Folk som utnyttjar samhället|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Folk som utnyttjar samhället
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
901546
June 1, 2005 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

avicenna wrote:
Ja du har rätt, vi är ju lurade ;).
Låt så många som möjligt gå hemma och kör landet i avgrunden.
Sen kan vi ju hoppas att omvärden vill försörja oss och ge oss humanitär hjälp. Varför anstränga oss när andra kan göra det åt oss.. 🙄

En snabb fråga bara, hur mycket har du betalat i skatt hittills?
Har du hunnit betala tillbaks vad du kostat i skolgång månntro?
Jag tycker nog du ska fundera både en och två gånger innan du börjar disskutera en sån här sak.
Nu börjar åtminstone jag bli uppriktigt irriterad.

Quote-SM

(Just det, nu tar vi och minskar ner på qouteningarna..../denstore)

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
901549
June 1, 2005 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=avicenna] Ja du har rätt, vi är ju lurade ;).
Sen kan vi ju hoppas att omvärden vill försörja oss och ge oss humanitär hjälp. Varför anstränga oss när andra kan göra det åt oss.. 🙄

Jag tycker nog du ska fundera både en och två gånger innan du börjar disskutera en sån här sak.

Quote-SM

Han har väl erbjudits ungefär samma mängd skolgång som du, antar jag. Fast du menar kanse att man först skall skatta in till de sakerna som man sedan skall utnyttja. Det hade kanske blivit ett rätt konstigt system då, och vad jag vet så är barnarbete förbjudet här....
Jag har betalat en bra mängd pengar i skatt. Och anser ändå att jag har fått mer än min beskärda del. Dock så känner jag inte ett dugg för att betala skatt till folk som väljer att ligga på sofflocket istället för att skaffa sig ett jobb.

Riktigt patetiskt blev det i den här diskussionen när Redfaction gnällde över hur synd det var om honom då han blev tvungen att gå från 17k!! efter skatt, till sina 10,2k i bidrag. Han skulle ju minsann gå i konkurs när han fick gå ner till 9,5k. 9500 i månaden är mer än jag har, trots att jag arbetar. Och många i Sverige har inte mer än så fastän de jobbar heltid. Varför skall då man tolerera att folk fuskar med bidrag, när det faktiskt är de fattigaste som drabbas hårdast av det höga skattetrycket?

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
901551
June 1, 2005 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

/me tar studenten nästa fredag och har inget jobb i sommar. (Börjar plugga igen till hösten.)
Så, hur får jag pengar?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
901567
June 1, 2005 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ilg@dd][quote=avicenna] Ja du har rätt, vi är ju lurade ;).

Quote-SM

Han har väl erbjudits ungefär samma mängd skolgång som du, antar jag. Fast du menar kanse att man först skall skatta in till de sakerna som man sedan skall utnyttja. Det hade kanske blivit ett rätt konstigt system då, och vad jag vet så är barnarbete förbjudet här....
Jag har betalat en bra mängd pengar i skatt. Och anser ändå att jag har fått mer än min beskärda del. Dock så känner jag inte ett dugg för att betala skatt till folk som väljer att ligga på sofflocket istället för att skaffa sig ett jobb.

Riktigt patetiskt blev det i den här diskussionen när Redfaction gnällde över hur synd det var om honom då han blev tvungen att gå från 17k!! efter skatt, till sina 10,2k i bidrag. Han skulle ju minsann gå i konkurs när han fick gå ner till 9,5k. 9500 i månaden är mer än jag har, trots att jag arbetar. Och många i Sverige har inte mer än så fastän de jobbar heltid. Varför skall då man tolerera att folk fuskar med bidrag, när det faktiskt är de fattigaste som drabbas hårdast av det höga skattetrycket?

För min egen del så handlar detta inte om att folk maskar och får bidrag för ingenting..
Det handlar om att en del tror att folk lever lyxliv som arbetslös/socialfall.
Jag har efter ett antal års arbete ca:7300:-/månad efter skatten.
Att jag hamnat så lågt beror på att jag tog ett arbete när jag var arbetslös (Vilket känns naturligt och rätt).
Problemet var bara det att om man hoppar från skiftarbetande industriarbete till telecom (Telefonförsäljare) så sjunker månadslönen ganska drastiskt, därav den lägre A-kassan.
Sen menar jag som så, att om man nyss klivit från skolbänken och inte hunnit göra någon nytta för samhället själv, då ska man faen inte komma och klaga på andra heller.
Om han nu störs över sin kompis (Hur dom nu kan betraktas som kompisar) så torde det väl vara en självklarhet att han anmäler kamraten.
Jag finner det mer bedrövligt ifall du nu sitter och kollar in kompisens bedrägeri, och inte gör mer än klagar på NHs forum.
Sen är det så att det är glest med arbeten, iaf här uppöver.
Bifogar länk till tillgängliga jobb i kommunen.
http://platsbanken.ams.se/region/40906/800000,1.html

Vad det gäller Red Fraction, så är det väl inget konstigt om han gnäller över att ha förlorat arbetet och fått sänkt inkomst..
Men tack vare att han betalt sin fackavgift så får han ju stämpla..
Vad är det som är konstigt och gnälligt med det egentligen??
Skall det inte utfalla ersättning på försäkringar?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

avicenna
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
901572
June 1, 2005 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=avicenna] Ja du har rätt, vi är ju lurade ;).

Quote-SM

Jag har inte räknat hur mycket jag har betalat i skatt, men jag har jobbat i många år redan så det är en hel del kan jag säga. Hur mycket har du betalat själv?
Ja du börjar bli irriterad, det betyder att du känner dig träffad.

denstore
Member
Medlem
901579
June 1, 2005 - 11:55 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
För min egen del så handlar detta inte om att folk maskar och får bidrag för ingenting..
Att jag hamnat så lågt beror på att jag tog ett arbete när jag var arbetslös (Vilket känns naturligt och rätt).
Problemet var bara det att om man hoppar från skiftarbetande industriarbete till telecom (Telefonförsäljare) så sjunker månadslönen ganska drastiskt, därav den lägre A-kassan.
Sen menar jag som så, att om man nyss klivit från skolbänken och inte hunnit göra någon nytta för samhället själv, då ska man faen inte komma och klaga på andra heller.
Om han nu störs över sin kompis (Hur dom nu kan betraktas som kompisar) så torde det väl vara en självklarhet att han anmäler kamraten.
Jag finner det mer bedrövligt ifall du nu sitter och kollar in kompisens bedrägeri, och inte gör mer än klagar på NHs forum.
http://platsbanken.ams.se/regi.....000,1.html

Min poäng är kanske att du inte beklagar dig, men det finns gott om folk som påstår att de svälter och far illa, trots att de har A-kassa. Det är kanske främst detta som gör mig illa berörd. Jag har aldrig sagt att man inte skall ha hjälp när man är arbetslös, men det lär inte vara någon nytta att ge folk ersättning som står i paritet med vad arbetande människor har.
Jag kan ju säga att denna månaden hade jag 6500 ut efter skatt, och 7500 i räkningar. Varför skall jag då tycka att det är självklart att någon som beslutar sig för att inte jobba, skall ha mer än mig? Och visst, det är inte lätt att hitta jobb. Jag har sökt kanske 200 jobb nu under våren. Jag har fått svar från 2 av dem, och båda meddelade att tjänsterna var tillsatta.

Att folk som t.ex. Redfaction beklagar sig över hur svårt det är att gå ner från sin ordinarie lön gör att jag ser rött. För fasen, det är inte meningen att man skall leva samma liv som om man jobbar! 25000 i lön kommer jag antagligen aldrig att få, oavsett vad jag gör. Jag hade det var tredje månad när jag jobbade skift, och de kronorna jag tjänade under de åren, tillsammans med farsans livförsäkring har gjort att jag har överlevt de här sista åren. Och det är det som gör mig förbannad. Det är inte avundsjuka att tycka att det är fel när vissa skaffar sig en livsstil som de inte klarar av när de sedan inte har de inkomsterna längre. Om man blir av med jobbet, då får man anpassa sig. Inte mer med det. Man skall inte räkna med att kunna behålla BMW:n och den stora lägenheten.

Ni pratar om avundsjuka, när det egentligen handlar om ren skär orättvisa. Dessa parasiter stjäl inte från staten, som någon här verkade tro. De stjäl från dig och mig. Och de skyller på att det inte drabbar någon enskild. Jäkla skitsnack. Det drabbar framför allt de fattiga, då det som blir kvar efter de 30% snittsvensken har i kommunalskatt faktiskt är groteskt lite, när man redan har låg lön. Folk som fuskar skadar framför allt låginkomsttagarna. Direktören som tjänar 50k i månaden bryr sig knappt om han har 45 eller 50 procent i skatt. För mig som tjänar 10k i månaden, så blir 5% skatteskillnad avgörandet om jag har pengar över efter att räkningarna är betalda.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
901580
June 1, 2005 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

avicenna wrote: [quote=ilg@dd][quote=avicenna] Ja du har rätt, vi är ju lurade ;).

Quote-SM

Jag har inte räknat hur mycket jag har betalat i skatt, men jag har jobbat i många år redan så det är en hel del kan jag säga. Hur mycket har du betalat själv?
Ja du börjar bli irriterad, det betyder att du känner dig träffad.

Har vart arbetslös sen i februari, och känner mej bitvis träffad.
Att jag reagerar beror mestadels på min uppfostran som innefattade information om både demokrati och solidaritet..
Typ att kravlöst bry sej om sina medmänniskor..
Hur mycket skatt jag betalat genom åren vet jag inte. Men på 20 år lär det bli en del, varav större delen av dessa med ganska shysst inkomst.
Gissningvis runt 1 miljon.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
901591
June 1, 2005 - 12:06 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ilg@dd] För min egen del så handlar detta inte om att folk maskar och får bidrag för ingenting..
http://platsbanken.ams.se/region/40906/800000,1.html

Att folk som t.ex. Redfaction beklagar sig över hur svårt det är att gå ner från sin ordinarie lön gör att jag ser rött. För fasen, det är inte meningen att man skall leva samma liv som om man jobbar! 25000 i lön kommer jag antagligen aldrig att få, oavsett vad jag gör. Jag hade det var tredje månad när jag jobbade skift, och de kronorna jag tjänade under de åren, tillsammans med farsans livförsäkring har gjort att jag har överlevt de här sista åren. Och det är det som gör mig förbannad. Det är inte avundsjuka att tycka att det är fel när vissa skaffar sig en livsstil som de inte klarar av när de sedan inte har de inkomsterna längre. Om man blir av med jobbet, då får man anpassa sig. Inte mer med det. Man skall inte räkna med att kunna behålla BMW:n och den stora lägenheten. .

Tanken med A-Kassan är ju att du ska klara dej fram tills du får nytt jobb..
Jag har ingen som helst inblick i Red Fractions tillvaro, men ponera att han har familj, kanske villa..
Klart som faen att det kommer märkas i hans börs, utgifterna är ju domsamma.
Du kan ju inte bara plocka in typ ungkarlar al'a misslyckade yuppies i den grupp som gör dej förbannad.
Livet är inte lätt, men att börja klaga på att A-kassa och sjukersättningar är åt helskotta för höga tycker jag är lågt.
Är man missnöjd med ersättningsnivån kan man säkert förhandla sej fram till en lägre nivå åt sej själv, tala med din kontaktman.
Skulle vara intressant att se hur reaktionen blir när dessa stridslystna herrar själva hamnar i den sitsen att A-kassa blir ett måste.
Och då vänder jag mej mot de som menar på att ersättningen är för hög..
Du får ursäkta denstore, det blev mer slevar än bara till dej.

avicenna
Medlem
901596
June 1, 2005 - 12:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Bry sig om sina medmänniskor är bra, att göra det kravlöst när det handlar om pengar kan man ju diskutera det vettiga i.
Att gå arbetslös någon/några gånger i livet är ju inget fel i, det enda jag personligen reagerar mot egentligen är ersättnigsnivåerna. Sen ska man inte behöva svälta ihjäl heller så nån miniminivå bör finnas likväl som maxnivå.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
901598
June 1, 2005 - 12:14 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Hur mycket skatt jag betalat genom åren vet jag inte. Men på 20 år lär det bli en del, varav större delen av dessa med ganska shysst inkomst.

Du har nog BETALAT mycket mycket mer än 1 miljon i skatt.
Du får ju räkna med alla former av skatter, moms på inköp och allt sånt.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
901599
June 1, 2005 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: [quote=ilg@dd] Hur mycket skatt jag betalat genom åren vet jag inte. Men på 20 år lär det bli en del, varav större delen av dessa med ganska shysst inkomst.

Du har nog BETALAT mycket mycket mer än 1 miljon i skatt.
Du får ju räkna med alla former av skatter, moms på inköp och allt sånt.

Jag menade inkomstskatt..
😀
*Edit*
Borde väl nästan framgå ioma vi pratar jobb/skatt

denstore
Member
Medlem
901600
June 1, 2005 - 12:17 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Tanken med A-Kassan är ju att du ska klara dej fram tills du får nytt jobb..
Jag har ingen som helst inblick i Red Fractions tillvaro, men ponera att han har familj, kanske villa..
Klart som faen att det kommer märkas i hans börs, utgifterna är ju domsamma.
Du kan ju inte bara plocka in typ ungkarlar al'a misslyckade yuppies i den grupp som gör dej förbannad.
Livet är inte lätt, men att börja klaga på att A-kassa och sjukersättningar är åt helskotta för höga tycker jag är lågt.
Är man missnöjd med ersättningsnivån kan man säkert förhandla sej fram till en lägre nivå åt sej själv, tala med din kontaktman.
Skulle vara intressant att se hur reaktionen blir när dessa stridslystna herrar själva hamnar i den sitsen att A-kassa blir ett måste.
Och då vänder jag mej mot de som menar på att ersättningen är för hög..
Du får ursäkta denstore, det blev mer slevar än bara till dej.

Jo, fast saken är kanske att det inte längre handlar om att folk skall klara sig fram tills de får ett nytt jobb. Det har blivit en försörjning. De förutsätter att A-kassan skall täcka deras höga utgifter, trots att de inte gör några förändringar i sitt leverne.
Om man skaffar sin familj så höga utgifter, att den totala ekonomin havererar på den tiden du är arbetslös, då har du valt att leva över dina tillgångar. Om du blir långtidsarbetslös, då får man helt enkelt ändra på utgiftsnivån. Alltså skaffa ett billigare boende, och dra ner på alla utgifter man har. Och saken är ju faktiskt också att man i stort sett alltid har en tid på sig att skära ner på utgifterna. Tre månaders uppsägningstid är praxis, och om företaget går i konkurs, så finns den statliga lönegarantin. Kan man inte anpassa sig på tre månader, då har man banne mig sig själv att skylla.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
901604
June 1, 2005 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd:

Min morsa jobbade förrut. Men mycket lägre lön än den Redfaction har. Och vi bor trots allt i villa.

Det gick. Men man fick hushålla på inköpen. Man fick äta hemma. Inga tidningar. Ingen digital-tv. Sämre skitpapper (sånt där knottrigt). Simpel TV. Simpla kläder.

Det Denstore vill få fram är att folk inte alls är villiga att skära ner för att de blir arbetslösa, vilket är lite skrämmande.

Du kan inte fortsätta få hem Kalle Anka och DN i brevlådan var dag. Ha TV1000 och CanalPlus på TV'n. Lambi på TOAN. Caré till matbordet var dag. BWN i garaget. Lyxmat till katten. Listan kan göras lång. Och framför allt får man bege sig till billigare ställen än vanligt och köpa kläder. Man kan inte köpa byxor för 1000kr när man är arbetslös.

Man får vara beredd på att hushålla på resurserna.

Vad tror du att folk gör i Polen? För den månadslönen en AMS'are har i Sverige så hade dem haft lyx. Så jäkla dåligt har vi inte det så att vi kan skära ner lite i kassan och ändå ha det bra. Vi måste inse att vi måste skära ner på vår livskvalitet om vi inte jobbar.

Har kompisar vars föräldrar går på bidrag som har råd att ha bilar (nyare Mercedes registrerad på "annans namn"). Ha stora hus. Bredband. Plasma TV.

Sen har jag andra kompisar vars föräldrar är arbetslösa som köper byxor för 1000kr. Skärp för 1500kr. Är det rimligt?

avicenna
Medlem
901607
June 1, 2005 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Appropå det här med skatter ja, tänk hur mycket vi betalar i skatt här i landet. 30% inkomstskatt minst, àrbetsgivaravgift (ren skatt som går direkt till saten), kommunalskatt utöver det. På allt du köper sen betalar du ytterligare 25% i moms (skatt) förutom på mat (12% ?). Du betalar även moms på dina bilförsäkringar och andra försärkingar.
Sen har vi diverse energiskatter (dubbelbeskattningat tom) på el, bensin tex. Bensin betalar vi skatt på skatt och över 70% eller vad det är går i skatt. Utöver det har vi Vägskatt?, Fastighetsskatt, förmögenhetsskatt osv.. listan kan göras lång.

En normalinkomstagare som har bil och kör en del till arbetet varje månad betalar in vad? Kanske 80% i skatt allt som allt om inte mer?

Edit: Det ironiska är att vi är världens mest beskattade folk men skatterna räcker ändå inte till och skatterna behöver höjas enligt Sossarna.

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 664
901624
June 1, 2005 - 1:02 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd tyckte mina inlägg doftade avundsjuka lång väg och ja, på ett sätt är det det, men känslan är mer att man känner sig lurad. Här har man hållit sig på den smala vägen och så visar det sig att det är lätt och t.om. riskfritt att fuska och då känner man sig bitter, lurad och förbannad. Så visst, avundsjuka till viss del..men främst en känsla av att man straffas och blir blåst av samhället för att man är hederlig.

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
901630
June 1, 2005 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ungefär som om signaler sänds ut som säger: bluffa och du tjänar mer..var hederlig och svält. Fy fan, jag ska krama ut så mycket jag kan av samhället i fortsättningen. Har jobbat i elva jävla år så det är jag då värd!

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
901661
June 1, 2005 - 1:37 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
1) Min poäng är kanske att du inte beklagar dig, men det finns gott om folk som påstår att de svälter och far illa, trots att de har A-kassa. Det är kanske främst detta som gör mig illa berörd. Jag har aldrig sagt att man inte skall ha hjälp när man är arbetslös, men det lär inte vara någon nytta att ge folk ersättning som står i paritet med vad arbetande människor har.
Jag kan ju säga att denna månaden hade jag 6500 ut efter skatt, och 7500 i räkningar. Varför skall jag då tycka att det är självklart att någon som beslutar sig för att inte jobba, skall ha mer än mig? Och visst, det är inte lätt att hitta jobb. Jag har sökt kanske 200 jobb nu under våren. Jag har fått svar från 2 av dem, och båda meddelade att tjänsterna var tillsatta.

[...]

2) Ni pratar om avundsjuka, när det egentligen handlar om ren skär orättvisa. Dessa parasiter stjäl inte från staten, som någon här verkade tro. De stjäl från dig och mig. Och de skyller på att det inte drabbar någon enskild. Jäkla skitsnack. Det drabbar framför allt de fattiga, då det som blir kvar efter de 30% snittsvensken har i kommunalskatt faktiskt är groteskt lite, när man redan har låg lön. Folk som fuskar skadar framför allt låginkomsttagarna. Direktören som tjänar 50k i månaden bryr sig knappt om han har 45 eller 50 procent i skatt. För mig som tjänar 10k i månaden, så blir 5% skatteskillnad avgörandet om jag har pengar över efter att räkningarna är betalda.

1) Ersättningsnivåerna baseras på tidigare inkomst. Det tycker jag är fel. Det bör vara ett belopp baserat på vad man behöver sett till familj, sjukdom etc. Men även under sådana omständigheter kan det mycket väl hända att ersättningen blir högre än din nuvarande lön, men det säger inte att den personen har det bra ställt, utan att du tjänar för lite. Jag håller på en lagstadgad minimilön, och den är högre än vad du tjänar.

Så vad ska vi angripa här? Personer som råkar ha högre ersättning än du får i lön, men som behöver de pengarna? Eller det faktum att vissa ersättningsnivåer baseras på tidigare inkomst? Eller nivåerna på lågavlönades löner?

2) Ja, man stjäl pengar av folket.

Låginkomsttagare kommer aldrig under existenminimum eftersom vi har de bidragsnivåer vi har, oavsett om skatten så vore 100%. Du får väl se till vad man faktiskt får ut.

Även utan någon skatt alls skulle man inte klara sig på en tillräckligt låg lön som dessutom ska täcka fler utgifter.

Sänkta bidrag och offentliga och billiga tjänster är ju förövrigt ett incitament för företag att sänka lönerna, eftersom de kan spela på människors behov. Men företag kanske är mer moraliska än enskilda människor...

För att skapa incitament för välutbildade höginkomsttagare ska man höja lönerna, för att göra detsamma för arbetare ska man försämra alternativen. Svårt att övertyga mig med sådan argumentation.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
901665
June 1, 2005 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: Det är ungefär som om signaler sänds ut som säger: bluffa och du tjänar mer..var hederlig och svält. Fy fan, jag ska krama ut så mycket jag kan av samhället i fortsättningen. Har jobbat i elva j**la år så det är jag då värd!

Lite förvånande att du upptäkt denna problematik först nu..
Jag menar, på elva år borde man väl ha märkt något?

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
901675
June 1, 2005 - 1:51 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd, kanske är min kompis (som jag lärde känna 2002), som är den första som skamlöst och med ett asgarv utnyttjat systemet. De andra som jag känt genom de elva åren har åtminstone FÖRSÖKT dölja att de maskar(om nån av dem de facto maskat). Därför jag inte haft nåt emot systemet förrän nu.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
901683
June 1, 2005 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: ilg@dd, kanske är min kompis (som jag lärde känna 2002), som är den första som skamlöst och med ett asgarv utnyttjat systemet. De andra som jag känt genom de elva åren har åtminstone FÖRSÖKT dölja att de maskar(om nån av dem de facto maskat). Därför jag inte haft nåt emot systemet förrän nu.

Känns det inte konstigt för dej att kalla någon kompis och i samma veva spy galla över honom?
Med sådana vänner behöver man inga fiender har jag läst någonstans.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 420
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL