Folk|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Folk
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
sp_UserOfflineSmall Offline
1108217
January 7, 2007 - 10:58 am
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: Callister: Klipp dig och skaffa dig ett jobb

Äntligen en dubbelpost värd att dubbelpostas!

beta: Ska nog till att man ledsnar rejält på först datorn och sen livet om man ska vara korkad nog att skaffa en förbannad mac. Åtminstone för min del.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1108225
January 7, 2007 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=Arny]Callister: Klipp dig och skaffa dig ett jobb

Äntligen en dubbelpost värd att dubbelpostas!

beta: Ska nog till att man ledsnar rejält på först datorn och sen livet om man ska vara korkad nog att skaffa en förbannad mac. Åtminstone för min del.

Nej nej, det handlar om frihet. Vill man kunna göra allt skaffar man en mac.
En mac är en pc med det stora extra. Kompabilitet. 😉

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1108227
January 7, 2007 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: Callister: Klipp dig och skaffa dig ett jobb

😀

Jobb har jag, men det där med klippa sig är nog värt att kolla upp.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1108247
January 7, 2007 - 12:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: beta: Ska nog till att man ledsnar rejält på först datorn och sen livet om man ska vara korkad nog att skaffa en förbannad mac. Åtminstone för min del.

Använd en mac ett tag så kommer du ångra det uttalandet.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1108250
January 7, 2007 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

/me döper om tråden till PC vs Mac

🙄

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1108251
January 7, 2007 - 1:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Mean Machine]beta: Ska nog till att man ledsnar rejält på först datorn och sen livet om man ska vara korkad nog att skaffa en förbannad mac. Åtminstone för min del.

Använd en mac ett tag så kommer du ångra det uttalandet.

Jag har använt Mac ganska mycket och jag delar helt hans åsikt 😉

//Andreas

Jonas Klar
Member
Medlem
1108254
January 7, 2007 - 1:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Använd en mac ett tag så kommer du ångra det uttalandet.

:)R

🙄

Jag sitter med fanskapen två dagar i veckan i skolan, varje gång vill jag bara begå rituellt självmord.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1108279
January 7, 2007 - 2:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=Json_81]Använd en mac ett tag så kommer du ångra det uttalandet.

:)R

🙄

Jag sitter med fanskapen två dagar i veckan i skolan, varje gång vill jag bara begå rituellt självmord.

Varför? Mac kan göra allt som PC´n kan och lite till. Den kan till och med köra windose till dig. 😉 JAHA!!!! Det är där problemet är. Du vill inte att mac ska kunna köra windows för du är rädd att alla dina virus ska följa med.

Jonas Klar
Member
Medlem
1108287
January 7, 2007 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: Varför? Mac kan göra allt som PC´n kan och lite till. Den kan till och med köra windose till dig. 😉 JAHA!!!! Det är där problemet är. Du vill inte att mac ska kunna köra windows för du är rädd att alla dina virus ska följa med.

Vart ska jag börja nånstans. Jag ordnar en punktlista, vetja. Men först vill jag ställa frågan; vad är det jag vill kunna köra som jag inte kan med windows? Jag har knappt nytta av några funktioner ens i windows... Dessutom, spel? Vad är det vassaste grafikkortet apple använder sig av? Typ X1650?

1. Hemsk design. Jag tycker allt apple månglar ur sig ser ut som skit.
2. Priset. Jag tänker inte betala för hemsk design. Och ja, jag vet att några saker apple har är nästan likvärdiga med andra prylar i samma prisklass, men som sagt, du får antingen köra med mjukvara du inte vill veta av eller så får du den hemska designen. I värsta fall både och. *Host*ipod*host* (Inkludera även kasst ljud i ipoden)
3. Alla jävlar som hela tiden tjatar om att macar ska vara så jäkla bra, men aldrig kan komma med några godtagbara konkreta exempel på varför.
4. OS X ser ut som konstruerat för treåringar (går förvisso att inkludera i punkt ett)
5. Uppgraderingsmöjligheter och överklockbarhet. Jag köper inte nånting med en Core 2 Duo för 20 papp utan att kunna klocka eller inte ens ha möjligheten att byta grafikkort.

Om du känner ett trängande behov av fler argument emot står jag gärna till tjänst.

Förresten, en tråd om vart folk tar vägen från NH behövs inte en gång i kvartalet, folk kommer, folk går, blir bara off topic i de trådarna...

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1108288
January 7, 2007 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: 4. OS X ser ut som konstruerat för treåringar (går förvisso att inkludera i punkt ett)

Det är något jag med retar mig på. Det är ungefär som om de utgått ifrån att folk är idioter när de konstruerat det. Jag är inget jättefan av Windows heller dock...

Det och det faktum att prisvärdheten hos en Mac är avsevärt lägre än PCs.

//Andreas

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1108291
January 7, 2007 - 3:03 pm
sp_Permalink sp_Print

1: (Nu snackar jag om min iMac som jag även kommer använda sen) De har lyckats helt galet med att få plats med så mycket prestanda inbyggt på en knapp 5cm tjock skärm.
2: Jag satte ihop det billigaste systemet motsvarande mitt på komplett med OS, 24" skärm och hela kitet. 23,5k och då måste man stå ut med chassi och skit med. Min iMac kostade 21.5. Mac ÄR billigare.
3: Det är bra, stabilt, användarvänligt och ett väldigt simpelt och snabbt system.
4: Må så göra. En treåring bemästrar säkerligen nästan en mac bättre än en normal PC-användare bemästrar en PC.
5: Det "går" att byta hdd, minne och grafik och cpu, det man inte kan uppgradera är moderkort och skärm (doh)

Var det mer? 😉

Jonas Klar
Member
Medlem
1108295
January 7, 2007 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: Var det mer? 😉

Ja, du "glömde" det första stycket jag skrev...

Det är ett bra försök, men jag ser fortfarande inga konkreta exempel på varför jag ska gå över till apple, då jag uppenbarligen kan få en dator som piskar skiten ur din imac (omän inte lika liten till formatet, men det berör inte mig) för mindre än 10k. Förvisso jämfört med imac.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1108298
January 7, 2007 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=beta]Var det mer? 😉

Ja, du "glömde" det första stycket jag skrev...

Det är ett bra försök, men jag ser fortfarande inga konkreta exempel på varför jag ska gå över till apple, då jag uppenbarligen kan få en dator som piskar skiten ur din imac (omän inte lika liten till formatet, men det berör inte mig) för mindre än 10k. Förvisso jämfört med imac.

Säger det igen men på lättare svenska.
Min iMac ÄR en PC för 23,5k med allt inbyggt i en 24" skärm med allt vad det innebär (prestanda, system osv) PLUS OS10 och då 2000kr BILLIGARE.
Bara skärmen går på 11papp. Så då vill jag se dig dra ihop en dator med minst c2d 2,16, 1gb ddr2, 7600gt, 250gb hdd, blåtand tangentbord och mus, högtalare och operativsystem, chassi, dvd DL , osv för de resternade 10,5pappen. Det ska vara en helt komplett burk som rastar detta. Glöm inte att du måste ha allt. Just ja, glöm inte ir-fjärr, wlan och alla såna lyxprylar med.

Som sagt har jag precis jämfört priset på hårdvaran rakt av och iMac ÄR minst 2papp billigare och då är ALLT i skärmen utom tangentbord och mus.

Hur kan den då bli sämre? Den har allt en pc har, 2 papp billigare, smidigt som satan packeterat och man kan köra den som vilken pc som helst eller med OSX.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1108302
January 7, 2007 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja jäklar vad den här tråden sladdade i diket rejält ! :)R

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1108306
January 7, 2007 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Ja jäklar vad den här tråden sladdade i diket rejält ! :)R

Det blir aldrig som man tänkt sig när jag sladdar in på lypsylet.

Jonas Klar
Member
Medlem
1108308
January 7, 2007 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: Säger det igen men på lättare svenska.
Min iMac ÄR en PC för 23,5k med allt inbyggt i en 24" skärm med allt vad det innebär (prestanda, system osv) PLUS OS10 och då 2000kr BILLIGARE.
Bara skärmen går på 11papp. Så då vill jag se dig dra ihop en dator med minst c2d 2,16, 1gb ddr2, 7600gt, 250gb hdd, blåtand tangentbord och mus, högtalare och operativsystem, chassi, dvd DL , osv för de resternade 10,5pappen. Det ska vara en helt komplett burk som rastar detta. Glöm inte att du måste ha allt. Just ja, glöm inte ir-fjärr, wlan och alla såna lyxprylar med.

Som sagt har jag precis jämfört priset på hårdvaran rakt av och iMac ÄR minst 2papp billigare och då är ALLT i skärmen utom tangentbord och mus.

Hur kan den då bli sämre? Den har allt en pc har, 2 papp billigare, smidigt som satan packeterat och man kan köra den som vilken pc som helst eller med OSX.

Förvisso trevligt att du försöker, men det jag syftade på var det här:

Mean Machine wrote: Men först vill jag ställa frågan; vad är det jag vill kunna köra som jag inte kan med windows? Jag har knappt nytta av några funktioner ens i windows... Dessutom, spel? Vad är det vassaste grafikkortet apple använder sig av? Typ X1650?

Ge mig ett svar på det, så ska vi se...

Eftersom den här tråden redan är lagom urspårad känner jag inte att det här inlägget spelar någon större roll, känns mest roligt.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1108310
January 7, 2007 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=beta]Säger det igen men på lättare svenska.

Förvisso trevligt att du försöker, men det jag syftade på var det här:

Mean Machine wrote: Men först vill jag ställa frågan; vad är det jag vill kunna köra som jag inte kan med windows? Jag har knappt nytta av några funktioner ens i windows... Dessutom, spel? Vad är det vassaste grafikkortet apple använder sig av? Typ X1650?

Ge mig ett svar på det, så ska vi se...

Eftersom den här tråden redan är lagom urspårad känner jag inte att det här inlägget spelar någon större roll, känns mest roligt.

Vassaste kortet mac har är x1950xtx om dom inte kommit med något nytt sen jag var där sist.
Använder du knappt något i win iheller så spelar det ju än mindre roll. Då är det ju än bättre med ett billigare system.

edit: nu vet jag, nu vet jag, i OSX får man installera patians själv. Det är därför ingen vill ha mac.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1108314
January 7, 2007 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

den enda MACen jag gillar är Mac Donalds

/Dani

Jonas Klar
Member
Medlem
1108317
January 7, 2007 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: edit: nu vet jag, nu vet jag, i OSX får man installera patians själv. Det är därför ingen vill ha mac.

Klart, det är ju jävligt drygt att lägga 20k på nånting som först ser ut som skit, sen presterar som skit, och som grädde på moset kan man inte ens lira patiens.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1108332
January 7, 2007 - 5:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu är ju design en smaksak så det kommer vi ingen vart med att diskutera.

Men ska du ha en dator och inte är ute efter spel eller ett meck-objekt utan helt enkelt en stabil burk där allt bara fungerar är mac överlägset.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 309
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL