November 27, 2003
Den här får leva tills vidare, men läs detta:
https://www.nordichardware.se/.....62026.html
//Andreas
April 24, 2007
tycker synd om honom. vad det blir för påföljd är isäkert, en sak är säkert: han kände sig hotad. ingen kunde hjläpa honom han kände att dem kanske skulle döda han och hans familj. klart som fan att man avfyrar skott. när ska man annars göra det?? nödvärn helt klart, han sköt inte ungen för att det var kul. tycker synd om familjen. polisen gjorde ju inget!!
nu åker kanske farsan i fängelset!!
sen finns det dödshot och det finns dödshot.
February 3, 2003
MangeM: http://www.blt.se/article/9919.....02-151-0-0
Här står lite info om vad pojken sysslat med tidigare. Ingen ängel direkt.
I övrigt tycker jag att han ska få någon form av lindring. Straff ska han ha då han, hur man än vänder och vrider på det, tog en annan människas liv. Men med tanke på den (enligt alla rapporter i alla fall) stress han har utsatts för under så lång tid så tycker jag inte att det är så konstigt att han agerade som han gjorde.. Tragiskt nog. Man kan inte ta emot hur mycket som helst.
Over and good night
November 29, 2003
MangeM wrote: [quote=whak] Jag vet inte vem det är som ska tänka nyktert här.
Familjen har levt med trakasserier i flera år.
På Fredagen (om jag minns rätt) så hotas dom till livet, dom kontaktar polisen men får ingen hjälp där.
Sedan dyker gänget upp med påkar.
Vad fan skulle gubben ha gjort?
Jag hade fanimej gjort samma sak eftersom snuten inte verkar intresserad.Här har ni ungjäveln på video.
http://video.google.com/videoplay?docid=1140440026916633882&q=simon+s%C3%B6derberg&total=3&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=1
Jag tänker klart i detta ärende, jag vet inte mer än vad media rapporterat vilket i princip är helt ensidigt.
Vad vem har gjort och när är inget jag vet, ej heller ger media en IMO tillräckligt bra bild av detta (då majoriteten av uppgifterna bygger på uppgifter från anhöriga till han som sköt).
Att dessa ungdomar inte har rent mjöl i påsen kan nog de flesta hålla med om, men sen är frågan öppen vilket skit dom sysslat med och i vilken utsträckning.
Kanske stämmer precis allt som familjen säger, kanske stämmer bara en bråkdel, utan att känna någon av de inblandade är det omöjligt att svara på.
Men OM (bara om) citatet skulle stämma, anser du det är helt ok att skjuta en person som ståendes på knä ber för sitt liv?
Det finns så många parametrar att ta hänsyn till innan man kan säga vad som verkligen hände, jag avvaktar med mitt ställningstagande tills det är fastslaget med en större sannolikhet.
Vill folk dra igång en lynchmobb så får dom väl göra det, det rör inte mig i ryggen men lite eftertanke skadar aldrig.
Ponera att allt media rapporterat med uppgifter från familjen stämmer, då är nog de flesta ense att mannen bör behandlas lindrigare i en rättegång.
Men vad händer om uppgifter om skotten och möjligheten att dessa anses vara nödvärn visar sig osanna (skjuten efter en längre tidperiods avvaktan, skjuten i flykt osv)?
Själv gör jag skillnad på en person som skjutits i ryggen på 25 m avstånd än en som skjutits i magen precis när denne tänkt attackera, är mannens handling lika berättigad i dina ögon om hans skott uppenbart inte anses vara nödvärn?
Visst man ska lyssna på alla inblandade.
Men när polisen säger att dom känner till gänget sedan tidigare.
Och att dom har varit på andra, tex folket på ålderdomshemmet så kan man ju börja fundera.
Dom verkar hålla sig till de personer som är svaga och sånt gör mig riktigt förbannad.
Kan ingen förstå hur familjen kände sig?
När dom polisanmäler och vill få ett slut på det hela, men inget händer.
Jag säger inte att det rätt att ha ihjäl någon bara för det.
Men gubben kanske "bara ville skrämma" grabben genom att skjuta honom? Vad vet jag.
September 16, 2007
Ovanligt bra artikel från AB
http://www.aftonbladet.se/nyhe.....e993708.ab
Förstår inte hur man kan klandra 50-åringen. Blir han dömd är det något fel i samhället. Det är ungen som klarat sig som ska bli åtalad för mord på Simon..
September 16, 2007
hawkie wrote: Jag hade fortvarande spöat upp dem ordentligt och inte skjutit någon. En efter en skulle man hämta och ge dem så mycket stryk att de fattar det är allvar.
Alltid lika kul när folk säger vad man själv skulle gjort i samma situation utan att någonsin vart där....................................
September 5, 2001
engine52 wrote: [quote=hawkie]Jag hade fortvarande spöat upp dem ordentligt och inte skjutit någon. En efter en skulle man hämta och ge dem så mycket stryk att de fattar det är allvar.
Alltid lika kul när folk säger vad man själv skulle gjort i samma situation utan att någonsin vart där....................................
Ja, det kallas att diskutera, hört talas om det?
Vad exakt försöker du säga? Att jag hade tagit pojekens liv också eller?.......................................................................................................................................................................................
November 27, 2003
http://www.kvp.se/nyheter/1.87.....len-visste
Göran Bohman beslöt i går att starta en egen utredning av socialförvaltningens agerande. Den ska vara klar om fyra månader.
FYRA MÅNADER? Hur jävla ineffektiv får man bli!
//Andreas
Delph1 wrote: http://www.kvp.se/nyheter/1.87.....len-visste
Göran Bohman beslöt i går att starta en egen utredning av socialförvaltningens agerande. Den ska vara klar om fyra månader.
FYRA MÅNADER? Hur j**la ineffektiv får man bli!
//Andreas
Nja, känner du till någon statlig instans som jobbar snabbt och effektivt?
Jag kan iaf inte komma på någon.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Mean Machine wrote: [quote=ilg@dd]Nja, känner du till någon statlig instans som jobbar snabbt och effektivt?
Jag kan iaf inte komma på någon.
Vilken som helst, så länge det gäller att ta betalt.
Hmm, nja, skulle vara det då..
Men i övrigt skulle jag nog dra mej för att beteckna dom effektiva.
Det märker man om inte annat när man t.ex ringer kommunkontoret för att t.ex prata om ny/ut/ombyggnad för vilket det krävs bygglov eller kanske för femtielfte gången klaga på "nysvenskarna".
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 16, 2007
hawkie wrote: [quote=engine52][quote=hawkie]Jag hade fortvarande spöat upp dem ordentligt och inte skjutit någon. En efter en skulle man hämta och ge dem så mycket stryk att de fattar det är allvar.
Vad exakt försöker du säga? Att jag hade tagit pojekens liv också eller?.......................................................................................................................................................................................
Att jag troligtvis hade gjort/liknande. Att rent ut säga att så och så hade man gjort är bara idioti då du inte har en aning..
September 5, 2001
engine52 wrote: [quote=hawkie][quote=engine52][quote=hawkie]Jag hade fortvarande spöat upp dem ordentligt och inte skjutit någon. En efter en skulle man hämta och ge dem så mycket stryk att de fattar det är allvar.
Att jag troligtvis hade gjort/liknande. Att rent ut säga att så och så hade man gjort är bara idioti då du inte har en aning..
Välkommen ner på jorden, det är såhär världen ser ut. Ska man skjuta alla som mobbar eller? Är det du som är rättvisans långa arm helt plötsligt? The judge,the jury and the executioner!
Jag hade inte skjutit någon, så sluta säga att jag hade agerat likadant eller inte vet hur jag hade agerat.
September 16, 2007
hawkie wrote: [quote=engine52][quote=hawkie][quote=engine52][quote=hawkie]Jag hade fortvarande spöat upp dem ordentligt och inte skjutit någon. En efter en skulle man hämta och ge dem så mycket stryk att de fattar det är allvar.
Välkommen ner på jorden, det är såhär världen ser ut. Ska man skjuta alla som mobbar eller? Är det du som är rättvisans långa arm helt plötsligt? The judge,the jury and the executioner!
Jag hade inte skjutit någon, så sluta säga att jag hade agerat likadant eller inte vet hur jag hade agerat.
Jag säger inte hur du hade hanterat situatuationen, bara att du inte vet hur du gjort om du själv vart där. Men du verkar vara rätt pantad ändå
September 5, 2001
engine52 wrote: [quote=hawkie][quote=engine52][quote=hawkie][quote=engine52][quote=hawkie]Jag hade fortvarande spöat upp dem ordentligt och inte skjutit någon. En efter en skulle man hämta och ge dem så mycket stryk att de fattar det är allvar.
Jag säger inte hur du hade hanterat situatuationen, bara att du inte vet hur du gjort om du själv vart där. Men du verkar vara rätt pantad ändå
Mmm, gå hem och be mammsen byta blöja istället.
September 3, 2001
Tycker han gjorde rätt. Lite tveksamt om det var övervåld eller inte men det beror ju helt på hur hotfullt han uppfattade situationen.
Man måste ju ta i beaktning att han kanske inte hade andra medel att beskydda sin familj. Är man 50 år så kan det bli lite svårt att hantera 4 unga killar med påkar med annat än skjutvapen.
"Ett liv är ett liv". Moralen kanske säger så men lagen är bra skriven som den är. Dvs du kan ta ett liv utan att åka i finkan om det är befogat. Enligt nödvärnslagen får man döda någon annan om man uppfattar situationen tillräckligt hotfull och om det inte finns någon annan väg. Mycket bra lag imho.
2 Guest(s)