July 8, 2003
Ok, stort kliv... För mig iaf... Men det spelar ingen roll, tänkte fråga er andra som har flyttat ihop med någon om lite praktiska saker som måste fixas?
Vi har inte hittat någon lägenhet än men förhopningsvis så ska vi på en visning imorgon. Ok, lägenheten är ganska dyr, typ 6300 för en trea (plus ett extra sovrum, fattar inte varför den står som trea bara...)
Hursomhelst, vad behöver fixas? Det jag kan tänka på är: (och nu förutsätter vi att jag och tösen hittar en lägenhet och kommer flytta ihop).
*Ekonomi? Delad eller gemensam? Fördelar nackdelar osv?
*Internet? (vilken hastighets kan man få... måste ju ha mist 10 megapitt)
*Vad ingår i hyra?
Som ni ser, det finns säkert 1k saker till man måste tänka på, så hjälp mig! =)
July 8, 2003
PaleRider wrote: Delad ekonomi är bäst tycker jag.
På hyran så tillkommer el, bilplats, kabel tv, x-tra tillval mm.
Och hastigheten får du ju kolla upp själv, det är ju olika vad som finns. Det kan finnas fiber. Annars så blir det väl Adsl.
Never, aldrig ADSL, om det inte är typ VDSL alltså... Minst 10 mb som sagt.
Det vi har kommit överens om hittils är väl följande:
*Hyran, fasta telefonkostnaden, el/vatten, tv-avgift... alla fasta avgifter kommer delas på mitten.
*Hon tar hand om samtalskostnaderna för jag ringer aldrig något (seriöst)
*Internetkostnaderna delas på mitten, även om jag kommer använda det mest.
*Jag äger bara en säng, en dator och en gammal tv så alla möbler kommer vara hennes.
*Öhhh... Tips?
Sen så ska jag söka alla extrajobb jag kan tänka mig, vill tjäna lite extra så man kan ha lite kul i lägenheten. Har inte mycket över när jag bor i korridor och hyran kommer bli ungefär 1000 kr mer om jag flyttar.
Någon som har tips på extrajobb? Det jag hittils kommit på är:
*Tidningsbud (ska jobba som det nu en månad, ska försöka fortsätta med det om det finns platser kvar).
*Personlig assistent (bara jag slipper duscha dem och torka bajja).
*Närköp eller butik. Vad som helst egentligen, on-off. telia (brrr) eller hemköp, alla butiker egentligen...
*Tips?
July 27, 2002
Sånt här vet jag inget om men det bästa är väl att dela hyran, dela maten. Sen får man betala sitt eget, så hjälper man varandra efterhand? 🙂
Ang. jobbet så måste du nog göra allt som krävs för att vara en PA. D.v.s torka arsle.
Ett soft och lugnt jobb är ju att jobba på siba, onoff, någon pressbyrå, sitta i kassan och flumma bara. 🙂
March 29, 2003
Angående ekonomin.
Jag tycker att ett visst antal % ska stå för räkningar, mat osv.
Blir ju orättvist om båda t.ex. ska betala 3000:- var. För ni kanske tjänar olika mycket?
Därför är t.e.x 30% netto av enkildes lön en bra deal. Då betalar ju båda lika mycket procentuellt sett.
I vissa hyresavtal ingår bilplats, el osv osv.
July 8, 2003
PolarIce wrote: Angående ekonomin.
Jag tycker att ett visst antal % ska stå för räkningar, mat osv.Blir ju orättvist om båda t.ex. ska betala 3000:- var. För ni kanske tjänar olika mycket?
Därför är t.e.x 30% netto av enkildes lön en bra deal. Då betalar ju båda lika mycket procentuellt sett.
Som det är nu så tjänar hon mer än mig (jag är bara student än) men jag vill nog fortfarande betala lika mycket av de fasta kostnaderna... Iofs kag jag ju föreslå det. =)
Men men...
Jag har tänkt mig att vi båda har ett varsitt konto dit man får sin lön, sen har vi ett gementsamt där vi sätter in pengar för alla fasta kostnader plus mat plus kanske 500-1000 kr varje månad båda två. På så sätt får man en liten kassa om man skulle vilja köpa något till lägenheten...
EDIT:
Har bott hos henne en vecka nu (men är hemma hos mig igen), fick detta sms nyss:
"Hej gubben, ville bara säga tusen tack för att du städat hela lägenheten, den är heltjusig om du satsade på sambo-plus-poäng så får du iaf 10st, godnatt *puss*"
I'm the man! =)
February 1, 2002
caged wrote: [quote=PolarIce]Angående ekonomin.
Jag tycker att ett visst antal % ska stå för räkningar, mat osv.Blir ju orättvist om båda t.ex. ska betala 3000:- var. För ni kanske tjänar olika mycket?
Som det är nu så tjänar hon mer än mig (jag är bara student än) men jag vill nog fortfarande betala lika mycket av de fasta kostnaderna... Iofs kag jag ju föreslå det. =)
Men men...
Jag har tänkt mig att vi båda har ett varsitt konto dit man får sin lön, sen har vi ett gementsamt där vi sätter in pengar för alla fasta kostnader plus mat plus kanske 500-1000 kr varje månad båda två. På så sätt får man en liten kassa om man skulle vilja köpa något till lägenheten...
EDIT:
Har bott hos henne en vecka nu (men är hemma hos mig igen), fick detta sms nyss:
"Hej gubben, ville bara säga tusen tack för att du städat hela lägenheten, den är heltjusig om du satsade på sambo-plus-poäng så får du iaf 10st, godnatt *puss*"
I'm the man! =)
you´re the toffel 😛
July 8, 2003
Starscream wrote: [quote=caged][quote=PolarIce]Angående ekonomin.
Men men...
EDIT:
I'm the man! =)
you´re the toffel 😛
Bodde gratis hos henne en vecka, lite måste man väl hjälpa till. =)
September 12, 2001
Dehman wrote: [quote=skiroy]Ekonomin är den klart viktigaste delen.
Detta bör ni göra klart med innan ni flyttar ihop så att ev oklarheter inte kvarstår när ni väl har flyttat ihop.
Skidan har koll på läget. Det ryktas om att han är 40-talist 😛
Nu har du väl ändå snurrat till det rätt kraftigt här...?
March 10, 2002
skiroy wrote: [quote=Dehman][quote=skiroy]Ekonomin är den klart viktigaste delen.
Detta bör ni göra klart med innan ni flyttar ihop så att ev oklarheter inte kvarstår när ni väl har flyttat ihop.
Skidan har koll på läget. Det ryktas om att han är 40-talist 😛
Nu har du väl ändå snurrat till det rätt kraftigt här...?
fNiZz ? 🙄
May 6, 2002
Ang. kostnader. TV-licensen kostar ca 1800 :- /år vilket är ett rån.
Telefonabb. kostar också en del, särskilt om ni är över 25 (ej ungdomsabb).
Kolla upp vilket el-bolag som är billigast för er, priserna varierar.
ICA-kort är bra, två kort kopplade till samma konto så kan man handla på kortet utan att fundera på vem som betalar.
Gällande bredband så är det ju ingen garanti att du kan få 10 Mbit för att du bor i lägenhet. Kolla upp med fastighetsägare/skötare vad som finns att tillgå.
Min sambo flyttade precis ut efter 3 år så nu blir det mindre pengar till leksaker 🙁
För oss gick uppdelandet av prylar bra då vi fortfarande är goda vänner. Förhoppningsvis håller erat förhållande men fundera lite på vad som händer om det skiter sig. Spara kvitton så ni vet vem som äger vad osv 🙂
GL
Edit: Läste lite fel, trodde ni hade fixat lya.. om nåt jag skrivit verkar konstigt beror det på detta 🙂
March 21, 2003
Starscream wrote: [quote=caged][quote=PolarIce]Angående ekonomin.
Men men...
EDIT:
I'm the man! =)
you´re the toffel 😛
You got it right !!! 8)
3 Guest(s)