)elektriska biten såsom fördelare(med ev brytarspetsar / tändmodul) och stift. Kolla alla tänddelar och kör lite 5-56, det driver ut fukt.
Att topplockspackningen är boven i dramat är högst osannolikt, om bilen har gått bra innan spolningen...
tror inte heller att det är toppen, men dem brukar gå som Blue_Moon_ sa, har varit med om det på både bil och moped... och även båtmotor då den fick upp vatten i cylindrarna.
Skulle han fått vatten i tändsystemet så skulle det nog märkas tidigare än 7mil.
men ta luft o pys rent överallt.
Hur som hellst så är det inget kostsamt problem 🙂
3 Guest(s)