August 11, 2002
denstore wrote: Nej.
Folkomröstningar är bara politikernas sätt att frånsäga sig sitt ansvar, och senare kunna säga att det är vårt eget fel, då vi själva har röstat fram sakerna.
Men om inte politikernas åsikt överenstämmer med folkets, det är väl inte bättre det.
Jag är för en folkomröstning, om allmänheten informeras.
March 11, 2003
Coalan wrote: [quote=denstore]Nej.
Folkomröstningar är bara politikernas sätt att frånsäga sig sitt ansvar, och senare kunna säga att det är vårt eget fel, då vi själva har röstat fram sakerna.
Men om inte politikernas åsikt överenstämmer med folkets, det är väl inte bättre det.
Jag är för en folkomröstning, om allmänheten informeras.
Det är ju detta som är problemet i detta landet. Folk röstar på partier av gammal vana, istället för att rösta som de verkligen tycker.
Det är bara gå ut och fråga om folk är nöjda med den politik som förs. Ingen jag har pratat med de senaste 10 åren har tyckt att våra folkvalda uppfyller vad de gick till val på. Ändå envisas folk med att rösta in samma fårskallar hela tiden......
Att säga att man kan ha en sådan här omröstning ifall allmänheten informeras är inte meningsfullt. Man kan inte tvångsinformera folk, och jag skulle inte tro att någon skulle gå med på att man tog bort rösträtten för de som inte förstod eller orkade sätta sig in i informationen. Vad har man då vunnit med omröstningen? Jo att folk i alla fall röstar på sina vanliga gamla idioter....
En bonus är också att folk i allmänhet föredrar att rösta nej till förändring, oavsett om de troligen kommer att gynnas av det eller inte. Folk vill inte ta risken att bli besvikna. Alltså blir det nej, eller ännu hellre kanske, om man kan få välja så.....
October 18, 2004
känns som en folkomröstning vore bättre.. då kanske man slapp den nya grundlagen:P för vad jag förstått är den inge bra och regeringen gillar den?
Men jag är dock inte så insatt så om nån orkar förklara vad den handlar om och hur läget är just nu skulle jag bli glad.
Kan tillägga att jag hellst skulle se svergie :gunsfire: :bash: eu
March 11, 2003
Jerry wrote: Tråkigt att de inte vill samma sak som du.
"Det är för ert eget bästa..." Det är vad man brukar säga till sina barn.
Att de inte vill samma sak som jag är något jag kunde acceptera. Att de säger att de skall göra det jag vill, men ändå gör något annat, det är det som gör mig frustrerad.
Och ja, folket är som barn, och skall därför inte rösta på sånt som de ändå inte vill eller kan sätta sig in i. Om det hade varit en bra idé, så skulle vi haft en direkt demokrati. Alltså har vi folkvalda representanter. Vi ger dem alltså rättigheter, men de bör också ha skyldigheter. Men det är ju just det som de försöker komma ifrån med hjälp av folkomröstningar.
March 14, 2004
Drinitiev wrote: känns som en folkomröstning vore bättre.. då kanske man slapp den nya grundlagen:P för vad jag förstått är den inge bra och regeringen gillar den?
Men jag är dock inte så insatt så om nån orkar förklara vad den handlar om och hur läget är just nu skulle jag bli glad.Kan tillägga att jag hellst skulle se svergie :gunsfire: :bash: eu
Är inte alls så insatt men som jag har fattat det så har det hela mycket med försvar att göra.
March 11, 2003
Jerry wrote: Vilka är rättigheterna om beslutsfattandet är skyldigheterna?
Tror du att orsaken till att vi har en representativ demokrati är att det är bäst?
Rättigheterna är att fatta beslut, och skyldigheterna är att fatta de beslut de har gått på val på.
Och när det gäller demokrati, så är den representativa formen inte perfekt, men den är den bästa formen av demokrati. Direkt demokrati fungerar inte, har aldrig gjort det, och kommer heller aldrig att göra det. I en direkt demokrati kommer minoriteterna att förtryckas, och det är nog inget som varken du eller jag vill uppleva.
March 15, 2002
Delph1 wrote: Nope, folket vet inte vad som står i den och kommer bara rösta efter sina åsikter om EU utan att veta vad den innebär.
//Andreas
Jepp det är ju precis så det ser ut i de länder som trots allt ska ha folkomröstning. Omröstningen handar till slut om någonting helt annat.
July 14, 2003
Nej.
Vi har valt politiker för att dom ska styra landet och svara på svåra frågor...Inte för att jag har röstat in sittande regering men det har däremot majoriteten av Sveriges befolkning gjort... Och därav bör sittande regering avgöra vad som ska göras eftersom majoriteten av folket har gett deras förtroende till dom.
March 15, 2002
optimuz wrote: Nej.
Vi har valt politiker för att dom ska styra landet och svara på svåra frågor...Inte för att jag har röstat in sittande regering men det har däremot majoriteten av Sveriges befolkning gjort... Och därav bör sittande regering avgöra vad som ska göras eftersom majoriteten av folket har gett deras förtroende till dom.
Jag är nog böjd att hålla med, inte minst med tanke på att frågan är av sådan karaktär att det åtminstone enligt mig känns lite märkligt att folkomrösta om den.
2 Guest(s)