November 22, 2001
ruf an wrote: Glöm för allt i världen inte de obligatoriska flytt-ölen...
Det är jobbigt att flytta, så det gäller att fylla på med vätska :snurr:
Klart viktigast av allt.
Men seriöst, ska du flytta till en isolerad ö någonstans?
Annars så ta med sängen, lite kläder, datorn och en mikrovågsugn.
Resten köper du när du märker att du saknar det.
Särskilt möbler kan vara bra att känna lite på lägenheten innan man köper.
March 15, 2004
Json_81 wrote: [quote=ruf an]Glöm för allt i världen inte de obligatoriska flytt-ölen...
Det är jobbigt att flytta, så det gäller att fylla på med vätska :snurr:
Klart viktigast av allt.
Men seriöst, ska du flytta till en isolerad ö någonstans?
Annars så ta med sängen, lite kläder, datorn och en mikrovågsugn.
Resten köper du när du märker att du saknar det.
Särskilt möbler kan vara bra att känna lite på lägenheten innan man köper.
Största tanken med listan är först o främst så jag slipper så mycket små köp som möjligt. Ska ta listan och åka till en stormarknad och få det billigare så. Måste ju tänka lite ekonomiskt nu när man ska visa att man är vuxen.
December 26, 2001
Kan strongt rekommendera att du köper lite kokböker för att få en varierad kost. Kan rekommendera att du lägger till lite mer på din Basmat lista, typ köttbullar, ris, plannera typ tre dagar framåt när det gäller maten, försök att stoppa i dig fisk och kött också 🙂 Om du gillar nudlar så kan du ju försöka käka dom med något eller göra någon Ramen. Något annat som du kanske borde lägga till på listan är Grönsaker och frukt? :p
Alltid gott att ha Äpple liggande plus att det håller länge.
Om din mor eller far är duktiga på att laga mat så kan jag rekommendera att du drar med någon till ICA/COOP (eller vart ni handlar) och köp hem lite kryddor, Salt och Peppar är ju bra början men skaffa gärna någon Pepparmix och Allround krydda som starters.
Såg ingen Sil i din lista, sån som man lägger makaroner osv i för att få bort vattnet.
Ta en heldag och kolla affärer som typ gallerix om du vill ha sköna tavlor och prydnader, om du inte är botanist så är plastväxter alltid en klassiker, växter måste ha mer omvårdnad än man tror.
-värmeljus och tändare
-Batterier
-tejp
-lim
-glödlampor
Om det är jobbigt med tvättning och så ta hjälp av morsan den första gången. Har egen tvättmaskin i min och min sambos lägenhet och det är helt klart skönt att slippa släpa på ett berg med kläder ner till källaren. btw, Tvättkorg och ett litet ställ där du kan lägga alla tvättartiklar.
ang. grannarna så kan du avstå från att knacka dörr, du lär möta dom i trapphuset och då kan du passa på att säga hej.
Har du frågor så fråga på, nu måste jag sova
March 5, 2004
Nödvändliga kryddor för att liva upp maten:
Flingsalt
Svartpeppar
Indisk Curry
Grillkrydda!
(Vitlökspulver)
och gärna en liten burk grön currypasta i kylen tillsammans med en flaska sötsur chilisås 🙂
Med detta kan du laga rätt mycket, speciellt bra blir alla kötträtter, kycklngrätter och wok 🙂
November 21, 2005
February 1, 2002
Dani wrote: [quote=maedhros]
Sen en fråga. Hur gör man med grannarna? Har 2-3 st i min korridor. Undrar om jag ska hälsa på dom o presentera mig o så. Eller om jag bara ska vänta tills dom gör det eller när man stöter på varandra i korridoren.
Glöm för Guds skull INTE att hälsa på grannarna. Chansen finns att du bor granne med en läcker brud som står i underkläder och ser allmänt trevlig ut. Då får du tillfälle att bjuda henne på kaffe eller varför inte ett glas rött...
/Dani
Skulle inte rekommendera detta.
Först kollar man upp om dom är läcker, sen hälsar man 😀
November 22, 2001
Apropå mat, vet inte om du lagat själv tidigare eller inte, men tänk på två saker.
Testa så mycket kryddor du orkar. Mat utan kryddor är som sex med kondom.
Sån't som är gott passar oftast ihop med annat som är gott.
Fast man bör vara försiktig när man blandar motsatser. Salt + sött kan vara luriga jäklar 😉
December 26, 2001
Jo testa sig fram is teh shit helt enkelt när det gäller kryddor. provsmaka tills det är gott. Något som är kung i matlagning är Milda/Kelda det går att hälla i allt och sedan proppa i lite goda grönsaker och sedan är det bara krydda på. Karreer + Kelda, Kyckling + Kelda, Torsk + Kelda osv osv, skitgott 😀
March 15, 2004
Tack för alla tips! speciellt dom om mat! ska försöka att bli lite duktig på att laga nyttig och billig mat 😛
Men hur som helst idag så har jag varit på lite olika varuhus och köpt in det mesta man behöver i kök och badrum. Nästan allt som står på listan.
Det blir inflyttning på fredag!
July 27, 2002
Jag kan ju skriva lite tips på mat som jag hade lagat.
Bas: Köttfärs
Steker denna och gör den god av vadfan som helst, går att äta självt om man vill, gott med bröd också.
Stek skiten och salta som vanligt, sen på med tomatpure, citron, paprikakrydda, cayenne peppar, oregano. Grejen är dock att få till konsistensen rätt vilket funkar med mjölk ex. Creme Fr. är dock det bästa. Man kan variera så hemskt mycket att det är galet, att göra senapskryddad köttfärs är skit gott ex. 🙂
2 Guest(s)