November 22, 2001
http://www.aftonbladet.se/nyhe.....e951126.ab
Helt sinnessjukt om han får straff för detta.
March 5, 2004
Jag anser ju absolut att han ska bli straffad, allt annat skulle vara att skicka en signal till hela sverige om att det är OK att ha ihjäl den som hotar en.
Däremot så anser jag att hans straff inte borde så högt pga omständligheterna, ärligt sagt så vet jag inte vad jag själv skulle gjort i hans situation... alla människor har olika gräns, och om jag hade varit i en situation där jag var seriöst rädd för mitt liv, hotad av ett gäng med basebollträn... risken finns att jag också hade tryckt av skottet...
Man kan ju däremot undra varför inget gjorde något innan det behövde gå såhär långt... något som redan har lett till fyra polisanmälningar borde ju räcka för att någon ska reagera...
November 22, 2001
Precis, han hade ju plisanmält flera gånger och ringt polisen på kvällen.
Han borde fan ha medalj snarare än straff.
Klart att man ska få skydda sig i trängt läge. Kan inte på något sätt förstår hur det skulle vara övervåld.
Vad skulle han gjort?
Väntat på att de började banka på familjen med påkarna?
Gubben har handlat i növärn, och bör således slippa någon straffpåföljd..
Johanne Hildebrandt skrev läsvärt i sin kolumn angående händelsen.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
ZIre wrote: jag kan ju förstå hans frustration eftersom det inte var första gånget gänget varit där, och jag hade kunnat förstå om han skjutit i luften för att skrämmas. Ser inte hur det kan vara i nödvärn att skjuta mot vapenlösa mopedistligister hur jobbigt det än må vara.
"– I stället kom minst fem ungdomar beväpnade med påkar,"
"– Det var lynchstämning, pojkarna hade stora påkar med sig." enligt artikeln..
Sen har de flesta hagelgevär bara 2 pipor, dvs 2 skott skjutklara, inte fasen skulle jag använda ett av dem till att klyva luft ifall 5 ungdomar kommer rusande med påkar i högsta hugg.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 23, 2001
ilg@dd wrote: Gubben har handlat i növärn, och bör således slippa någon straffpåföljd..
Jag tycker också det låter som nödvärn, som i AB's artikel där en expertkommentar säger att reglerna för nödvärn inte gäller kan ju läsa lagen igen. Det är ju så att man kan handla i nödvärn för att skydda sin egendom och sitt liv när man blir hotad. Om man blir hotad av ett vapen som t.ex. en påk och du har ett gevär så visst, det räcker att skjuta varningsskott (vilket polis/militär måste enl. lagen). Men nu är det så att man behöver inte ta hänsyn till övervåld om man inte är utbildad (som polis/militär är). Alltså, mannen som tog till sitt gevär och inte är utbildad inom nödvärn kan bruka det utan att det ska handla om övervåld.
January 7, 2006
ilg@dd wrote: Gubben har handlat i növärn, och bör således slippa någon straffpåföljd..
Nödvärn handlar om att man inte ska bruka mer våld än vad situationen kräver, att skjuta någon så att han/hon dör kan knappast klassas som det.
Ett människoliv är ett människoliv, och han bör straffas, men han borde inte straffas så hårt.
January 21, 2004
Json_81 wrote: Alltså hur sjutton tänker ni som tycker han ska ha straff?
Ett gäng som springer runt med påkar och hotar både honom och hans familj.
Solklart nödvärn.
Tycker inte det är solklart. jag tvivlar inte en sekund på att de kände sig hotade, men det är fortfarande ingen ursäkt för att skjuta någon till döds.
Den enda "ursäkten" jag kan tänka på för att använda ett dödligt vapen till skydd, är om det gäller liv och död för ens egen räkning.
och som jag uppfattade det gällde det inte liv och död i det här fallet.
självklart försvarar jag inte det som killarna gjorde, eller vem som har rätt eller fel i det här fallet.
men man dödar inte en annan människa utan konsekvenser, så är det bara.
3 Guest(s)