February 12, 2003
Json_81 wrote: Men ska du ha en dator och inte är ute efter spel eller ett meck-objekt utan helt enkelt en stabil burk där allt bara fungerar är mac överlägset.
Jag har fortfarande inte förstått vad det är jag kan göra med en mac som jag inte kan göra med min PC. Det enda jag konkret har fått reda på är att jag inte kan lira patiens på en mac från början.
Håller man sig bara borta från Asus skräp så behöver man inte få huvudvärk över sin PC heller, förutsatt att man faktiskt har lite vanligt folkvett i skallen.
September 12, 2001
Json_81 wrote: Nu är ju design en smaksak så det kommer vi ingen vart med att diskutera.
Men ska du ha en dator och inte är ute efter spel eller ett meck-objekt utan helt enkelt en stabil burk där allt bara fungerar är mac överlägset.
Men gissa vad...jag har några st vanliga icke-macburkar som bara går och går samt är lika stabila som berget.
Och det till en kostnad som understiger en Mac.
Jag kan iofs tänka mig att införskaffa en Macbook Pro men då ha dual i OS. Jag är inte den som köper en dator genom "religiösa övertygelser" eller en "livsstilsdator".
Det finns många innehavare av en Mac som är sådana. Ta inte detta som ett påhopp eller så, jag bara konstaterar det är vanlig.
En titt inne på 99mac bevisar ett och annat. 😀
December 17, 2005
Macbooken jag köpte, gick på ca 13.500:-
2,0 GHz Intel Core 2 Duo
2 GB minne
80 GB hdd
m.m, inte vet jag om det är speciellt dyrt. Någon kan gärna länka till en 'vanlig' dator med ungefär samma specs och ett mycket bättre pris..
Sen design, val av os m.m är ju helt upp till en. Precis som när du köper vilken annan dator som helst.. Så idag vet jag inte om det är så stor skillnad mot 'vanliga' datorer, bara märket som är annorlunda.
beta wrote: 3: Det är bra, stabilt, användarvänligt och ett väldigt simpelt och snabbt system.
Det där är nog en sanning med modifikation. Just nu kör jag en vanlig laptop med windows. Jag har inte haft några problem. Aldrig fått virus, att den hänger sig, eller något annat. Sen tycker jag systemet är hur stabilt som helst.
Mean Machine wrote: 3. Alla j**lar som hela tiden tjatar om att macar ska vara så jäkla bra, men aldrig kan komma med några godtagbara konkreta exempel på varför.
Att det finns mycke 'fan boys' när man snackar Mac är inget tvivel.. Jag blev lite små rädd när jag började surfa på div macforum då det i mina ögon borde klassas som en sekt. Givetvis finns det riktiga fan boys till pc också..
Sen vet jag inte om det skiljer så mycket mellan Mac och Pc idag. Du kan köra samma operativsystem, typ samma delar, what ever. Är nog bara designen och märket på datorerna som skiljer.
Summan då.. Idag skiljer det inte mycket mellan Mac och Pc, nu är det mer vilken design och märke du gillar. Att priserna skulle vara så mycket sämre har jag inte sett..
January 13, 2003
Bjornstrom wrote: Macbooken jag köpte, gick på ca 13.500:-
2,0 GHz Intel Core 2 Duo
2 GB minne
80 GB hddm.m, inte vet jag om det är speciellt dyrt. Någon kan gärna länka till en 'vanlig' dator med ungefär samma specs och ett mycket bättre pris..
Sen design, val av os m.m är ju helt upp till en. Precis som när du köper vilken annan dator som helst.. Så idag vet jag inte om det är så stor skillnad mot 'vanliga' datorer, bara märket som är annorlunda.
[quote=beta]3: Det är bra, stabilt, användarvänligt och ett väldigt simpelt och snabbt system.
Det där är nog en sanning med modifikation. Just nu kör jag en vanlig laptop med windows. Jag har inte haft några problem. Aldrig fått virus, att den hänger sig, eller något annat. Sen tycker jag systemet är hur stabilt som helst.
Mean Machine wrote: 3. Alla j**lar som hela tiden tjatar om att macar ska vara så jäkla bra, men aldrig kan komma med några godtagbara konkreta exempel på varför.
Att det finns mycke 'fan boys' när man snackar Mac är inget tvivel.. Jag blev lite små rädd när jag började surfa på div macforum då det i mina ögon borde klassas som en sekt. Givetvis finns det riktiga fan boys till pc också..
Sen vet jag inte om det skiljer så mycket mellan Mac och Pc idag. Du kan köra samma operativsystem, typ samma delar, what ever. Är nog bara designen och märket på datorerna som skiljer.
Summan då.. Idag skiljer det inte mycket mellan Mac och Pc, nu är det mer vilken design och märke du gillar. Att priserna skulle vara så mycket sämre har jag inte sett..
Aja, systemet Är himla stabilt. Har inte fått omkull det än och har pillat rätt mycket i det.
Saken är den att det verkar svårt för folk att förstå det jag har sagt 4 gånger nu. 2 datorer, samma hårdvara, snyggt packeterat i den ena i skärmen medans den andra är en vanlig miditower, bägge systemen är lika snabba skillnaden är att macen kan köra osx UTÖVER win, nix osv. dvs, att macen kan göra en sak mer. Sen om ni gillar att den kan köra osx eller inte skiter jag i. Prestandan på de bägge datorerna är densamma MEN den snyggt förpackade iMacen som har allt i skärmen ÄR två papp billigare.
Inget snack om operativsystemen utan hårdvara mot hårdvara packeterad på två olika sätt och i iMacens fall är det två papp billigare sen det där lilla pluset med osx. Så att säga att mac är dyrt är ju en lögn. "skulle aldrig ge 20papp för en iMac" Nähä, 23" cinemadisplay går på 13papp, dvs bara skärmen, billigaste 24" på komplett har du där för 11papp, så själva datorn går "bara" på 10papp och en pc matchar inte det i dagsläget.
Sen att folk ska klanka ner på mac bara för den gör exakt som en pc +man kan köra osx när den är 2papp billigare och mycket smidigare förpackad + helt ljudlös är för mig ett mysterium. Köper ni helre en bajsbrun 740 för 10papp än en likadan 740 med allt samma fast i typ röd eller vilken färg ni nu gillar för 8papp istället? Justja, den röda får ha en snygg stereo med som det där lilla pluset för osx. Värderingar värderingar, de är olika överallt.
July 18, 2001
beta wrote: 23" cinemadisplay går på 13papp, dvs bara skärmen, billigaste 24" på komplett har du där för 11papp, så själva datorn går "bara" på 10papp och en pc matchar inte det i dagsläget.
där sa du det själv, mac är dyrt.
23" mac skärm 13kkr
24" vanlig skärm 11kkr
dvs 2000kr för en skärm som är mindre! det är inte att vara billigare. Mac är dyrare, har alltid varit det och kommer antagligen också alltid att vara det.
December 17, 2005
whoracle wrote: [quote=beta]23" cinemadisplay går på 13papp, dvs bara skärmen, billigaste 24" på komplett har du där för 11papp, så själva datorn går "bara" på 10papp och en pc matchar inte det i dagsläget.
23" mac skärm 13kkr
24" vanlig skärm 11kkr
dvs 2000kr för en skärm som är mindre! det är inte att vara billigare. Mac är dyrare, har alltid varit det och kommer antagligen också alltid att vara det.
Lista en vanlic pc laptop som blir billigare än min macbook.. Kolla min post lite högre upp..
July 18, 2001
Bjornstrom wrote: Lista en vanlic pc laptop som blir billigare än min macbook.. Kolla min post lite högre upp..
köpte du din mac beg? en standard vit macbook med 2,0GHz cpu + 1GB minne kostar nämligen 14535kr från apple.
Toshiba Sat A100 15.4"WXGA,Go7300,Core 2 Duo T5500,2 GB,200GB,DVD±RW,WLAN,MCE
finns för 13995kr hos komplett..
http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=326865
December 17, 2005
whoracle wrote: [quote=Bjornstrom]Lista en vanlic pc laptop som blir billigare än min macbook.. Kolla min post lite högre upp..
köpte du din mac beg? en standard vit macbook med 2,0GHz cpu + 1GB minne kostar nämligen 14535kr från apple.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326865
Ny med CSN rabatt.. Det där var ju inte så mycket coolare dator eller?
Och kolla priset.. Bättre än så borde du väl kunna?
June 23, 2002
Bjornstrom wrote: [quote=whoracle][quote=Bjornstrom]Lista en vanlic pc laptop som blir billigare än min macbook.. Kolla min post lite högre upp..
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326865
Ny med CSN rabatt.. Det där var ju inte så mycket coolare dator eller?
Den där Toshiba såg ju förjävlig ut.
Skulle tro att macbooken är mindre dessutom.
July 18, 2001
Bjornstrom wrote: Ny med CSN rabatt.. Det där var ju inte så mycket coolare dator eller?
varför borde ja kunna hitta en med bättre pris än så? datorn har ju redan bättre specs än din mac och är billigare...
macrus: kanhända att toshiban ser förjävlig ut, men det spelar mej ingen roll då jag inte har en sån eller ska köpa en. Och ja, macbooken är mindre, men min laptop är än mindre 🙂 (Fujitsu siemens si1520, 12")
nä, nu har tråden spårat ur allt för mkt... har inte bjornstrom nått bättre att komma med nu så får det vara.. tack för mej!
December 17, 2005
whoracle wrote: [quote=Bjornstrom]Ny med CSN rabatt.. Det där var ju inte så mycket coolare dator eller?
varför borde ja kunna hitta en med bättre pris än så? datorn har ju redan bättre specs än din mac och är billigare...
macrus: kanhända att toshiban ser förjävlig ut, men det spelar mej ingen roll då jag inte har en sån eller ska köpa en. Och ja, macbooken är mindre, men min laptop är än mindre 🙂 (Fujitsu siemens si1520, 12")
nä, nu har tråden spårat ur allt för mkt... har inte bjornstrom nått bättre att komma med nu så får det vara.. tack för mej!
Okey vi jämför med datorn du länkade till.
Mac - Intel Core 2 Duo T7200 4 MB cache / 2.1 GHz
Pc - Intel Core 2 Duo T5500 2 MB cache / 1.66 GHz
Mac - 80 GB 5400 RPM SATA
Pc - 200 GB 4200 rpm SATA
Mac - Intel GMA 950, upp till 64 MB
Pc - NVIDIA GeForce Go 7300
Mac - upp till 6 timmar Batteri
Pc - 2.8 timmar Batteri
Och det går att göra många mer jämförelser, vikten, skärmstorleken, måtten osv.. Processorn på pc:n är slöare, disken är slöare och sämst batteritid. Okey den har 120 gb större disk, men det är bara negativt i just mina ögon då det gererar mer värme och mer ljud. Grafikkortet äger ju lugnt inget snack om saken..
Macbooken kostade 13081.50:- för mig.
Pc:n 13995:- exkl frakt.
Du ser det skiljer lite mellan dessa datorer..
Sen att en macbook t.ex skulle vara dyrare än en vanlig pc är rent skitsnack.. Fixa gärna en mer motsvarig dator TACK!
December 17, 2005
whoracle wrote: oj sry, missade att det var 1,66GHz bara.. orkar dock inte leta upp en annan dator åt dej.
mer ljud och varmare disk pga mer utrymme är rent skitsnack om nått iaf.
Hmm kanske yrade till lite där. Men hur som haver så släpper jag detta nu. Med slutord en mac och en pc är typ same shit idag.. Och släpp era fördommar att macen ska vara så förbannat dyr ;P för det stämmer inte..
April 10, 2001
On topic.
Ber om ursäkt för att jag varit väldigt frånvarande här senaste tiden. Eller rättare sagt, jag screenar igenom sidan ca 5 min varje kväll, mer hinner jag inte med.
Med ca 300 timmars arbetsmånad. plus fru och två barn så blir det inte mycket tid över för att skriva inlägg.
Men vänta ni bara, fortare än ni anar så sitter jag där med ytterliggare några oförglömliga qoutes i citattråden.
January 13, 2003
whoracle wrote: [quote=beta]23" cinemadisplay går på 13papp, dvs bara skärmen, billigaste 24" på komplett har du där för 11papp, så själva datorn går "bara" på 10papp och en pc matchar inte det i dagsläget.
23" mac skärm 13kkr
24" vanlig skärm 11kkr
Hört talas om kvalité? Varför tror du mac är överrepresenterade inom mediaproduktion? Just det, för de är bäst där och där är skärmen otroligt viktig. Konstigt en skärm som är gjord för maximal korrekthet i färger osv är dyrare än en budgettskärm? (Sen igen, jag jämförde min 24" iMac mot exakt samma PC-hårdvara (med sämre skärm då) och iMacen är fortfarande 2papp billigare, ska jag behöva dra in exakt kundvagn för PC´n för du ska fatta att den är dyrare?
1 Guest(s)