För alla drogmotståndare där ute. Vill diskutera lite.|Page 10|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
För alla drogmotståndare där ute. Vill diskutera lite.
Ratien
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 155
sp_UserOfflineSmall Offline
1129499
April 8, 2007 - 5:19 am
sp_Permalink sp_Print

tänkte slänga in en medicinsk fråga här om cannabis (må vara lite offtopic kanske)

en kompis berättade att Cannabis/marijuna ska lindra symptomerna på sjukdomen MS(MS = Multiple sclerosis), någon som vet om detta stämmer ?

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
1129500
April 8, 2007 - 6:24 am
sp_Permalink sp_Print

Frågar du folket på Swecan så får du garanterat ett positivt svar (http://www.swecan.org/modules......ew_topic=6).

Cannabis används idag som läkemedel men i väldigt måttliga doser osv. Folk tror därför att det kan vara hälsosamt att röka.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1129504
April 8, 2007 - 6:38 am
sp_Permalink sp_Print

Cannabis har en smärtlindrande effekt och har använts med relativt positiva resultat inom medicin. Det som är farligt är just att vi har lite dålig koll på just den typen av verkningväg som cannabis har.

//Andreas

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
1129515
April 8, 2007 - 8:48 am
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote:
Som de flesta som använder drogen har de argumentet att "Alkohol finns och är farliga". Det håller inte.

Nä, men då förbjuder vi alkohol och tobak istället för att göra någon fler drog laglig då. Undrar bara lite smått vad som skulle hända då och hur samhället skulle reagera.

Vet att jag kan vara svårtolkad, men i min blogg vad jag ville ha fram angående alkohol var inte till största del att det också är farligt vilket det uppenbarlgien är. Utan vad jag var ute efter var att folk skulle börja fundera över hycklandet, att så mycket skuld har lagt på cannabis som inkörsdrog.

Mina argument som jag ser det leder till en bättre medelväg. För det är vad jag tror man måsste finna i den här frågan, en medelväg som skadar så lite folk som möjligt och kostar minst pengar.

Så, slutligen. Jag tror att det jag argumenterar för är den bättre medelvägen och omän ni nu slänger skit på mig, kallar mig pundare utan grund eller helt enkelt bara kallar mina argument för knäppa (osv med en hel del ännu tyngre termer) så må det stå för er. Kanske är bara det en liten seger i sig att bevisa att folk verkligen är så naiva och trångsynta.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1129529
April 8, 2007 - 9:48 am
sp_Permalink sp_Print

Men är vi inte redan på en ganska bra plats då redan i och med att vi har ett par stycken lagliga berusningsdroger och vi har en relativt bra kontroll på dom?

//Andreas

dubbeldusch
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
1129532
April 8, 2007 - 9:54 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote:
Ifall du inte förstår så kanske du ska be om en förklaring istället? Om du nu vill diskutera... men det är klart, när du inte klarar diskussionerna längre så funkar det bra ropa på "censur" 🙄

Hmm ett förbjud mot något kan man väl i viss mån jämföra med censur.
När man kommer med dåliga jämförelser som inte alls på långa vägar kan jämföras med varandra så är det nog snarare du som börjar få slut på argument.

Självklart är jag inte för misshandel, men jag försökte, genom en analogi få dig att förstå att de flesta av de "positiva" saker som du tror man skulle kunna uppnå med en legalisering bara är helt uppåt väggarna knäppa.

Jag tror att våld mot kvinnor och droger ligger ganska långt ifrån varandra och således inte kan jämföras rättvist.

Jag förstår hur du menar, du tror att man genom en legalisering skulle kunna hjälpa de som missbrukar den bättre genom att få en kontroll på det. Du tror man skulle kunna få in skattepengar på den och att detta skulle ge ett överskott till staten...

Det tror jag med.

Dina tankar och funderingar är knappast nya eller revolutionerande. De är mest skrattretande dumma bara vilket var det som jag försökte påvisa med att kopiera dina "argument" som argument till kvinnomisshandel. De flesta funkade ju lika bra där som du såg... tror du inte att du kanske ska titta på dem en gång till och försöka komma på andra argument?

Nej de flesta funkade inte alls. För att citera dig själv:,
tror du inte att du kanske ska titta på dem en gång till och försöka komma på andra argument?

Det är bara dumt göra flera droger lagliga, om något så tycker jag vi ska försöka förbjuda andra droger efter hand eller höja åldern på desamma.

Det tycker jag med, (mycket) hårdare beskattning av alkohol och tobak samt ser jag gärna en höjning för systembolaget till 21år. Tyvärr så skulle det aldrig funka, eftersom vi har en värld utanför Sverige också. Men tro mig, ifall vi skulle förbjuda alkohol och tobak skulle jag vara den första att välkomna det. Skulle gott kunnat klara mig utan både alkohol och annan skit.
Sen får vi se hur länge det förbudet håller sig, innan det blir upplopp. 🙁

Apropå ålder, Dubbeldush: Vad i hela friden har min eller andras ålder med saken att göra?

Skulle vara kul att veta som sagt, själv är jag 21.

Sen, om man snackar barn-psykologi så är det så att barn söker gränser hela tiden... det spelar ingen roll var man sätter gränserna, de vill alltid kolla var de går och. Om man säger det är okej hoppa bungyjump med gummisnoddar runt benen så vill de testa utan...

Ja tyvärr så är det så.

Edit: vänligen observera ovan att det är dina åsikter som är löjliga, hurvida du är det avhåller jag mig från att ha någon uppfattning om

Detsamma.

dubbeldusch
Siktar mot toppen
Medlem
1129535
April 8, 2007 - 10:01 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Men är vi inte redan på en ganska bra plats då redan i och med att vi har ett par stycken lagliga berusningsdroger och vi har en relativt bra kontroll på dom?

//Andreas

Men varför just alkohol och tobak när det finns många bättre alternativ?
Vet inte om jag vill hålla med att vi har bra koll på alkohol, det borde kunna vara mycket bättre.

Alkohol som gör stora skador både på samhället och individen och tobak som endast framkallar ett mycket starkt beroende. Och rök, från vad det nu än må vara, är ju som säkert alla vet, aldrig bra att dra i sig.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1129580
April 8, 2007 - 12:09 pm
sp_Permalink sp_Print

dubbeldusch wrote: [quote=Delph1]Men är vi inte redan på en ganska bra plats då redan i och med att vi har ett par stycken lagliga berusningsdroger och vi har en relativt bra kontroll på dom?

//Andreas

Men varför just alkohol och tobak när det finns många bättre alternativ?
Vet inte om jag vill hålla med att vi har bra koll på alkohol, det borde kunna vara mycket bättre.

Alkohol som gör stora skador både på samhället och individen och tobak som endast framkallar ett mycket starkt beroende. Och rök, från vad det nu än må vara, är ju som säkert alla vet, aldrig bra att dra i sig.

Riskerna med alkohol är väl kända bland alla. Cannabis är väldigt få som har god koll på.

Tobak ger ett stimuli med 😉
Samma saker som jag skrev om alkohol gäller tobak.

//Andreas

Cezar
Member
Medlem
1129592
April 8, 2007 - 1:04 pm
sp_Permalink sp_Print

The_crow: Ska Cannabis vara mindre skadligt?
Finns det några grunder. Vi vet väll inte så mycket om drogen?

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1129598
April 8, 2007 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: The_crow: Ska Cannabis vara mindre skadligt?
Finns det några grunder. Vi vet väll inte så mycket om drogen?

Nej, bara typ 5års falsk antipropaganda där allt är taget ur luften sen har vi ca 35års forskning som säger att cannabis är relativt harmlöst. Inte ens lungsjukdomar går att bevisa.

dubbeldusch
Siktar mot toppen
Medlem
1129610
April 8, 2007 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:
Riskerna med alkohol är väl kända bland alla. Cannabis är väldigt få som har god koll på.

Tobak ger ett stimuli med 😉
Samma saker som jag skrev om alkohol gäller tobak.

//Andreas

Riskerna med alkohol verkar inte vara tillräckligt kända, känner många som super sig fulla var och varannan helg och har gjort så sedan skoltiden.
Däremot cannabis är dom skräckslagna för. wink
Men det är nog tur att det är så, och tur att alkoholen ger en baksmälla. Annars hade det nog spårat ut ordentligt vid det här laget. 😕

Andreas Galistel
Member
Medlem
1129656
April 8, 2007 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Alkohol är den sociala drogen, många dricker för att hämningar ska släppa och för att göra som alla andra 😉

Cannabis har inte samma effekt på hjärnan och framförallt hypofys och hypothalamus som alkoholen har 😉

//Andreas

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1129710
April 9, 2007 - 8:59 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1, nä därför det är den fredspipliga chilliga sociala drogen. 😉

CyberDyne
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 211
1129759
April 9, 2007 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag själv kan inte fatta varför staten fortfarande säljer alkohol.

Jag menar, staten har en nollvision i trafiken, men de säljer samtidigt det populäraste berusningsmedlet som gör att reaktioerna försämras kraftigt? Good luck. 🙂

Att man sedan blir aggressivare med alkohol är ju också ett argument för att förbjuda det. Hämningar släpper osv.

Men vad gör man inte för att få in pengar från människor som inte har något bättre för sig.

Cezar
Member
Medlem
1129866
April 10, 2007 - 7:31 am
sp_Permalink sp_Print

Av den erfarenheten jag har så har jag varit med om många bekanta som har fastnat för Cannabis mycket lättare än alkohol när de har provat på några gånger. Senare leder det till tyngre droger och sen är det kört.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1129874
April 10, 2007 - 8:06 am
sp_Permalink sp_Print

Cezar wrote: Av den erfarenheten jag har så har jag varit med om många bekanta som har fastnat för Cannabis mycket lättare än alkohol när de har provat på några gånger. Senare leder det till tyngre droger och sen är det kört.

Jag kan bara hålla med.
Av de jag känner som rökte hasch i sin ungdom så har en stor andel trillat dit riktigt ordentligt. Några har halkat in på tyngre grejer och en del har rökt sönder skallen och går mest omkring som lobotomerade vrak.
Av dem jag känner som drack alkohol som unga har ingen blivit alkoholist.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1129878
April 10, 2007 - 8:18 am
sp_Permalink sp_Print

Jag är inte så mycket för totalförbud och sånt. Men alkohol och tobak är ändå en onödighet precis som cannabis. Förstår inte varför staten ska vara med och tillhandahålla såna saker.

Bäst är det nog om dom bara förbjuder all form av försäljning på industriell skala. Men sen får man kanske ta finlandsfärjan och köpa om man vill, kanske danmark. Ta med sig några hundra liter, kanske till o me sälja till folk på nån fest. Det ska inte vara tabu, man ska inte jaga någon för det. Mafiosos som bygger upp verksamhet kring importen bör dock jagas. Kanske lite utopiskt och svårt att genomföra. Men det är i princip det scenariot som finns redan idag med både alkohol och cannabis.

MEN, jag har tänkt ut en relevant metod för hur man ska få bort speciellt tobak, ur butikerna. (Många säger ju att det är så svårt med totalförbud för att det finns många beroende osv)

Är ni klara? 😀

Man höjer åldersgränsen för varje år som går.
Om man startar det här året med alla 18 åringar, så är dom sista årskullen som får köpa det lagligt. Nästa år 19, 20 , 21 ..osv. Och alla som blivit beroende utan att ingå i den kullen får skylla sig själva eftersom dom skaffat det på andra mindre lagliga sätt.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1129879
April 10, 2007 - 8:23 am
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=Cezar]Av den erfarenheten jag har så har jag varit med om många bekanta som har fastnat för Cannabis mycket lättare än alkohol när de har provat på några gånger. Senare leder det till tyngre droger och sen är det kört.

Jag kan bara hålla med.
Av de jag känner som rökte hasch i sin ungdom så har en stor andel trillat dit riktigt ordentligt. Några har halkat in på tyngre grejer och en del har rökt sönder skallen och går mest omkring som lobotomerade vrak.

Som om jag skulle skrivit det själv, för det där stämmer till 100% på mina egna erfarenheter. Det mest skrämmande är att dessa "lobotomerade vrak"-tendenserna började visa sej redan före 30-årsåldern.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1129881
April 10, 2007 - 8:29 am
sp_Permalink sp_Print

Flera av ex småttingarna som jag vet började dricka alkohol i tidig ålder är idag ligester av varierande slag. Så att surra på om att jag känner och du känner ger nog inte så mycket. 🙂 Beror ju också om man förfinar eller lägger till i sanningen. Sen så tror jag nog era labotomerade vänner inte stannat där vid cannabis och inte heller vid att bara feströka. Detta som jag sagt tidigare beror på deras personlighet snarare än just cannabis. Kommer mer till det nedan.

Sen som ett av mina agrument var så tror jag cannabis är den inkörsdrog den räknas till idag är just för att det för de flesta är de första de stöter på när de skall tänja på gränserna (och då för att man vägrar räkna alkohol och tobak som inkörsdroger i statisiken).

Men som jag sagt så tror jag inte en stor del av dessa personers grundproblem är drogerna utan de ligger djupare rotat i något annat så hade de inte haft drogerna att döda sig med så hade de hittat på något annat.

Mitt agrument var att jag tror att den finare delen av majoriteten skulle nöjja sig med cannabis istället för den gång de skall testa komma över nån skit som gör något riktigt obehagligt. Men allt det här har jag tidigare sagt också, kände bara det var dags att upprepa mig då en del av er som tillsynes hade låtit de passera obemärkt och börjat på ny kula.

Läste på aftonbladet idag att jag har då åtminstoine en till person som backar upp mig. 😉
http://www.aftonbladet.se/vss/.....85,00.html

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1129882
April 10, 2007 - 8:29 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Josey Wales][quote=Cezar]Av den erfarenheten jag har så har jag varit med om många bekanta som har fastnat för Cannabis mycket lättare än alkohol när de har provat på några gånger. Senare leder det till tyngre droger och sen är det kört.

Jag kan bara hålla med.

Som om jag skulle skrivit det själv, för det där stämmer till 100% på mina egna erfarenheter. Det mest skrämmande är att dessa "lobotomerade vrak"-tendenserna började visa sej redan före 30-årsåldern.

inte för att jag menar något särskilt med detta, men det skulle ha varit intressant att få chansen att se ifall dessa lobotomerade vrak hade blivit alkoholister, om det hade varit omöjligt att skaffa röka eller "tyngre grejjer". Kanske finns det till att börja med individer som kommer ta chansen att sabba sitt liv oavsett vilken metod som finns tillgänglig. Men det är ju såklart mycket svårt att ta reda på.

Men i så fall kanske det är tur att dom är lobotomerade vrak och inte söndersupna alkoholister? Men det hjälper ju inte på något sätt argumentet att droger ska legaliseras.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 353
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL