May 17, 2004
jobbar du något utöver ditt liv som student?
jag tycker att ni ska ha delad ekonomi tills vidare. om du skaffar(kanske redan har) ett trevligt och bra kneg så ska ni soklart slå ihop den om hon gilalr det och inte misstycker, är ett sätt att binda seriösare(damn vad jag är dr. phil 8)). sen så är internet inte det viktigaste. men måste säja gratis för ett steg frammåt 🙂
July 8, 2003
Callister wrote: Tycker inte heller du ska tänka på det.
Tänk om ni hittar en skit fin lägenhet, din brud älskar den. Men du säger: Nej det är inte 10mbit, vi letar vidare.
Saken är den att hon faktiskt accepterar det. Helt otroligt va? =)
Ok, jag kanske inte behöver 10 mb, men jag överlever inte på ADSL. Förstå själv att byta ner så mycket....
Den lägenheten vi vill ha ligger väldigt centralt så är det inte 24 mb så är det säkert 8, vilket jag klarar mig på. Nåja, jag håller er uppdaterade. SKa ringa massa samtal imorgon och se vad man kan ordna. =)
November 22, 2001
Varför föreslår ni att den som tjänar mest ska betala mer?
Är väl inte speciellt schysst deal.
Jag o min sambo gör såhär:
Delar hyra, telefon, el rakt av. Bredbandet har vi delat på, men jag ville ha 8Mbit så vi bestämde att jag skulle betala lite mer.
Jag betalar mina övriga räkningar (mobilen, FFXI, bensin) o hon sköter sina.
Sen sätter vi in 1500 var på ett ica-konto o har varsitt ica mastercard kopplat till det. Att välja mastercard är ganska bra då man inte är tvungen att handla på ica o sen om man har hyffsat med pengar kvar på kortet brukar vi gå ut o äta på det. Det dåliga är att det kostar 200:- per år per kort.
[EDIT] Allmänt vid flytt, glöm inte adressändra, fixa hemförsäkring så att den täcker er båda. Anmäl er till lämpligt elbolag, telefonbolag. [/EDIT]
August 21, 2001
Skriv upp vem som äger vad vid inflytt..
Och skriv på att om ni skiljs åt så får ni behålla det ni ägt innan.
Sambolagen träder kraft efter nått antal månader har jag för mig..
och skulle det ta hus i helvete så är det skönt att ha papper på vad man äger..
Tänk på att skriva dessa papper när ni båda är på gott humör..
July 8, 2003
Garfzez wrote: Skriv upp vem som äger vad vid inflytt..
Och skriv på att om ni skiljs åt så får ni behålla det ni ägt innan.
Sambolagen träder kraft efter nått antal månader har jag för mig..
och skulle det ta hus i h*****e så är det skönt att ha papper på vad man äger..
Tänk på att skriva dessa papper när ni båda är på gott humör..
Det har jag redan tänkt på. Kommer skriva upp allt jag äger och köper. Iofs så kommer vi säkert köpa saker tillsammans också. Men en lista över vems som är vems är ett måste.
November 26, 2002
Delad ekonomi är att rekommendera. Det blir lätt diskussioner om vad man "behöver" och vad man "vill ha". Trots att vi bott ihop ett bra tag och har barn tillsammans så har vi delad ekonomi. Vi delar 50-50 på alla gemensamma utgifter såsom hyra, tv, försäkringar, bredband osv. Sen har vi ett gemensamt konto där vi sätter in 500kr i månaden för oförutsedda utgifter eller om vi vill köpa ngt gemensamt till lägenheten, sen ett annat konto för barnutgifter ditt barnbidrag plus en summa vi själva sätter in varje månad. Övrigt vi handlar så köper jag det jag vill ha för mina pengar och hon köper det hon vill ha för sina pengar. Större utgifter t ex inköp av bil, båt , stuga osv så har en av oss köpt saken och behåller givetvis den om det skulle gå på tok med förhållandet. Stugan har jag köpt, hon köpte båten osv.
Om man tjänar väldigt olika kan man ju dela 60-40 eller hur man vill. Men jag rekommenderar 50-50 i början oavsett inkomst, då blir aldrig en diskussion att "jag betalar faktiskt mer - nu vill jag att vi gör så här!" Det gäller att undvika alla källor till bråk.
July 8, 2003
DiDi wrote: Tänk också på att nu när ni flyttar ihop så kommer ni ha mindre sex eftersom att ni träffar varandra hela tiden...
Det blir nästan mer att sexet blir mer regelbundet. När man förrut träffades typ 2-3 ggr per vecka så hade man sex tre gånger per dag man träffades. Nu blir det inte så utan hon och jag sommarjobbar så man kan inte träffas lika ofta, när vi träffas kanske en av oss är jättetrött eller ska upp tidigt. Att flytta ihop tror jag ger en känsla av stabilitet i förhållandet och i sexet....
När jag bodde hos henne en vecka så var det ju inte direkt att man hade sex jämt. När hon skulle upp tidigt kanske man inte ens hade sex på kvällen. Sånt där löser sig, sex är inte allt. Att få komma hem till någon man tycker om är ju mer värt. Eller? =)
July 8, 2003
Smirnoff wrote: 6300 är jäävligt mycket för en hyra, speciellt ute i buschen....
Kanske borde ta ett lån nu när räntan är nästan 0% och se det hela som en livsinvestering om man nu har fast & stabil ekonomi?
Lägenheten ligger väldigt centralt i falun, sen om falun är buschen är väl lite osäkert...
December 7, 2001
caged wrote: [quote=Smirnoff]6300 är jäävligt mycket för en hyra, speciellt ute i buschen....
Kanske borde ta ett lån nu när räntan är nästan 0% och se det hela som en livsinvestering om man nu har fast & stabil ekonomi?
Lägenheten ligger väldigt centralt i falun, sen om falun är buschen är väl lite osäkert...
hah 😛
men tänk på att placera datorn rätt så du inte stör när hon ska sova om du vill sitta upp 😀
och om hon betalar tele så är de hyffsat om du betalar internet (tror oxå hon uppskattar om du kommer med förslaget)
1 Guest(s)