February 4, 2003
Hej alla.
Har flyttat in i lägenheten nu och det mesta har gått väldigt bra.
Lite smågrejer som att man stuckit iväg till Maxi köpt färdig köttförssås i burk, spagetti, katshup och sen åkt hem glad i håven, börjat koka pasta, men inte haft salt 🙂 Såna grejer.
Men nu tänkte jag beställa LCD tv.
Kraven är liksom att det ska vara bra bild, HD-ready, minst 40" och bra bild.
Tänkte få lite tips, och sen springa och se de modellerna (försöka) LIVE i butik. Men vill fokusera mig på ett par modeller i alla fall, annars blir det så jobbigt. Tips?!
Måste man förrästen ha 1080p om man bara ska ha 40" ? Jag menar, man lär väl ändå inte se så stor skillnad på 720p och 1080p på en så "liten" skärm?
Kanske bättre köpa en större 46" 720p än en mindre 42" 1080p?
Vad jag förstått innebär HD READY märkningen att tvn kommer kunna ta emot även material som är kodad i 1080p? Dock nerskalad. Men så länge inte försämringen blir för stor där så kommer inte jag gråta. Jag har inte så jätte stora krav, bara bilden i övrigt är ren. Fin. Har en LG Widescreen idag på 28" (kostade 2900kr), så förmodligen nästan allt kommer bli en uppgradering.
Har kollat lite på:
Sharp LC-42XD1E
Men visst den har 1080p, men den känns ändå ganska dyr. Och den har jag fått tips av via entusiaster på Prisjakt, men jag tror faktiskt inte jag är lika kräsen. Så vänder mig lite till er.
Mvh/David
November 27, 2003
Sharps 37"-42" med 1080p är nog de vassaste du kan hitta i de segmentet. Sharp ligger i frontlinjen för bildkvalité där.
Annars finns ju Hyundai Voon Q400 som har ett mycket attraktivt pris och väldigt snygg design. Inget 1080p dock, men det fungerar bra med 720p med vid denna storlek.
//Andreas
January 28, 2003
Är ni så övertygade LCD-anhängare? Jag är då inte det. Tycker plasmor har mycket trevligare bild över lag, men det är kanske bara moi. Själv blir det antagligen Panasonic TH-37PV60E. Känns väldigt prisvärd, och har jämn och naturlig bild. Dessutom rekommenderade skidan den, bara en sån sak! 😎
March 11, 2003
MrWeizel wrote: Är ni så övertygade LCD-anhängare? Jag är då inte det. Tycker plasmor har mycket trevligare bild över lag, men det är kanske bara moi. Själv blir det antagligen Panasonic TH-37PV60E. Känns väldigt prisvärd, och har jämn och naturlig bild. Dessutom rekommenderade skidan den, bara en sån sak! 😎
Jag håller med Vesslan. Folk har blivit fixerade vid LCD:ernas upplösning, när man kanske egentligen borde kolla på värme och färgåtergivning.
Visst, det kanske är trevligt att kunna köra 1080p, men hur ofta kommer ni att göra det? Jämför med vanlig TV-utsändnng, eller vanligt DVD-format? Det finns ju knappt HDTV-material att få tag i, och även om man får tag i det, så är i min mening upplevelsen oftast trevligare med en plasma i 720p än en motsvarande dyr LCD i 1080.
Sen kan man kanske föredra LCD:n om man skall ha den för att köra tillsammans med en HTPC, men de flesta plasmor funkar hjälpligt för det också, om man inte tänker sitta och skriva långa uppsatser i Word......;)
January 13, 2003
Om tv: http://www.minhembio.com/forum.....pic=139238
Kan vara rätt läsvärt.
September 12, 2001
MrWeizel wrote: Är ni så övertygade LCD-anhängare? Jag är då inte det. Tycker plasmor har mycket trevligare bild över lag, men det är kanske bara moi. Själv blir det antagligen Panasonic TH-37PV60E. Känns väldigt prisvärd, och har jämn och naturlig bild. Dessutom rekommenderade skidan den, bara en sån sak! 😎
Precis! 😛
Jag är då inte övertygad vad gäller LCD.
Det är oftast riktigt trevliga men har fortfarande brister som verkligen märks.
Det finns två filmer man ska se på en LCD VS Plasma för att förstå ett och annat. Sin City och V For Vendetta, dessa filmer är väldigt mörka och här briljerar verkligen en bra plasma som PV60E.
Jämn och naturlig bild och inte minst bättre svärta och kontrast i dessa filmer. Om en plasma hanterar dessa filmer så bra med dess svärta vad gör då den inte vid övriga färger ?
Nej...jag är inte övertygad om LCD ännu fast det har blivit mycket bättre på senare tid.
Länken beta lade in säger massor...det är total upplösningshysteri.
Vid val av en ny TV får man tänka igenom vad man ska använda den mest till. Jag ska mest se film och då är en PV60E rätta valet.
February 4, 2003
Skönt att det är någon som tänker ungefär likadant som mig. Jag har nämligen lagt beställning på Sharps 42", men den kommer inkomma i lager först den 15 januari, och det känns nu i efterhand som 20 tusen är väldigt mycket pengar för något jag förmodligen inte "kräver".
Jag vill ha en bra bild liksom, men jag är ingen entusiast på det sättet. Bara bilden är ren, relativt fin och är snabb (man kan se på fotboll hyffsat i alla fall) så är jag nöjd.
Speciellt är det ju så att 42" och 1080p känns lite onödigt, jag tycker 720p materialet känns lagom för den storleken. Bilden är ju minst sagt väldigt bra!
Att betala dyrt för att få en tidig 1080p som inte kommer användas på riktigt förräns om några år när material finns att "tillgå" känns onödigt då jag kanske får betala 5000kr extra för den funktionen idag, och jag om 5 år kanske kan köpa en bra 1080p skärm för runt tiotusen. Och LCD tekniken i övrigt har förbättrats ytterligare.
Men om jag nämner mina "behov" vad jag ska använda tvn till så kanske ni lättare kan hjälpa mig mellan valet mellan LCD och PLASMA, och kanske även rentav modell-tips.
TV tittande = 30% (45 minuter per dag i snitt)
Lagligt hemladdade tvserier = 40% (1 timme i snitt per dag)
Film = 20 % (30 minuter per dag i snitt)
Övrigt dator/HTPC bruk = 10 % (15 minuter per dag)
Nu är ju dessa siffror inte 100%, men på det sätter ligger det nog ungefär.
Mvh/David
April 14, 2002
davidhellmyrs wrote:
TV tittande = 30% (45 minuter per dag i snitt)
Lagligt hemladdade tvserier = 40% (1 timme i snitt per dag)
Film = 20 % (30 minuter per dag i snitt)
Övrigt dator/HTPC bruk = 10 % (15 minuter per dag)Nu är ju dessa siffror inte 100%, men på det sätter ligger det nog ungefär.
Mvh/David
Vad kollar du på för filmer?
January 28, 2003
Standard för LCD-skärmar i responstid ligger väl runt 8ms. Motsvarande för plasma är 0.01ms.* Och som skidan nämnt, svärtan! En bakgrundsbelyst skärm kan dessvärre aldrig bli kolsvart, så det får fasen bli plasma, och just en Pana PV60E.
*Iiaf enligt tekniska supporten på LG. Reservation för olika mätmetoder och så, men plasman är oavsett bra mycket raskare.
April 14, 2002
davidhellmyrs: Läste/tolkade fel på dina %. Därav frågan. 😛
En fråga som gäller trådens huvudämne:
Har ni fått göra stora uppoffringar efter er flytt iochmed ekonomin? Sitter själv och skissar lite på hur jag ska klara att bo själv, rent ekonomisk. Hur bra stämmer konsumentverkets budgetar? När ni betalt allt vad hyra och allt vad räkningar heter, har ni några pengar över alls då eller är det priset man får betala för friheten med egen lya?
September 12, 2001
davidhellmyrs wrote: Filmer? Ja det är väl det mesta som går att hitta i videoaffären. Mycket action, thrillers, kommedier och sånt i den stilen.
Men det är som sagt DVD filmer och en och annan XVID semesterfilm.
Med tanke på ditt tidigare val och om det är ett måste med en 42" så säger jag att du ska ha en PV60E i 42".
Du sparar en slant på att välja bort den för en PV60E. Det är en mycket prisvärd plasma som är svårslagen.
Pengarna du sparar kan du lägga ner på en vettig DVD-spelare.
October 22, 2002
Marcan- wrote: davidhellmyrs: Läste/tolkade fel på dina %. Därav frågan. 😛
En fråga som gäller trådens huvudämne:
Har ni fått göra stora uppoffringar efter er flytt iochmed ekonomin? Sitter själv och skissar lite på hur jag ska klara att bo själv, rent ekonomisk. Hur bra stämmer konsumentverkets budgetar? När ni betalt allt vad hyra och allt vad räkningar heter, har ni några pengar över alls då eller är det priset man får betala för friheten med egen lya?
Uppoffringar vet jag inte, är nog mer prioriteringar. Jag har bott hemmifrån i 2,5år. 1,5 år i bostadsrätt och sista året i egen villa. Det roliga i det hela är att mina boendekostnad sänktes efter att jag köpte villan.
Pengar som jag får "över" varje månad som jag kan göra vad jag vill med är i runda slängar 3-8k kr. Sen beror det ju också på vilken inkomst man har. Av dom pengarna som blir över så brukar jag peta undan det som blir över när den nya lönen kommer. Den summan är ganska ojämn, ibland blir det bara några hundralappar medans nästa månad några tusenlappar.
Konsumentverkets budget stämmer väldigt bra på mig vill jag påstå. Fick 6k "över" varje månad. Det beror ju på att alla avgifter slagit ut per månad vilket det inte är i verkligheten. Försäkringarna betalar jag halvårsvis, vatten-avlopp-sopräkning kommer kvartalsvis likaså hemtelefonen och internet, elen kommer lite olika beroende på årstid. Dom löpande kostnaderna jag har varje månad är mobil, bensin och ränta.
Det som är mest viktigt enligt mig är att ha en buffert ifall något oförutsett skulle ske. I mitt fall kan ju pannan lägga av osv. Storleken varieras på vad som kan gå sönder osv.
För den som tycker jag har mkt pengar över ibland beror på att jag inte bränner tusentals kronor på krogen i månaden och att jag just nu ligger på sparlåga på fordonsfronten. Rolig bil kommer införskaffas till våren och då kommer mina "över" kulor att minska drastiskt. Men de kostar ju att ligga på topp! 😀
February 4, 2003
Tack alla.
Har lagt en beställning på Panan nu, och det känns bra att man inte slängde iväg 20 papp.
Hoppas bara man inte får inbränningar och liknande nu, men det ska man väl kunna undvika förhoppningsvis.
Har ju förrästen tänkt använda skärmen för HTPC bruk. Vet därför inte om jag behöver köpa en "DVD spelare" med HDMI utgång? Räcker väl med datorn? Eller? Har för närvarande en Pioneer DV-470 som dvd spelare, tyvärr har ju inte den HDMI.
Beställde från Fyndbörsen...Men kan någon rekommendera någon bra DVD spelare därifrån för mindre än 1500kr, och gärna så billigt som möjligt utan att tumma för mycket.
Har tittat lite på:
DVD-HD860 från Samsung.
Något att invända ?
EDIT: Har beställt nytt hemmabio nu med.....Förutom Pannan. Bara hoppas att betongväggarna inte dödar upplevelsen helt! Hoppas nu inte högtalarna blir FÖR stora.
1st http://www.fynda.se/index.php3.....dvagn.php3
1st http://www.fynda.se/index.php3.....dvagn.php3
February 4, 2003
Beställde ju som sagt:
http://www.fynda.se/index.php3.....rodid=2175
Men.
Dynavoice Challenger S-5
Var slut i lager, och skulle komma först i Januari.
Blev per telefon erbjuden andra högtalare.
Proson Sat 51
Observera att det bara gäller bakhögtalarna.
Är denna mycket sämre?
Eller tror ni det kommer funka relativt bra ?
Mvh/David
Försökte hitta prisinfo på den Proson, men den verkar ha utgått. Gammal modell.
February 23, 2004
Snabbkikade hos en grossist:
Proson Reality Sat 51 MK2 Calvados, par
Lådkonstruktion: Basreflex
Guldplätterad Bi-wiring
Element: Ribbon-tweeter
5 1/4” bas/mellanregister
Impedans: 6 ohm
Frekvensområde: 50 - 32 000 Hz (- 3 dB)
Känslighet: 91 db
Max Effekt: 100 W
Storlek(HxBxD): 301x189x244 mm
Kostar där 1475:- + moms.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)