January 6, 2002
Visst är högtalarna viktigast, men inte så att man ska lägga 90% av pengarna på högtalare, det funkar ju inte.
Säg att man ska köpa stereo för 20 000:-, ska man då köpa högtalare för 18 000:- och förstärkare för 2000:- tycker du? Det är ju inte lite korkat då du inte kommer ha något nöjje av högtalarna då för att förstärkaren inte kan spela dom som dom ska spelas.
hehe, en lätt överdrift iofs, MEN det är fortfarande bättre än att göra tvärtom eller hur... för 2000:- för man väl en Cambridge Azur som ska vara en bra förstärkare, för att inte tala om vilka beg fynd man kan göra för denna penning. Det handlar om kunskap.
Förstår inte vad du menar men att man inte kommer att ha något nöje av dem ett par billigare högtalare hade inte låtit bättre med samma förstärkeri.
Hur starka måste fälten vara för att man ska kunna höra förändringen? vad innebär förändringen?
jag har provat en massa olika kablar och har aldrig kunnat påvisa någonsom helst skillnad förutom i 5m fallet jag skrev om, och där är det faktiskt rätt logiskt. resistansen i kabeln tog ut sin rätt.
Det här med Carlsson. Anledningen till att jag just skrev OA5-typ 2 är just för att den är bestyckad med ett Philips bredbandselement av god kvalitet som fortfarande håller om man spelar på lagom nivåer utan för mycket bas. Om du läser mitt inlägg ser du att jag inte tyckte man skulle köpa OA12, -14 -116 -2212 just pga att det för tillfället inte finns några ersättningselement, alla kanske inte har lust att kanta om själv/elementen är paj.
kom på ett bra kabeltest:
http://www.yttermera.se/pauze/.....ltest.html
Samma sak med Skin effekten, den är ett gissel vid höga frekvenser M-GHz inte kring 0-20kHz
Visste du att en del dyrkablar med låda på magen innehåller ett filter som ändrar signalen? Är det bra bara för att kabeln kostar 50 000:- ex: transparents kablar?
January 4, 2001
Vad jag menade med det var att du kan ju inte förvänta dig att högtalarna låter som dom ska göra om du kör med en förstärkare för 2000:-, visst, man kan göra riktiga fynd begagnat men då ska man ha tur också.
Om man har 10 000:- att lägga på stereo och man ska köpa nytt så ska du se att man får bättre ljud om man köper högtalare för 6000:- och förstärkare för 4000:- än att köpa högtalare för 9000:- och förstärkare för 1000:-
Hur starka fälten är vågar jag inte svara på, orkar inte räkna på det heller just nu.
Jag tror att det är väldigt olika om man upplever ljudskillnader beroende på kablar. Dels för att vissa har lättare för att höra skillnader i ljud och dels för att alla har olika mycket störningar i rummet.
Jag tycker förövrigt verkligen inte att man ska köpa högtalarkabel för 50 000:-, men ska man köpa förstärkare och högtalare som är av lite finare kvalite så tycker jag att det kan vara värt att lägga 1-2000:- på kabel om man hör någon skillnad. Hör man ingen skillnad är det förståss dumt att köpa kabel.
January 6, 2002
Det var därför jag skrev i första skedet, eftersom en uppgradering av förstärkaren med 2-3000kr ger en mycket större förbättring än i ditt fall vid förstärkar byte(Gäller även om man lyckas sälja båda förstärkarna för inköpspriset).
Det är kul med HIFI men man måste komma fram till sina slutsatser på egen hand då det förekommer en massa villfarelser inom detta område...Särskilt bland försäljare....Tro endast dina egna öron och/eller utsätt kompisar för blindtester. Helst ska de inte vara jätteintresserade av HiFi, det är då man får de mest givande svaren.
November 27, 2003
Att underdimensionera förstärkaren är väldigt knäckande för psyket dessutom. Att ha högtalare men inte kunna nyttja potentialen är så frustrerande att du anar inte. Jag gick i 2 år utan att ha kunnat använda dessa på ett någorlunda vettigt sätt och nu när jag kan det känns det som en enorm vikt har lyfts ifrån mina axlar. Så får sin egen psykiska hälsa: köp en förstärkare som orkar driva högtalarna åtmistone någorlunda tillfredställande annars kommer det att driva dig mer eller mindre galen.
//Andreas
January 6, 2002
Visst har du rätt Delphi1 jag överdrev en aning. Men om man sätter sig in i området så kan man göra bra köp för 2kkr. Enklast begagnat då.
Vad hade du innan då?
Tyrfing: Lösningen på ditt dilemma:
DIY - Allt du bygger blir världsbäst+lite till eftersom du lödat ihop det själv!
November 27, 2003
Schmutziger wrote: Visst har du rätt Delphi1 jag överdrev en aning. Men om man sätter sig in i området så kan man göra bra köp för 2kkr. Enklast begagnat då.
Vad hade du innan då?
Japp, begagnat kan man göra underbara fynd, men 2k är nog fortfarande lite lite pengar även där.
Jag hade en surroundförstärkare på 6*120W. Fantasisiffror dock. Lät förjävligt helt enkelt, men när man tittade på film funkade det, men jag växte upp och insåg att jag lyssnar på musik mer än ser på film och sålde iväg den får ~1 år sen.
Har varit utan musik tills nu. Jag tror jag ska referrera till den perioden i mitt liv till " mitt livs värsta misär" och för dom som känner mig så säger det nog en del vad musik betyder för mig.
//Andreas
January 4, 2001
Schmutziger wrote: Visst har du rätt Delphi1 jag överdrev en aning. Men om man sätter sig in i området så kan man göra bra köp för 2kkr. Enklast begagnat då.
Vad hade du innan då?Tyrfing: Lösningen på ditt dilemma:
DIY - Allt du bygger blir världsbäst+lite till eftersom du lödat ihop det själv!
Du får nog inte mycket till förstärkare för 2000:- begagnat. Men för ~6000:- kan man få riktigt fina förstärkare om man letar lite.
February 12, 2003
Jag lyckades med bedriften att hitta ett par gamla steg (för + slut), som jag sedan kånkade iväg och reparerade, och lyckligtvis var det bara slutsteget som var trasigt. Fick betala 1987:- för reparation av min söta lilla 80-talskreation Yamaha M50 (2*145W i 8ohm, uppmätt i butik), och jag ångrar inte de pengarna en sekund. Lägg sedan till mina ytterligare überfynd som sju meter högtalarkabel som var demokörd nån timme för 300 spänn (nypris 448:-/metern) och RCA-kablar som kostar 500:-/styck för 100:-/styck, samt ett par (håll i er) Gale 3030 för 798:-. Trots att hela härligheten inte kostat mig mer än 3300:- är jag übernöjd, men det blir ett par nya högtalare när jag har råd nån gång. Dessutom är ett högpresterande slutsteg bra att ha om man har ett kallt hus (som jag), då man bara behöver kräma på lite, sen blir det varmt. (Visst drar steget 550W, men berätta inte för pappa)
Vart vill jag komma? Jag vet inte. Som vanligt. Tänkte berätta om min söta lilla uppsättning prylar jag har, bara. 🙂
February 12, 2003
Alla mina prylar kommer från Hifiklubben utom förstärkarna, som legat här hemma sedan '86 eller nånting.
Högtalarna köpte jag på deras fina rea de hade _innan_ julen, vilket jag tycker är rätt starkt (;)), men kablar och sånt är i princip bara glida in och fråga om de har några demogrejer liggande som de kan tänkas bli av med.
September 28, 2003
Jag vill se fler sådana här trådar. Jag vill ha en stereo 😛
Men okunnig som jag är har jag inte en jäkla aning vad jag ska köpa. :s
Delph1's saker är liksom strax över mitt segment.. ><
Vad jag har plockat ihop hittills:
B&W 309 Högtalare
Cambridge 640a v.2 Förstärkare/reciever eller vad fan det kallas..
Cambridge Azur 540D Dvd
Är jag helt ute och cyklar?
January 4, 2001
fastbullit wrote: Jag vill se fler sådana här trådar. Jag vill ha en stereo 😛
Men okunnig som jag är har jag inte en jäkla aning vad jag ska köpa. :sDelph1's saker är liksom strax över mitt segment.. ><
B&W 309 Högtalare
Cambridge Azur 540D Dvd
I de prisklasserna så hade jag nog köpt lite annorlunda.
Om vi förutsätter att du ska köpa nytt så hade jag lagt på 800:- till på förstärkare och köpt en XTZ Class A100 istället, skulle nog våga påstå att det är mer stärkare för pengarna.
Sen när det gäller högtalare så är det ju ganska individuellt, har du möjlighet så åk och provlyssna. Jag tyckte att 602.5 lät bättre, inte riktigt samma tryck, men ett renare ljud enligt mig.
Jag hade köpt CD istället för DVD-spelare och köpt det begagnat. För en tusenlapp till så får man en rätt grym spelare begagnat, jag såg tex denna begagnat för 3500:- för några dagar sen.
Men som sagt, provlyssna så du får saker som passar dig, så slipper du ångra dig efteråt.
January 6, 2002
fastbullit wrote: Jag vill se fler sådana här trådar. Jag vill ha en stereo 😛
Men okunnig som jag är har jag inte en jäkla aning vad jag ska köpa. :sDelph1's saker är liksom strax över mitt segment.. ><
B&W 309 Högtalare
Cambridge Azur 540D Dvd
Förstärkaren och CD:n ska vara bland det bästa du kan få för de pengarna, helt rätt val
annars referensljud för 4000:-
Pioneer DV-668 köp denna!
http://www.hifimagasinet.com/a.....onsID=6155
högtalare:
för de penagarna: http://larsenhifi.com/oa58.htm
de är små snygga och bra. ger mer bas är vad man tror.
eller varför inte Ino Pip för 4000:- men då måste du måla, lödda själv. Men många tycker att den spelar bättre än B&W 805. Jag hade köpt dessa, dock så ska man dämpa bakväggen
[Image Can Not Be Found]
Canton Ergo RC-L 6000:- fackamoto har dessa, fråga honom om dem
http://www.hifimagasinet.com/a.....onsID=6211
Men som Coore skrev, man ska lyssna själv, helst hemma där man vet hur det bruka låta.
1 Guest(s)