November 9, 2002
riktat till er "stora" grabbar (givetvis även eventuella tjejer) som har flytt mammas trygga bo o gett er ut i stora världen...
ja e värdelös på o laga mat, orkar aldrig städa, har aldrig tvättat etc...
någon med liknande grund som flyttat o klarat sig aldeles utmärkt? (ja har ingen tjej som kan göra ovanstående åt mig) (hoppas få )
o såna där lägenheter man betalar 200K + en månadshyra... får man tebax dom pengarna när man flyttar därifrån?
e lite sugen på att få lite lugn o ro, men ja vet inte om ja skulle överleva 🙄
July 8, 2003
Jag kunde inget när jag flyttade hemifrån. Kanske laga lätt mat då men inget avancerat inte. Typ köttbullar och makaroner. Men nu har jag bott här i ett år och än så länge har jag överlevt.
Morsan visade mig hur man tvättade innan jag åkte. Det är inte svårt, sortera kläderna (jag brukar ta färgade och vitt), sen gradtalet (handdukar, underkläder, strumpor, lakan osv = 60 grader och vanliga kläder 40 grader).
Det är inte alls svårt att lära sig. Dessutom, flyttar du som kommer du lära dig fort av ren överlevenadsprincip. =) Lycka till.
July 8, 2003
Det fixar sig, jag har iofs inte städat rummet på en månad men det gör inget. Mat lagar man lite då och då. Annars finns det ju färdiglagade portioner, in i micron i 9 minuter sen är det bara att käka... Annars kan du bli mackoman som många andra. mackor kan du göra va? =)
June 13, 2001
skit inte bort dig med räkningar och skit bara... kronofogden är inge kul.. m.a.o använd pengarna till att betala räkningar i FÖRSTA hand.. köp mat och festa sen med resten... (Personlig info: Levde på vatten med is och käkade allt jag kom över ..typ papper och skit för att få nåt i magen när jag hade det som värst)
Lär av misstagen..
October 28, 2002
http://www.firebox.com/index.h.....38;pid=613
http://www.electrolux.se/node6.....rodid=8088
http://www.bride.ru - för det som dina robotar inte klarar.
Dagens IT samhälle har mkt att erbjuda, du behöver inte damsuga, laga mat, mm. Skaffa en ryska som gör övriga saker du behöver. det är lätt att flytta hemifrån!
May 9, 2001
Stupid Ass wrote: riktat till er "stora" grabbar (givetvis även eventuella tjejer) som har flytt mammas trygga bo o gett er ut i stora världen...
ja e värdelös på o laga mat, orkar aldrig städa, har aldrig tvättat etc...
någon med liknande grund som flyttat o klarat sig aldeles utmärkt? (ja har ingen tjej som kan göra ovanstående åt mig) (hoppas få )o såna där lägenheter man betalar 200K + en månadshyra... får man tebax dom pengarna när man flyttar därifrån?
e lite sugen på att få lite lugn o ro, men ja vet inte om ja skulle överleva 🙄
De lägenheter man betalar en stor summa för och sedan en månadsavgift för kallas bostadsrätt.
Finns lägenheter man bara endast betalar månadshyra för och de kallas för hyresrätt.
Hyresrätterna har oftast högre månadsavgift.
Månadsavgiften får man aldrig tillbaka. Det är oftast en avgift för tex. värme, yttre underhåll, vatten mm.
Däremot kan du få tillbaka de pengar du köpte den för, tom. gå med vinst.
Själv köpte jag min för 165,000:- och den är värderad till ca. 700,000:- idag.
Det som även skiljer bostads- hyresrätt är att i en bostadsrätt får man måla om eller bygga om lite hur man vill eftersom man "äger" lägenheten.
Man kan ju göra detta i en hyresrätt också men risken är ju att man måste återställa allt som det var när du flyttade in när du vill flytta därifrån.
Blir ju dubbla kostnader på så vis.
Det där med städning och matlagning lär man sig efter hand.
I början var det rätt stökigt i min lägenhet men man tröttnar så småningom att bo i en soptipp och att det är dyrt med färdiglagad mat.
November 26, 2002
Mathias wrote: Föräldrarna är ju korkade om man låter sonen/dottern växa upp utan att kunna laga mat, tvätta och städa. Jag lärde mig sånt tidigt och nu skulle jag vara redo att flytta om jag hade jobb.
det är såna här trådar som får en att inse hur snäll mamma egentligen är när hon tvingar en att göra sånt
June 23, 2002
Men jösses.. Är 16år o klarar laga mat är ju hur lätt som helst. 🙂
Trodde vem som helst kunde laga mat.
Men det där med o tvätta är lite knepigare. 😛
Och städa kommer automatiskt när det är tillräckligt skitigt! 😀
Själv så ser jag verkerligen fram emot att hitta en trevlig bostad och flytta hemifrån. 😉
May 9, 2001
Öwall wrote: [quote=Mathias]Föräldrarna är ju korkade om man låter sonen/dottern växa upp utan att kunna laga mat, tvätta och städa. Jag lärde mig sånt tidigt och nu skulle jag vara redo att flytta om jag hade jobb.
det är såna här trådar som får en att inse hur snäll mamma egentligen är när hon tvingar en att göra sånt
Som MasterCard reklamen "Ovärdeligt, för allt annat finns MasterCard".
1 Guest(s)