September 13, 2002
rsastin wrote: [quote=Stupid Ass]riktat till er "stora" grabbar (givetvis även eventuella tjejer) som har flytt mammas trygga bo o gett er ut i stora världen...
ja e värdelös på o laga mat, orkar aldrig städa, har aldrig tvättat etc...
någon med liknande grund som flyttat o klarat sig aldeles utmärkt? (ja har ingen tjej som kan göra ovanstående åt mig) (hoppas få )o såna där lägenheter man betalar 200K + en månadshyra... får man tebax dom pengarna när man flyttar därifrån?
e lite sugen på att få lite lugn o ro, men ja vet inte om ja skulle överleva 🙄
De lägenheter man betalar en stor summa för och sedan en månadsavgift för kallas bostadsrätt.
Finns lägenheter man bara endast betalar månadshyra för och de kallas för hyresrätt.
Hyresrätterna har oftast högre månadsavgift.
Månadsavgiften får man aldrig tillbaka. Det är oftast en avgift för tex. värme, yttre underhåll, vatten mm.
Däremot kan du få tillbaka de pengar du köpte den för, tom. gå med vinst.
Själv köpte jag min för 165,000:- och den är värderad till ca. 700,000:- idag.
Det som även skiljer bostads- hyresrätt är att i en bostadsrätt får man måla om eller bygga om lite hur man vill eftersom man "äger" lägenheten.
Man kan ju göra detta i en hyresrätt också men risken är ju att man måste återställa allt som det var när du flyttade in när du vill flytta därifrån.
Blir ju dubbla kostnader på så vis.
Det där med städning och matlagning lär man sig efter hand.
I början var det rätt stökigt i min lägenhet men man tröttnar så småningom att bo i en soptipp och att det är dyrt med färdiglagad mat.
finns lite nackselar med bostadsrätter...
du måste sköta underhålet själv, i en hyresrätt så är det fastighetsägaren som står för underhållet.
vitvaror mm får du bekosta själv om det behöver bytas, inte i en hyresrätt.
rätta mig om jag har fel:
men när man köper en bostadsrätt så går man med i en "bostadsrättsförening" (dvs alla som bor i husets lilla förening).
den föreningen sköter allt underhåll på själva huset, tak, målning, etc etc.
om den har dålig ekonomi så kan du stå där med ett hus som det behöver bytas avloppsstammar i eller nån annan dyr sak.. kan bli en dyr historia..
här är en liten jämförelse hyresrätt - bostadsrätt:
https://www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hgf/Article/UploadFiles/Article20011112_112629390/någon_har__ringt_på_din_dörr.pdf?orgId=
märks det att jag inte är vän av bostadsrätter?
November 26, 2002
rsastin wrote: [quote=Öwall][quote=Mathias]Föräldrarna är ju korkade om man låter sonen/dottern växa upp utan att kunna laga mat, tvätta och städa. Jag lärde mig sånt tidigt och nu skulle jag vara redo att flytta om jag hade jobb.
det är såna här trådar som får en att inse hur snäll mamma egentligen är när hon tvingar en att göra sånt
Som MasterCard reklamen "Ovärdeligt, för allt annat finns MasterCard".
njae, man kan ju iofs köpa sånt, frågan är om det är värt pengarna
November 9, 2002
rsastin wrote:
De lägenheter man betalar en stor summa för ....
hade för mig att d hette nåt sånt... månadsavgiften fatta ja ju att man inte fick tebax 😛 men tack för infon...
d va just d där ja ville veta...
heimdal wrote:
d där lät ju jobbigt... men vad e bäst?
bostadsrätt eller hyresrätt? för den ena e ju lite billigare /mån men KAN bli dyr me lite otur o den andra slipper man en massa ansvar (o d e ju bra) men kostar mer /mån
coalan wrote: vem städar? öppna fönstret!
jepp... ja tar ju givetvis me min takfläkt o fortsätter städa som vanligt...
2 fönster = korsdrag + takfäkt på max =rent hus (dammfriare iaf)
May 9, 2001
heimdal wrote: [quote=rsastin][quote=Stupid Ass]riktat till er "stora" grabbar (givetvis även eventuella tjejer) som har flytt mammas trygga bo o gett er ut i stora världen...
ja e värdelös på o laga mat, orkar aldrig städa, har aldrig tvättat etc...
någon med liknande grund som flyttat o klarat sig aldeles utmärkt? (ja har ingen tjej som kan göra ovanstående åt mig) (hoppas få )o såna där lägenheter man betalar 200K + en månadshyra... får man tebax dom pengarna när man flyttar därifrån?
e lite sugen på att få lite lugn o ro, men ja vet inte om ja skulle överleva 🙄
De lägenheter man betalar en stor summa för och sedan en månadsavgift för kallas bostadsrätt.
Finns lägenheter man bara endast betalar månadshyra för och de kallas för hyresrätt.
Hyresrätterna har oftast högre månadsavgift.
Månadsavgiften får man aldrig tillbaka. Det är oftast en avgift för tex. värme, yttre underhåll, vatten mm.
Däremot kan du få tillbaka de pengar du köpte den för, tom. gå med vinst.
Själv köpte jag min för 165,000:- och den är värderad till ca. 700,000:- idag.
Det som även skiljer bostads- hyresrätt är att i en bostadsrätt får man måla om eller bygga om lite hur man vill eftersom man "äger" lägenheten.
Man kan ju göra detta i en hyresrätt också men risken är ju att man måste återställa allt som det var när du flyttade in när du vill flytta därifrån.
Blir ju dubbla kostnader på så vis.
Det där med städning och matlagning lär man sig efter hand.
I början var det rätt stökigt i min lägenhet men man tröttnar så småningom att bo i en soptipp och att det är dyrt med färdiglagad mat.
du måste sköta underhålet själv, i en hyresrätt så är det fastighetsägaren som står för underhållet.
vitvaror mm får du bekosta själv om det behöver bytas, inte i en hyresrätt.
rätta mig om jag har fel:
men när man köper en bostadsrätt så går man med i en "bostadsrättsförening" (dvs alla som bor i husets lilla förening).
den föreningen sköter allt underhåll på själva huset, tak, målning, etc etc.
om den har dålig ekonomi så kan du stå där med ett hus som det behöver bytas avloppsstammar i eller nån annan dyr sak.. kan bli en dyr historia..
här är en liten jämförelse hyresrätt - bostadsrätt:
https://www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hgf/Article/UploadFiles/Article20011112_112629390/någon_har__ringt_på_din_dörr.pdf?orgId=
märks det att jag inte är vän av bostadsrätter?
Det fungerar ju även så med hyresrätter att om man inte väljer att fixa upp lägenheten så kan man få lite billigare hyra.
Men tycker man att kylskåpet börjar bli gammalt och slitet plus att lägenheten behöver putsas upp en del så kan ju hyran höjas.
Så är det för en klille på mitt jobb. Han skulle vilja ha ett nytt kylskåp men då skulle hyran höjas med typ 200:-
September 13, 2002
rsastin wrote:
Det fungerar ju även så med hyresrätter att om man inte väljer att fixa upp lägenheten så kan man få lite billigare hyra.
Men tycker man att kylskåpet börjar bli gammalt och slitet plus att lägenheten behöver putsas upp en del så kan ju hyran höjas.
Så är det för en klille på mitt jobb. Han skulle vilja ha ett nytt kylskåp men då skulle hyran höjas med typ 200:-
iofs sant.. men då antar jag att han betalade lite mindre från början...
ja ligger 700:- mindre i hyra än de andra i huset pga dåliga tapeter, + att ja e lite bekant med fastighetsägaren
July 8, 2003
kottetrance wrote: skit inte bort dig med räkningar och skit bara... kronofogden är inge kul.. m.a.o använd pengarna till att betala räkningar i FÖRSTA hand.. köp mat och festa sen med resten... (Personlig info: Levde på vatten med is och käkade allt jag kom över ..typ papper och skit för att få nåt i magen när jag hade det som värst)
Lär av misstagen..
GJorde något liknade själv när man precis flyttat hemifrån. Festade hela tiden, en månad var jag tvungen att leva för 100 spänn i två veckor. Tack och lov att man kunde norpa lite av alla andra, bor ju i korridor. =)
Iofs har jag aldrig något kvar i slutet av månaden, men det gör detsamma. Lever ett gott liv. Dock får det inte hända något allvarligt. =)
1 Guest(s)