Folk får sjukdomar, men aldrig...|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Folk får sjukdomar, men aldrig...
Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 10, 2007 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

https://www.nordichardware.se/.....c8357362aa

Ja, i den tråden pratas det lite om evolution och grejor. Nu kom jag att tänka på en sak. Det finns en väldans massa sjukdomar som är rätt vanliga att folk får. Diabetes/Cancer med mera. Alltså virus/bakterier och annat kraffs som smiter in och förstör i kroppen.

Varför finns det inga "snälla" virus/bakterier som istället ger en fördelar?
Låt säga att de ändrar kroppen på ett bra sätt, så att man får superstyrka eller något annat trevligt.

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
1136188
May 10, 2007 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

lol vad tror du finns i magen och munnen?

CyberDyne
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 211
1136189
May 10, 2007 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Beror nog på att det helt enkelt är lättare att bryta ned än att bygga upp. Människokroppen är redan ganska fantastisk i sin konstruktion, och jag kan inte tänka mig att den kan förbättras på något sätt.

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
1136193
May 11, 2007 - 2:33 am
sp_Permalink sp_Print

Det är som CasO säger. Finns en massa bakterier, småkryp på din kropp som hjälper dig med allehanda problem. (Äter gammalt skinn osv)

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1136201
May 11, 2007 - 4:20 am
sp_Permalink sp_Print

Vi har ett par kilo bakterier i GI-systemet och lite till på huden. De på huden är mest för att konkurrera ut andra elaka bakterier dock.

Virus däremot är alla eleka, men det går att programmera om dom att göra nytta i vissa fall. 😉

//Andreas

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1136212
May 11, 2007 - 5:56 am
sp_Permalink sp_Print

visserligen inget virus men ändock en sjukdom...

Manodepressivitet kan vara bra för vissa, det finns de som mår extremt bra under sina maniska faser och kan klara av det och vara framgångsrika.

Sedan har vi ju psykopater, de lärda räknar ju på att uppåt 80% av alla inom bankvärlden och näringstoppar är psykopater.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1136250
May 11, 2007 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Vi har ett par kilo bakterier i GI-systemet och lite till på huden. De på huden är mest för att konkurrera ut andra elaka bakterier dock.

Virus däremot är alla eleka, men det går att programmera om dom att göra nytta i vissa fall. 😉

//Andreas

Men det roligaste är ändå att vi i och på vår kropp har fler bakterier än vi har egna celler =)

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
1136274
May 11, 2007 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

vår kropp sammarbetar redan med flertalet organismer. finns ju vissa träd som ger myror mat och myrorna ger trädet skydd.

vårt största sammarbete är i tarmen med baterier som lever där, 95% av vår avföring är döda bakterier. vi ger dom skydd och mat medan dom hjälper våran kropp med nedbrytning av maten.
dock är bakterierna i tarmen mkt farliga så det är därför ca 60% av imunförsvaret står och "håller vakt" så att inga smiter ut i kroppen och bråkar.
blindtarms infektion får man oftast av att dessa bakterier skaffat sig ett "stonghold" i blindtarmen.

csm101
Member
Medlem
1136276
May 11, 2007 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

addeee wrote: vår kropp sammarbetar redan med flertalet organismer. finns ju vissa träd som ger myror mat och myrorna ger trädet skydd.

vårt största sammarbete är i tarmen med baterier som lever där, 95% av vår avföring är döda bakterier. vi ger dom skydd och mat medan dom hjälper våran kropp med nedbrytning av maten.
dock är bakterierna i tarmen mkt farliga så det är därför ca 60% av imunförsvaret står och "håller vakt" så att inga smiter ut i kroppen och bråkar.
blindtarms infektion får man oftast av att dessa bakterier skaffat sig ett "stonghold" i blindtarmen.

Okej skrivet, men var har du fått siffrorna från om jag får fråga?

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1136296
May 11, 2007 - 2:08 pm
sp_Permalink sp_Print

skulle vara najs om man hade bakterier som kunde producera energi/kolhydrater med hjälp av soljus.

Då skulle man kunna sola och dricka vatten i stället för att äta några dagar t.ex.

Skulle förmodligen rädda en hel del folk från svält ^^

Andreas Galistel
Member
Medlem
1136328
May 11, 2007 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: skulle vara najs om man hade bakterier som kunde producera energi/kolhydrater med hjälp av soljus.

Då skulle man kunna sola och dricka vatten i stället för att äta några dagar t.ex.

Skulle förmodligen rädda en hel del folk från svält ^^

http://www2.hik.se/dokument/Pr.....energi.pdf

//Andreas

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
1136492
May 12, 2007 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=addeee]vår kropp sammarbetar redan med flertalet organismer. finns ju vissa träd som ger myror mat och myrorna ger trädet skydd.

Okej skrivet, men var har du fått siffrorna från om jag får fråga?

diverse skol böcker, såg något program på SVT för längesen, sen kan du nog hitta mer exact siffror på howstuffworks eller något, böckerna hade några år på nacken 🙂

Gebba
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 168
1136497
May 12, 2007 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

alcohol är ju bra annars 🙂

csm101
Member
Medlem
1136586
May 13, 2007 - 8:39 am
sp_Permalink sp_Print

@ addeee= Personligen har jag svårt att smälta det du skriver om antalet procent bakterier i avföring och så länge du inte citerar med källa så håller jag fast vid min övertygelse.

Ett gram avförging innehåller miljontals bakterier, men därmed inte sagt att 0,95g är bakterier.

Angående howstuffwors så hittade jag inget om hur mycjet av avföring som består av bakterier, länka gärna.

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Human_feces i mina ögon en mycket mer trovärdig beskrivning av feces...

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1136637
May 13, 2007 - 11:55 am
sp_Permalink sp_Print

Det är klart att jag vet att det finns goda bakterier i kroppen. Det jag syftade på var att det finns massvis med virus och grejor som förstör och bryter ner kroppen. Alltså bakterier som kommer utanför kroppen, och inte finns vanligtvis.

Bakterier som gör något fint för kroppen som man kan bli "smittad" utav.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1136639
May 13, 2007 - 12:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Man har ju forskat fram goda "externa" som du kan köpa i "Acidofilus" och liknande.

Du föds inte heller med den tarmkultur du har som vuxen. Du plockar upp en viss del av den.

//Andreas

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
1136893
May 14, 2007 - 3:03 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: @ addeee= Personligen har jag svårt att smälta det du skriver om antalet procent bakterier i avföring och så länge du inte citerar med källa så håller jag fast vid min övertygelse.

Ett gram avförging innehåller miljontals bakterier, men därmed inte sagt att 0,95g är bakterier.

Angående howstuffwors så hittade jag inget om hur mycjet av avföring som består av bakterier, länka gärna.

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Human_feces i mina ögon en mycket mer trovärdig beskrivning av feces...

då var det nog en gammal bok jag läst det i, eftersom jag var osäker på källan!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 384
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL