October 18, 2006
ilg@dd wrote: [quote=Josey Wales][quote=Cezar]Av den erfarenheten jag har så har jag varit med om många bekanta som har fastnat för Cannabis mycket lättare än alkohol när de har provat på några gånger. Senare leder det till tyngre droger och sen är det kört.
Jag kan bara hålla med.
Av de jag känner som rökte hasch i sin ungdom så har en stor andel trillat dit riktigt ordentligt. Några har halkat in på tyngre grejer och en del har rökt sönder skallen och går mest omkring som lobotomerade vrak.
Av dem jag känner som drack alkohol som unga har ingen blivit alkoholist.
Som om jag skulle skrivit det själv, för det där stämmer till 100% på mina egna erfarenheter. Det mest skrämmande är att dessa "lobotomerade vrak"-tendenserna började visa sej redan före 30-årsåldern.
Det går kusligt fort.
En annan lustig sak med cannabisprodukter verkar vara att antingen så kör man stenhårt (med moshjärna som resultat) eller så provar man ett par gånger och lägger sedan av helt. Det verkar helt enkelt inte som att det går att bruka cannabis på samma sätt som alkohol utan endast missbruka eller inte bruka alls.
February 12, 2002
Josey Wales, för att dömma av mina tidigare referenser är inte du en som kommer bläddra tillbaka en sida för att läsa tidigare inlägg. Så jag känner att när du var en av dem jag riktade det här åt så får jag skriva det på den nya sidan som nu blev också...
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Flera av ex småttingarna som jag vet började dricka alkohol i tidig ålder är idag ligester av varierande slag. Så att surra på om att jag känner och du känner ger nog inte så mycket. 🙂 Beror ju också om man förfinar eller lägger till i sanningen. Sen så tror jag nog era labotomerade vänner inte stannat där vid cannabis och inte heller vid att bara feströka. Detta som jag sagt tidigare beror på deras personlighet snarare än just cannabis. Kommer mer till det nedan.
Sen som ett av mina agrument var så tror jag cannabis är den inkörsdrog den räknas till idag är just för att det för de flesta är de första de stöter på när de skall tänja på gränserna (och då för att man vägrar räkna alkohol och tobak som inkörsdroger i statisiken).
Men som jag sagt så tror jag inte en stor del av dessa personers grundproblem är drogerna utan de ligger djupare rotat i något annat så hade de inte haft drogerna att döda sig med så hade de hittat på något annat.
Mitt agrument var att jag tror att den finare delen av majoriteten skulle nöjja sig med cannabis istället för den gång de skall testa komma över nån skit som gör något riktigt obehagligt. Men allt det här har jag tidigare sagt också, kände bara det var dags att upprepa mig då en del av er som tillsynes hade låtit de passera obemärkt och börjat på ny kula.
Läste på aftonbladet idag att jag har då åtminstoine en till person som backar upp mig. 😉
http://www.aftonbladet.se/vss/.....85,00.html
September 3, 2001
Josey Wales wrote: [quote=ilg@dd][quote=Josey Wales][quote=Cezar]Av den erfarenheten jag har så har jag varit med om många bekanta som har fastnat för Cannabis mycket lättare än alkohol när de har provat på några gånger. Senare leder det till tyngre droger och sen är det kört.
Jag kan bara hålla med.
Av de jag känner som rökte hasch i sin ungdom så har en stor andel trillat dit riktigt ordentligt. Några har halkat in på tyngre grejer och en del har rökt sönder skallen och går mest omkring som lobotomerade vrak.
Som om jag skulle skrivit det själv, för det där stämmer till 100% på mina egna erfarenheter. Det mest skrämmande är att dessa "lobotomerade vrak"-tendenserna började visa sej redan före 30-årsåldern.
Det går kusligt fort.
En annan lustig sak med cannabisprodukter verkar vara att antingen så kör man stenhårt (med moshjärna som resultat) eller så provar man ett par gånger och lägger sedan av helt. Det verkar helt enkelt inte som att det går att bruka cannabis på samma sätt som alkohol utan endast missbruka eller inte bruka alls.
Njah, jag kommer från chile, där cannabis-rökning är väldigt vanlig, det växer ju i som ogräs där. Och i min erfarenhet så är det ganska vanligt med helt vanilla-"bruk" av cannabis. Vanligare än missbruk och icke-bruk dvs. Dvs att man kanske "feströker" eller tar nån gång om året/halvåret.
Givetvist förekommer det ju också fler av dessa lobotomerade vrak eftersom det finns en större population som har tillgång. Men jag har nära släktingar och vänner som hanterar det galant. Och då menar jag inte pundarpolare i min ålder utan folk som mormor, faster, morbror, osv.
Jag tror mer på att när man tar bort tabu-stämpeln från något så blir folk inte lika eggade att bli missbrukare.
Bra exempel på detta ser man i Almodovars filmer (som t.ex. "att återvända" me penelope cruz). Där röker de utan att vara missbrukare eller lobotomerade vrak, vilket iaf för mig är en ganska rättvis bild av hur det kan se ut om inte tabun finns där, och av hur jag uppfattat hur det är när jag är på besök i chile.
___
Juste ja, kan ju tillägga att dessa släktingar tycker att det är väldigt genant med svenskar och britter som super skallen av sig och släpper tyglarna o blir agressiva. Det är iofs också fult med en 20 cm lång spliff.
October 18, 2006
-=*ThE_cRoW*=- wrote: http://icedor.bloggagratis.se/.....-cannabis/
Jag säger inte att det jag säger är som det är och jag skulle väldigt gjärna vilja höra era åsikter och tankar i ämnet.
Jag är öppen för att ändra min inställning om rätt argument framkommer.
Det känns mer som att du vill ha en okristisk hyllning till dina åsikter än andras tankar och åsikter, eftersom du redan är övertygad om att cannabis inte bara är oskadligt utan kanske rent av lösningen på de flesta av de stora världsproblemen.
Det jag skriver är mina åsikter och tankar i ämnet baserade på 20 års iaktagande av vad cannabis gör med människor.
February 12, 2002
Men vad trevligt! 😀 Nu börjar vi komma någon vart.
För det Josey Wales, är exakt så jag känner att min sida får från er också. Eftersom ni redan är övertygade att cannabis är skälet till all världens ondska och att det är något fruktansvärt fel så skriker ni ut att det finns inga argument, det finns inga argument!
Jag ber om ursäkt om mina försök att vara öppensinnad och argumentera rättvist har misslyckats men "okristisk hyllning till dina åsikter "?.. Jag skulle inte kasta sten i glashus. 🙂
January 13, 2003
Josey Wales wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-]http://icedor.bloggagratis.se/2007/04/04/115421-etik-och-moral-sa-fantastiskt-cannabis/
Jag säger inte att det jag säger är som det är och jag skulle väldigt gjärna vilja höra era åsikter och tankar i ämnet.
Jag är öppen för att ändra min inställning om rätt argument framkommer.
Det känns mer som att du vill ha en okristisk hyllning till dina åsikter än andras tankar och åsikter, eftersom du redan är övertygad om att cannabis inte bara är oskadligt utan kanske rent av lösningen på de flesta av de stora världsproblemen.
Det jag skriver är mina åsikter och tankar i ämnet baserade på 20 års iaktagande av vad cannabis gör med människor.
och det jag och crow har bakom oss i våra uttalande är all forskning som någonsin har gjorts på området.
De som säger emot är CIA som spred den falska propagandan på 60-talet och Folkhälsoinstitutet som försöker hjälpa CIA. FHI är så snett på det att de tom. sa att cannabis är värre än Heroin och detta så sent som på 90-talet. Nej, lyssna på de stora organisationernas forskning istället, som t.ex. Världshälsoorganisationen. Det är de som verkligen forskat på området och inte bara sprider skit för att skydda läkemedelsbolagen och systemet. 😉
Sen ska du inte glömma bort att i ett land där cannabis är förbjudet ser du enbart de som sköter cannabisen på ett dåligt sätt. Du ser inte alla de som sköter det ordentligt då de aldrig ställer till med något. Cannabis är relativt vanligt och finns i alla samhällsklasser, även hos högutbildade personer på högt uppsatta positioner.
October 18, 2006
Jag skall inte säja att det bara är du, det kanske rent av enbart är andra som skrivt det, men rutinmässigt så möts alla argument mot narkotika med att det bara är felaktig propaganda istället för motargument. Vad man än skriver så är det felaktig propaganda, det blir inte mycket till diskussion då.
Därför försökte jag istället för de uppenbara argumenten föra in egna erfarenheter i diskusionen men det var också tydligen fel.
jag har verkligen funderat på eventuella fördelar med att legalisera cananbis och det enda jag kom på var att man kan skriva ut det till pensionärer som lider av reumatism och ledvärk då jag har för mej att cannabis skall vara bra mot vissa typer av värk.
Bortsett från alla argument så framstår det för mej som ett mysterium att någon öht vill använda cannabis. De gånger jag provat så har jag bara blivit väck i skallen och mått skit efteråt, varför man frivilligt vill utsätta sej för det övergår mitt förstånd.
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Men vad trevligt! 😀 Nu börjar vi komma någon vart.
För det Josey Wales, är exakt så jag känner att min sida får från er också. Eftersom ni redan är övertygade att cannabis är skälet till all världens ondska och att det är något fruktansvärt fel så skriker ni ut att det finns inga argument, det finns inga argument!
Jag ber om ursäkt om mina försök att vara öppensinnad och argumentera rättvist har misslyckats men "okristisk hyllning till dina åsikter "?.. Jag skulle inte kasta sten i glashus. 🙂
Du är nog en av de lustigaste personer jag haft att göra med på något som helst fora..
Om jag nu lyckats förstå dej rätt, så utgår du ifrån att alla som ska figurera i denna tråd bör typ tömma skallen helt på egna erfarenheter, sedan länge bildade uppfattningar och åsikter man har angående det mesta för att förhoppningsvis haka på din kampanj för att släppa cannabis fritt??
Nu fungerar ju inte majoriteten av folket på det viset, vilket du torde insett efter så här många sidor under din topic.
Uppenbarligen har du svårt att acceptera att folk har en annan åsikt än du i detta ämne, och förhoppningsvis kommer de att fortsätta ha det. Och jag klassar det definitivt inte att vara mer "öppensinnad" enbart på den grund att man vill ha en liberalare narkotikapolitik än om man är tvärtom. Sen angående cannabisrelaterade skador/sjukdomar så finns det knappast underlag att jämföra detta med tobaks/alkoholrelaterade skador/sjukdomar, eftersom det inte forskats om detta i samma omfattning som just tobak/alkoholrelaterade skador/sjukdomar.
Folk må springa med huvudet före in i väggar och hävda att det är störtskönt och ofarligt, jag däremot har av egen erfarenhet och iaktagelser av andra konstaterat att det inte är speciellt mysigt och ofarligt
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 12, 2002
Jag trodde inte det där inlägget kunde missupfattas. Men tydligen hade jag fel ännu en gång...
Jag tycker mig själv ha mött motsidans argument mer öppensinnat än den sidan mött mina. Det var det jag menade med att vara öppensinnad. Men men, inte lätt när man inte kan förstå varandra att sen få ut något vettigt av en argumentation. 🙁
Tycker bara att säga, "Jag ser inga goda agument alls" som enda argument är att sticka huvudet i sanden och om jag sen ber dem argumentera för det så slänger de skit på mig att jag är pundare osv.
November 27, 2003
Kame_boy wrote: inte för att jag menar något särskilt med detta, men det skulle ha varit intressant att få chansen att se ifall dessa lobotomerade vrak hade blivit alkoholister, om det hade varit omöjligt att skaffa röka eller "tyngre grejjer". Kanske finns det till att börja med individer som kommer ta chansen att sabba sitt liv oavsett vilken metod som finns tillgänglig. Men det är ju såklart mycket svårt att ta reda på.
Men i så fall kanske det är tur att dom är lobotomerade vrak och inte söndersupna alkoholister? Men det hjälper ju inte på något sätt argumentet att droger ska legaliseras.
Det är ganska klart bevisat att vissa personer är mer benägna att fastna i ett beroende än andra. En narkoman skulle därigenom vara en person som är mer benägen att bli alkoholist än någon vanlig person.
//Andreas
February 12, 2002
De här är en ganska låg gämförelse men tycker först och främst det ligger något i den om man nu filosoferar lite själv mellan raderna och sen för att försvara den mer så tycker jag klart den ligger i övre linje med vad ni pressenterat tidigare.
Tänk er att imorgon skulle det vara folkomröstning. Det är en Ja eller Nejfråga. Det finns med andra ord ingen mellanväg.
Frågan är skall vi förbjuda absolut alla droger eller skall vi göra alla lagliga? Frågan, skall vi göra alla lagliga? Ja = lagliga, nej = olagliga.
Vad tror ni Svenska folket skulle säga i frågan och varför tror ni ressultatet skulle bli sådant? Framför allt klarade folket att avgöra den frågan rättvist?
January 13, 2003
-=*ThE_cRoW*=- wrote: De här är en ganska låg gämförelse men tycker först och främst det ligger något i den om man nu filosoferar lite själv mellan raderna och sen för att försvara den mer så tycker jag klart den ligger i övre linje med vad ni pressenterat tidigare.
Tänk er att imorgon skulle det vara folkomröstning. Det är en Ja eller Nejfråga. Det finns med andra ord ingen mellanväg.
Frågan är skall vi förbjuda absolut alla droger eller skall vi göra alla lagliga? Frågan, skall vi göra alla lagliga? Ja = lagliga, nej = olagliga.
Vad tror ni Svenska folket skulle säga i frågan och varför tror ni ressultatet skulle bli sådant? Framför allt klarade folket att avgöra den frågan rättvist?
Har vi fått någon info om droger innan omröstningen? Som att t.ex. 90% av de olagliga är mindre skadliga för oss än alkohol?
-=*ThE_cRoW*=- wrote: De här är en ganska låg gämförelse men tycker först och främst det ligger något i den om man nu filosoferar lite själv mellan raderna och sen för att försvara den mer så tycker jag klart den ligger i övre linje med vad ni pressenterat tidigare.
Du inser ju iaf tydligen själv hur fel ute du är, iom att du ställer följdfrågan direkt.
Jag personligen ser emellertid ingen anledning att ändra den "drogpolitik" som finns idag, dvs att legalisera cannabis eller förbjuda tobak/alkohol..
beta wrote:
Har vi fått någon info om droger innan omröstningen? Som att t.ex. 90% av de olagliga är mindre skadliga för oss än alkohol?
Det finns det dessvärre inga större tillförlitliga utredningar om. Det är inte ens bråkdelen så mycket forskat om detta jämfört med tobak/alkoholens skadeverkningar.
*Edit*
Kråkan får uppbackning..
Om alla rökt gräs skulle världen vara en bättre plats. <--Link.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 12, 2002
ilg@dd wrote: Du inser ju iaf tydligen själv hur fel ute du är, iom att du ställer följdfrågan direkt.
Jo ungefär det jag menade men inte direkt,, bara nästan.
Jag ville att ni skulle tänka ett steg längre och frågar er vad då skillnaden av det skulle vara mot för vad det är idag. 🙂
October 18, 2002
Jag vet iaf att jag aldrig skulle ha pallat med alla cellgifter utan cannabis. Sen skiter jag i om det är lagligt eller inte.
Flera andra länder använder det i medicinskt syfte. Så även jag. Ska dom bura in mig bara för att jag vill må drägligt under min sjukdomstid. Fine, då hade jag hällre dött.
Jag är inte för legalisering för alla. Blir för lätt för småttingar att få tag i det då. Men jag är för medicinsk användning.
September 12, 2001
[-Pale- wrote: ]Jag vet iaf att jag aldrig skulle ha pallat med alla cellgifter utan cannabis. Sen skiter jag i om det är lagligt eller inte.
Flera andra länder använder det i medicinskt syfte. Så även jag. Ska dom bura in mig bara för att jag vill må drägligt under min sjukdomstid. Fine, då hade jag hällre dött.Jag är inte för legalisering för alla. Blir för lätt för småttingar att få tag i det då. Men jag är för medicinsk användning.
Medicinsk användning har jag absolut inget emot.
Det är något som hjälper i vissa fall vet jag men anser att självmedicinering är lite väl...
Det behövs en översyn där.
Josey Wales wrote: [quote=Cezar]Av den erfarenheten jag har så har jag varit med om många bekanta som har fastnat för Cannabis mycket lättare än alkohol när de har provat på några gånger. Senare leder det till tyngre droger och sen är det kört.
Jag kan bara hålla med.
Det där känner jag igen med undantaget att två ur min bekantskapskrets är alkoholister(nyktra alkoholister idag).
Men att flera av haschrökarna har trillat dit betydligt värre.
January 13, 2003
ilg@dd wrote:
Det finns det dessvärre inga större tillförlitliga utredningar om. Det är inte ens bråkdelen så mycket forskat om detta jämfört med tobak/alkoholens skadeverkningar.
*Edit*
Inte om andra ämnen nej. I dagsläget forskas det inte mycket alls om ämnen, allt som kommer klassas så gott som direkt som narkotika oavsett.
Förvisso är anledningen enkel. De vill inte göra samma misstag igen och få ut fler dödsdroger som alkohol och tobak på marknaden. 😉
beta wrote: [quote=ilg@dd] Det finns det dessvärre inga större tillförlitliga utredningar om. Det är inte ens bråkdelen så mycket forskat om detta jämfört med tobak/alkoholens skadeverkningar.
*Edit*
Inte om andra ämnen nej. I dagsläget forskas det inte mycket alls om ämnen, allt som kommer klassas så gott som direkt som narkotika oavsett.
Förvisso är anledningen enkel. De vill inte göra samma misstag igen och få ut fler dödsdroger som alkohol och tobak på marknaden. 😉
Ser iofs inte poängen med att lägga ner pengar på forskning om preparat som är förbjudna, men det är ju ur min synvinkel iofs.
Dödsdroger? Pffft.. Det mesta är farligt i fel händer.
2 Guest(s)