July 18, 2001
Cnuut wrote: FLAC är bra, det hörs stor skillnad på ljudkvalite´ jämfört med mp3.
.. och ja filstorleken är större ja...
/me is listening to: Iron Maiden - Aces High [1049kbps]-[>---------]
Filstorlek på Aces high 31,3mb (compression 8)
Menar du helt seriöst att du hör skillnad på en mp3a i 320kbps och en FLAC låt när du spelar den på datorn?
September 22, 2005
Inte för att jag vet om jag tillför något, men man ska kanske poängtera att ljudet i en FLAC-fil inte bara är bättre än en mp3a, det är en exakt kopia av original-filen som komprimerats för att ta mindre plats. med andra ord är det ungefär som att komprimera en .wav-fil med winrar, med undantaget att mediaspelaren själv hanterar uppackningen i realtid medans låten spelar. 🙂
July 19, 2001
CyberDyne wrote: Inte för att jag vet om jag tillför något, men man ska kanske poängtera att ljudet i en FLAC-fil inte bara är bättre än en mp3a, det är en exakt kopia av original-filen som komprimerats för att ta mindre plats. med andra ord är det ungefär som att komprimera en .wav-fil med winrar, med undantaget att mediaspelaren själv hanterar uppackningen i realtid medans låten spelar. 🙂
Det är mao. mest användbart i till musikproduktion..
July 18, 2003
Jag hör skillnad på mp3 320 och 192. Ganska stor skillnad.
Dock så hör jag inte skillnad på 320 och flac, Det är nog en fråga om utrusning och hur ljudkänslig man är. Sitter på j*vligt bra JBL högtalare men bara med ett Audigy 2zs.
jag tycker inte det är värt att ha FLAC på datorn. Föredrar 320 mp3.
Dock så är flac ett bra format, skall inte säga något annat !
September 22, 2005
September 22, 2005
Jag kan nog förstå det. Jag håller med om att att vissa diskussioner om mp3, ogg och andra filformat kan bli lite tjatiga eftersom som du säger endast folk med väldigt bra utrustning och tränade öron hör skillnad vid högre upplösningar.
Men med FLAC är det nog så att folk med hårddiskutrymme helt enkelt vill ha låtarna i full originalkvalitet. När man dessutom kan få detta komprimerat med 30-50%, why not. 🙂
March 10, 2003
Göra om Mp3 till FLAC är ganska lönlöst då MP3 är lossy format.
Du får inte bättre kvalitet än vad mp3 filen är.
Givetvis skall du läsa in till FLAC ifrån CDskiva eller orginalkällan.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
February 12, 2003
Callister wrote: Gör ni om en vanlig .mp3 till flac eller hur funkar det?
Du vet, de där cd-skivorna man köper i affär, såna där runda saker på 12cm?
De stoppar man i datorn, och kopierar över till FLAC med hjälp av diverse program. Har diverse skivor i FLAC, störst är dock skillnaden på Vaders Art of War, i 320kbps mp3 låter den ganska hårt, men i FLAC får den helt annat ljud, mycket mjukare och luftigare. Detta märker jag tillochmed med ett AC97-ljudkort, sorgligt nog är min signalkälla det sämsta i min stereo för tillfället...
1 Guest(s)