Fogden vill gå via arbetsgivare|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fogden vill gå via arbetsgivare
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 18, 2004 - 3:17 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=6

Ett hundratal företag i Stockholm har under de senaste två veckorna fått brev från kronofogdemyndigheten där de ombeds att överlämna ett betalningsföreläggande, det vill säga en indrivning av en skuld, till en anställd. Det sköts normalt av delgivningsföretag eller polisen. Nu vill kronofogden slippa den kostnaden.

Fi fan... 👿

Hoppas dom slutar med det, vissa saker ska man inte delegera ut hur som helst.

Ävenom det inte är olagligt, så är det, i mina ögon iaf, oetiskt att göra så här.

det är tillräckligt jobbigt och förnedrande för de flesta att hamna hos kronofogden.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
723350
September 18, 2004 - 3:33 am
sp_Permalink sp_Print

Hehe

- Våra handläggare har fått ta emot många obehagliga telefonsamtal från personer som är väldigt upprörda. Därför har vi valt att ta en paus och utvärdera försöket. Om det visar sig att det är lönsamt och vi inte förlorar i goodwill vill vi fortsätta, säger Anne-Charlotte Joswall.

Vem tusan har höga tankar om kronofogden som det är?

Lite fult av dem men som vanligt när det handlar om pengar så kommer man inte så långt genom att vara snäll.

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
723376
September 18, 2004 - 8:27 am
sp_Permalink sp_Print

Varför är folk irriterade på kronofogden? Någonstans sitter ett företag och väntar på sina pengar som en kund inte kan betala. Tänk på det nästa gång ni säljer något till en person som inte behagar betala er!

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
723404
September 18, 2004 - 9:06 am
sp_Permalink sp_Print

Håller med. Man ska inte hamna hos Kronofogden ens i första taget.

I så fall köper man alldeles för mycket skräp. Kanske ska säga upp lite prenumationer på tidningar. Kanske köpa lite billigare mat. Och inte köpa den senaste hårdvaran. Och framför allt inte ha den dyraste bilen. (antar att "jämnlikning" eller vad det heter när de tar "egendom" kommer i ett senare skede än att ta betalt från arbetsgivaren i form av riktiga cashe, där de slipper "sälja" godset)

Att ha en liten buffert är det ända som min pappa tjatat och velat att jag ska lära mig i mina år.

Vet inte hur svårt det egentligen är, så ber om ursäkt. Kanske är skitsvårt med CSN skulder och sånt.

Men jag tycker ändå att man ska försöka att inte hamna där. Om man hamnar där så får man väl först chansen att betala "frivilligt"? Om man inte gör det, så får man väl skylla sig själv att arbetsgivaren får reda på det?

Någonstans måste ju folk börja betala sina skulder.

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
723428
September 18, 2004 - 9:36 am
sp_Permalink sp_Print

smurfen87 wrote: Håller med. Man ska inte hamna hos Kronofogden ens i första taget.
Någonstans måste ju folk börja betala sina skulder.

Håller med dig till fullo.

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
723468
September 18, 2004 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

Läste nånstans för ett tag sen att ca: 1/3 av sveriges vuxna nån gång har haft ärenden hos fogden.
Detta visar att det är mer än lätt att hamna där.
Har många exempel i bekantskapskrets och egen erfarenhet sen tidigare.

Ofta har det varit vanliga familjer, som levt normalt med bil, lägenhet, barn och dess utgifter osv. en dag så blir ena föräldern arbetslös, tar lång tid att få ett nytt jobb. Även om dom säljer av bil, flyttar till mindre lägenhet osv. så är det inte ofta man får igen och kan betala det man egentligen är skyldig, vissa skulder har då således inte kunnat betalas tillbaka. och vissa företag använder inte avbetalning utan skickar till fogden för att få in sina pengar. Får sen den personen ett nytt jobb men inte lika bra betalt, kanske deltid, så är han/hon redan nere vid fotknölarna i självförtroendet, att sen få en delgivning via nya arbetsgivaren gör då inte saken bättre då man så att säga direkt hamnar i ett psykologiskt tufft underläge.

Nej, detta var inte en bra idé.
Med tanke på vilka räntor dom tar ut så kan dom gott fortsätta på gammla linjen och betala ut lön till delgivningsmän. Dom måste väl ändå likväl, avlöna arbetsgivaren för uppdraget?

Alex aka NH|WiggeR
Member
Medlem
Forum Posts: 2067
723470
September 18, 2004 - 10:46 am
sp_Permalink sp_Print

Det finns tillfällen då allt ser bra ut och man räknar på sin ekonomi månad för månad och där man då kommer fram till att allt ser bra ut, men 6mån senare står man där utan jobb av den anledningen att det inte finns mer jobb på det företaget du jobbade på och sen då?
A-kassa??? Alfa-kassan??? Socialen??? Du är ändå långt ifrån det du tjänade framför allt om du hade läge att jobba mycket övertid.

När ni är i 25-30 års åldern och har fått uppleva hur det verkliga livet ser ut så tycker jag att ni återkommer.
Det är lätt att säga att man inte ska köpa på sig så att man hamnar hos kronofogden.
Men det finns säkert 10000 olika anledningar till varför man hamnar där. Man hamnar inte där bara av ren skicklighet utan även av vanlig otur.

/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
723476
September 18, 2004 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

Det kan vara jäkligt svårt att undvika att leva över sina tillgångar med tanke på dagens materialistiska samhälle.

Hmm, det där lät väldigt träaktigt, men jag låter det stå kvar 🙂

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
723543
September 18, 2004 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Alex aka NH|WiggeR wrote: Text

Jag står för jag säger. Jag är snart 18 år och har kanske inte den erfarenhet som krävs.

Men jag tycker ändå inte man ska räkna sin ekonomi och fylla utgifterna till "bristningsgränsen". Utan man ska ha en marginal för sådant som du säger, kan uppkomma.

Om man köpt en bil på avbetalning och inte kan betala den, så äger du inte den. Sälj den. Köp en billig 240.

Finns alldeles för många som stoltserar med saker som de själva inte äger, utan faktiskt banken äger. Fjantigt när folk diskuterar hur mycket de "äger", när det är bankens i själva verket. När folk där så går det mesta till banken.

Dagens samhälle går ut på att vi ska hyra/leasa i princip av banken. Det går inte ut på att vi ska betala amorteringar på lånet, utan räntan. Bankerna äger det mesta i samhället.

Själv har vi en 850 som kostar "lite" i förhållande till vad alla andra bilar kostar. Men sen äger vi allting vi har också. Huset, bilen, tvn och allt. På det sättet slipper man problem, som vissa får när de inte tänker på självklartheter som kan hända i livet som att bli arbetslös.

Men vi får se när jag är 25 år gammal. Om jag handlar Lindeberg tröjor för 800kr och byxor för 1000kr, och skärp för det detsamma, parfymer för 500kr, bilar för 100000 kr och mer och en tv på avbetalning. Återstår att se.

Ett lån är ett lån, och det ska betalas tillbaka. Sen spelar det ingen roll om det är pinsamt, du har själv försatt dig i den sitationen, och du ska betala tillbaka. Om du inte klarar av det diskret, så får man ta till andra åtgärder.

Tillägg för att undvika spekulationer om att jag är någon son till en "Skandia-mamma" eller "Skandia-pappa". Det är två skilda hushåll, därför rätt stora utgifter. Varsitt hus och bil. Min morsa är 38 år gammal och jobbar som läkarsekreterare på ett sjukhus (rätt dålig lön). Min pappa är 50 år gammal och programerare för ett företag som sysslar med bibliotekstjänster (BTJ) i Lund. Vet inte lönen, men den är inte extrem.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
723597
September 18, 2004 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag säger som Niveamannen, den som är satt i skuld är inte fri. Tänk på det innan lån skrivs under och saker köps på avbetalning. Undvik lån, räntefritt och dylikt så långt det är möjligt, försök spara några år innan och handla kontant.

Men jag håller med om att det är ett ofog att kronofogden måste dra in arbetsgivaren i nått som den inte har med att göra.

obelix
Member
Medlem
723664
September 18, 2004 - 3:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Men jag tycker ändå inte man ska räkna sin ekonomi och fylla utgifterna till "bristningsgränsen". Utan man ska ha en marginal för sådant som du säger, kan uppkomma.

Det går inte att försäkra sig mot dålig ekonomi.

Det kan hända saker man inte har kontroll över.

Alex aka NH|WiggeR
Member
Medlem
Forum Posts: 2067
723783
September 18, 2004 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

smurfen87 wrote: [quote=Alex aka NH|WiggeR]Text

Text

Du håller hårt i vad du tror på, men jag tänker inte fördjupa mig i något jag har erfarenhet utav.

/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
723819
September 18, 2004 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Det går inte att försäkra sig mot dålig ekonomi.

Det kan hända saker man inte har kontroll över.

Visst går det kanske inte skydda sig helt, men det går att skydda sig väsentligt och lägga om sina levnadsvanor om det skulle behövas.
Det tror jag stenhårt på.

Vi är för vana vid det "smidiga" och "lättsama" livet.

Om du blir arbetslös, sälj bilen. Du behöver den knappast. Alternativt skaffa en skruttig.

En skuld är en skuld. Och jag förstår faktiskt inte hur man kan skuldsätta sig över öronen så man inte har "råd att bli arbetslös"?

Om du inte har fast-inkomst och inte kan räkna med den inkomsten, köp inte det du tänker köpa på avbetalning. Maxa inte heller budgeten med så mycket utgifter som möjligt.

Kronofogden är en instans som ska se till att de företag som ligger ute med pengar (som den senaste tvn, bilen och så vidare) ska få betalt för det de sålt. De ska inte tänka på att det kan vara pinsamt.

Om du skiter i breven som de skickar. Eller när de ringer, så har du gjort ett medvetet val. Då får du skylla dig själv att det blir pinsamt. Vad mer kan Kronofogden göra, utan extra utgifter för dem?

obelix
Member
Medlem
723826
September 18, 2004 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

smurfen87 wrote:

Visst går det kanske inte skydda sig helt, men det går att skydda sig väsentligt och lägga om sina levnadsvanor om det skulle behövas.
Det tror jag stenhårt på.

Vi är för vana vid det "smidiga" och "lättsama" livet.

Om du blir arbetslös, sälj bilen. Du behöver den knappast. Alternativt skaffa en skruttig.

En skuld är en skuld. Och jag förstår faktiskt inte hur man kan skuldsätta sig över öronen så man inte har "råd att bli arbetslös"?

Om du inte har fast-inkomst och inte kan räkna med den inkomsten, köp inte det du tänker köpa på avbetalning. Maxa inte heller budgeten med så mycket utgifter som möjligt.

Kronofogden är en instans som ska se till att de företag som ligger ute med pengar (som den senaste tvn, bilen och så vidare) ska få betalt för det de sålt. De ska inte tänka på att det kan vara pinsamt.

Om du skiter i breven som de skickar. Eller när de ringer, så har du gjort ett medvetet val. Då får du skylla dig själv att det blir pinsamt. Vad mer kan Kronofogden göra, utan extra utgifter för dem?

Jag menar inte att man ska kunna strunta i, eller gömma sig för fogden.

Det är klart att skulder ska betalas...

det jag menar är det att det är åt helvete att blanda in arbetsgivare i denna hantering av skulder.

Det kommer att skapa konstiga och jobbiga situationer mellan arbetstagare och arbetsgivare.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
723832
September 18, 2004 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Hoppas och tror inte att diskussion med arbetsgivaren är första steget för Kronofogden. Utan ett alternativt sätt om inte något annat tradionellt sätt funkar.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
723909
September 18, 2004 - 10:20 pm
sp_Permalink sp_Print

ni vet en sådan trevlig porr räkning som man kan få hemskickat helt utan anledning ? betalar man inte dom finns det en risk att det går till kronofogden, i den rädslan så gick farsan på blåsningen och betalade.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
724086
September 19, 2004 - 9:43 am
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: ni vet en sådan trevlig porr räkning som man kan få hemskickat helt utan anledning ? betalar man inte dom finns det en risk att det går till kronofogden, i den rädslan så gick farsan på blåsningen och betalade.

Då ringer man sin konsumentvägledare i kommunen, och pratar. Sen skickar man en skriflig "nekning" av räkningen i ett rekomenderat brev till de som skickat räkningen.

Tvivlar också på att Kronofogden tar till dessa metoder åt "oräliga företag" och relativt små summor.

Det hoppas jag i alla fall.

obelix
Member
Medlem
724108
September 19, 2004 - 10:07 am
sp_Permalink sp_Print

smurfen87 wrote: [quote=Mind]ni vet en sådan trevlig porr räkning som man kan få hemskickat helt utan anledning ? betalar man inte dom finns det en risk att det går till kronofogden, i den rädslan så gick farsan på blåsningen och betalade.

Då ringer man sin konsumentvägledare i kommunen, och pratar. Sen skickar man en skriflig "nekning" av räkningen i ett rekomenderat brev till de som skickat räkningen.

Tvivlar också på att Kronofogden tar till dessa metoder åt "oräliga företag" och relativt små summor.

Det hoppas jag i alla fall.

Du kan skicka kronkalle på en skuld på ett par hundra kr.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
724129
September 19, 2004 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

Observera skillnaden mellan att blanda in, och vilka metoder de använder.

Bara för de åtar sig att ta hand om "fallet", så betyder det inte att de kör med vilka metoder som helst.

obelix
Member
Medlem
724148
September 19, 2004 - 10:57 am
sp_Permalink sp_Print

smurfen87 wrote: Observera skillnaden mellan att blanda in, och vilka metoder de använder.

Bara för de åtar sig att ta hand om "fallet", så betyder det inte att de kör med vilka metoder som helst.

Kronofogden jobbar lika dant, oavsett summan.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 115
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL