June 18, 2001
denstore wrote:
Jo, fast det är också de som får minst kvar efter den stora skattebördan, just för att man garanterat kniper dem på 30%. Vem tror du det påverkar mest att betala 30% i skatt? Någon som tjänar 25k kr, eller någon som tjänar 9k kr?
Om ersättningsnivån är 8 kr kommer den som tjänar 9 kr likväl få 8 kronor att leva på vid arbete. (t.ex. lön + barnbidrag)
Skulle skatten vara 15% och ersättningsnivån 4 kr, skulle personen få 7,65 kr att leva på vid arbete.
denstore wrote:
Tja, det troliga är väl att när du sedan börjar jobba, (med läraryrket, för det var väl det du skulle bli, eller) så inser du att fastän du sitter och slantar in skattepengar, så får du inte ett dugg tillbaka. Då kanske till och med Jerry funderar om ifall det var så bra att bara öka de statliga utgifterna hela tiden.
Otack är världens lön.
Psykolog (eventuellt universitetslärare om det vill säg. Jag har en del på gång)
Jag har påpekat att det brister i effektivitet inom den offentliga sektorn. Men det logiska är att sätta press på vänstersidan, inte att byta till en högeroptimism som möjligtvis är mer effektiv men leder till sämre resultat ändå.
Men visst, människor brukar stelna i åsikter som råder i den yrkeskår de tillhör, så visst kan jag sluta som en moderat, men det är knappast för att det är en mer rationell åsikt. Ska man se politik någorlunda objektivt (i brist på bättre ord) bör man göra det medan man inte vet var i samhället man själv kommer hamna.
November 29, 2002
denstore wrote: [quote=rilo]Är det bara jag som är trött på svensk avundsjuka ?? Låt folk vara ifred, kan de och vill de leva på staten så fine de får stå för dem. Alla har vi val i livet vissa gör på ett sätt medans andra gör på ett annat sätt. När ska denna avundsjuka ta slut. Är så trött på folk som går och surar hela tiden för att gräset är grönare på andra sidan, ni förstör min vardag och er egen vardag. Fortsätter sverige utvecklas så här så flyttar man snart.
Ja men flytta då! Men just det, det finns visst inte många andra länder där man kan ligga på soffan och dröna, utan att behöva göra minsta motprestation.
Hur fasen kan man tro något så korkat, att det handlar om avundsjuka, när de som arbetar inte vill betala löner åt de som inte vill arbeta. Jag hoppas verkligen att jag förstör din jäkla drönarvardag.:(
Du har visst misförstått mig. Det jag menade var att just nu är det så att systemet fungerar på det här sättet att det finns utsugare överallt (själv jobbar jag och betalar massor i skatt). Jag accepterar detta eftersom det bara är så, vad hjälper det mig om jag hela tiden tänker på att fan nu tar staten alla mina stålar och ger bort dem till en massa degare. Det var de jag menade med avundsjukan i samhället, vi dömer varandra varje dag. Han tjänar mer än mig och bla bla bla bla, han gör så lite medans han gör så mkt. Man kan inte tänka så om man vill komma långt i livet. Tänk istället positivt framåt så blir man säkert en vinnare till slut och om du inte blir det så vet du iaf att DU har bidragit till samhället, DU är en viktig person för andra. Jag hoppas du förstår mig bättre. Jag är en person som ser positivt i alla lägen. MVH Rille
3 Guest(s)