Flytta isär.. (Grova brudproblem!!)|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Flytta isär.. (Grova brudproblem!!)
Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 12, 2007 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Hej

Jag sitter med världens största problem just nu.
Det är så att jag bor tillsammans med min flickvänn. i en 1a på 24kvm!
Jag blir galen snart, man kan alldrig gå undan, eller vara för sig själv. duschar jag, då är hon i badrumet, ser jag på tv, då sitter hon vid datorn (25cm ifrån). Vi har varit tillsammans i snart 1 år, och förlovade sen 7 månader tillbaka.. Nu är problemet. Jag har inte råd att skaffa en 2a.. och jag kommer inte orka vara med henne om vi ska vara så här taighta in på varandra hela tiden. jag behöver freespece. Hennes farsa bor fett lång ifrån stan, alla hennes kompisar, jobbet, skola etc. och hennes morsa bor bara 1 station ifrån mig, men i en 2a med 2 andra barn. dvs. hennes brorsa slaggar i en våningsäng i vardagsrummet, hennes andra syskon delar säng med morsan.

Det känns ju som att man slänger ut henne om man bara säger "jag vill inte bo med dig längre". Jag vill värkligen inte göra slut. jag älskar henne jätte mycket. men jag klarar inte av att bo så här!!

Vad fan ska jag göra? Jag vill ju inte att hon ska göra slut med mig för att jag vill "dela på oss".. iofs kanske det inte är något att ha om hon gör slut för en sån grej. eller? :S

Snälla! hjälp mig!, har någon varit i liknande situation? eller har ni föslag?, POSTA ALLT! Tack på förhand...

Danne980
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 509
1123554
March 12, 2007 - 11:41 am
sp_Permalink sp_Print

Försök skaffa hobbier utanför hemmet för både dig och henne, sen tycker jag du ska satsa på att tjäna lite mer, kanske ett extrajobb så ni har råd med åtminstone en 2 a. Om du jobbar hårt blir det roligare när man väl kommer hem. Vet inte vad hon gör men på 2 personer ska man ha råd med en 2 a om man så går på bidrag. prioritera om i fall att du tycker så mycket om henne.

Nasra
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 166
1123558
March 12, 2007 - 12:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Då får ni båda gå ut och hoppa rep där finns det gott om plats hehe.

varför inte säga åt henna att sluta stå i vägen annars skaffar du en ny kärring.

eller så kan hon bo hos farsan tills du har råd med en 2:a.

KeeKe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 672
1123561
March 12, 2007 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

precis de min pappa sa, köpt en 2a om du ska bo med flickvännen ..

ha skoj med kompisar så kommer man ifrån flickan lite
sportkrog brukar funka 😀

eller typ inte sitta hemma, ut o gör saker 😀

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1123564
March 12, 2007 - 12:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Förstår inte riktigt hur era pengar fördelas?
Jag och tjejen har en varsin lägenhet på egna inkomster, hon har en stor etta på söder och jag har en trea i Väsby snart, och vi tjänar inte mkt.

Skulle vi båda gå på bidrag skulle vi ha råd med lyan på söder .. 38 kvm

Leandro
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 68
1123567
March 12, 2007 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag förstår din situation jag bodde med en tjej i 26kvm. Fanns inte plats till mycket. Alla hennes skor och kläder. Det du ska göra är köp/bygg en loft säng om du har hög till taket. Då blir det mera plats. Va hemma så lite så möjligt så kommer det hålla.Typ var bara hemma när ni ska sova,ha skönt och äta och titta på film. Om du har en CRT skärm köp en tft. Om du har svårt att placera möbler köp fåtölj. Jag har mycket plats nu när bruden är väck här ifrån.:). Ha inga bokhyllor som är stående ha sådan på skruvade på vägen istället. Sätt in alla kläder eller saker du inte använder på vinden/förråden.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1123569
March 12, 2007 - 1:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet den känslan. Ni måste försöka hitta en lösning på längre tid och det enda jag kan komma på egentligen är just en större lya.

//Andreas

Nezerv
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 101
1123576
March 12, 2007 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

uhmm.. sanningen? förklara hur du känner dig, hon kanske förstår dig.

- Nezerv

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1123584
March 12, 2007 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Varit tillsammans 1år, förlovade i 7mån och bor ihop? Här har det gått fort fram du, kanske lite för fort...

Hur som helst så skulle jag inte kunnat be henne att flytta ut om jag visste att hon inte hade någonstans att ta vägen. Antingen får du som flera redan har sagt försöka vara hemifrån mer, försöka få en större inkomst och ha råd med en större lya, eller stå ut med läget.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1123589
March 12, 2007 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

På två personer måste ni ju kunna ha råd med en tvåa?
Man kan inte (med något enstaka undantag kanske) bo så tätt utan att det blir rejält med strul.
Jag bodde med min sambo i en etta på 40m2 och vi bråkade massvis.
Blev mycket bättre när vi flyttade till en tvåa.

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
1123590
March 12, 2007 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

oh god lord.. tack för alla svar.

Kan säga såhär.
Jag ahr precis fått ett nytt jobb, då steg pengarna med 3 lax, men det är fortfarande så det svider varje månad när man betalar räkningarna.

Hon jobbar bara som timanställd och eftersom att hon inte fyllt 18 ännu (2mån kvar), så känar hon typ 63 spänn i timmen + OB. 6dgr / vecka + nån extra dag.

jag hade loftsäng förut, men de blev bara nån meter kvar till taket.. skit varmt å att man inte kan "vis vad man går för", om ni hänger med på svängarna 😉
tänkte att jag skulle ladda upp en bild på hur jag har det hemma.. men hittar ingen just nu..

Danne980
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 509
1123593
March 12, 2007 - 3:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Leandro wrote: Jag förstår din situation jag bodde med en tjej i 26kvm. Fanns inte plats till mycket. Alla hennes skor och kläder. Det du ska göra är köp/bygg en loft säng om du har hög till taket. Då blir det mera plats. Va hemma så lite så möjligt så kommer det hålla.Typ var bara hemma när ni ska sova,ha skönt och äta och titta på film. Om du har en CRT skärm köp en tft. Om du har svårt att placera möbler köp fåtölj. Jag har mycket plats nu när bruden är väck här ifrån.:). Ha inga bokhyllor som är stående ha sådan på skruvade på vägen istället. Sätt in alla kläder eller saker du inte använder på vinden/förråden.

Bra tips! Kanske funkar om man tycker man har det trångt och rörigt typ. Men jag tror att problemet ligger mer i avskilljdheten. Jag har nyligen köpt en 2 på 70kvm jag tycker den har för lite avskiljdhet. Misstänker att han har liknande problem.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1123614
March 12, 2007 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Äh, försök få henne att förstå att det är ett problem.

Att 2 människor inte kan bo så tight in på varandra, det är svårt som fan. Poängtera att det är inte hon som är problemet i sig, utan att det bara inte fungerar att bo så tight?

Jeez, vi bodde 6 st i lumpen på logimentet och höll på att döda varandra efter 3-4 månader, eller.. döda killen som inte klarade av att bo så tight 🙂

Jag tror inte att det kan lösas på något annat sätt, om du börjar aktivera dig utanför hemmet kommer ni glida ifrån varandra bara och det vill du nog inte.

Men det är vad jag tror 😉

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1123634
March 12, 2007 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Å andra sidan, om båda jobbar eller likn. och kommer hem runt fem-sex så är det ju inga problem, och sen på helgerna kan man ju hitta på något utanför lägenhet.

Tänk på att problemet inte behöver ligga i lägenheten, nödvändigtvis. Ni kanske behöver lite svängrum helt enkelt.. det spelar ingen roll om jag och tjejen är i en stor lägenhet eller gamla rummet hos morsan, i längden blir det jobbigt om man är för mkt med varandra.

Jag skulle inte klarat mig om hon inte haft egna saker att göra, åk och hälsa på släktingar, luncha med folk etc.

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
1123638
March 12, 2007 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

alla säger skaffa ny lägenhet, är inte alltid så lätt att "bara skaffa ny lägenhet". jag bor hemma fortfarande med den anledningen att jag bor i sthlm men omnejd, o här är det allt annat än lätt att få en lägenhet, alternativet är att funga ut men en mille som jag inte har för att få en och bostadskön kan man får en etta efter ca 5år med lite tur, men 2 och 3or och uppåt är det bara räkna med minst 10år om man vill ha på ett någorlunda scysst ställe.
pågabiten bor ju även i sthlm så han kanske lider av det dilemmat oxå.

har du lite tid i någon kö kan du ju alltid välja ett saggigt område att bo i, så kan du nog få en 2a som antagligen är hyfsat billig

min brorsa och hans tjej bor i en 2a(den jäveln hade otrolig tur)och dom bråkar ganska mkt. så frågan är om en ny lägenhet hjälper? hur gammal är du?
känns som om du kastat dig in i någotm du inte väntat dig(som min bror) då även han bara hade runt ett års tid med sin tjej när dom flyttade ihop.
hon är även ganska så"klängig" på min bror så ibland känner han att hon blir för mkt så då brukar han försöka va själv med polare eller kanske mej eller någon annan bror.
jag och min tjej bor ju inte ihop och båda bor hemma men jag kan känna att även hon kan bli jobbig om man är med henne en längre tid. man måste helt enkelt ha tid med sig "själv" o då menar jag inte runk stunder(fast finns det något skönare en en väl dragen runk:)?)

sen måste du berätta för henne hur det ligger till, vem vet hon kanske känner likadant och blir jätteglad när du berättar?

Hexxy
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 208
1123640
March 12, 2007 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta är orsaken till att jag dissar Sthlm jobbmässigt, finns inga bra/billiga bostäder centralt. Men som alla andra har sagt , snacka med tösen.. berätta vad du känner och var mer aktiv utanför lgh .

4fun
Member
Medlem
Forum Posts: 2162
1123649
March 12, 2007 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote:
Jeez, vi bodde 6 st i lumpen på logimentet och höll på att döda varandra efter 3-4 månader, eller.. döda killen som inte klarade av att bo så tight 🙂

Hade inga problem att bo med 10 andra i logiment i lumpen. Vist privat och lumpen är kanske inte samma sak men jag tycker man borde kunna bo 2 i en lite lägenhet. Jobbar man så som tråd skaparen säger så blir det inte alls mycket tid hemma och då tyckre jag inte det ska vara några problem.

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1123714
March 13, 2007 - 8:11 am
sp_Permalink sp_Print

Hexxy wrote: Detta är orsaken till att jag dissar Sthlm jobbmässigt, finns inga bra/billiga bostäder centralt. Men som alla andra har sagt , snacka med tösen.. berätta vad du känner och var mer aktiv utanför lgh .

Min mormor bor på Söder, några hundra meter till t banan bara. Rätt så centralt. 28 kvadrat eller liknande, går på 2000 :- i månaden. Så finns biliga lägenheter rätt centralt. 🙂

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1123720
March 13, 2007 - 8:26 am
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: [quote=Hexxy]Detta är orsaken till att jag dissar Sthlm jobbmässigt, finns inga bra/billiga bostäder centralt. Men som alla andra har sagt , snacka med tösen.. berätta vad du känner och var mer aktiv utanför lgh .

Min mormor bor på Söder, några hundra meter till t banan bara. Rätt så centralt. 28 kvadrat eller liknande, går på 2000 :- i månaden. Så finns biliga lägenheter rätt centralt. 🙂

Går ju inte att säga om det är billigt eller dyrt om man inte vet om det är en bostadsrätt eller hyresrätt...

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
1123723
March 13, 2007 - 8:49 am
sp_Permalink sp_Print

Hade lite samma dilemma förut att vi bodde i en typ 20kvm2 lägenhet och man satt ju på varandra konstant.

Skaffa hobbyes utanför huset, ifall du gillar att träna eller liknande kan du göra något sånt.
Tjejen kanske gillar kampsport eller nått som hon vill gå på.

Dåliga exempel kanske men det gäller att hitta sin nish.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 346
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL