October 11, 2002
Tjena grabbar!
nu i kräftskivatider ahr jag bestämt mig. jag ska fiska kräftor.
men har ingen aning om hur eller var 🙂
Tog reda på lite info:
Kräftperioden sträcker sig i år mellan den 20 augusti och den 10 september. Sammanlagt kommer 1 000 kort att säljas. – Man får inte fånga fler än 50 kräftor under en period. Fast vi kan inte lova att alla lyckas att få upp några djur. Därför har vi även en speciell bonusfiskedag den 27 augusti då man även får fiska i ett femtontal insjöar, säger Sverker Lovén.
Detta gäller i stockholmstrakerna. men jag vet inget pris på kortet och vad för slags burar man ska ha typ "mjärdar" tror jag de heter.
nån som har nått tips om hur man fiskar?
tillagning verkar vara enkelt:
http://www.tasteline.com/defau.....entID=2905
i med kräftorna i kokande vatten, häll över ÖL! wee!
planera din kräftskiva!
http://www.tasteline.com/defau.....entID=2412
March 27, 2003
kakmonstret wrote:
nån som har nått tips om hur man fiskar?
Om vi förutsätter att du har tillgång till vattendrag och rätt att fiska där så behöver du ju en (eller flera) burar.
[Image Can Not Be Found]
Finns många modeller, detta är en.
Agna med något gott, fisk tex....
Släng i buren där du tror kräftorna håller till, vänta tills dom klättrat i och dra upp.
June 17, 2006
Adam wrote: [quote=kakmonstret] nån som har nått tips om hur man fiskar?
Om vi förutsätter att du har tillgång till vattendrag och rätt att fiska där så behöver du ju en (eller flera) burar.
http://web.comhem.se/~u42223795/mjard3.jpg
Finns många modeller, detta är en.
Agna med något gott, fisk tex....
Släng i buren där du tror kräftorna håller till, vänta tills dom klättrat i och dra upp.
Precis sådana burar använder vi, 80 stycken.
Hjälpte till så sent som igår med att dra upp 10kg.
Såvitt jag vet är det fritt fram för privatpersoner att fiska i Sveriges fem största sjöar, dock med begränsat antal burar. Hjälmaren och Mälaren skulle alltså således kunna vara intressanta fiskevatten. Kan vara värt o kolla upp, jag är inte helt säker.
Själva fisket ska helst utföras nattetid eftersom kräftorna hellre är ute o springer på den tiden av dygnet 🙂
October 11, 2002
June 17, 2006
Jodå man kan kopla dom till ett snöre, förslagsvis med ett flöte i andra änden. Viktigt också att snöret är tillräckligt långt så att buren verkligen hamnar på botten. Hur ofta man vittjar burarna är väl en smaksak, vi slänger i dom på kvällen och plockar upp på morgonen. Om man däremot bara fiskar med kanske ett tio-tal burar med separata linor och flöten kanske man ska vara lite mer vaksam och vittja med ett par timmars mellanrum. Att kräftorna ska gå ut ur buren händer nästan bara om den är trasig, så det är knappast något att oroa sig över 🙂
March 27, 2003
Olegh wrote: Jodå man kan kopla dom till ett snöre, förslagsvis med ett flöte i andra änden. Viktigt också att snöret är tillräckligt långt så att buren verkligen hamnar på botten. Hur ofta man vittjar burarna är väl en smaksak, vi slänger i dom på kvällen och plockar upp på morgonen. Om man däremot bara fiskar med kanske ett tio-tal burar med separata linor och flöten kanske man ska vara lite mer vaksam och vittja med ett par timmars mellanrum. Att kräftorna ska gå ut ur buren händer nästan bara om den är trasig, så det är knappast något att oroa sig över 🙂
Eller om den är så full att de kan gå rakt ut ur tratten genom att kliva på varandra.. 😀
March 27, 2003
Botten har stor betydelse... Dom håller gärna till intill stenar (lätt att gömma sig osv).
Hos en polare la vi ut gamla tegelpannor på isen på vintern. Sen när isen smälte hamnade dom på botten, några år senare va där hur mycket kräftor som helst.
(Detta är alltså ett bra sätt att, långsiktigt, locka kräftorna till ens egen del av vattnet)
October 11, 2002
ok. fiskningen verkar inte så svår.
vad för typ av bete ska man ha? någon som luktar mycket typ kattmat eller bara fisk?
sedan då hur ska man förvara dessa efter man fångat dem, dör de direkt de kommer upp eller tar det några timmar..
kan man frysa in dem när man kokat eller ska man hålla dem svala i kyl?
June 17, 2006
När man plockar upp kräftorna från vattnet så ska man åtminstone se till att man kokar dom samma dag, desto snabbare desto bättre. Det säger väl kanske sig självt, men om man ska låta dom stå så ska det vara mörkt och rätt svalt.
Visst kan man frysa in kräftorna men ska man äta dom rätt snart så är det bara o låta dom ligga kvar i spadet och svalt
Vad gäller betfisk så duger åtminstone aborre, mört och brax. Små mört är ju helt klart och föredra för de är mycket lättare o beta med 🙂
Som bete ska det helst vara något som börjat ruttna och luktar illa, förslagsvis nån gammelmört.. I övrigt kan man agna med nästan vad som helst, såvida det stinker lite av det.. Kräftor är ju liksom asätare.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 27, 2003
ilg@dd wrote: Som bete ska det helst vara något som börjat ruttna och luktar illa, förslagsvis nån gammelmört.. I övrigt kan man agna med nästan vad som helst, såvida det stinker lite av det.. Kräftor är ju liksom asätare.
Precis... Hundmat fungerar tex! Luktar skit efter ett tag i blöt...
October 11, 2002
October 11, 2002
uppdatering:
fiskekortet gick på 150 spänn och 50 kräftor får man ta upp då. fisket fick pågå mellan 17-24.
jag och polaren var och testae i mälaren. vi hade ingen båt så vi körde från land.
vi köpte sik (dyrt ja men vf fanns inge strömming i butikerna) och skar upp och la i mjrdarna. även fiskepasta för pimpling la vi på litegranna för den starka luktens skull.
mjärdarna kastade vi i vattnet 2 st vid vass och stenig botten 8m ut och 3 st vid berg och 2-3m djupt och 4 meter ut.
kl 2400 var det dags att ta upp alla 5 mjärdar. och ALLA var tomma. vi fick faktiskt en mussla!! wee!
så, vad jag tror är att detta bara var bluff och båg.. eller gjorde vi nått fel? tråkigt iaf, men kul att testa!
June 17, 2006
Otur 😛
Antagligen var det helt enkelt inga kräftor där ni slängde i burarna, inget konstigt egentligen, det kan hända den bästa. Eller så la burarna sig så på botten att kräftuslingarna inte kunde krypa in. Att hitta bra fiskevatten kan vara rätt klurigt och underlättas alltså av att man känner någon som fiskar själv och kan komma med lite tips.
October 11, 2002
January 14, 2004
Starscream wrote: som jag fattat det så brukar dom inte vara så förtjusta i rovfiskarna, men mört är poppis..
Om jag kommer ihåg rätt så är du också från Sollefteå. Om det stämmer så skulle jag föreslå att fiska uppe vid Forsmo eller Resele där brukar far få ganska bra med kräftor när han fiskar
1 Guest(s)