February 4, 2003
Hej.
Flyttar hemifrån om cirka 10 dagar eller vad det blir till min första egna lägenhet. Mycket att packa nu.
Igår gjorde jag adressändring, och idag tänkte jag kolla lite med det här med EL.
Hur är det? Vart ringer man? Vilket elbolag kan man välja? Vilka gör avläsningen vid skiftet mellan nuvarande abbonent och den nya? Finns det någon myndighet som vet vilken nuvarande energibolaget är i lägenheten? För fastighetsskötaren är borta, och den som bor i fastigheten idag får jag inte tag på!
Har också beställt telefon som ska kopplas in den 1 december på e.m. Var tvungen skaffa telefon för att kunna ha bredband (så jag hoppas jag får plats i stationen, annar sitter jag med tele-abb. jag inte behöver sen). Telenor som enligt sin hemsida ska kunna erbjuda "bredband" utan telefon kunde inte göra det av någon anledning. Telia är väl bäst trots allt helt enkelt, plus kan ju vara skönt med hög upload.
Har sökt Ikea-startkredit så man kan köpa litegran. Har egentligen råd att köpa det utan kredit, men i och med att man ska ha råd med annat också så kan det ju vara skönt att ha på sig 6 månader att betala tillbaka allting (tar inget stort lån, bara 9000kr).
Vad ska man mer tänka på?
Får alla företag som Comviq reda på att man flyttar? Begärde ju eftersändning av posten, så den kommer ju fram rätt ändå i ett år. Men ändå!?
Fler tips?
Tack för allt grabbar. Aningen spänd nu för tiden.
Vad behöver man köpa egentligen när man flyttar hemifrån? Vad måste man ha? Dammsugare? Hjälp mig så jag inte glömmer nått 🙂
March 16, 2002
Har lägenheten varit tom ett tag innan eller tar du över direkt efter gamla hyresgästen?
Det är ju nåt du ska ta med hyresvärden till att börja med. Antingen så står elabonnemanget på hyresvärden, på gamla hyresgästen eller så är det uppsagt.
De du ska tala med när det gäller elabonnemang annars är ditt elnätbolag. Vilket du nu har i ditt område. Nåt lokalt eller EON eller Vattenfall eller vad det kan vara. Dom som sköter om elnätet där du bor är också de enda som du behöver ha kontakt med gällande alla el-grejer - om du inte vill köpa elen av något annat bolag, men det kan du ju välja att göra i efterhand. Du behöver inte skriva avtal och binda dig direkt om du inte vill.
De som sköter avläsningen av elmätaren är alltid det lokala elnätbolaget. Så är fallet även om du skulle köpa din el av ett annat bolag. Det är elnätbolagets mätare och dom läser därför av mätaren och meddelar ditt elhandelsbolag om mätarställning. Dom sköter allt automatiskt, eventuellt att du kan få läsa av elmätaren själv och skicka/ringa in mätarställning ibland.
Väljer du att köpa din el från ett annat bolag än ditt elnätbolag kommer du varje månad att få 2 fakturor gällande elen. En faktura från ditt lokala elnätbolag där de tar betalt för nätavgifter osv och en faktura från det bolaget där du köper ström, där du då betalar fast avgift och elförbrukning med mera.
Hyresgästföreningen var här och knackade på i somras men jag tackade nej. Tycker det är dyrt. Vet inte om det kan vara bra att ha medlemskap, beror väl lite på hur man bor och vad man har för värd kanske. Jag klarar mig utan iaf.
Tja, det mesta ska väl riktas om och hamna på din nya adress om du gjort en adressändring. Eftersändning är väl mest till för sånt som adressändringen inte tar med, som du då kommer att upptäcka efter hand och därför ha möjlighet att själv ringa in och få justerat till din nya adress.
Äh, du kommer sakna grejer i flera år efter att du flyttat. 😀 Oroa dig inte för det du. Köp IKEAs startpaket - smidigt och billigt! Dammsugare kan ju visserligen vara bra att ha, men det är ju faktiskt inte nödvändigt. Sopa och dammtorka kanske känns primitivt, men det funkar. Det beror ju lite på budget också.
Det blir nog en hel del turer fram och tillbaka till IKEA och liknande ställen även fast du tror att du fått med det mesta i början. 🙂 Förhoppningsvis bor du ju i närheten av ICA eller nåt iaf. Där har dom ju tom ibland lite tallrikar och glas och nån stekpanna ifall du skulle glömma det. 😉 Fast köp med toalettpapper på en gång så du slipper torka dig med handen i röva om det skulle trycka på vid inskyfflande av möbler eller så.
November 22, 2001
Du behöver inte oroa dig för elen, det kommer vara el i väggen när du flyttar in.
Och förr eller senare kommer något bolag komma på att du ska betala 🙂
Men kontakta det bolag du vill ha, de kommer berätta om du behöver göra något speciellt.
Glöm inte köpa dasspapper 🙂
February 4, 2003
Hehe. Tusen tack för det mycket utomordentliga svaret som förklara precis på det sättet jag ville ha det förklarat. Det är alltså nätbolaget jag ska kontakta!
Kollade upp med hjälp av Google och fann att http://www.hem.se/ var mitt nätbolag här i Halmstad.
Ska bo lite i lägenheten och känna hur det känns också, med hyresvärden. Tror hon är ganska trevlig, det är en privatvärd. Eller privat och privat, det är ju lägenheter, men privat bolag. Men ioförsig kan det ju bli kinkigt där om ifall det blir kinkigt.
Hehe, Radiotjänst och hemförsäkring var dock saker ni alla glömt påminna mig om. Tur jag har lite koll själv och är medlem i Handels där Folksams försäkring tror jag ingår. Och jag har ingen tv..... 🙂 Sålde precis mitt tvkort till Gamblor.....
Tack igen!!
davidhellmyrs wrote: Tack för svaren.
Hur är det med "elen" då? Måste ju ha el, för min bärbara klarar sig bara 3 timmar på batterierna 🙂
Hyresgästföreningen? Bra eller 79kr i sjön per månad?
Med hyresgästföreningen är det lite som med försäkringsbolagen.. Det är inte ofta man har fördel av dom, men när det väl händer något så känns det skönt att vara lite garderad.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 7, 2001
Json_81 wrote: [quote=dree][quote=Json_81]Glöm inte köpa dasspapper 🙂
Vad för "olycka" har du råkat ut för då? :bgrin:
Som tur är köper jag alltid hushållspapper oxå.
De gångerna jag kommit på mig själv med att glömma köpa dasspapper har det funnits ett alternativ 🙂
Du vet väl att hushållspapper kan sätta rejält stop i avloppet. 😀
+ att det river lite väl mycket.
March 16, 2002
Det är klart det kan vara frånkopplat? Jag har stängt av många lägenheter som blivit tomma. Men troligtvis är det hyresgästen eller hyresvärden som fortfarande står för abonnemanget.
Det kommer inte vara elbolaget som kommer upptäcka detta. Om abonnemanget på anläggningen är uppsagt så har nätbolaget varit ut och stängt av strömmen. Finns det däremot fortfarande ett abonnemang på anläggningen så kommer ju fakturan gå till NÅN iaf. Och då är elbolaget nöjda för dom vet ju bara att dom får betalt, dom bryr sig ju inte om vem som betalar.
Men det är ju meningen att en flyttanmälan för elen ska göras i samband med själva inflyttningen. Det är bara du ringer in och berättar att du ska flytta in i en hyreslägenhet så tar dom dina uppgifter o så går abonnemanget automatiskt över på dig samma dag som du flyttar in. Både gamla hyresgästen och nya bör ringa in. Ibland sköter även hyresvärden flytten i och med att han redan har dina uppgifter i och med hyreskontrakt och så, men det är alltid bäst att ringa in själv för att vara säker på att allt blir rätt.
March 15, 2004
Jag flyttade in för 3 månader sen ungefär, blir lite små spring till ica för att köpa ny osthyvel osv...
Jag bor i en hyreslägenhet där elen inte ingår. Har inte kontaktat något elbolag eller pratat med hyresvärden än, Elen funkar och jag får ingen räkning. (kanske kommer kvartalvis så jag får den i december?)
Annars tänker jag inte göra nåt åt min "el-situation" direkt förens strömmen går.
Hade en sån tur med att min granne är en gammal tant som är halvdöv. Så kan ha musiken lite högre och hon har aldrig klagat.
edit: glömde om försäkring, min morsa har länsförsäkringar (tror jag). och där kunde hon teckna ett billigare abonnemang åt mig (495 kr 12 månader)
som ett "komplement" till hennes försäkring. Kolla upp det kanske? där finns pengar att spara.
På tal om radiotjänst. Har inte anmält tv innehav. Eftersom att jag har en LCD-TV med analog tuner så kan dom väl knappast påstå att jag ser på tv? (för jag har ingen boxer för tillfället)
Har du lite rolig info att ge om din lägenhet då? storlek, kostnad och vad du ska ha för möbler?
November 21, 2005
November 22, 2001
Freddah wrote: Det är klart det kan vara frånkopplat? Jag har stängt av många lägenheter som blivit tomma. Men troligtvis är det hyresgästen eller hyresvärden som fortfarande står för abonnemanget.
Det kommer inte vara elbolaget som kommer upptäcka detta. Om abonnemanget på anläggningen är uppsagt så har nätbolaget varit ut och stängt av strömmen. Finns det däremot fortfarande ett abonnemang på anläggningen så kommer ju fakturan gå till NÅN iaf. Och då är elbolaget nöjda för dom vet ju bara att dom får betalt, dom bryr sig ju inte om vem som betalar.
Men det är ju meningen att en flyttanmälan för elen ska göras i samband med själva inflyttningen. Det är bara du ringer in och berättar att du ska flytta in i en hyreslägenhet så tar dom dina uppgifter o så går abonnemanget automatiskt över på dig samma dag som du flyttar in. Både gamla hyresgästen och nya bör ringa in. Ibland sköter även hyresvärden flytten i och med att han redan har dina uppgifter i och med hyreskontrakt och så, men det är alltid bäst att ringa in själv för att vara säker på att allt blir rätt.
I den här delen av Sverige existerar inte tomma lägenheter.
Mer än någon dag eller två vid månadsskiftet innan den nya hyresgästen flyttat in. Vstt är det bra att ringa och det skrev jag oxå, men iaf här så funkar elen ändå.
1 Guest(s)