November 26, 2003
Jag skriver här för att jag är så less på folk som utnyttjar samhället, ja verkligen utnyttjar det utan att egentligen behöva det. Konkret menar jag människor som min kompis som, precis som jag, pluggar höst, vinter och vår, men under sommaren ser till att slippa jobba och istället får stämpla eller får socialhjälp. Kompisen ifråga har ett barn (som är tonåring nu) men skyller på att det är jobbigt att vara ensamstående med barn och bla bla bla. Men hur många ensamstående med barn tvingas inte jobba? Själv har jag alltid uppfostrats till att jobba, och har inte haft en enda ledig sommar sedan jag gick ut gymnasiet 1989. Men nu fan är jag också less. Ska fan i mig stämpla och leva på systemet, kan andra så kan jag!!!
November 26, 2003
Jo, precis, eftersom vi nu har skapat den föreställningen att jobba är bättre än att inte jobba, och bygger samhället på det så blir det ju fel att vissa ska jobba häcken av sig och betala in skatt till det solidariska välfärdssystemet medan andra kan luta sig tillbaka och bara håva in "money for nothing".
November 26, 2003
Jag tycker det är helt ok att man stämplar när man måste, när man inte hittar nåt jobb, det är ju därför systemet finns där, som en trygghet. Men att göra det och strunta i att söka jobb är värre. Sedan att arbetsförmedlingen inte lägger in en stor fet sko i arslet och tvingar ut folk att söka jobb och/eller jobbsökaraktiviteter i större utsträckning är skandalöst.
August 7, 2003
https://www.nordichardware.se/.....16187.html
Men det är ju så att alla system där man kan tjäna pengar injuder till fusk och om "någon" inte kollar upp det så ökar och ökar bara fusket tills det blir alldeles för dyrt upprätthålla systemet och de som verkligen behöver det går det riktigt illa för.
whak wrote: Det är ju som Rune här på forumet.
Han tog studenten förra sommaren och sen efter ett tag fick han a-kassa och satt hemma och lirade cs dag ut och dag in. Han har en 1:a en bil telefon 8mbit i-net.
Ska man kunna leva så?
Mej veterligen måste man jobba 1 år innan man har "stämplingsrätt", men det kanske är annorlunda med det nu??
Stämplingsperioden är vad jag vet "bara" 360 dagar eller nått sånt..
Så att påstå att folk börjar stämpla direkt efter skolan låter för mej obegripligt..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 26, 2003
ilg@dd, stämmer bra, man måste jobba ett år innan man får rätt till stämpling.
January 12, 2004
conny_69 wrote: obelix, tro mig, jag VET att personen jag känner fuskar. Den har erkänt det, helt utan att skämmas för det.
Men anmäl fanskapet då.
Jag hade inte tvekat att anmäla om det så vore mitt eget kött och blod det gällde.
Jag blir jävligt less på alla som gapar och skriker över alla parasiter som lever på olika ersättningar.
Men dom gör tamigfan inget åt det själva, även om dom nu vet vilka som gör det.
Dom hyllar däremot moderaternas korkade förslag, somkommer att drabba dom oskyldiga.
November 26, 2003
Jag hyllar definitivt inte moderaterna på något sätt. Hållit mig och gör det framledes också, på vänsterkanten. Jag vill ha kvar systemet där folk som är ofrivilligt arbetslösa ska kunna få ersättning, men nej, jag har inget bra förslag på hur fusket ska bort, utom möjligen genom ännu hårdare kontroll, vilket i slutändan kostar mer pengar.
June 18, 2001
...eller också kan man motivera människor att arbeta genom att göra arbetet intressant i sig, inte bara till ett instrument för att få pengar.
Men det går ju inte. Fantasier, utopier och bakåtsträvande och jag vet inte vad mer sådana idéer kallas.
Och hota att anmäla din kompis.
4 Guest(s)