February 4, 2003
Delph1:
Jag menar inte alls att det inte är ett problem för demokratin att Folkpartiet fuskar, för det är min bestämda uppfattning att det är ytterst fel. Och det bör rapporteras. Men med propotion.
Man ska rapportera vad som hänt, men inte komma med "expert åsikter" som att "Folkpartiet kan åka ur valet". Spekulationer i det slaget är väldigt sårbara för "osäkra väljare".
Man ska rapportera fakta, inte ödsla på massa krydda. Sen är det som Denstore också väldigt märkligt att lösenordet var så lätt om det var så hemligt. Sedan tror jag själv att det hela är väldigt "planerat" från både sidorna.
Socialdemokraterna har verkligen dragit nytta av att Folkpartiet gjort intrång. Folkpartiet har dragit nytta av att partiet haft tillgång till "information".
Både dessa delar är som du säger omoraliska och har inget att göra i ett demokratiskt val. Men tidningarnas skyldighet enligt mig är att rapportera, inte krydda. Det blir fel valutgång när resultatet beror på "Se och Hör" journalistik mer än de egentliga ideologierna och den verkliga samhällsskillnaden/frågorna.
BTW: Ursäkta om jag sagt något dumt, som Kalle Anka. Kanske dumt. Men du har fortfarande ingen som helst rätt att be mig "skärpa mig". Om du inte anser jag går utanför forumets regler dvs.
September 12, 2001
davidhellmyrs wrote: Socialdemokraterna har verkligen dragit nytta av att Folkpartiet gjort intrång. Folkpartiet har dragit nytta av att partiet haft tillgång till "information".
Det är dock varken omoraliskt eller olagligt att dra nytta av en sådan här sak.
En sådan här "karamell" skulle vilket annat parti som helst ha inväntat på vid rätt tillfälle. Det kan du lita på killen...
Om du inte tror på det så är du rent naiv.
November 27, 2003
davidhellmyrs wrote: Delph1:
Jag menar inte alls att det inte är ett problem för demokratin att Folkpartiet fuskar, för det är min bestämda uppfattning att det är ytterst fel. Och det bör rapporteras. Men med propotion.Man ska rapportera vad som hänt, men inte komma med "expert åsikter" som att "Folkpartiet kan åka ur valet". Spekulationer i det slaget är väldigt sårbara för "osäkra väljare".
Man ska rapportera fakta, inte ödsla på massa krydda. Sen är det som Denstore också väldigt märkligt att lösenordet var så lätt om det var så hemligt. Sedan tror jag själv att det hela är väldigt "planerat" från både sidorna.
Socialdemokraterna har verkligen dragit nytta av att Folkpartiet gjort intrång. Folkpartiet har dragit nytta av att partiet haft tillgång till "information".
Både dessa delar är som du säger omoraliska och har inget att göra i ett demokratiskt val. Men tidningarnas skyldighet enligt mig är att rapportera, inte krydda. Det blir fel valutgång när resultatet beror på "Se och Hör" journalistik mer än de egentliga ideologierna och den verkliga samhällsskillnaden/frågorna.
BTW: Ursäkta om jag sagt något dumt, som Kalle Anka. Kanske dumt. Men du har fortfarande ingen som helst rätt att be mig "skärpa mig". Om du inte anser jag går utanför forumets regler dvs.
Ja nu har du kommit ner i varv. Det är bra. Tyvärr så ligger detta helt i folkets intresse och det är det som journalisterna kommer skriva om, att hänga upp sig på en sådan här sak är helt onödigt för det finns inget man kan göra. Att sitta bli förbannad över att man känner en orättvis behandling har jag iaf fått lära mig att det ger inte ett smack. Ska det hända något måste man faktiskt göra något. Krävs att man är dubbelt så bra som alla andra för att faktiskt se bättre ut får man helt enkelt se till att vara dubbelt så bra.
Visst fasen har S utnyttjat situationen. Det hade vem som helst gjort, det var ju bara så orthört fruktansvärt korkat av FP att överhuvudtaget att göra intrånget och sedan hantera det på detta sättet. Man har haft tillgång till informationen och faktiskt kunnat rensa upp inom partiet och rent av fått det att se snyggt ut! men icke.
Skärp dig må varit starkt, men jag anser din reaktion vara ur proportion med tanke på att jag vet att du vet att detta är sådant händer när tidningarna kommer över saker. Dessutom är det ju faktiskt så att detta har spritt sig ganska ordentligt utomlands med och rubriker som "Sweden's watergate" har förekommit. Det ger lite perspektiv om inget annat. Att sedan svenska journalister är duktiga på att dra saker i långbänk ... tja det är en del av deras utbildning. Sug minsta lilla droppe ur en nyhet. Finns det något man kan omformulera, skriva igen bara eller kanske få en annan vinkel på och man tror folk läser det så gör man det. Och allt det vet du redan, där av mina ord. Jag tror du blev väldigt irriterad på journalisterna, och inget fel i det, men samtidigt tror jag du var fullt medveten om det jag skrev ovan 😉
//Andreas
February 4, 2003
skiroy wrote:
Det är dock varken omoraliskt eller olagligt att dra nytta av en sådan här sak.
En sådan här "karamell" skulle vilket annat parti som helst ha inväntat på vid rätt tillfälle. Det kan du lita på killen...
Du hänger fortfarande inte med.
Media har ett visst ansvar vad de rapporterar, och på vilket sätt de rapporterar. Speciellt nu i valtider.
Bara för Socialdemokraterna gör goda karameller behöver man inte äta 10 st som exempelviss Aftonbladet gör.
Kortfattat: Jag vet att FP gjort mycket fel, det bör rapporteras. Socialdemokraterna gör inget fel som drar nytta av detta (det hade väl alla gjort). Däremot anser jag att man i en demokrati även som tidning inför ett kommande val ska försöka "hålla allt nere lite på jorden" och ta sitt ansvar om man påverkar valutgången så mycket som ex. Aftonbladet gör.
Ioförsig är ju Aftonbladet vänster tidning, och det är väl där felet ligger i. Folk ser det som en absolut källa.
September 7, 2006
Lustigt att alla mängder av skandaler som sossarna varit inblandade i verkar vara totalt bortglömda nu.
Det är betydligt fler än detta men för att nämna några:
o Persson prisar stabiliteten på diktaturen i kina.
o En rad socialdemokratiska statsråd som inte kunde skilja på allmänna och privata pengar, bland annat vice statminister Mona Sahlin.
o Statsråd som klipper i kvitton.
o Återigen Mona som inte kunde deklarera på korrekt sätt.
o Bostadsklipp där man uppenbarligen inte lever som man tycker att andra ska göra.
o Rena lögner i utfrågningen om tsunamikatastrofen för inte tala om själva hanteringen under tsunamin där man inte hjälpte till alls (OERHÖRT allvarligt, här DOG faktiskt svenskar som inte fick vård, glöm inte det !!).
o Hotbrev som kan härledas från sossarna addresserat till Reinfeldt (betydligt allvarligare än vad folkpartiet gjorde!)
Enda anledningen till att just detta blåses upp är för att vi har en kraftigt vänstervriden media i sverige (jag vet att det påstås motsatsen men då tittar man på ägandet, inte journalisternas åsikter).
För övrigt spioneras det rätt ordentligt från statens sida på vissa partier utan att någon reagerar, men det är något helt annat tydligen.
May 1, 2005
davidhellmyrs wrote: [quote=skiroy] Det är dock varken omoraliskt eller olagligt att dra nytta av en sådan här sak.
Du hänger fortfarande inte med.
Media har ett visst ansvar vad de rapporterar, och på vilket sätt de rapporterar. Speciellt nu i valtider.
Bara för Socialdemokraterna gör goda karameller behöver man inte äta 10 st som exempelviss Aftonbladet gör.
Kortfattat: Jag vet att FP gjort mycket fel, det bör rapporteras. Socialdemokraterna gör inget fel som drar nytta av detta (det hade väl alla gjort). Däremot anser jag att man i en demokrati även som tidning inför ett kommande val ska försöka "hålla allt nere lite på jorden" och ta sitt ansvar om man påverkar valutgången så mycket som ex. Aftonbladet gör.
Ioförsig är ju Aftonbladet vänster tidning, och det är väl där felet ligger i. Folk ser det som en absolut källa.
Och violer är blå.
Jag vet inte varför du seglar iväg här. Det du säger har ju inget att göra med det skiroy anmärkte på. Du säger först att det är dåligt av S att suga på karamellen för att uppnå ett taktiskt syfte. Skiroy säger att vem som helst som är normalt funtad hade gjort så (Inklusive jag. Inte faan är man nån lammunge när nån sticker fingrarna i ens kakburk). Sen drar du in media i den vevan? Det var inte det skiroy snackade om...och inte du heller från första början.
Jag lovade mig själv att jag inte skulle ge mig in i den här komiska diskussionen där du kör väderkvarnen med armarna och hagelbössa i skrevet i hopp om att träffa med nåt argument. Volym är inte lika med kärnfulla argument.
February 4, 2003
Va ? Folk får alltså inte anse att det är ett stort problem att massmedia styr valutgången med rubriker som är rätt överdrivna?
Vem är det som seglar iväg? Jag eller Aftonbladet? Får man inte kritisera det korrupta journalist-samhället?
Visst FAN tycker jag att Socialdemokraterna gjort fel som uttnytjar det som hänt och får det att låta 10 ggr värre. Ett parti i ett demokratiskt samhälle borde värna om demokratin och att åsikter / val baseras på åsikter / politik och inte "skvaller".
Men samtidigt erkänner jag att Delph1 och Skriroy har rätt när de anser att även andra partier hade dragit nytta av situationen. Även Folkpartiet hade säkert tagit upp storseglet om det hade varit en omvänd situation. Därför kan man på ett sätt klanda Socialdemokraterna, men samtidigt inte.
Dock kan jag MYCKET VÄL klandra journalistkåren som bär en MYCKET tung roll inför ett demokratiskt val. En omvänd situation hade inte på något sätt rapporterats på samma sätt via Massmedia*. Tyvärr förstår jag också att löpsedlar säljer. Man spinner på, och man vill göra det hela kanske större än vad det egentligen är.
Men jag sätter mig emot detta.... Jag sätter mig emot att hela samhället är Social-demoliserat. Lärare på högskola, professorer/forskare, företagsledare, journalister, ledande statstjänstemän, fack-förbund, andra viktiga organisationer. Ja allt. Detta gör det väldigt orättvist inför ett val. Jag ställer mig mycket tveksam till detta.
Men visst. Det är så det är. Men samtidigt måste man i tider där saker rapporteras också finnas en "vägskål". Någon som sätter sig emot. Just denna gången var det jag.
Jag tycker inte Alliansen ska leda Sverige 50 år framåt. Jag tycker det ska vara variation. Tror det blir otroligt farligt för en demokrati om ett och samma parti(er) mer eller mindre har styrt Sverige oändlig tid.
Och du kan inte säga att jag inte satte mig emot Social-demoliseringen i mitt första inlägg, och att jag satte mig emot "journalistkåren". Det gjorde jag! Dock kom Skiroy och Delph1 med åsikter som jag kan hålla med om. Dock kan jag inte hålla med om att det ändå itne är fel.
* Massmedia visste till och med om det som skett. Att Folkpartiet gjort intrång sedan Mars eller vad det var. Då gick 24åringen eller om det var Partisekreteraren till Massmedia och släppte uppgifterna. Dock gjordes inget reportage då. Istället släpptes uppgifterna nu. Och den journalisten får väl polar-priset för något han fick presenterat gratis på bordet då. Det kallar jag grävande journalistik! Vilket scoup!
EDIT: Jag har fått fram det jag ville. Om någon moderator vill så kan tråden låsas, den kommer inte tillföra särskillt mycket mer.
May 1, 2005
davidhellmyrs wrote: Va ? Folk får alltså inte anse att det är ett stort problem att massmedia styr valutgången med rubriker som är rätt överdrivna?
Vem är det som seglar iväg? Jag eller Aftonbladet? Får man inte kritisera det korrupta journalist-samhället?
*här försvann min ork att fortsätta läsa eftersom det redan här blivit fel*
Du får anse hur mycket du vill att massmedias styrning är fel, men det var fortfarande inte det skiroy anmärkte på. Ärligt talat, är du dum på riktigt? Du diskuterar rätt friskt för att vara en person som inte kan hålla isär diskussionsämnen.
Detta skrev du om sossarna:
davidhellmyrs wrote: Socialdemokraterna har verkligen dragit nytta av att Folkpartiet gjort intrång.
Detta var skiroys svar om din åsikt om sossarnas beteende:
skiroy wrote: Det är dock varken omoraliskt eller olagligt att dra nytta av en sådan här sak.
Sen svarar du på skiroys replik så här:
davidhellmyrs wrote: Du hänger fortfarande inte med.
Haha, vart fan kom media ifrån? Visst, du snackar om det i tråden i övrigt, men det var inte det skiroy anmärkte på. Han snackade om sossarna - inte media! Sen om du från första början istället menade att sossarna som passiv part har gagnats av medias "vedervärdiga" exponering, så är du inget pedagogiskt eller argumenterande underbarn som lyckas påtala det när skiroy reagerade på din kommentar. Så se till att hålla koll på dina egna diskussionämnen. Annars ringer jag din personliga assistens så de begränsar din internettillgång på avdelningen.
Edit: Förresten, det där med volym gick inte fullt fram va?
February 4, 2003
Att du inte hade ork att läsa gjorde att du inte fick svar på din "fråga".
Ge dig inte in i en debatt om du inte orkar läsa.
Att jag sa "du hänger fortfarande inte med", var kanske fel. Men man får faktiskt läsa helheten av vad jag skrivit.
Jag förstår FULLT vad Skiroy och Delph1 får luft ifrån. Kan hålla med dom till viss mån! Men du?
Att du ens påstår att jag inte diskuterade journalistkåren (medias) förtroende från början är ju skrattretande.
Nu i dagarna är det skandaler på löpsedlarna hela tiden om Folkpartiet. Vad tycker ni?
Kommer det påverka hur ni röstar. Varför?
Är det bara jag som är trött på Sveriges grävande journalistik ?
Är så trött på hur korrupt allt är, hur vänster-falangen hänger med i hela ledet. ALLA med ledande och påverkande ställning är vänster-nissar.
Socialdemokraternas skandaler rensas upp år, halvår innan ett eventuellt val. Man glömmer dom sen- folk är för dumma för att komma ihåg.
Folk har redan glömt Socialdemokraternas intrång på MUF förra året.
Finns oändligt med lik i garderoben.Och faktum är att lik alltid kommer finnas i rörelser som består av så stora organisationer och människor. Oavsett höger- eller vänstertro.
Jag blir rädd för Sveriges journalistik. Jag blir mörkrädd. Jag blir rädd för hur människor påverkas, inte tänker själva. Helt ärligt så struntar jag i hur det går i valet- låt vänstern vinna. Dom är rediga höjdare på att vinna val.
Och inte är det på grund av att dom vinner debatter, har en bra politik som fört Sverige framåt de sista 10 åren. Nej det är på grund av att de har flest anhängare som är beroende av dom. De har varit i makten så länge att de styr Sverige med en järnhand, känns det som. De styr myndigheter, politik, kommuner (även höger-kommuner), fackliga organisationer, många företag, journalistik. De styr ALLT!
Jag är så rädd så jag håller på och dö när jag läser såna som Lena Melins "krönikor".
Det är lika bra det blir en vänsterregering. Folk klarar inte av att tänka själva i det här landet.
Och varför försvarar Aftonbladet och liknande dagstidningar tryckfriheten? Demokratin är ju mer eller mindre borta redan känns det som.
Demokrati handlar väl om att man röstar efter politik och inte Se&Hör. Nu överdriver jag lite, men det känns lite så.
Vad är era åsiker om allt?
May 1, 2005
davidhellmyrs wrote: Att du inte hade ork att läsa gjorde att du inte fick svar på din "fråga".
Ge dig inte in i en debatt om du inte orkar läsa.
Med andra ord så handlar deltagande i debatter om uthållighet snarare än förmåga att föra fram sitt budskap? Intressant.
davidhellmyrs wrote: Att jag sa "du hänger fortfarande inte med", var kanske fel. Men man får faktiskt läsa helheten av vad jag skrivit.
Sant, jag hann inte modifiera min edit innan du hann svara. Men det där tog jag upp. Det ligger även ansvar hos dig att hämta upp de som missförstår dig. Missförstånd uppstår alltid, men du verkar ha svårt för att förstå hur du har blivit missförstådd och klarar inte att klargöra kärnan till missförståndet.
davidhellmyrs wrote: Jag förstår FULLT vad Skiroy och Delph1 får luft ifrån. Kan hålla med dom till viss mån! Men du?
Jag? Nä jag har bara svårt för tröga människor som försöker läxa andra. That's all!
Sen om man ska ta det till en högre nivå kan man väl säga att jag vill att diskussionerna här på NH ska innehålla substans och vara sakliga.
May 1, 2005
davidhellmyrs wrote: Att du ens påstår att jag inte diskuterade journalistkåren (medias) förtroende från början är ju skrattretande.
Nu skojar du väl? Skiroys kommentar handlar fortfarande inte om media. En av dina kommentarer (se mitt inlägg tidigare) handlade om sossarna. Då kommenterade skiroy den, isolerat från den övriga diskussionen! Jag sa inte att du inte har snackat om media över huvud taget, men i "underdiskussionen" med skiroy handlade det inte om media.
February 4, 2003
dreamweaver wrote: Sen om man ska ta det till en högre nivå kan man väl säga att jag vill att diskussionerna här på NH ska innehålla substans och vara sakliga.
Och jag vill att det folk läser i Aftonpressen ska innehålla substans och vara sakliga.
dreamweaver wrote: Nu skojar du väl? Skiroys kommentar handlar fortfarande inte om media. En av dina kommentarer (se mitt inlägg tidigare) handlade om sossarna. Då kommenterade skiroy den, isolerat från den övriga diskussionen! Jag sa inte att du inte har snackat om media över huvud taget, men i "underdiskussionen" med skiroy handlade det inte om media.
Skiroy tog ju upp det eftersom han läste mitt inlägg. Jag hade skrivit ett helt inlägg. Och det han i så fall motsatte sig var att alla andra partier hade gjort en likastor sak som Socialdemokraterna. Även Folkpartiet, Moderaterna och liknande. Och det skrev jag sedan också att jag håller med om! Dock var mitt inlägg från början riktat mot journalistkåren och den allmäna Socialdemokratiska falangen som finns i alla led.
Jag tror att Skiroy tog upp diskussionen eftersom han läste huvuddiskussionen och ställde sig frågande om "inte alla partier är lika ruttna". Då kom jag tillbaka till att "så är det förmodligen" och "tyvärr är det journalistkåren" som gjort mest fel (vilket är det jag betonade i mitt första inlägg som jag ville diskutera!)
Och om inte Skiroy ville detta så anser jag hans inlägg vara mycket off-topic. Men jag förstår dock vad Skiroy ville ha ut med hans inlägg. Men jag förstår inte för fem öre vad du har hängt upp dig på?!
Framför allt är det lustigt att du kallar mig dum, men det är väl den nivån du håller dina diskussioner på. Lusigt sen bara att du kallar det "att jag vill läxa upp folk". Läs vad du skriver själv en gång!
May 1, 2005
davidhellmyrs wrote: [quote=dreamweaver]Sen om man ska ta det till en högre nivå kan man väl säga att jag vill att diskussionerna här på NH ska innehålla substans och vara sakliga.
Och jag vill att det folk läser i Aftonpressen ska innehålla substans och vara sakliga.
Ööh "ok", ja det låter väl bra.
May 1, 2005
Alltså, jag förstår precis vad det är du vill få fram och jag håller med dig om att media har en riktigt viktig roll i det hela. Jag håller dessutom med dig om att Aftonbladet a.k.a. (S)ensationspressen inte har en förmåga att hålla allt nere på jorden och hålla det sakligt. Det jag dock ville anmärka på är ditt sätt att bemöta argument på, vilket inte riktigt är spjutspetsar alla gånger. Du svävar många gånger ut i argument som inte riktigt hör till det som du har blivit bemött av. Jag förstår hela tiden vad du vill säga och jag märker när någon missuppfattar, men det ansvaret ligger också på dig.
Du skriver t.ex.
"Socialdemokraterna har verkligen dragit nytta av att Folkpartiet gjort intrång", när du kanske borde skrivit
"Socialdemokraterna har verkliget gagnats av att media har exponerat Folkpartiets intrång"
Hänger du med?
February 4, 2003
Ja då är jag med.
Förstår dock inte vilka argument som du riktigt hängt upp dig på.
Visst kanske man kunde formulera sig bättre ibland, som du påpekar. Men det man vill få fram borde komma fram ändå tycker jag.
Om man letar "fel" så hittar man ofta fel. Men innehållet borde ju komma fram ganska tydligt ändå. Helheten.
Nu gräver vi ner stidsyxan. Jag behöver hitta en bil nu på Blocket.
1 Guest(s)