Fint rättssystem vi har|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fint rättssystem vi har
Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
sp_UserOfflineSmall Offline
1158860
October 7, 2007 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Som Delph1 sa, ett liv är ett liv. Självklart skall han straffas för det. Som sagt, olycklig situation.

Det finns aldrig någon ursäkt till att ta någon annans liv, såvida man inte måste göra det för att själv överleva... (vilket jag inte anser var fallet här)

Jaså? Vem vet vad killarna hade gjort om han inte skjutit.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1158862
October 7, 2007 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu tror jag emellertid inte att guben var ute efter att skjuta ihjäl nån av killarna, då hade han knappast använt en hagelbössa..
Tanken var nog snarare att få stopp på dom egnom hagelsvärmens chockverkan.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1158866
October 7, 2007 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Skönt med två mopedister mindre, håller de dessutom på sådär ska de fan få pisk, kanske inte till den graden att de dör, men dyker man upp hos någon med påkar borde man förvänta sig motstånd.

Jag är lite kluven i det hela, men han ska ha ett straff för att han hade ihjäl en människa, no doubt about it. Svenska rättssystemet är så förbannat mesigt ändå, med förmildrande omständigheter sitter han några veckor.

Json_81
Member
Medlem
1158867
October 7, 2007 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Det står ju att de blivit hotade till livet dessutom.

Jonas Klar
Member
Medlem
1158872
October 7, 2007 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Det står ju att de blivit hotade till livet dessutom.

Det har jag blivit fler gånger än jag kunnat räkna till, har inte haft ihjäl någon... Än.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1158874
October 7, 2007 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Klart han ska straffas för att ha tagit någon annans liv. Situationen var självklart skrämmande, men ett liv är ett liv.

//Andreas

Försök sätta dig in i situationen istället.
Ett gäng trackasserar dig och din familj.
Du polisanmäler dem flera gånger men inget händer.
En kväll hotar dom dig till livet, du ringer polisen.
Inget händer från polisens sida denna gång heller.
Senare dyker gänget upp med påkar hemma hos dig.
Vad gör du? Gömmer dig i källare och hoppas på det bästa?
Välkommen till världen, här får man tamefanimej ta lagen i egna händer nu för tiden.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1158875
October 7, 2007 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote:

Välkommen till världen, här får man tamefanimej ta lagen i egna händer nu för tiden.

han hade kunnat skjuta varningsskott

Json_81
Member
Medlem
1158881
October 7, 2007 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=Json_81]Det står ju att de blivit hotade till livet dessutom.

Det har jag blivit fler gånger än jag kunnat räkna till, har inte haft ihjäl någon... Än.

Hur många gånger har du blivit det av någon som terroriserat dig? Som dyker upp med ett gäng och är beväpnade?

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1158884
October 7, 2007 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Så rätt gjort.

Jonas Klar
Member
Medlem
1158885
October 7, 2007 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Hur många gånger har du blivit det av någon som terroriserat dig? Som dyker upp med ett gäng och är beväpnade?

Sist jag kollade var ett dödshot ett dödshot. Och varför inte bara gå ut och skjuta folk i förebyggande syfte? 🙄

Json_81
Member
Medlem
1158895
October 7, 2007 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=Json_81]Hur många gånger har du blivit det av någon som terroriserat dig? Som dyker upp med ett gäng och är beväpnade?

Sist jag kollade var ett dödshot ett dödshot. Och varför inte bara gå ut och skjuta folk i förebyggande syfte? 🙄

Det är väl enorm skillnad på om nån dödshotar dig och om nån dödshotar dig och kommer emot dig med vapen?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1158900
October 7, 2007 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: [quote=Delph1]Klart han ska straffas för att ha tagit någon annans liv. Situationen var självklart skrämmande, men ett liv är ett liv.

//Andreas

Ett hagelgevär är som sagt inte ett speciellt bra vapen för att döda på långt håll, men sköt han faktiskt båda skotten rakt mot killarna istället för att skjuta åtminstone ett skrämselskott.

Givetvis har han handlat i rädsla för sin egen hälsa, men framförallt sina nära och käras välbefinnande, men att ta någon liv ser jag fortfarande inte som en nödvändighet här. Han ska absolut inte dömmas på hårdast möjliga sätt, men om man får vara efterklok, vilket sällan är populärt, så att skjuta _båda_ skotten rakt mot killarna var dumt.

Polisen är ju dock de som misslyckats här...

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1158945
October 8, 2007 - 2:53 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=whak][quote=Delph1]Klart han ska straffas för att ha tagit någon annans liv. Situationen var självklart skrämmande, men ett liv är ett liv.

//Andreas

Ett hagelgevär är som sagt inte ett speciellt bra vapen för att döda på långt håll, men sköt han faktiskt båda skotten rakt mot killarna istället för att skjuta åtminstone ett skrämselskott.

Givetvis har han handlat i rädsla för sin egen hälsa, men framförallt sina nära och käras välbefinnande, men att ta någon liv ser jag fortfarande inte som en nödvändighet här. Han ska absolut inte dömmas på hårdast möjliga sätt, men om man får vara efterklok, vilket sällan är populärt, så att skjuta _båda_ skotten rakt mot killarna var dumt.

Polisen är ju dock de som misslyckats här...

//Andreas

Som jag skrev tidigare, har man ett vapen med endast 2 skott så offrar man med stor sannolikhet inte det ena på att klyva luft i en sån där situation.
Ska man sedan tro Aftonbladets senaste artikel i ämnet, så är det tydligen fråga om emotionellt störda ungar DeLuxe det där gänget består av.
Inte helt oväntat var den skjutne en ängel, iaf enligt sin far, men varför hans 15 årige son var ute och trakasserade folk mitt i natten står det inget om..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
1158949
October 8, 2007 - 3:55 am
sp_Permalink sp_Print

Om det är några som borde spärras in så är det väl ungarna, inte minst han som kom med det senaste hotet. Borde låsas in på psyket på livstid eller tills de garanterat är helt friska.

-d-himself-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1491
1158953
October 8, 2007 - 6:37 am
sp_Permalink sp_Print

Alltså jag fattar inte alla härs reaktioner, självklart ska man inte ta ett människoliv, men vad tror ni dom skulle göra med påkarna? tror ni att folk nog störda för att gå på en FAMILJ, inte en t.ex. en annan kaxig tonåring, utan en familj med mamma osv. hade han inte skjutit hade dom nog ingen i familjen varit i liv nu..

ungdomarna var ju säkert påverkade också

ni som tror att det kunde funnits ett sätt att alla hade gått därifrån som vänner, eller med några blåmärken, förfaan, lämna datorn och se riktiga världen, så fantastisk är inte världen.

-d-himself-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1491
1158954
October 8, 2007 - 6:40 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=Json_81]Det står ju att de blivit hotade till livet dessutom.

för fan, jag vet inte vilka som hotat dig, men hade det varit folk med samma mentala obalans som de ungdomarna verkat ha, så hade du fan inte sagt sådär. Det är lite skillnad när nån dyker upp i verkligheten med påkar, du vet, verkliga livet är inte som på film, du överlever sällan ett slag mot huvudet med en påk.

Sätt dig in i situationen, du vet att dom är grovt mentalt störda, du vet att dom med mycket stora sannolikhet kommer att döda någon i din familj, hade jag varit övertygad om det hade då jag skjutit, hellre hade jag suttit av tiden i fängelse än sett på när nån i min familj dör, t.ex. mor, syster, fru

dyker ett gäng upp med påkar är det inte för att skrämmas eller för att bygga en trädkojja i 99% av fallen

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1158961
October 8, 2007 - 8:03 am
sp_Permalink sp_Print

Jag hade först skjutit ett varningsskott. Hade de inte backat hade jag skjutit den som såg mest hotfull ut. Om det inte hade hjälpt, skulle jag skjutit en till. Scenariot kanske var nåt liknande.

Tycker han ska få 6 mån-1 års i fängelse. Mer ska han inte ha. Får han så lite ska han vara nöjd.

Svårt att säga om han gjorde rätt eller inte då jag inte vet exakt vad som hände, bara i stora drag.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1158965
October 8, 2007 - 8:15 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Som jag skrev tidigare, har man ett vapen med endast 2 skott så offrar man med stor sannolikhet inte det ena på att klyva luft i en sån där situation.
Ska man sedan tro Aftonbladets senaste artikel i ämnet, så är det tydligen fråga om emotionellt störda ungar DeLuxe det där gänget består av.
Inte helt oväntat var den skjutne en ängel, iaf enligt sin far, men varför hans 15 årige son var ute och trakasserade folk mitt i natten står det inget om..

Vi är alla olika och även om det i ett sådant här läge kommer ner till ganska primitiva, och delade, instinkter finns det alltid en viss grad av resonerande med.

Hur som helst anser jag inte att mannen ska dömmas speciellt hårt, och efter att ha grävt lite känns det nästan som att han knappt ska ha straff alls.
Det finns ganska mycket att läsa om detta om ni letar lite.

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1159013
October 8, 2007 - 1:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=ilg@dd]Som jag skrev tidigare, har man ett vapen med endast 2 skott så offrar man med stor sannolikhet inte det ena på att klyva luft i en sån där situation.

Vi är alla olika och även om det i ett sådant här läge kommer ner till ganska primitiva, och delade, instinkter finns det alltid en viss grad av resonerande med.

Hur som helst anser jag inte att mannen ska dömmas speciellt hårt, och efter att ha grävt lite känns det nästan som att han knappt ska ha straff alls.
Det finns ganska mycket att läsa om detta om ni letar lite.

//Andreas

Jo, efter att ha ögnat igenom en del nyare artiklar så känns det mer som om denna ansvarsfulle fader borde få bragdmedaljen istället för något slags straff.
Nu finns det iofs alltid 2 sidor av ett mynt, och i de flesta fall visas endast den finaste sidan upp.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1159020
October 8, 2007 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Gubben har handlat i növärn, och bör således slippa någon straffpåföljd..
Johanne Hildebrandt skrev läsvärt i sin kolumn angående händelsen.

Nödvärn?

Någon har klottrat på min bil, jag kommer upp till dig och skjuter dig. Jag vet att det var du!

Nödvärn vill jag inte kalla det.

Därimot borde killarna fått lite stryk istället, och hade inte det hjälpt skulle man gett sig på deras egendom istället. Fight fire with fire. Att skjuta dem var lite väl och ta i tycker jag.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 513
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL