Folk som utnyttjar samhället|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Folk som utnyttjar samhället
conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 664
sp_UserOfflineSmall Offline
900744
May 31, 2005 - 12:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Där håller jag med, arbetet ÄR inte intressant i sig, och kanske är det därför jag är lite bitter, för att jag varit så självdisciplinerad i ett system som ingen vill vara i(inkluderat mig själv).

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
900767
May 31, 2005 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:

Mej veterligen måste man jobba 1 år innan man har "stämplingsrätt", men det kanske är annorlunda med det nu??
Stämplingsperioden är vad jag vet "bara" 360 dagar eller nått sånt..
Så att påstå att folk börjar stämpla direkt efter skolan låter för mej obegripligt..

Nu måste man vara 20år + eller ha jobbar 6månader.
Han var över 20år när han tog studenten förra året.
Han satt hemma och lirade cs dag ut och dag in.
Sökte han jobb? Nej, eller i gruvan. Men söka ett jobb på 4-5 månader?

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
900782
May 31, 2005 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

jag säger kudos till er som utnyttjar samhället, det är vad det är till för! :up:

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
900803
May 31, 2005 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=whak]Det är ju som Rune här på forumet.
Han tog studenten förra sommaren och sen efter ett tag fick han a-kassa och satt hemma och lirade cs dag ut och dag in. Han har en 1:a en bil telefon 8mbit i-net.
Ska man kunna leva så?

Mej veterligen måste man jobba 1 år innan man har "stämplingsrätt", men det kanske är annorlunda med det nu??
Så att påstå att folk börjar stämpla direkt efter skolan låter för mej obegripligt..

300 dagar har du a-kassa alltså 300 ersättningsdagar alltså måndag till fredag. Tar de slut så kan du få 300 till om arbetsförmedlingen tycker att du gör allt du akn för att få arbete men ändå inte får något.

Sen så måste du söka arbete eller utbildning på heltid för att få a-kassa men om du pluggar och har tex rekryteringsbidrag så har du rätt att ta av dina a-kasse dagar över sommar och jul uppehåll utan att fuska, av den enkla anledningen till att det inte finns tillfälliga arbeten till alla i detta samhälle.

Sen så måste du arbeta 6 månader men vara emd i fackförening eller a.kassa i ett år för att få a-kasse ersättning.

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
900827
May 31, 2005 - 1:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Systemet är typ uppbyggd på att du ska bli fast vi en sak när du väl får den (exemplet bidrag). Istället för att tex ge folk gratis socialbidrag, så kan man typ få de att jobba samtidigt som de får bidrag. De kanske kan få folk att sy ihop lakan eller typ nått smått här och där, finns säkert jätte många saker man kan sysselsätta folk med.

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
900871
May 31, 2005 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: Jag skriver här för att jag är så less på folk som utnyttjar samhället, ja verkligen utnyttjar det utan att egentligen behöva det... ... Men nu fan är jag också less. Ska fan i mig stämpla och leva på systemet, kan andra så kan jag!!!

Grattis, du har just vunnit VM i motsägelser 🙂

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
900886
May 31, 2005 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: Är det bara jag som tycker att det är fel att folk utnyttjar systemet? Är ersättningssystemet inte där för att man ska använda det kortare perioder när något annat inte finns att tillgå?

Du har rätt.

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 664
900887
May 31, 2005 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Cas0, ett kanonförslag, att få folk att jobba för socialbidrag, det vore klart bra.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
900889
May 31, 2005 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag får snart A-kassa ja 🙂

Man måste ha jobbat 6-månader i följd.
Vart med i facket i 1 år.

Så i början av nästa år får jag A-kassa, ser inget fel i att jag gör det då det inte kommer finnas något jobb åt mig här då eftersom fabriken jag jobbar på nu lägger ner i oktober och flyttar till ungern.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
900904
May 31, 2005 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: [quote=ilg@dd][quote=whak]Det är ju som Rune här på forumet.
Han tog studenten förra sommaren och sen efter ett tag fick han a-kassa och satt hemma och lirade cs dag ut och dag in. Han har en 1:a en bil telefon 8mbit i-net.
Ska man kunna leva så?

300 dagar har du a-kassa alltså 300 ersättningsdagar alltså måndag till fredag. Tar de slut så kan du få 300 till om arbetsförmedlingen tycker att du gör allt du akn för att få arbete men ändå inte får något.

Sen så måste du söka arbete eller utbildning på heltid för att få a-kassa men om du pluggar och har tex rekryteringsbidrag så har du rätt att ta av dina a-kasse dagar över sommar och jul uppehåll utan att fuska, av den enkla anledningen till att det inte finns tillfälliga arbeten till alla i detta samhälle.

Sen så måste du arbeta 6 månader men vara emd i fackförening eller a.kassa i ett år för att få a-kasse ersättning.

Så var det ja..
Hmm, tycker jag borde kännt det mesta om det ioma jag själv är arbetslös (Stämplar)..
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Redfaction
Member
Medlem
900961
May 31, 2005 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: Systemet är typ uppbyggd på att du ska bli fast vi en sak när du väl får den (exemplet bidrag). Istället för att tex ge folk gratis socialbidrag, så kan man typ få de att jobba samtidigt som de får bidrag. De kanske kan få folk att sy ihop lakan eller typ nått smått här och där, finns säkert jätte många saker man kan sysselsätta folk med.

Du har bott i en familj med mycket pengar och har aldrig haft dåligt med dem va?

rilo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
900974
May 31, 2005 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det bara jag som är trött på svensk avundsjuka ?? Låt folk vara ifred, kan de och vill de leva på staten så fine de får stå för dem. Alla har vi val i livet vissa gör på ett sätt medans andra gör på ett annat sätt. När ska denna avundsjuka ta slut. Är så trött på folk som går och surar hela tiden för att gräset är grönare på andra sidan, ni förstör min vardag och er egen vardag. Fortsätter sverige utvecklas så här så flyttar man snart.

avicenna
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
900981
May 31, 2005 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi har för höga ersättningar till sjuka och arbetslösa, det ska löna sig att arbeta och det ska finnas en morot att söka jobb.
Om man får närapå lika mycket på att sítta hemma och spela CS så är det ju lätt hänt att många hellre gör det istället för att hjälpa till att bygga upp samhället.
Svenska systemet håller på att rasa samman förresten, när 60% ska föda 40% (eller om det var tvärtom tom) enligt den avhoppade LO-ekonomen och världens högsta skatter inte räcker till då är det illa.

abishai
Member
Medlem
900992
May 31, 2005 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: finns säkert jätte många saker man kan sysselsätta folk med.

sysselsätta är det inga problem med, men hört folk som blir tvingade att gå samma kurser flera gånger av arbetsförmedlingen. Och det skrivs ju av som arbete och inte arbetslös. Det är ju ett sätt att lösa arbetsproblemet på papperet. :bok:

Redfaction
Member
Medlem
900998
May 31, 2005 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

avicenna wrote: Vi har för höga ersättningar till sjuka och arbetslösa, det ska löna sig att arbeta och det ska finnas en morot att söka jobb.
Om man får närapå lika mycket på att sítta hemma och spela CS så är det ju lätt hänt att många hellre gör det istället för att hjälpa till att bygga upp samhället.
Svenska systemet håller på att rasa samman förresten, när 60% ska föda 40% (eller om det var tvärtom tom) enligt den avhoppade LO-ekonomen och världens högsta skatter inte räcker till då är det illa.

Du vet inte vad du pratar om, hoppas du får ont i ryggen och inte kan jobba.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
901000
May 31, 2005 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

abishai wrote:

sysselsätta är det inga problem med, men hört folk som blir tvingade att gå samma kurser flera gånger av arbetsförmedlingen. Och det skrivs ju av som arbete och inte arbetslös. Det är ju ett sätt att lösa arbetsproblemet på papperet. :bok:

Sådanna kurser är vettigare än folk tror.
Jag gick en sådan i vintras, mycket lärorik.
Man fick lära sig om facket, bli bättre på att söka jobb, höra massa info från ams + ställa frågor, samt ut på studiebesök och höra vad företagen kollar på när dom anställer osv osv.

abishai
Member
Medlem
901002
May 31, 2005 - 4:43 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: [quote=abishai]

Sådanna kurser är vettigare än folk tror.
Jag gick en sådan i vintras, mycket lärorik.
Man fick lära sig om facket, bli bättre på att söka jobb, höra massa info från ams + ställa frågor, samt ut på studiebesök och höra vad företagen kollar på när dom anställer osv osv.

Jo jag tror det är intressant också de första tre gångerna men efter det är det nog jobbigare wink Här satt de arbetslösa i svetskurser annars fick de inga bidrag, hörde det var nån som gått den 7ggr. Finns ett par duktiga svetsare här men inga jobb.

apmannen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 97
901044
May 31, 2005 - 5:25 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=conny_69]obelix, tro mig, jag VET att personen jag känner fuskar. Den har erkänt det, helt utan att skämmas för det.

Men anmäl fanskapet då.

Jag hade inte tvekat att anmäla om det så vore mitt eget kött och blod det gällde.

Jag blir jävligt less på alla som gapar och skriker över alla parasiter som lever på olika ersättningar.
Men dom gör tamigfan inget åt det själva, även om dom nu vet vilka som gör det.

Dom hyllar däremot moderaternas korkade förslag, somkommer att drabba dom oskyldiga.

Så rätt att jag inte har något mer att tillföra. Du kan tydligen föra min talan 🙂

avicenna
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
901045
May 31, 2005 - 5:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: [quote=avicenna]Vi har för höga ersättningar till sjuka och arbetslösa, det ska löna sig att arbeta och det ska finnas en morot att söka jobb.

Intressant, jag tror det är du som inte vet vad du pratar om.
Jag har gått sjukskriven, jag har gått arbetslös.
Hela tiden tyckte jag att nivåerna är för höga.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
901163
May 31, 2005 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

avicenna wrote: [quote=Redfaction][quote=avicenna]Vi har för höga ersättningar till sjuka och arbetslösa, det ska löna sig att arbeta och det ska finnas en morot att söka jobb.

Intressant, jag tror det är du som inte vet vad du pratar om.
Jag har gått sjukskriven, jag har gått arbetslös.
Hela tiden tyckte jag att nivåerna är för höga.

Jag tycker det blir en jäkla svacka när man blir arbetslös eller sjuk..
Bor du hemma och har lite utgifter?
Har man eget boende, barn, bil med tillhörande utgifter så saknar man dom där 20% rejält vill jag mena.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 437
Currently Browsing this Page:
6 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL