February 4, 2003
Teoretiskt så stämmer det säkert.
I verkligheten, som är det jag bryr mig om, stämmer det förmodligen oftast inte.
För övrigt så stämmer det inte teoretiskt heller. Inte helt i alla fall (även om jag förstår vad du menar).
Till exempel har jag för mig att "statliga" skulder till den offentliga sektorn går före "privata intressen". Exempel, en bil beslagtas och säljs, pengarna går i första hand till det statliga.
Så tror inte att "alla skulder är lika, oavset summa". Finns många faktorer som spelar in!
Om man har ett jobb (som DN's nyhet handlar om) så har man dessutom nästan alltid råd att betala av en skuld. Om du inte bryr dig om detta och ignorerar de "frivilliga" uppmaningarna som du får via brev och så vidare, så får du ta att det blir pinsamt. På något sätt ska det ju betalas.
October 7, 2002
smurfen87 wrote: [quote=Alex aka NH|WiggeR]Text
Jag står för jag säger. Jag är snart 18 år och har kanske inte den erfarenhet som krävs.
Men jag tycker ändå inte man ska räkna sin ekonomi och fylla utgifterna till "bristningsgränsen". Utan man ska ha en marginal för sådant som du säger, kan uppkomma.
Om man köpt en bil på avbetalning och inte kan betala den, så äger du inte den. Sälj den. Köp en billig 240.
Finns alldeles för många som stoltserar med saker som de själva inte äger, utan faktiskt banken äger. Fjantigt när folk diskuterar hur mycket de "äger", när det är bankens i själva verket. När folk där så går det mesta till banken.
Dagens samhälle går ut på att vi ska hyra/leasa i princip av banken. Det går inte ut på att vi ska betala amorteringar på lånet, utan räntan. Bankerna äger det mesta i samhället.
Själv har vi en 850 som kostar "lite" i förhållande till vad alla andra bilar kostar. Men sen äger vi allting vi har också. Huset, bilen, tvn och allt. På det sättet slipper man problem, som vissa får när de inte tänker på självklartheter som kan hända i livet som att bli arbetslös.
Men vi får se när jag är 25 år gammal. Om jag handlar Lindeberg tröjor för 800kr och byxor för 1000kr, och skärp för det detsamma, parfymer för 500kr, bilar för 100000 kr och mer och en tv på avbetalning. Återstår att se.
Ett lån är ett lån, och det ska betalas tillbaka. Sen spelar det ingen roll om det är pinsamt, du har själv försatt dig i den sitationen, och du ska betala tillbaka. Om du inte klarar av det diskret, så får man ta till andra åtgärder.
Tillägg för att undvika spekulationer om att jag är någon son till en "Skandia-mamma" eller "Skandia-pappa". Det är två skilda hushåll, därför rätt stora utgifter. Varsitt hus och bil. Min morsa är 38 år gammal och jobbar som läkarsekreterare på ett sjukhus (rätt dålig lön). Min pappa är 50 år gammal och programerare för ett företag som sysslar med bibliotekstjänster (BTJ) i Lund. Vet inte lönen, men den är inte extrem.
Det är inte riktigt så enkelt som du påstår. Visst, många som hamnar som hamnar hos Kronofogden är säkert sådana som aldrig lärt sig hantera pengar på ett bra sätt och bara slösat bort dem. Vad gäller de personerna håller jag helt med dig. Samma sak gäller de personer som inte fått lära sig ordentligt att skulder man har, de betalar man. Kan man inte det hör man av sig till företaget i fråga och försöker ordna en avbetalningsplan eller liknande. De flesta företag brukar vara förstående och ordna någon lösning, de tjänar ju ingenting på att det går till Kronofogden.
Men det finns också andra sätt att hamna hos Kronofogden, som inte är lika "fel". Exempelvis är det inte alldeles ovanligt att man startar ett företag, saker går kort sagt åt skogen då företaget inte går så bra som man räknat med.
February 4, 2003
TERdON wrote: Text
Jo jag vet.
Men om inte underleverantörer till företag får betalt de heller så riskerar fler att gå i konkurrs. Kronofogden har sitt jobb, och det måste de ju sköta. De kan inte vara "snälla".
Om ditt företag går i konkurrs så kan du även då ta upp en avbetalningsplan med de som du är skyldig pengar till. Tror säkert de hellre får sina pengar över en längre period, än inte alls, som brukar bli fallet med Kronofogden.
Du kan alltid höra av dig till Kronofogden när du får breven, samtalet. Om du väljer att inte göra detta, så får du ju ta konsekenserna. Om du startade ett bolag, så ska du vara medveten om riskerna. Om du inte vill ta riskerna så får du ta ett lån om 100000kr på banken och starta ett aktiebolag. Då får du även se till att ha täckning för amorteringen/räntan ifall företaget skulle stupa.
1 Guest(s)