Flickan jag kommer spendera en hel del tid med framöver...|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Flickan jag kommer spendera en hel del tid med framöver...
Magnus J
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 717
sp_UserOfflineSmall Offline
1010488
February 2, 2006 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Sådär, nu har även jag fått upp lite bilder.

Massa text och bilder.

Jag måste säga att den sisat bilden på hela paketet gav ett gött intryck!
Ser sjukt bra ut Coore! Stilrenare look får man leta efter! 😉

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1010501
February 2, 2006 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

Popeye wrote: [quote=Coore]Sådär, nu har även jag fått upp lite bilder.

Massa text och bilder.

Jag måste säga att den sisat bilden på hela paketet gav ett gött intryck!
Ser sjukt bra ut Coore! Stilrenare look får man leta efter! 😉

Man tackar. 🙂
Själv går jag och svär över mina fruktansvärt fula tv, en 32" LCD hade varit på sin plats.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
1010539
February 2, 2006 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote:
Man tackar. 🙂
Själv går jag och svär över mina fruktansvärt fula tv, en 40" LCD hade varit på sin plats.

Fixade ditt stavfel 😉

Om man köper ett surroundljud, typ 5.1, hur mycket skulle ni audiofiler behöva lägga ner för att ni skulle tycka att ljudet är bra? 🙂

Coore
Member
Medlem
1010580
February 2, 2006 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: [quote=Coore] Man tackar. 🙂
Själv går jag och svär över mina fruktansvärt fula tv, en 40" LCD hade varit på sin plats.

Fixade ditt stavfel 😉

Om man köper ett surroundljud, typ 5.1, hur mycket skulle ni audiofiler behöva lägga ner för att ni skulle tycka att ljudet är bra? 🙂

haha.. 🙂

oj, surround är dyrt, för dyrt. Jag skulle nog räkna med runt 20 000:- på förstärkare bara.
Sen ska man ha frontar som gör sig bra i stereo också, säg 10-20 000:-.
Sen får man väl hosta upp 5-10 000:- för en sub och lika mycket på bakhögtalare. Kanske 5000:- på en center.
Det är ju bara för högtalare + förstärkeri, men man vill väl ha något att spela skivor i etc också. 🙂

Dels av den anledningen håller jag mig till 2-kanal. 🙂

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
1010664
February 2, 2006 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Peter aka [NH wrote: mr Voodoo]Tjena,

603'orna är faktiskt inte speciellt trögdrivna, samtidigt som det finns en hel del effekt i din stärkare. Ljudet skulle kanske kunna leva upp lite med en Rotel, men mest p.g.a en annan karaktär och inte så mkt av mer effektresurser. Lite tveksam till den uppgraderingen faktiskt, tror inte då får ut så mkt mer ur högtalarna jämfört med vad du får lägga ut på ett steg. Jag hade spanat på andra alternativ först, om du har något annat du vill ändra vill säga? DVD? SUB? Nya högtalare? (fast 603'orna är riktigt bra)

// Peter

Jo som sagt så skall jag inhandla mig på B&W ASW675 Subben först och se hur det låter med det.
Sen så blir ju det roliga att jag kan får 7.1 med ett slutsteg då stärkaren både stödjer 5.1, 6.1 samt 7.1.

Angående priset så hamnar väll min anlägning med bara ljud delen inräknad på en 70-90k när jag införskaffat mig på det sista, Dock skulle jag vilja ha en bättre stärkare som sagt ;).

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1010733
February 2, 2006 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote:
oj, surround är dyrt, för dyrt. "Och massa mer text"

Så typ hemmabiopaket med 5.1 osv tycker ni har helt värdelöst ljud eller?

Coore
Member
Medlem
1010745
February 2, 2006 - 10:09 pm
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: [quote=Coore] oj, surround är dyrt, för dyrt. "Och massa mer text"

Så typ hemmabiopaket med 5.1 osv tycker ni har helt värdelöst ljud eller?

Menar du om du köper ett färdigt hemmabiopaket för ett par tusen?
Det skulle jag nog inte tycka låter bra nej.

Edit:
Ett litet tillägg.
Om jag ska lägga 10-20 000:- på ljud så skulle jag inte köpa surround utan ett schysst stereo-system, men då prioriterar jag stereo framför surround, gör man inte det så köper man ju surround.
Köp efter dina behov och din plånbok så blir det bra ska du se.
Eller så köper du först ett schysst stereo system med en förstärkare som du kan köra som slutsteg om du vill. Sen sparar du ihop lite mer pengar och köper resterande surroundgrejjer efter ett tag och hakar på förstärkaren som ett slutsteg till frontarna.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1010748
February 2, 2006 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

A precis det jag menar 🙂 Säg att man köper ett hemmabiosurround för typ 5-6k. Själv kör man med sitt inspire 6.1 datorhögtalare, det funkar 🙂 men det är väl inte direkt så bra drag i det, man skulle ju önska att man satt på nåt fetare 😛

Hur kom det sig att du blev audiofil förresten? 🙂

Coore
Member
Medlem
1010749
February 2, 2006 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: A precis det jag menar 🙂 Säg att man köper ett hemmabiosurround för typ 5-6k. Själv kör man med sitt inspire 6.1 datorhögtalare, det funkar 🙂 men det är väl inte direkt så bra drag i det, man skulle ju önska att man satt på nåt fetare 😛

Hur kom det sig att du blev audiofil förresten? 🙂

Jag gjorde en liten update i mitt inlägg...

Skulle nog inte kalla mig själv för audiofil, jag är inte riktigt lika illa som Zennan. 😀
Det har väl varit polare som har fått mig intresserad av ljud, sen med en kombination av mitt elektronikintresse så var det kört. Nu är man fast i HiFi-träsket. 😀

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1010752
February 2, 2006 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Surround är absolut inget man använder för att lyssna på musik med och det är väl just det Coore och jag är ute efter musik.

Håller med Coore när han säger att man ska handla efter eget tycke och budget för det är knappast alla som behöver slänga 20k på högtalare och like mycket på förstärlare för att vara nöjda. Är man filmentusiast så ska man nog snarare se till att få tag på en bra helhetslösning som tillfredställer en.
Sen om det kostar 90k eller 6k är ju helt upp till en själv. Givetvis får du inte samma ljud, men samtidigt kan det vara nog med det mindre systemet. 😉

//Andreas

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1010755
February 2, 2006 - 10:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså jag håller på och funderar på om man ska skaffa sig något fetare ljud än det jag har nu, men jag kollar ju både på film och lyssnar på musik, så jag vet inte riktigt vad jag ska ha... Känns ju lite ovärt att köpa stereo bara men samtidigt vill man ju inte ha värsta skithögtalarna heller bara för att man ska få surround 🙂 Får nog köpa ett par schyst hörlurar istället har nog inte råd med mer haha!

Coore
Member
Medlem
1010766
February 2, 2006 - 10:41 pm
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: Alltså jag håller på och funderar på om man ska skaffa sig något fetare ljud än det jag har nu, men jag kollar ju både på film och lyssnar på musik, så jag vet inte riktigt vad jag ska ha... Känns ju lite ovärt att köpa stereo bara men samtidigt vill man ju inte ha värsta skithögtalarna heller bara för att man ska få surround 🙂 Får nog köpa ett par schyst hörlurar istället har nog inte råd med mer haha!

Det första du får tänka på är ju hur mycket pengar du vill lägga på ljud.
Säg att du har runt 10 000:- nu att lägga på ljud men känner att du kan tänka dig att lägga mer pengar på det lite senare. Då kan det kanske vara ide att köpa förstärkare och front-högtalare för dom pengarna för att sedan köpa till resten av surroundsystemet.
Det är ju inget kul om du lägger dina 10 000:- på surround med en gång och sen efter en månad eller två så känner du att du inte alls är nöjd med ljudet de presterar när du lyssnar på musik.

För mig är valet glasklart, musik lyssnar jag på hela dagarna medans jag bara kollar på film ett par timmar i veckan. Jag tycker även att ett schysst två-kanalssytem räcker långt när man kollar på film.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1010781
February 2, 2006 - 11:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns faktiskt ett surroundsystem som ger grovt mycket för pengarna, och det kommer från Philips. HP-3500S eller liknande heter det, kostar runt 3 papp. Men jag hade gjort som Coore faktiskt, satsat på nånting vettigt med två kanaler. Har själv lite 80-talsprylar i form av Yamaha C50 + M50 (för/slutsteg), reliker min farsa lämnat stående i ett hörn, så jag tänkte att jag snor de. Sagt och gjort, sen köpte jag till ett par Gale 3030 (800:-, värt vartenda öre), golvare. Lite snabbt sådär, skulle jag rekommendera någon förstärkare (inte mitt område det där, inte billiga sådana iaf) och ett par Gale 4040, som låter snuskigt fint för de 2500:- de kostar. 🙂

Tyrfing
Member
Medlem
1010801
February 3, 2006 - 12:17 am
sp_Permalink sp_Print

Precis som Mean Machine var inne och sa precis innan mig så skulle jag starkt rekomendera Gale's högtalare både i suround och stereo då du där får sjukt mycket ljud för pengarna.
Och om du inte har så mycket plats så kan du köra på detta system:
http://www.hifiklubben.com/se/.....tm?id=4741
Tillsamans med en dvd och stärkare som inte behöver vara allt för stark t,ex någon av dessa:
http://www.hifiklubben.com/se/.....tm?id=5624
http://www.hifiklubben.com/se/.....tm?id=6678

Det är bara att glida in på nån av HIFI-Klubbens ställen och lyssna, jag har aldrig varit med om att möta nån som inte har hjälpt en att hitta nått i sin prisklass.

Coore
Member
Medlem
1010839
February 3, 2006 - 9:14 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tror det finns ett bättre alternativ än Gale, nämligen Dynavoice M65.
Kostar lite mer än Gale men jag tror nog att de spelar mycket bättre.
Sen förstärkare i samma prisklass, det blir nog svårt, köp begagnat.

Tyrfing
Member
Medlem
1011165
February 4, 2006 - 1:56 am
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Jag tror det finns ett bättre alternativ än Gale, nämligen Dynavoice M65.
Kostar lite mer än Gale men jag tror nog att de spelar mycket bättre.
Sen förstärkare i samma prisklass, det blir nog svårt, köp begagnat.

Betvivlar dig inte vet bara att gale låter väldigt bra för sitt pris då jag hörde dom sist jag var inne och köpte centern och ansåg att dom var ett bra förslag om han ville ha en billig och bra suround anlägning. Samt så har han ju möjligheten att lyssna på det innan han bestämmer sig.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1013037
February 9, 2006 - 3:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Idag kom lillasyster. Lite lättare, men lika vacker.
Ber än en gång om ursäkt för de kassa bilderna:

[Image Can Not Be Found]

Väl packerat uppenbarligen
[Image Can Not Be Found]

En liten låda?
[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

Säga vad man vill om kineserna, men bygga sexiga fjärrkontroller det kan dom
[Image Can Not Be Found]

Huh? wtf?!
[Image Can Not Be Found]

Ahhhh! *phew*
[Image Can Not Be Found]

Upplockad:
[Image Can Not Be Found]

Det som binder samman systrarna
[Image Can Not Be Found]

Flickorna tillsammans:
[Image Can Not Be Found]

Fråga mig inte varför just den väggen är lila
[Image Can Not Be Found]

Min templösning (tänker inte berätta vad) framstår som rent patetisk i jämförelse med denna spelare. Förut kändes ljudet väldigt kallt och hårt emellanåt. Speciellt när Lars vispade duktigt på virveltrumman på Master of puppets, men allt sådant är borta och ljudet är så varmt och skönt att jag bara njuter. Än en gång har jag glömt att äta så det ska jag göra nu iaf. Till toner av Jan Johansson då 🙂

//Andreas

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
1013113
February 9, 2006 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Vart får du tag på sådana här grejer? Och vad kostade det? Är onekligen lite sugen själv då jag sitter med småsunkiga datorhögtalare..

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1013116
February 9, 2006 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Det börjar se riktigt mysigt ut i stereohyllan det där ju Andreas 🙂
Men ge inte en annan en massa idéer nu.. det är dags att spara till bil.. inte till ljud.. 😛

Tyrfing
Member
Medlem
1013142
February 9, 2006 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Trevligt måste fråga vad det är för högtalare du har inkoplat i systemet?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 374
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL