hawkie wrote: [quote=ilg@dd]Gubben har handlat i növärn, och bör således slippa någon straffpåföljd..
Johanne Hildebrandt skrev läsvärt i sin kolumn angående händelsen.
Nödvärn?
Någon har klottrat på min bil, jag kommer upp till dig och skjuter dig. Jag vet att det var du!
Ganska korkad jämförelse vill jag mena..
Enligt pressen så kom dom 2 killarna jagandes mot husets dörr med varsin påk/planka i högsta hugg vid 01.30 på natten. Killar som desutom trakasserat och hotat honom och hans familj en längre tid..
Vad skulle du göra? Bjuda in dom på en stänkare?
Slå gärna upp ordet nödvärn och kika på vad som menas med det.
*Edit*
Ska hjälpa dej, Brottsbalken 24 kapitlet..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 5, 2001
ilg@dd wrote: [quote=hawkie][quote=ilg@dd]Gubben har handlat i növärn, och bör således slippa någon straffpåföljd..
Nödvärn?
Någon har klottrat på min bil, jag kommer upp till dig och skjuter dig. Jag vet att det var du!
Enligt pressen så kom dom 2 killarna jagandes mot husets dörr med varsin påk/planka i högsta hugg vid 01.30 på natten. Killar som desutom trakasserat och hotat honom och hans familj en längre tid..
*Edit*
Jag är väktare, jag vet hur lagen ser ut.
Om du tycker detta är nödvärn så är du som bör läsa igen den länken igen. Förstår du sen inte varför det inte faller under növdärn vet jag inte riktigt hur vi ska bära oss åt.
Hade jag slagit någon som gick med en påk mot mig skulle jag bli dömd för misshandel/grov misshandel(om jag använde batongen). Därför att man inte kan agera på vad som "kan hända" utan man agerar på det som händer och det man vet.
Gubben vet inte vad dessa grabbar skulle med dessa påkar till, och nu kommer väl grabbarna säga vi skulle slå sönder hans staket. Tycker du det är rätt och proportionellt agerat att skjuta dem då? För du vet ju inte vad de skulle med det till.
hawkie wrote: [quote=ilg@dd][quote=hawkie][quote=ilg@dd]Gubben har handlat i növärn, och bör således slippa någon straffpåföljd..
Nödvärn?
*Edit*
Om du tycker detta är nödvärn så är du som bör läsa igen den länken igen. Förstår du sen inte varför det inte faller under növdärn vet jag inte riktigt hur vi ska bära oss åt.
Hade jag slagit någon som gick med en påk mot mig skulle jag bli dömd för misshandel/grov misshandel(om jag använde batongen). Därför att man inte kan agera på vad som "kan hända" utan man agerar på det som händer och det man vet.
Gubben vet inte vad dessa grabbar skulle med dessa påkar till, och nu kommer väl grabbarna säga vi skulle slå sönder hans staket. Tycker du det är rätt och proportionellt agerat att skjuta dem då? För du vet ju inte vad de skulle med det till.
Du läste uppenbarligen inte vad jag länkade till:
"Rätt till nödvärn föreligger mot"
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,......"
.................
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård....
Det är alltså frågan om både hemfridsvrott och nödvärn..
Iofs lite väl drastiskt att skjuta en dödande salva i fråga, dock tror jag inte det var vad fadern hade för avsikt att göra.
Men som tidigare sagt, det finns oftast 2 sidor av ett mynt, och i de flesta fall visas endast den finaste sidan upp.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 5, 2001
ilg@dd wrote: [quote=hawkie][quote=ilg@dd][quote=hawkie][quote=ilg@dd]Gubben har handlat i növärn, och bör således slippa någon straffpåföljd..
Nödvärn?
*Edit*
Du läste uppenbarligen inte vad jag länkade till:
"Rätt till nödvärn föreligger mot"
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,......"
.................
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård....
Det är alltså frågan om både hemfridsvrott och nödvärn..
Iofs lite väl drastiskt att skjuta en dödande salva i fråga, dock tror jag inte det var vad fadern hade för avsikt att göra.
Men som tidigare sagt, det finns oftast 2 sidor av ett mynt, och i de flesta fall visas endast den finaste sidan upp.
Hemfridsbrott min käre vän är det verkligen inte då ungdomarna inte trängt sig in i huset. Att gå in på en inhängnad tomt är inte äns traffbart med fängelse, dvs olaga intrång. Saknar dessutom tomten ett staket är det inte äns olaga intrång. Dessutom menar lagen på att olovligen blir det först när de ombetts att gå.
Nödvärn hade det kanske KANSKE kanske kunnat bli om nu mannen frihetsberövade de bägge kiddsen efter att de verbalt hotat mannen i just den situationen. Mannen kommer ju självklart mena på att han agerat i nödvärn, men jag kan lova dig att tingsrätten inte kommer följa hans tankegångar för fem öre.
hawkie wrote:
Hemfridsbrott min käre vän är det verkligen inte då ungdomarna inte trängt sig in i huset. Att gå in på en inhängnad tomt är inte äns traffbart med fängelse, dvs olaga intrång. Saknar dessutom tomten ett staket är det inte äns olaga intrång. Dessutom menar lagen på att olovligen blir det först när de ombetts att gå.Nödvärn hade det kanske KANSKE kanske kunnat bli om nu mannen frihetsberövade de bägge kiddsen efter att de verbalt hotat mannen i just den situationen. Mannen kommer ju självklart mena på att han agerat i nödvärn, men jag kan lova dig att tingsrätten inte kommer följa hans tankegångar för fem öre.
Hur som haver ska det bli intressant att se följderna på detta..
Killarnas kompisar verkar ju inte ha mycket i huvet, fast det ska man kanske inte dra så höga växlar på iofs.
Minnessidan förvandlades till ett hatforum
September 5, 2001
ilg@dd wrote: [quote=hawkie] Hemfridsbrott min käre vän är det verkligen inte då ungdomarna inte trängt sig in i huset. Att gå in på en inhängnad tomt är inte äns traffbart med fängelse, dvs olaga intrång. Saknar dessutom tomten ett staket är det inte äns olaga intrång. Dessutom menar lagen på att olovligen blir det först när de ombetts att gå.
Nödvärn hade det kanske KANSKE kanske kunnat bli om nu mannen frihetsberövade de bägge kiddsen efter att de verbalt hotat mannen i just den situationen. Mannen kommer ju självklart mena på att han agerat i nödvärn, men jag kan lova dig att tingsrätten inte kommer följa hans tankegångar för fem öre.
Killarnas kompisar verkar ju inte ha mycket i huvet, fast det ska man kanske inte dra så höga växlar på iofs.
Jag håller med dig. Detta är ett par riktiga nötter familjen har att göra med. Dock rättfärdigar inte straffet brottet om man säger så...
Det största felet ligger hos polisen som bara varit passivt när familjen har kränkts åtaliga gånger. Något borde ju göras åt deras passivitet tycker man, varje gång myndigheterna gör fel händer det ingeting.
hawkie wrote: [quote=ilg@dd][quote=hawkie] Hemfridsbrott min käre vän är det verkligen inte då ungdomarna inte trängt sig in i huset. Att gå in på en inhängnad tomt är inte äns traffbart med fängelse, dvs olaga intrång. Saknar dessutom tomten ett staket är det inte äns olaga intrång. Dessutom menar lagen på att olovligen blir det först när de ombetts att gå.
Jag håller med dig. Detta är ett par riktiga nötter familjen har att göra med. Dock rättfärdigar inte straffet brottet om man säger så...
Det största felet ligger hos polisen som bara varit passivt när familjen har kränkts åtaliga gånger. Något borde ju göras åt deras passivitet tycker man, varje gång myndigheterna gör fel händer det ingeting.
Polisens nonchalans för saker och ting märks även här i en glesbygd med endast 750-800 invånare.
Har bråkat som fasen med snuten senaste veckorna angående Irakiern som kränger starksprit och röka till småungarna. Tror faktiskt att jag fick lite fart på dom idag iaf.
June 11, 2001
Kan direkt säga att ingen i denna tråd verkar ha någon speciellt bra koll på hur psykologi fungerar hos människan precis.
Kan ta ett ganska bra exempel.
Tänk dig en situation där du (utan att du är ansvarig på något sätt) kan välja medan att rädda livet på 500 personer (men du förlorar din partner) i ett störtade plan eller att rädda undan din partner från det. Hur skulle du agera?
Kan direkt säga att den som är ansvarig i denna händelse varken är ungdomarna eller familjen då man ser ur ett större perspektiv. Jag anser därför att dom som är mest anvariga är undomarnas föräldrar, polisen samt skola och annan omsorgsverksamhet då det ganska tydligt framgår att det är sammhällets egna skydd och sociala utveckling som inte fungerar någonstans. När sådana här situationer inträffar och polisen inte agerar någonting så borde det vara polisen som straffas för mord eller medhjälp till mord.
Kan säga att svaret till sådana händelser (där även andra olika situationer testas virituellt) oftast inte är frågan om man väljer att skydda den ena eller den andra utan att man istället blir paralycerad och inte kan agera. Det näst vanligaste är att man skyddar sina närmaste.
Jag har bara en sak att säga till polisen: Väx upp, lär er att förebygga istället för att bestaffa!
July 27, 2006
Ärligt talat, har någon här ens tänkt lite nyktert på saken?
Jag tvekar inte en sekund på att dessa grabbar agerat som riktiga skithögar och förtjänat rejält med stryk, men kom igen.
Hur många här vet mer än vad som stått i media?
Har ni tid från dörren öppnas till första skottet, avstånd till den som sköts ihjäl, var på kroppen skottet tog etc.
Har någon kanske läst artiklar som inte innehåller uppgifter från enbart anhöriga till mannen som sköt?
Läs följande artikel och lek med tanken att killarna spelar ner sin orsak till att dom kom till gården. http://www.kvp.se/nyheter/1.87.....e-honom-do
Om ni så vill lägg gärna till tillhyggen som det rapporterats om, men tänk om följande citat stämmer:
"– Han skriker och skriker. Han står på knä på gränsen mellan trädgården och gårds-planen. Mannen står bakom pelaren till grinden. Mannen står två meter bort, med geväret riktat mot honom. Han skriker: ”Snälla, snälla, skjut inte”.
– När vi ser mannen rikta geväret rakt mot honom springer vi. Sedan kommer det ett skott till. Då blir det tyst."
Om så är fallet vore det tjänstefel av en domstol att döma mannen till något lindrigare än mordförsök av killen som skadades, att skjuta en människa som stående på knä ber för sitt liv ÄR mordförsök och inget annat.
Sen är det oväsentligt om den dödes ev. agerande kan lindra åtalspunkten på denne från mord/dråp till grov misshandel/vållande till annans död eller kanske rentav nödvärn.
Har mannen gjort ovanstående SKA han spärras in en lång tid framöver, oavsett vilket jävelskap dessa typer ställt till med.
Sen kan man tycka vad man vill om dessa bråkstakar.
November 29, 2003
MangeM wrote: Ärligt talat, har någon här ens tänkt lite nyktert på saken?
Jag tvekar inte en sekund på att dessa grabbar agerat som riktiga skithögar och förtjänat rejält med stryk, men kom igen.Hur många här vet mer än vad som stått i media?
Har ni tid från dörren öppnas till första skottet, avstånd till den som sköts ihjäl, var på kroppen skottet tog etc.
Har någon kanske läst artiklar som inte innehåller uppgifter från enbart anhöriga till mannen som sköt?
Läs följande artikel och lek med tanken att killarna spelar ner sin orsak till att dom kom till gården. http://www.kvp.se/nyheter/1.87.....e-honom-do
Om ni så vill lägg gärna till tillhyggen som det rapporterats om, men tänk om följande citat stämmer:"– Han skriker och skriker. Han står på knä på gränsen mellan trädgården och gårds-planen. Mannen står bakom pelaren till grinden. Mannen står två meter bort, med geväret riktat mot honom. Han skriker: ”Snälla, snälla, skjut inte”.
– När vi ser mannen rikta geväret rakt mot honom springer vi. Sedan kommer det ett skott till. Då blir det tyst."Om så är fallet vore det tjänstefel av en domstol att döma mannen till något lindrigare än mordförsök av killen som skadades, att skjuta en människa som stående på knä ber för sitt liv ÄR mordförsök och inget annat.
Sen är det oväsentligt om den dödes ev. agerande kan lindra åtalspunkten på denne från mord/dråp till grov misshandel/vållande till annans död eller kanske rentav nödvärn.Har mannen gjort ovanstående SKA han spärras in en lång tid framöver, oavsett vilket jävelskap dessa typer ställt till med.
Sen kan man tycka vad man vill om dessa bråkstakar.
Jag vet inte vem det är som ska tänka nyktert här.
Familjen har levt med trakasserier i flera år.
På Fredagen (om jag minns rätt) så hotas dom till livet, dom kontaktar polisen men får ingen hjälp där.
Sedan dyker gänget upp med påkar.
Vad fan skulle gubben ha gjort?
Jag hade fanimej gjort samma sak eftersom snuten inte verkar intresserad.
Här har ni ungjäveln på video.
http://video.google.com/videop.....;plindex=1
September 16, 2007
Callister wrote: Länka gärna tråden
http://flashback.info/showthre.....p?t=555992
Man ska alltid titta in på Flashback när det gäller "high" prylar finns alltid massa gott..
July 27, 2006
whak wrote:
Jag vet inte vem det är som ska tänka nyktert här.
Familjen har levt med trakasserier i flera år.
På Fredagen (om jag minns rätt) så hotas dom till livet, dom kontaktar polisen men får ingen hjälp där.
Sedan dyker gänget upp med påkar.
Vad fan skulle gubben ha gjort?
Jag hade fanimej gjort samma sak eftersom snuten inte verkar intresserad.Här har ni ungjäveln på video.
http://video.google.com/videop.....;plindex=1
Jag tänker klart i detta ärende, jag vet inte mer än vad media rapporterat vilket i princip är helt ensidigt.
Vad vem har gjort och när är inget jag vet, ej heller ger media en IMO tillräckligt bra bild av detta (då majoriteten av uppgifterna bygger på uppgifter från anhöriga till han som sköt).
Att dessa ungdomar inte har rent mjöl i påsen kan nog de flesta hålla med om, men sen är frågan öppen vilket skit dom sysslat med och i vilken utsträckning.
Kanske stämmer precis allt som familjen säger, kanske stämmer bara en bråkdel, utan att känna någon av de inblandade är det omöjligt att svara på.
Men OM (bara om) citatet skulle stämma, anser du det är helt ok att skjuta en person som ståendes på knä ber för sitt liv?
Det finns så många parametrar att ta hänsyn till innan man kan säga vad som verkligen hände, jag avvaktar med mitt ställningstagande tills det är fastslaget med en större sannolikhet.
Vill folk dra igång en lynchmobb så får dom väl göra det, det rör inte mig i ryggen men lite eftertanke skadar aldrig.
Ponera att allt media rapporterat med uppgifter från familjen stämmer, då är nog de flesta ense att mannen bör behandlas lindrigare i en rättegång.
Men vad händer om uppgifter om skotten och möjligheten att dessa anses vara nödvärn visar sig osanna (skjuten efter en längre tidperiods avvaktan, skjuten i flykt osv)?
Själv gör jag skillnad på en person som skjutits i ryggen på 25 m avstånd än en som skjutits i magen precis när denne tänkt attackera, är mannens handling lika berättigad i dina ögon om hans skott uppenbart inte anses vara nödvärn?
March 10, 2002
Fangtastic wrote: Killen hade ju många år kvar att leva, han var ju bara 15år. Alla gör ju dumma saker men har rätt att bättra sig. Det killarna gjort mot familjen försvaras inte men ett mord kan aldrig försvaras. Skärp er ni som snackar skit om killen asså!!!!! R.I.P Simon!
Som jag förstått det så har snubben haft sin chans att sluta upp.
2 Guest(s)