February 12, 2002
http://icedor.bloggagratis.se/.....-cannabis/
Jag säger inte att det jag säger är som det är och jag skulle väldigt gjärna vilja höra era åsikter och tankar i ämnet.
Jag är öppen för att ändra min inställning om rätt argument framkommer.
August 7, 2003
Har inte läst sidan men antar det är samma skräp som sånt där brukar vara... "ööh, det är inge som bevisat hasch är farligare än alkohol/snus/godis och eftersom det är tillåtet så borde hasch också vara det annars är det inte RÄTTVIST *buhuuu*
Det är väl ungefär samma anledning som till att inte tilllåta pistoler på allmän plats. Nånstans måste man dra gränsen och VARFÖR ska man tillåta mer droger (nu pratar vi om droger som knark, medicin är något helt annat) än de som redan är tillåtna det verkar ju bara helt idiotiskt...
Som sagt, nånstans måste man dra gränsen ifall man inte ska tillåta "allt" och då är det bra vara JÄVLIGT restriktiv med vad för nytt "skit" man tillåter.
Om Alkohol och tobak varit "nya" påhitt så skulle vi inte tillåtit dem heller.
December 17, 2005
-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Bjornstrom]Pundare
Du lär ju knappast ha läst igenom hela texten... Gör det, återkom sedan och helst utan belastningsbara personangrepp.
Jag behöver inte läsa texten för att veta att det är same old same old whine som alltid... Därav mitt svar.
November 7, 2005
Ja varför ska kunna lägga till ett sätt till för att kunna skada oss själva eller andra på flera sätt.
Varför kan inte människor inse konsekvenserna av vissa saker. Har man varit med och behandlat flera patienter på sjukhus pga av droger.
Tobak och alkohol finns redan och det skadar folk men skulle det inte finnas skulle människor ta till värre saker .
Skulle det bli lagligt med droger då tror jag helvete kommer braka lös.
Alkohol och tobak skadar redan tillräckligt ta inte in mer skit.
Jag blir förbannad över såna här ämnen jag skulle vilja sitta och skriva en hel massa rader . Men jag väljer att låta bli.
Jag ska istället åka med min tjej i bilen och handla mat , sedan åka hem laga en romantisk middag ska sedan till träningen.
Jag väljer att ha ett bra liv utan att bli helt väck och inte fatta vad 1+1 är.
Jag vill dessutom tilläga att . När du köper knark så betalar du för den organiserade brottsligheten som bara är ute efter pengar som skiter i om 13-14åringar tar det och dör , bara för att dom ska kunna göra vinst.
Men vad gör det några dödsfall bara för att man ska få knarka.
Jävla bra budskap.
January 8, 2005
varför tillåta det ?
du menar på att det räcker inte med alkohol utan folket behöver droger med ?
att tillåta cannabis på grunden av att staten kan sälja det och tjäna pengar istället ? varför inte börja med hash,kokain, meta eller LSD där de STORA pengarna ligger... löjligt argument enligt mig. Även om staten hade sålt det på systembolaget hade det endå sålts olagligt och svart, då priserna hade varit billigare, precis likadant med alkoholen idag, smuggelsprit.
om argumentet är att få bort brottslighet genom att legalisera det som man försöker bekämpa är bra ? ja då får du nog tänka om lite.
ser inget, inget bra med det där och ser inte grunden till dina argument eller vad du vill ha fram, totalt obegripligt.
best regards, pole
February 12, 2002
Men för fasiken läs den länkade sidan så ni inte svamlar i blindo!
Det handlar inte om att släppa droger lös, de är redan lösa. Det handlar om att välja mellan två ondo och det valet kommer men inte ifrån. Bara det att jag anser det ena vara mer logiskt men när det går emot ”etiken/moralen” så är det redan kört för ett sådant förlag innan det ens lämnat vaggan.
Det jag är emot.
January 8, 2005
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Men för fasiken läs den länkade sidan så ni inte svamlar i blindo!
Det handlar inte om att släppa droger lös, de är redan lösa. Det handlar om att välja mellan två ondo och det valet kommer men inte ifrån. Bara det att jag anser det ena vara mer logiskt men när det går emot ”etiken/moralen” så är det redan kört för ett sådant förlag innan det ens lämnat vaggan.
Det jag är emot.
du är emot att bekämpa drogerna och kriminaliteten och istället ge upp och göra det lagligt, och främja distributionen till folket så att det blir lättare att skaffa sig.
om jag hade velat ha cannabis hade jag inte vetat vart jag ska gå, hade det däremot varit lagligt så kan jag bara springa till systemet, något som staten gör lagligt blir också oftast i många ögon något som är acceptabelt och inte skadar dig speciellt mycket som inte är sant i detta fallet och inte heller i alkohol/tobak branchen.
varför tror du Tv4 etc ej tillåter sprit reklamer ?
best regards, pole
February 12, 2002
Niklas.Andersson wrote:
Jag vill dessutom tilläga att . När du köper knark så betalar du för den organiserade brottsligheten som bara är ute efter pengar som skiter i om 13-14åringar tar det och dör , bara för att dom ska kunna göra vinst.
Men vad gör det några dödsfall bara för att man ska få knarka.
j**la bra budskap.
Dig lär jag ju knappast argumentera med då du uppenbarligen inte läst texten.
Polekatt wrote:
du är emot att bekämpa drogerna och kriminaliteten och istället ge upp och göra det lagligt, och främja distributionen till folket så att det blir lättare att skaffa sig.
Och du har läst den men du har inte förståt den. Förlåt om jag är dålig på att framföra mitt budskap förståeligt. Det är rätt jobbigt ibland.
Hur som helst, jag är inte emot att bekämpa drogerna och brotsligheten. Snarare tvärt om (förstår dock inte hur du kunde missupfatta detta i texten men aja).
Dock så är min metod inte moraliskt försvarbar och trångsynta mäniskor som bara ser ett steg i taget har väldigt svårt att ta den till sig utan då är det lättare att bara skrika, hålla för öronen och sparka bakut.
January 8, 2005
jag vet inte om man kan fatta det på något annat sätt.
du vill legalisera drogen pga av stor brottslighet och att staten går miste om pengar som de kunde få istället om det började sälja det som är olagligt, genom att göra det lagligt ?
du är emot själva bekämpningen av cannabis, du vill inte att det ska försvinna utan göra det större och mer för allmänheten och framförallt vill ha det lagligt eller hur ? det är ju det som är hela argumentet i det du skrev. Du lägger ju till och med fram statestik om hur drogen är inte så skadlig och jämnför med alkoholen och vänder ryggen till de påsteånden att det skulle vara en väg till större droger.
att legalisera en drog gör inte att resten försvinner, snarare tvärtom, även om du inte tycker det i din argumentation.
tycker det är typiska argument för någon som använder drogen och vill ha lättare tillgång till den, dock säger jag inte att du gör det bara att jag kan utan större besvär se det som det.
[Edit] Du har din disskussion här men jag tycker jag e den enda som lägger fram argument som du undviker att kontra, du hänvisar bara till det du skriver och tycker verkar inte tycka om att visa upp dina argument igen.
kan ungefär liknas vid att reinfeldt skulle komma till en debatt med mona, och lämna en bunt papper och säga här e mina argument nu går jag, jag vill inte kommentera.
February 12, 2002
Först och främst jag använder inte cannabis däremot super jag lite då och då. Så då var det ur världen.
Sedan, som jag sa i början av det här ämnet så har alla rätt till att tro vad de vill. Jag respekterar din åsikt. Det är ju trotts allt majoritetens åsikt.
Men jag tror även att cannabis är en sådan drog vi skulle kunna släppa lös. Om inte annat för att det är en inkörsport till brottslighet. Först börjar du deala med lite majja för det är ju inte så farligt och sedan växer verksamheten och rätt var det är så säljer du heroin. Steget blir längre att ta om cannabis försvinner från markanden som olaglig drog.
Ang priset så kommer staten sälja det billigare.
Vi har redan provat att bekämpa det här med massor och massor med pengar. När kommer vi till vägskälet där vi kan fråga oss om det inte är dags att byta tillvägagångssätt?
Måste gå ett tag. Återkommer senare ikväll.
October 18, 2006
Det är ju ingen enkel fråga men mina argument för att inte tillåta ytterligare droger i samhället är främst att Cannabis är rejält beroendeframkallande, THC är fettlösligt och ger obotliga skador (t.ex. består hjärnan nästan till 100% av fett, att då använda fettlösliga substanser känns ju så där) och att det är en inkörsport till tyngre droger, artkelförfattarens argument mot inkörsportsteorin är mer än lovligt luddig.
Dessutom är det fel väg att gå att tillåta vissa droger, steget blir då kortare till att tillåta även andra droger i framtiden, alkoholen är inte riktigt jämförbar då den har varit en del av människans tillvaro i tusentals år. Dessutom är det bevisat att man kan bruka alkohol under en lång tid utan att drabbas av allvarliga skadeverkningar.
Att hävda att Cannabis/hasch inte ger några skador blir ju bara löjeväckande när man ser en gammal pundare som rökt på sen -68 svaja fram och räkna på fingrarna, jag känner överhuvudtaget ingen som röker braj som ens har ett jobb. Cannabis och produktivitet går ju inte direkt hand i hand.
January 8, 2005
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Först och främst jag använder inte cannabis däremot super jag lite då och då. Så då var det ur världen.
Sedan, som jag sa i början av det här ämnet så har alla rätt till att tro vad de vill. Jag respekterar din åsikt. Det är ju trotts allt majoritetens åsikt.
Men jag tror även att cannabis är en sådan drog vi skulle kunna släppa lös. Om inte annat för att det är en inkörsport till brottslighet. Först börjar du deala med lite majja för det är ju inte så farligt och sedan växer verksamheten och rätt var det är så säljer du heroin. Steget blir längre att ta om cannabis försvinner från markanden som olaglig drog.
Ang priset så kommer staten sälja det billigare.Vi har redan provat att bekämpa det här med massor och massor med pengar. När kommer vi till vägskälet där vi kan fråga oss om det inte är dags att byta tillvägagångssätt?
Måste gå ett tag. Återkommer senare ikväll.
men du ser brottsligheten som något värre än beroendet och hälsan av majoriteten av svenska folket ?
Vi har redan alkohol och men likförbannat smugglas det och säljs det hej vilt i sverige, du ser inte det som brottslighet och en "inkörsport" till cannabis?
de pengarna gör säkert en hel del även om det inte tar bort det helt, skulle vi däremot sluta med det så hade det varit bra mycket större kan jag lova.
ofta de som dealar använder även det också, så där går du emot din egen tro att de som röker inte testar starkare prylar.
nee kan fortfarande inte se dina argument. ser inget positivt i det här förutom lite små slantar in i kassan för staten men till ett pris som inte är värt det.
best regards, pole
November 7, 2005
November 22, 2001
Jag tycker ni som argumenterat hittils ska skärpa er och läsa hans text och fundera lite på den innan ni vräker ur er något ni blivit matade med hela livet.
Jag ser poängen, och den är bra.
Nu utgår jag från vad jag hört, och det är bara funderingar.
Cannabis sägs vara mindre beroendeframkallande och ha mindre skadliga effekter än alkohol. Om vi godtar det som sant (bara för en stund) så vore det ju riktigt bra med en legalisering. Då kanke folk super mindre.
Cannabis sägs lugna folk. Samma här, mycket bättre än alkohol som ofta orsaker slagsmål mm.
I dagsläget så säljer langare till den som har pengar. Oavsett ålder och skick. Systembolaget säljare inte till minderåriga och uppenbart missbrukande personer.
Ok, minderåriga personer kommer fortfarande kunna få tag på droger via langare och nu då tyngre droger. Eller så kan de göra som ungdomar i alla tider, be sin äldre vän köpa ut. Jag vill tro att de håller sig till det som kan bli utköpt av kompisen.
Om ovanstående är sant eller inte vet jag inte. Men det kan vara värt att fundera på. Och det finns länder där det är lagligt, man kan då undersöka hur det ser ut där.
1 Guest(s)