June 27, 2002
avicenna wrote: [quote=Redfaction][quote=avicenna]Vi har för höga ersättningar till sjuka och arbetslösa, det ska löna sig att arbeta och det ska finnas en morot att söka jobb.
Om man får närapå lika mycket på att sítta hemma och spela CS så är det ju lätt hänt att många hellre gör det istället för att hjälpa till att bygga upp samhället.
Svenska systemet håller på att rasa samman förresten, när 60% ska föda 40% (eller om det var tvärtom tom) enligt den avhoppade LO-ekonomen och världens högsta skatter inte räcker till då är det illa.
Du vet inte vad du pratar om, hoppas du får ont i ryggen och inte kan jobba.
Intressant, jag tror det är du som inte vet vad du pratar om.
Jag har gått sjukskriven, jag har gått arbetslös.
Hela tiden tyckte jag att nivåerna är för höga.
Antingen är du jävligt bortskämd av mamma eller pappa eller så bor du i en jävligt sunkig lägenhet och inte har några vänner alls och alltså sitter inne och inte har ett liv.
January 12, 2004
avicenna wrote: [quote=Redfaction][quote=avicenna]Vi har för höga ersättningar till sjuka och arbetslösa, det ska löna sig att arbeta och det ska finnas en morot att söka jobb.
Om man får närapå lika mycket på att sítta hemma och spela CS så är det ju lätt hänt att många hellre gör det istället för att hjälpa till att bygga upp samhället.
Svenska systemet håller på att rasa samman förresten, när 60% ska föda 40% (eller om det var tvärtom tom) enligt den avhoppade LO-ekonomen och världens högsta skatter inte räcker till då är det illa.
Då måste jag bara fråga hur länge du gick sjukskriven?
Hade du sjukpenning eller sjukbidrag?
Hade du en fastanställning när du var sjukskriven, eller var arbetslös eller hade ett vikariat?
February 4, 2003
rilo wrote: Är det bara jag som är trött på svensk avundsjuka ?? Låt folk vara ifred, kan de och vill de leva på staten så fine de får stå för dem. Alla har vi val i livet vissa gör på ett sätt medans andra gör på ett annat sätt. När ska denna avundsjuka ta slut. Är så trött på folk som går och surar hela tiden för att gräset är grönare på andra sidan, ni förstör min vardag och er egen vardag. Fortsätter sverige utvecklas så här så flyttar man snart.
Herregud alltså.
Avundsjuka?
Det finns regler till för något. Moral till något annat. Att fuska är inte rätt enligt något av dem. Varför ska folk som arbetar tillåta, utan att gnälla att andra som sitter hemma förstör för dom?
Jag menar. En vettig person förstår ju att det inte fungerar att alla fuskar i samhället (men det har ju inte du förstått). Och vad händer om folk fuskar? Jo då måste man fixa problemet, eftersom det finns begränsningar i budgeten. Vad händer då? Jo antingen får man skära ner i skolan, sjukvården eller nått annat. I slutändan ändrar man systemen och folk som verkligen är beroende av systemen blir lidande på grund av att andra fuskar för att det är "bekvämt".
Lägg ner. Din jämförelse är så patetisk att jag inte finner ord....... Det är temefan otroligt att folk kan försvara det på det sätt som du gör. Jag skämms som svensk att det finns andra som dig. Tyvärr.
February 4, 2003
whak wrote: [quote=abishai]
sysselsätta är det inga problem med, men hört folk som blir tvingade att gå samma kurser flera gånger av arbetsförmedlingen. Och det skrivs ju av som arbete och inte arbetslös. Det är ju ett sätt att lösa arbetsproblemet på papperet. :bok:
Sådanna kurser är vettigare än folk tror.
Jag gick en sådan i vintras, mycket lärorik.
Man fick lära sig om facket, bli bättre på att söka jobb, höra massa info från ams + ställa frågor, samt ut på studiebesök och höra vad företagen kollar på när dom anställer osv osv.
Givetviss är såna kurser bra.
Men folk som går såna kurser ska ju ända räknas som "arbetslösa". Tycker i alla fall jag. För det är ju vad dem är.
March 11, 2003
rilo wrote: Är det bara jag som är trött på svensk avundsjuka ?? Låt folk vara ifred, kan de och vill de leva på staten så fine de får stå för dem. Alla har vi val i livet vissa gör på ett sätt medans andra gör på ett annat sätt. När ska denna avundsjuka ta slut. Är så trött på folk som går och surar hela tiden för att gräset är grönare på andra sidan, ni förstör min vardag och er egen vardag. Fortsätter sverige utvecklas så här så flyttar man snart.
Ja men flytta då! Men just det, det finns visst inte många andra länder där man kan ligga på soffan och dröna, utan att behöva göra minsta motprestation.
Hur fasen kan man tro något så korkat, att det handlar om avundsjuka, när de som arbetar inte vill betala löner åt de som inte vill arbeta. Jag hoppas verkligen att jag förstör din jäkla drönarvardag.:(
May 11, 2005
lessen att jag avbryter ert pajkastande, men jag har en fråga 😉
jag ska börja plugga och är lite orolig för hur jag ska klara av loven (sommarlovet tex). jag har aldrig haft en fast heltids/deltidsanställning, utan bara timanställning (nej, inte 6månader i rad, och har inte varit med i facket såvitt jag vet, men det kanske man blir automatiskt).
vad händer om jag till sommaren står utan pengar, utan jobb, och med hyra/mat etc som måste betalas? har jag rätt till a-kassa eller liknande?
fruxor wrote: lessen att jag avbryter ert pajkastande, men jag har en fråga 😉
jag ska börja plugga och är lite orolig för hur jag ska klara av loven (sommarlovet tex). jag har aldrig haft en fast heltids/deltidsanställning, utan bara timanställning (nej, inte 6månader i rad, och har inte varit med i facket såvitt jag vet, men det kanske man blir automatiskt).
vad händer om jag till sommaren står utan pengar, utan jobb, och med hyra/mat etc som måste betalas? har jag rätt till a-kassa eller liknande?
Om du inte vet om du är med i facket eller betalar A-Kassa på annat sätt, då antar jag att du har tji kosing att hämta där.
Kolla på lönebeskedet.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 9, 2001
Redfaction wrote: [quote=avicenna][quote=Redfaction][quote=avicenna]Vi har för höga ersättningar till sjuka och arbetslösa, det ska löna sig att arbeta och det ska finnas en morot att söka jobb.
Antingen är du jävligt bortskämd av mamma eller pappa eller så bor du i en jävligt sunkig lägenhet och inte har några vänner alls och alltså sitter inne och inte har ett liv.
Du verkar vara allmänt intelligensbefriad och har inga argument överhuvudtaget att komma, bara dina patetiska personangrepp.
Hoppas du får sänkt a-kassa med 20% så kanske du blir intresserad av att söka jobb.
June 27, 2002
Jag har a-kassa på 10200kr i 100 dagar sen 9500, det är lite hårt när man var van att få ut 17000 rent förr. Och jag vet ju också att jag gjort rätt för den a-kassan med råge.
Sen för att ett fåtal personer är sura för att alla inte har ett arbete och därmed är tvingade att sitta hemma eller i åtgärder det är okunnighet.
Människor som arbetat länge och blir av med jobbet pågrund av nedskärningar ska ju för i helvete inte gå i konkurs bara för att de blir av med jobbet,
Tar man bort det så tar man bort tryggheten med att leva och jobba i ett land med hög arbetslöshet, det handlar inte alltid om slöhet och inte speciellt ofta heller. Det är mest okunniga personer som är hemma fast de kan få arbete.
conny_69 wrote: Det handlar inte om de som faktiskt vill jobba men inte får jobb, utan om de som verkligen inte vill jobba utan istället leva på systemet så mycket som möjligt utan att lyfta ett finger, och i den senare skaran finns min polare vilket är illa, mycket illa.
För dom som absolut inte vill jobba finns ingen A-Kassa att hämta.
Går du på socialbidrag så är inte existensminimum alltför fett vill jag minnas.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 26, 2003
Ilg@dd, jag har en kompis som har rätt att stämpla för den personen har jobbat tidigare i flera år (och det är pga min irritation och ilska som jag startade diskussionen). Personen ifråga studerar nu, men vill inte jobba under sommaren inom det den personen jobbade med tidigare och nu med mycket mycket stor sannolikhet skulle få jobb inom igen. Den vill alltså stämpla och ha ledigt hela sommaren, för det "är så stressigt att vara ensamstående förälder och skolan har varit så jobbig", som personen säger. Hur många är inte ensamstående föräldrar med fler barn än ett som den här personen har, men jobbar ändå? Min mor var ensamstående med tre barn. Då förstår du situationen? Jag skrev det i allra första inlägget, men det har ju varit en lång diskussion 🙂
November 26, 2003
Det är sånt som irriterar mig alltså, att personer som är klart arbetsföra inte vill jobba, utan hellre stämplar (alltså har rätt till stämpling för att de jobbat tidigare, i och för sig med nåt de kanske inte ville jobba med egentligen, och därför, för att risken är stor att de får jobba med samma sak igen under sommaren hellre har ledigt), och att de sen kan ljuga och slingra sig så skickligt så arbetsförmedlingen låter dem vara, det är fullkomligt ofattbart. Personen ifråga, min polare, skulle ha en spark i arslet och skickas ut på arbetsmarknaden.
conny_69 wrote: Ilg@dd, jag har en kompis som har rätt att stämpla för den personen har jobbat tidigare i flera år (och det är pga min irritation och ilska som jag startade diskussionen). Personen ifråga studerar nu, men vill inte jobba under sommaren inom det den personen jobbade med tidigare och nu med mycket mycket stor sannolikhet skulle få jobb inom igen. Den vill alltså stämpla och ha ledigt hela sommaren, för det "är så stressigt att vara ensamstående förälder och skolan har varit så jobbig", som personen säger. Hur många är inte ensamstående föräldrar med fler barn än ett som den här personen har, men jobbar ändå? Min mor var ensamstående med tre barn. Då förstår du situationen? Jag skrev det i allra första inlägget, men det har ju varit en lång diskussion 🙂
Jag tycker nog som nån tidigare skrivit..
Det doftar avundsjuka lång väg..
January 12, 2004
avicenna wrote: [quote=Redfaction][quote=avicenna][quote=Redfaction][quote=avicenna]Vi har för höga ersättningar till sjuka och arbetslösa, det ska löna sig att arbeta och det ska finnas en morot att söka jobb.
Du verkar vara allmänt intelligensbefriad och har inga argument överhuvudtaget att komma, bara dina patetiska personangrepp.
Hoppas du får sänkt a-kassa med 20% så kanske du blir intresserad av att söka jobb.
Men eftersom du nu är så smart så kan du väl svara på mina frågor jag ställde tidigare?
Eller är det lättare att spela dum?
November 29, 2003
obelix wrote: [quote=avicenna][quote=Redfaction][quote=avicenna][quote=Redfaction][quote=avicenna]Vi har för höga ersättningar till sjuka och arbetslösa, det ska löna sig att arbeta och det ska finnas en morot att söka jobb.
Men eftersom du nu är så smart så kan du väl svara på mina frågor jag ställde tidigare?
Vem är det som är dum här av Avicenna och Redfaction?
Jag menar, kan man sitta hemma och lira cs, ha råd till mat + godis + flera burkar kakor i veckan + xx antal liter sat, ha en bil som man åker runt med, ha ett 8mbit internet + telefon och egen lägenhet så är det väl något fel någonstans? Men det kanske är så det ska vara i Sverige.
whak wrote: [quote=obelix][quote=avicenna][quote=Redfaction][quote=avicenna][quote=Redfaction][quote=avicenna]Vi har för höga ersättningar till sjuka och arbetslösa, det ska löna sig att arbeta och det ska finnas en morot att söka jobb.
Jag menar, kan man sitta hemma och lira cs, ha råd till mat + godis + flera burkar kakor i veckan + xx antal liter sat, ha en bil som man åker runt med, ha ett 8mbit internet + telefon och egen lägenhet så är det väl något fel någonstans? Men det kanske är så det ska vara i Sverige.
Om nu fallet är sådant så skulle jag gärna vilja veta vilket fack han går under..
Byter direkt.
whak wrote: [quote=ilg@dd] Om nu fallet är sådant så skulle jag gärna vilja veta vilket fack han går under..
Byter direkt.
Han levde på alfakassa, om jag inte minns fel.
Jag grävde inte så djupt i det så att säga.
Försökte bara undvika honom.
Alfakassa??
Ingen lever ett liv i lyx på bara A-kassa, ska vara om man bor hemma hos mamsen å pappsen och är rejält bortskämd och har tji utgifter.
Men detta är kanske ett bra argument för LO att fånga upp alla ungdomar som struntar i att ansluta sej till fackliga organisationerna.
"Jag ska faen inte vara med i facket, jäkla skitfack, betala avgifter till ingenting"..Så brukar det ofta låta..
January 9, 2001
whak wrote: [quote=obelix][quote=avicenna][quote=Redfaction][quote=avicenna][quote=Redfaction][quote=avicenna]Vi har för höga ersättningar till sjuka och arbetslösa, det ska löna sig att arbeta och det ska finnas en morot att söka jobb.
Ja du har rätt, vi är ju lurade ;).
Låt så många som möjligt gå hemma och kör landet i avgrunden.
Sen kan vi ju hoppas att omvärden vill försörja oss och ge oss humanitär hjälp. Varför anstränga oss när andra kan göra det åt oss.. 🙄
5 Guest(s)