Folkomröstning om nya grundlagen?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Folkomröstning om nya grundlagen?
skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 5, 2005 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker du att Sverige borde folkomrösta om EU:s nya grundlag?

Själv tycker jag inte det då jag betvivlar att folk kommer att orka ta reda på vad som egentligen står i den.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
884649
May 5, 2005 - 5:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, även om du har en poäng.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
884654
May 5, 2005 - 5:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej.
Folkomröstningar är bara politikernas sätt att frånsäga sig sitt ansvar, och senare kunna säga att det är vårt eget fel, då vi själva har röstat fram sakerna.

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
884666
May 5, 2005 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej!

Tycker mest det verkar som att V och MP vill ha en omröstning för att vinna väljare.

Det ska tilläggas att jag är EU kritisk.

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
884671
May 5, 2005 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Nej.
Folkomröstningar är bara politikernas sätt att frånsäga sig sitt ansvar, och senare kunna säga att det är vårt eget fel, då vi själva har röstat fram sakerna.

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
884684
May 5, 2005 - 6:22 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Nej.

Men om inte politikernas åsikt överenstämmer med folkets, det är väl inte bättre det.

Jag är för en folkomröstning, om allmänheten informeras.

denstore
Member
Medlem
884696
May 5, 2005 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Coalan wrote: [quote=denstore]Nej.

Men om inte politikernas åsikt överenstämmer med folkets, det är väl inte bättre det.

Jag är för en folkomröstning, om allmänheten informeras.

Det är ju detta som är problemet i detta landet. Folk röstar på partier av gammal vana, istället för att rösta som de verkligen tycker.
Det är bara gå ut och fråga om folk är nöjda med den politik som förs. Ingen jag har pratat med de senaste 10 åren har tyckt att våra folkvalda uppfyller vad de gick till val på. Ändå envisas folk med att rösta in samma fårskallar hela tiden......

Att säga att man kan ha en sådan här omröstning ifall allmänheten informeras är inte meningsfullt. Man kan inte tvångsinformera folk, och jag skulle inte tro att någon skulle gå med på att man tog bort rösträtten för de som inte förstod eller orkade sätta sig in i informationen. Vad har man då vunnit med omröstningen? Jo att folk i alla fall röstar på sina vanliga gamla idioter....

En bonus är också att folk i allmänhet föredrar att rösta nej till förändring, oavsett om de troligen kommer att gynnas av det eller inte. Folk vill inte ta risken att bli besvikna. Alltså blir det nej, eller ännu hellre kanske, om man kan få välja så.....

Jerry
Member
Medlem
884701
May 5, 2005 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Tråkigt att de inte vill samma sak som du.

"Det är för ert eget bästa..." Det är vad man brukar säga till sina barn.

Drinitiev
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 368
884703
May 5, 2005 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

känns som en folkomröstning vore bättre.. då kanske man slapp den nya grundlagen:P för vad jag förstått är den inge bra och regeringen gillar den?
Men jag är dock inte så insatt så om nån orkar förklara vad den handlar om och hur läget är just nu skulle jag bli glad.

Kan tillägga att jag hellst skulle se svergie :gunsfire: :bash: eu

denstore
Member
Medlem
884707
May 5, 2005 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Tråkigt att de inte vill samma sak som du.

"Det är för ert eget bästa..." Det är vad man brukar säga till sina barn.

Att de inte vill samma sak som jag är något jag kunde acceptera. Att de säger att de skall göra det jag vill, men ändå gör något annat, det är det som gör mig frustrerad.
Och ja, folket är som barn, och skall därför inte rösta på sånt som de ändå inte vill eller kan sätta sig in i. Om det hade varit en bra idé, så skulle vi haft en direkt demokrati. Alltså har vi folkvalda representanter. Vi ger dem alltså rättigheter, men de bör också ha skyldigheter. Men det är ju just det som de försöker komma ifrån med hjälp av folkomröstningar.

Jerry
Member
Medlem
884708
May 5, 2005 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Vilka är rättigheterna om beslutsfattandet är skyldigheterna?

Tror du att orsaken till att vi har en representativ demokrati är att det är bäst?

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
884709
May 5, 2005 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad handlar den nya grundlagen om egentligen!!??!?!?!?
De finns en massa på TV om den, men ingen säger vad den handlar om ju.

skinner
Member
Medlem
884713
May 5, 2005 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Drinitiev wrote: känns som en folkomröstning vore bättre.. då kanske man slapp den nya grundlagen:P för vad jag förstått är den inge bra och regeringen gillar den?
Men jag är dock inte så insatt så om nån orkar förklara vad den handlar om och hur läget är just nu skulle jag bli glad.

Kan tillägga att jag hellst skulle se svergie :gunsfire: :bash: eu

Är inte alls så insatt men som jag har fattat det så har det hela mycket med försvar att göra.

skinner
Member
Medlem
884714
May 5, 2005 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Vilka är rättigheterna om beslutsfattandet är skyldigheterna?

Tror du att orsaken till att vi har en representativ demokrati är att det är bäst?

Jag tror då det.

denstore
Member
Medlem
884723
May 5, 2005 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Vilka är rättigheterna om beslutsfattandet är skyldigheterna?

Rättigheterna är att fatta beslut, och skyldigheterna är att fatta de beslut de har gått på val på.

Och när det gäller demokrati, så är den representativa formen inte perfekt, men den är den bästa formen av demokrati. Direkt demokrati fungerar inte, har aldrig gjort det, och kommer heller aldrig att göra det. I en direkt demokrati kommer minoriteterna att förtryckas, och det är nog inget som varken du eller jag vill uppleva.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
884731
May 5, 2005 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Va handlar grundlagen om?

Edit: Ja måste gå å raka mig. Ja håller på att svettas ihjäl.. 😕

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
884737
May 5, 2005 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Nope, folket vet inte vad som står i den och kommer bara rösta efter sina åsikter om EU utan att veta vad den innebär.

//Andreas

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
884749
May 5, 2005 - 8:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Nope, folket vet inte vad som står i den och kommer bara rösta efter sina åsikter om EU utan att veta vad den innebär.

//Andreas

Jepp det är ju precis så det ser ut i de länder som trots allt ska ha folkomröstning. Omröstningen handar till slut om någonting helt annat.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
884751
May 5, 2005 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej.

Vi har valt politiker för att dom ska styra landet och svara på svåra frågor...Inte för att jag har röstat in sittande regering men det har däremot majoriteten av Sveriges befolkning gjort... Och därav bör sittande regering avgöra vad som ska göras eftersom majoriteten av folket har gett deras förtroende till dom.

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
884767
May 5, 2005 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: Nej.

Vi har valt politiker för att dom ska styra landet och svara på svåra frågor...Inte för att jag har röstat in sittande regering men det har däremot majoriteten av Sveriges befolkning gjort... Och därav bör sittande regering avgöra vad som ska göras eftersom majoriteten av folket har gett deras förtroende till dom.

Jag är nog böjd att hålla med, inte minst med tanke på att frågan är av sådan karaktär att det åtminstone enligt mig känns lite märkligt att folkomrösta om den.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 306
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL