Folk som avbryter en när man talar.|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Folk som avbryter en när man talar.
Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
sp_UserOfflineSmall Offline
1137921
May 19, 2007 - 1:32 am
sp_Permalink sp_Print

Det verkar som om de flestas mödrar gillar att avbryta. Jag tycker i alla fall som så, att om jag kniper igen käften och lyssnar på vad hon har att säga, så kan hon göra samma sak för mig.

Jag fick idén att skapa tråden efter att min mor höll på att tramsa idag, men när jag tänker efter så är det mestadels vuxna som tenderar att avbryta en när man talar.

Det kanske är så som Ilg@dd säger, att äldre personer anser sig vara mer värda, och får således skrika och avbryta hur de vill. 🙂

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1137923
May 19, 2007 - 1:36 am
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: Som sagt. Hade en liten dispyt med min mor för en stund sedan. Hela tiden när man pratar med henne och hon vill få något sagt, så väntar hon inte utan avbryter en mitt i meningen. När man sedan ber snällt att hon inte ska avbryta, och lyssna på vad man har att säga så blir hon förbannad och ylar om att den yngre generationen inte respekterar vuxna, och alltid ska stå i centrum.

Vad tycker ni är korrekt?

Att man

1. Lyssnar på den andre och är tyst, för att sedan säga det man har att säga.
2. Pratar i munnen på den andre och bara maler på?

Hon blev väldigt förbannad just idag, då jag påpekar det flera gånger dagligen att hon inte ska avbryta. Enligt mig är det okej att lägga sig i en diskussion och lägga till synpunkter/frågor, men inte att börja babbla om något helt annat.

Hur resonerar ni? Avbryter ni folk, eller väntar ni på att de ska tala klart?

I normala fall så avbryter man inte mitt in...

Men i ditt fall med tanke på vissa av dina åsikter så börjar jag att förstå ett och annat.

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1137926
May 19, 2007 - 1:45 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=Lodisen]Som sagt. Hade en liten dispyt med min mor för en stund sedan. Hela tiden när man pratar med henne och hon vill få något sagt, så väntar hon inte utan avbryter en mitt i meningen. När man sedan ber snällt att hon inte ska avbryta, och lyssna på vad man har att säga så blir hon förbannad och ylar om att den yngre generationen inte respekterar vuxna, och alltid ska stå i centrum.

Att man

Hon blev väldigt förbannad just idag, då jag påpekar det flera gånger dagligen att hon inte ska avbryta. Enligt mig är det okej att lägga sig i en diskussion och lägga till synpunkter/frågor, men inte att börja babbla om något helt annat.

Men i ditt fall med tanke på vissa av dina åsikter så börjar jag att förstå ett och annat.

Vissa av mina åsikter? Får jag inte ha mina egna åsikter, eller måste jag ha samma tankar/känslor/åsikter som sossepropagandan har matat dig med i åratal?

skiroy
Member
Medlem
1137928
May 19, 2007 - 1:58 am
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: [quote=skiroy][quote=Lodisen]Som sagt. Hade en liten dispyt med min mor för en stund sedan. Hela tiden när man pratar med henne och hon vill få något sagt, så väntar hon inte utan avbryter en mitt i meningen. När man sedan ber snällt att hon inte ska avbryta, och lyssna på vad man har att säga så blir hon förbannad och ylar om att den yngre generationen inte respekterar vuxna, och alltid ska stå i centrum.

Att man

Vissa av mina åsikter? Får jag inte ha mina egna åsikter, eller måste jag ha samma tankar/känslor/åsikter som sossepropagandan har matat dig med i åratal?

Ja du vet sannerligen allt om mig och lite till tydligen! 😀 :)R

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1137933
May 20, 2007 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ilg@dd][quote=denstore][quote=ilg@dd][quote=Marcan-][quote=ilg@dd]Känns lika självklart som högerregeln, den äldre pratar först.
Skulle aldrig falla mej in av avbryta t.ex Far eller Mor.
Nått slags alternativ 3, håller käft om det är en äldre person som pratar, men kan däremot avbryta om det är en spoling.

Hah! Dummaste jag hört. Ska man alltså, enligt dig, låta äldre avbryta en men yngre får inte göra det? laugh

Nu har du väl kanske inte hunnit höra så mycket dumma saker ännu, men att hålla käft och lyssna på gammalt folk tills dom talat till punkt är inte dumt, bara ett tecken på god uppfostran och normal etikett.

Fast det handlade ju om hur gammalt folk inte har vett nog att låta bli att avbryta ungt folk mitt i meningar. Äldre som tycker de har rätt att avbryta yngre borde ta sig en funderare, och försöka föregå med gott exempel....

Gott exempel?
Gamla kan och får avbryta i ett samtal i min värld, hur det är i din har inte så stor betydelse i min. Det behövs inte funderas något över det, det är gammalt och invant sedan generationer.
Sen vill jag bara inflika att jag avbryter inte folk som är yngre än mej rent kategoriskt bara för att det ska vara så.
Men handlar det om t.ex en 15-16-åring som bara spyr ur sej trams så är jag inte främmande för att avbryta.
Sen ser jag mej inte själv som "äldre" eller "gammal" i den bemärkelsen...

I mina föräldrars värld och generation, vilket antagligen är äldre än både din, min och dina föräldrars, så avbryter man inte någon mitt i meningen överhuvudtaget. Sånt beteende betyder att man har dålig med argument för sina åsikter, oavsett om man diskuterar med en 15-åring eller en 75-åring. Så har jag blivit uppfostrad, och mina föräldrar, och antagligen deras också. Ålder ger en ingen rätt till dåligt uppträdande.
Vem pratade om att "spy ur sig en massa trams"? Det du säger är att bara för att lodisens moder är äldre än honom, så behöver hon alltså inte ha folkvett nog att observera normal konversationsetikett? Är det konstigt att dagens unga tycker att äldre är dryga idioter...... 🙄

Intressant inlägg, jag frågar mej bara varför du citerade mej när du inte läste vad jag skrev.
Jag menade vad jag skrev, inte vad du tror att jag menar.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1137943
May 20, 2007 - 2:45 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Intressant inlägg, jag frågar mej bara varför du citerade mej när du inte läste vad jag skrev.

Klart att det var ett intressant inlägg. Kan du inte se att det uppenbarligen finns en röd tråd rakt igenom i det du själv har skrivit, och den är att du tycker det är att man:

ilg@dd wrote:
-"håller käft om det är en äldre person som pratar, men kan däremot avbryta om det är en spoling"
-"hålla käft och lyssna på gammalt folk tills dom talat till punkt är inte dumt, bara ett tecken på god uppfostran och normal etikett"
-"Gamla kan och får avbryta i ett samtal i min värld, hur det är i din har inte så stor betydelse i min. Det behövs inte funderas något över det, det är gammalt och invant sedan generationer"
-"om t.ex en 15-16-åring som bara spyr ur sej trams så är jag inte främmande för att avbryta".

Ibland kan man inte låta bli att fundera över hur det kan finnas områden på klotet som är så isolerade från verkligheten att folk verkligen tänker på det sättet......

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1137948
May 20, 2007 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ilg@dd] Intressant inlägg, jag frågar mej bara varför du citerade mej när du inte läste vad jag skrev.

Klart att det var ett intressant inlägg. Kan du inte se att det uppenbarligen finns en röd tråd rakt igenom i det du själv har skrivit, och den är att du tycker det är att man:

ilg@dd wrote:
-"håller käft om det är en äldre person som pratar, men kan däremot avbryta om det är en spoling"
-"hålla käft och lyssna på gammalt folk tills dom talat till punkt är inte dumt, bara ett tecken på god uppfostran och normal etikett"
-"Gamla kan och får avbryta i ett samtal i min värld, hur det är i din har inte så stor betydelse i min. Det behövs inte funderas något över det, det är gammalt och invant sedan generationer"
-"om t.ex en 15-16-åring som bara spyr ur sej trams så är jag inte främmande för att avbryta".

Ibland kan man inte låta bli att fundera över hur det kan finnas områden på klotet som är så isolerade från verkligheten att folk verkligen tänker på det sättet......

Det kallas respekt för äldre människor, vilket som du själv är inne på är en ganska ovanlig företeelse i samhället idag.
Det märker man ofta på nyheter etc, ungdommar som rånar gamlingar utan att ha minsta skam i kroppen.
Nu beror det iofs på situationen, men rent generellt håller man käft om en gammal människa pratar.
En annan sak angående respekt och gott uppförande är att om man citerar så tar man saken i själva sammanhanget, man lyfter ej ur saken ur ämnet.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

denstore
Member
Medlem
1137953
May 20, 2007 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Det kallas respekt för äldre människor, vilket som du själv är inne på är en ganska ovanlig företeelse i samhället idag.
Det märker man ofta på nyheter etc, ungdommar som rånar gamlingar utan att ha minsta skam i kroppen.
Nu beror det iofs på situationen, men rent generellt håller man käft om en gammal människa pratar.
En annan sak angående respekt och gott uppförande är att om man citerar så tar man saken i själva sammanhanget, man lyfter ej ur saken ur ämnet.

Aha, du menar att det finns ett direkt samband mellan rånfrekvens och huruvida man håller käft när äldre pratar. Det verkar ju vara logiskt.

Angående citat, så var det du som inte verkade ha läst igenom vad du själv skrev, så jag tyckte det var lika bra att påminna dig. Du får gärna förklara för de andra hur du menar att sakerna var tagna ur sin kontext? För mig kunde de nästan kvittat vilken kontext det var i, då det var rent skitsnack redan från början.....

Att avbryta folk mitt i meningar handlar inte ett smack om respekt för gamla eller inte. Det är ouppfostrat rakt av. En sak kan vara att man skall låta den vuxna framföra sin åsikt först, men har man väl gjort det, så finns det ingen anledning för den äldre att snoppa av den yngres argument.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1137964
May 20, 2007 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ilg@dd]Det kallas respekt för äldre människor, vilket som du själv är inne på är en ganska ovanlig företeelse i samhället idag.

Aha, du menar att det finns ett direkt samband mellan rånfrekvens och huruvida man håller käft när äldre pratar. Det verkar ju vara logiskt.

Angående citat, så var det du som inte verkade ha läst igenom vad du själv skrev, så jag tyckte det var lika bra att påminna dig. Du får gärna förklara för de andra hur du menar att sakerna var tagna ur sin kontext? För mig kunde de nästan kvittat vilken kontext det var i, då det var rent skitsnack redan från början.....

Att avbryta folk mitt i meningar handlar inte ett smack om respekt för gamla eller inte. Det är ouppfostrat rakt av. En sak kan vara att man skall låta den vuxna framföra sin åsikt först, men har man väl gjort det, så finns det ingen anledning för den äldre att snoppa av den yngres argument.

Du får vinkla och böja runt det jag skrev bäst fasen du vill, men i grund och botten handlar det om respekt för de gamla.. Var och en får den uppfostran dom förtjänar.
Ok, du tycker det är skitsnack, jag anser det vara ren hyfs, och vill du vara "tuff" och käfta emot?? Ja, roa dej med det du. Det säger mer om dej än om mej.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1137977
May 20, 2007 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Helt otroligt ilg@dd.
Du menar alltså på allvar att den som äldst alltid vet bäst?

Jag tycker inte det är speciellt konstigt att det inte finns någon respekt för äldre när äldre resonerar som du.

Ska det vara respekt ska det vara ömsesidigt.

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
1137984
May 20, 2007 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle inte förvåna mig om jag själv hade ett sådant problem, vem vet?

Min moder gör det dock varje gång vi, för att använda ett snällare uttryck, argumenterar. Istället för att lägga fram det hon tror eller liknande så ber hon mig att antingen lugna ner mig eller sluta hetsa upp mig. Vilket såklart får den exaka motsatta effekten. Jag menar, hur i hela världen ska man kunna föra en vettig konversation/argumentation med en människa som avbryter dig hela tiden för att säga att du ska ta det lugnt?

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1137986
May 20, 2007 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter den som pratar tala till punkt, oavsett ålder.

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
1137987
May 20, 2007 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Att avbryta folk mitt i meningar handlar inte ett smack om respekt för gamla eller inte. Det är ouppfostrat rakt av. En sak kan vara att man skall låta den vuxna framföra sin åsikt först, men har man väl gjort det, så finns det ingen anledning för den äldre att snoppa av den yngres argument.

Håller med dig från början till slut.
Det finns idioter i alla åldersgrupper, yngre som äldre. Oavsett vilket ska man låta den andre yngre prata till punkt, och tvärtom.

denstore
Member
Medlem
1137989
May 20, 2007 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Du får vinkla och böja runt det jag skrev bäst fasen du vill, men i grund och botten handlar det om respekt för de gamla.. Var och en får den uppfostran dom förtjänar.
Ok, du tycker det är skitsnack, jag anser det vara ren hyfs, och vill du vara "tuff" och käfta emot?? Ja, roa dej med det du. Det säger mer om dej än om mej.

Tyvärr har du ett par grundlägande fel i ditt resonemang. Sällan får folk den uppfostran de förtjänar. De får den uppfostran som deras föräldrar är kapabla att förmedla. Det är inget man gör sig förtjänt av eller inte.

Däremot respekt, som du verkar ha missuppfattat innebörden av lika mycket som vissa fräcka killar i en del förortsområden, är något man gör sig förtjänt av. Respekt handlar om att man respekterar någons åsikter, p.g.a. att de har visat sig vara rätt. Det handlar aldrig om fruktan eller ålder.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1137994
May 20, 2007 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Tyvärr har du ett par grundlägande fel i ditt resonemang. Sällan får folk den uppfostran de förtjänar. De får den uppfostran som deras föräldrar är kapabla att förmedla. Det är inget man gör sig förtjänt av eller inte.

Däremot respekt, som du verkar ha missuppfattat innebörden av lika mycket som vissa fräcka killar i en del förortsområden, är något man gör sig förtjänt av. Respekt handlar om att man respekterar någons åsikter, p.g.a. att de har visat sig vara rätt. Det handlar aldrig om fruktan eller ålder.

Du förnekar dej inte någon gång, men nu tar vi det utifrån vad jag skrivit, inte vad du hallucinerat ihop. När jag anser mej behöva hjälp med rubbade definitioner av ord hör jag av mej till dej. Respekt har inget med rädsla att göra, och det finns heller inget stöd för att påstå att jag skulle anse/tro detta.
Tror du att jag av rädsla håller käft när en 70-årig tant/farbror mal på?
Ta istället och läs vad jag skriver, och sluta fabricera uttalanden långt utanför sammanhanget.
Respekten för äldre verkar tydligen inte vara på topp i söder och större städer, där man för övrigt emellanåt hör talas om folk som legat döda ensamma i sina lägenheter ibland uppåt ett år..?? Nu ser man ju lite av anledningen till detta, iom att mentaliteten hos många är som den är.

Json_81 wrote: Helt otroligt ilg@dd.
Du menar alltså på allvar att den som äldst alltid vet bäst?

När skrev jag det?

Json_81 wrote:
Jag tycker inte det är speciellt konstigt att det inte finns någon respekt för äldre när äldre resonerar som du.
.

Återigen, jag betraktar inte mej själv som "äldre", lägg på en 20-30 år så är du uppe i den ålder jag menar med "äldre". Dessa individer är vad jag visar repekt för.
En gammal människa kan jag lyssna på tokprat från, men skulle en 16-17-åring prata samma gallimattias så drar jag mej inte för att avbryta mitt i samtalet.. Har jag uttryckt mej klart nog?

denstore
Member
Medlem
1138002
May 20, 2007 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [Du förnekar dej inte någon gång, men nu tar vi det utifrån vad jag skrivit, inte vad du hallucinerat ihop. När jag anser mej behöva hjälp med rubbade definitioner av ord hör jag av mej till dej. Respekt har inget med rädsla att göra, och det finns heller inget stöd för att påstå att jag skulle anse/tro detta.
Ta istället och läs vad jag skriver, och sluta fabricera uttalanden långt utanför sammanhanget.
Respekten för äldre verkar tydligen inte vara på topp i söder och större städer, där man för övrigt emellanåt hör talas om folk som legat döda ensamma i sina lägenheter ibland uppåt ett år..?? Nu ser man ju lite av anledningen till detta, iom att mentaliteten hos många är som den är.

Jag har inte sagt något om rädsla och dig. Jag säger att du har missuppfattat konceptet med respekt lika mycket som vissa ungdomsgrupper. Du tror att respekt är något man skall uppbära p.g.a. av i ditt fall ålder, vilket är precis lika fel som gängungdomarnas föreställelse att fruktan skall vara grunden till respekt. Så är inte fallet. Respekt är något man förtjänar.

Det må hända att vad du uppfattar som respekt inte är vanligt i söder, men uppenbarligen är normal begåvning något som verkar vara en bristvara på din ort.....

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1138006
May 20, 2007 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ilg@dd][Du förnekar dej inte någon gång, men nu tar vi det utifrån vad jag skrivit, inte vad du hallucinerat ihop. När jag anser mej behöva hjälp med rubbade definitioner av ord hör jag av mej till dej. Respekt har inget med rädsla att göra, och det finns heller inget stöd för att påstå att jag skulle anse/tro detta.

Jag har inte sagt något om rädsla och dig. Jag säger att du har missuppfattat konceptet med respekt lika mycket som vissa ungdomsgrupper. Du tror att respekt är något man skall uppbära p.g.a. av i ditt fall ålder, vilket är precis lika fel som gängungdomarnas föreställelse att fruktan skall vara grunden till respekt. Så är inte fallet. Respekt är något man förtjänar.

Det må hända att vad du uppfattar som respekt inte är vanligt i söder, men uppenbarligen är normal begåvning något som verkar vara en bristvara på din ort.....

Lustigt att du uttrycker dej så här då: "Det handlar aldrig om fruktan eller ålder."
Fö så är du väl ett typexempel på personer man aldrig kan känna respekt för på något som helst vis. Personer som ideligen vill placera ord och åsikter i andras munnar är vad jag i dagligt tal benämner fåntrattar.
Det vore annat om jag hävdat att respekt erhålles enbart med stöd av ålder, men eftersom jag inte uttryckt det så faller dina besserwisserfasoner ganska platt. (Som vanligt). Ålder är däremot en del av vad som kan göra en person respekterad, och för mej personligen en stor del i "receptet".
Innan du ägnar dej åt än värre pajkastning kanske en påminnelse om reglerna är på sin plats:
Allmänna Ordningsregler

* De är ej tillåtet att gå till personangrepp och/eller skriva stötande eller ärekränkande inlägg.

Ratien
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 155
1138011
May 20, 2007 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

tror du har typ brutit den regeln mer än vad jag kan räkna på fingrarna...

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1138014
May 20, 2007 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet inte vad L0rden säger, men har han fått ut tillräckligt av tråden så vi kan gå vidare?

//Andreas

skiroy
Member
Medlem
1138027
May 20, 2007 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Men ilg@dd då.
Jag vet vad du menar men tycker ändå att du har ett grundläggande fel i din argumentation.
Oavsett ålder så är det viktigt att respektera att personen man talar med får tala till punkt.
Måste säga att om min dotter ska tala till mig och detta gäller även om hon har gjort en mindre bra sak så är det för mig viktigt att hon får säga vad hon vill ha fram utan att köra över henne alls.

Ibland kan jag be henne att tänka över saken först så att en vettig förklarning ska komma fram men grundbulten är att man ska få framföra det som behöver sägas.
Inte att ålder och annat ska komma före...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 409
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL