August 28, 2004
Som sagt. Hade en liten dispyt med min mor för en stund sedan. Hela tiden när man pratar med henne och hon vill få något sagt, så väntar hon inte utan avbryter en mitt i meningen. När man sedan ber snällt att hon inte ska avbryta, och lyssna på vad man har att säga så blir hon förbannad och ylar om att den yngre generationen inte respekterar vuxna, och alltid ska stå i centrum.
Vad tycker ni är korrekt?
Att man
1. Lyssnar på den andre och är tyst, för att sedan säga det man har att säga.
2. Pratar i munnen på den andre och bara maler på?
Hon blev väldigt förbannad just idag, då jag påpekar det flera gånger dagligen att hon inte ska avbryta. Enligt mig är det okej att lägga sig i en diskussion och lägga till synpunkter/frågor, men inte att börja babbla om något helt annat.
Hur resonerar ni? Avbryter ni folk, eller väntar ni på att de ska tala klart?
Känns lika självklart som högerregeln, den äldre pratar först.
Skulle aldrig falla mej in av avbryta t.ex Far eller Mor.
Nått slags alternativ 3, håller käft om det är en äldre person som pratar, men kan däremot avbryta om det är en spoling.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 28, 2004
ilg@dd wrote: Känns lika självklart som högerregeln, den äldre pratar först.
Nått slags alternativ 3, håller käft om det är en äldre person som pratar, men kan däremot avbryta om det är en spoling.
Jojo, men låt säga att den äldre pratat klart, och man vill få en syl i vädret, så blir man avbruten så fort man börjar prata. Varför har du den inställningen, att äldres talan är mer värd? Är det för att du är en "äldre" person själv? Vad jag minns så är du +40. 🙂
April 3, 2007
#1 är iaf ett självklart val för mig, men inte för min mor då, som i mitt fall skriker åt en att inte jag ska tala om för henne vad hon ska göra och jag ska minsann inte tala om för henne att hon skall vara lungn och inte avbryta mig när jag snackar (försöker snacka!)
STORT "LOL"!!
August 28, 2004
Hagiz wrote: #1 är iaf ett självklart val för mig, men inte för min mor då, som i mitt fall skriker åt en att inte jag ska tala om för henne vad hon ska göra och jag ska minsann inte tala om för henne att hon skall vara lungn och inte avbryta mig när jag snackar (försöker snacka!)
STORT "LOL"!!
Exakt likadant för mig. :arg: Stör mig något oerhört på att konstant bli avbruten.
January 15, 2006
Om någon äldre, yngre eller en på något vis auktoritär person inte visar respekt mot mig så visar jag då inte nån respekt tillbaka. Spelar ingen roll vem det är.
Som någon frågade varför är en äldre persons talan mer värd en en ung persons? Snacka om 1800-tals stil, vi kan frånta kvinnorna rösträtten också isf, kan dessutom se till så att de bär sjal över huvudet när de är utomhus, eftersom det tillhör gammal svensk sed..
Nej man lyssnar på vad någon har att säga, om denna någon sen upprepar samma sak om och om igen eller skriker ut något så kan man avbryta men i en vanlig konversation fyra ögon emellan så är bådas ord lika värda.
Lodisen wrote: [quote=ilg@dd]Känns lika självklart som högerregeln, den äldre pratar först.
Jojo, men låt säga att den äldre pratat klart, och man vill få en syl i vädret, så blir man avbruten så fort man börjar prata. Varför har du den inställningen, att äldres talan är mer värd? Är det för att du är en "äldre" person själv? Vad jag minns så är du +40. 🙂
Kan man nånsin bli äldre än sin Far och Mor?
Det kom med modersmjölken, en vanlig normal uppfostran.
Jag har alltid haft respekt för de äldre, och då i ordets rätta bemärkelse.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 14, 2002
Hah! Dummaste jag hört. Ska man alltså, enligt dig, låta äldre avbryta en men yngre får inte göra det?
Marcan- wrote: [quote=ilg@dd]Känns lika självklart som högerregeln, den äldre pratar först.
Hah! Dummaste jag hört. Ska man alltså, enligt dig, låta äldre avbryta en men yngre får inte göra det?
Nu har du väl kanske inte hunnit höra så mycket dumma saker ännu, men att hålla käft och lyssna på gammalt folk tills dom talat till punkt är inte dumt, bara ett tecken på god uppfostran och normal etikett.
March 11, 2003
ilg@dd wrote: [quote=Marcan-][quote=ilg@dd]Känns lika självklart som högerregeln, den äldre pratar först.
Nu har du väl kanske inte hunnit höra så mycket dumma saker ännu, men att hålla käft och lyssna på gammalt folk tills dom talat till punkt är inte dumt, bara ett tecken på god uppfostran och normal etikett.
Fast det handlade ju om hur gammalt folk inte har vett nog att låta bli att avbryta ungt folk mitt i meningar. Äldre som tycker de har rätt att avbryta yngre borde ta sig en funderare, och försöka föregå med gott exempel....
denstore wrote: [quote=ilg@dd][quote=Marcan-][quote=ilg@dd]Känns lika självklart som högerregeln, den äldre pratar först.
Fast det handlade ju om hur gammalt folk inte har vett nog att låta bli att avbryta ungt folk mitt i meningar. Äldre som tycker de har rätt att avbryta yngre borde ta sig en funderare, och försöka föregå med gott exempel....
Gott exempel?
Gamla kan och får avbryta i ett samtal i min värld, hur det är i din har inte så stor betydelse i min. Det behövs inte funderas något över det, det är gammalt och invant sedan generationer.
Sen vill jag bara inflika att jag avbryter inte folk som är yngre än mej rent kategoriskt bara för att det ska vara så.
Men handlar det om t.ex en 15-16-åring som bara spyr ur sej trams så är jag inte främmande för att avbryta.
Sen ser jag mej inte själv som "äldre" eller "gammal" i den bemärkelsen...
March 11, 2003
ilg@dd wrote: [quote=denstore][quote=ilg@dd][quote=Marcan-][quote=ilg@dd]Känns lika självklart som högerregeln, den äldre pratar först.
Gott exempel?
Gamla kan och får avbryta i ett samtal i min värld, hur det är i din har inte så stor betydelse i min. Det behövs inte funderas något över det, det är gammalt och invant sedan generationer.
Sen vill jag bara inflika att jag avbryter inte folk som är yngre än mej rent kategoriskt bara för att det ska vara så.
Men handlar det om t.ex en 15-16-åring som bara spyr ur sej trams så är jag inte främmande för att avbryta.
Sen ser jag mej inte själv som "äldre" eller "gammal" i den bemärkelsen...
I mina föräldrars värld och generation, vilket antagligen är äldre än både din, min och dina föräldrars, så avbryter man inte någon mitt i meningen överhuvudtaget. Sånt beteende betyder att man har dålig med argument för sina åsikter, oavsett om man diskuterar med en 15-åring eller en 75-åring. Så har jag blivit uppfostrad, och mina föräldrar, och antagligen deras också. Ålder ger en ingen rätt till dåligt uppträdande.
Vem pratade om att "spy ur sig en massa trams"? Det du säger är att bara för att lodisens moder är äldre än honom, så behöver hon alltså inte ha folkvett nog att observera normal konversationsetikett? Är det konstigt att dagens unga tycker att äldre är dryga idioter...... 🙄
May 1, 2005
Beror väl på hur ung den yngre är. Men är den yngre tillräckligt gammal för att kunna föra ett vuxet samtal så ska samtalet vara ömsesidigt. Jag kan ta min morsa som exempel. Hon hade (när jag bodde hemma) en jädra förmåga att avbryta och köra sitt race när hon snackade, men jag var en mycket bättre debattör och konversatör än vad hon var så jag märkte när hennes avbrytningar var omotiverade och det hon replikerade med var ibland rentav irrelevant i sammanhanget. Så jag fick ständigt hålla henne tillbaka lite för att få sagt det jag behövde säga för att få henne att förstå i en given situation.
Men överlag så är oftast äldres avbrytningar mer motiverade, men det är ett statistisk faktum och åldern i sig utgör inget maktmedel för att få avbryta den yngre. Och vad gäller hyfs så är den ömsesidig. Visst ska man respektera de äldre, men passerar de gränsen och sätter sig själva på höga hästar så har de förverkat den rätten.
Så jag tycker att båda ska ha rätt att avbryta om de bedömer att den andre är inne på fel spår respektive låta varandra prata klart om de känner att det är högst relevant att göra det. Bara missförstånd undviks och att rätt budskap kommer fram.
June 28, 2001
Min mor avbryter alla och överröstar dom, fruktasvärt störande.
Jag själv gillar inte att avbryta folk men när jag inte avbryter och även när jag låter folk avbryta mig så blir jag helt överkörd.
Så nu mer så avbryter jag folk fast jag tycker det är oartigt som fan för att få mitt sagt.
MEN det är samtidigt väldigt oartigt att inte låta någon tala när man ser att dom vill säga nått.
March 10, 2002
orkar inte läsa igenom vad de andra sagt, men det du skriver är så jävla dumt så det inte är sant. Ärligt talat tycker jag synd om din son om han ska växa upp med dina värderingar.
Att avbryta någon som talar OAVSETT ålder är så jävla oförskämt så det inte är sant. Även om någon pratar rapakalja så ska man fan ha hyfs att vänta och lyssna på vad personen har att säga. Ålder har fan inget med visdom att göra.
Mycket svordomar men det står jag för. Det jag just läste gjorde mig arg, väldigt arg, riktigt dålig inställning.
1 Guest(s)