January 13, 2003
Delph1 wrote: [quote=beta][quote=Delph1][quote=dubbeldusch]Att det skulle vara en inkörsport stämmer inte, om folk börjar med tyngre droger är det just för att det är olagligt och langaren vill kränga annan skit också, dvs ett argument för legalisering.
Det stämmer visst. Det är dokumenterat och bevisat.
//Andreas
Bara för att dra upp det igen, vet att jag redan citerat detta inlägget.
Det är inte droger i sig som gör det till en gateway-drog, det är förbudet.
Det är förbudet som gör ett ämne mer intressant. Thinner är en drog likt alkohol, det är lagligt och används inte. Lustgas är en drog som är laglig och används bara inom sjukvård och i enstaka fall som kortvarig berusning.
Sista alternativet är Datura som är en hallusigen långt kraftigare än LSD. Att folk skär av sig kroppsdelar under daturarus för "det är inte en del av mig" är inget ovanligt. Datura är helt lagligt och väldigt vanligt i sverige. Datura odlas av en stor del äldre tanter, de har en drog hemma som är långt värre alla andra, deras barn och barnbarn har denna drog nära och tillgänglig, under namnet Änglatrumpet. Men nästan ingen använder denna drog, vet ni varför? Just det, den är laglig och då är den inte intressant för ungdomar. Hur kan de vara revolterande bråkstakar och använda en laglig drog? Det går inte, det är inte "tufft" och spännande i deras ögon.
En drog, långt kraftigare än LSD och svamp, i många trädgårdar och så gott som ingen använder den just för den är laglig, precis som de andra alternativen.
Att säga att det inte är det måste jag motsätta mig för världen är inte så pass svart eller vit. Det är en stor gråzon och anledningarna till att en drog eller liknande blir en inkörsport beror på flera anledningar. Nyfikenhet och det faktum att det är "olagligt" är en av dom. En annan är att du kan använda cannabis utan du kanske känner av något av den direkt efteråt.
//Andreas
Vilket gör att dessa nyfikna ungdomar blir besvikna då bilden de fått uppmålad om cannabis är att det är en dödsdrog och att om man provar en gång "trillar man dit". Vilket gör att de måste prova annat för att komma till de dödsdroger de var ute efter från början. Så det är återigen förbudet plus dålig/fel information om substansen som gör det till en gatewaydrog, inte drogen i sig.
August 15, 2005
Man kan ju börja fråga sig varför alkohol är lagligt. Är antagligen för att staten vill kunna ha en inkomstkälla av alla de droger. Alkohol är populäraste drogen i Sverige. Om den inte vore lika populär så skulle inte staten tjäna så mycket pengar som de vill ha. Jag tror att den då skulle bli kriminaliserad.
Varjefall, man kan ifrågasätta dubbelmoralen i att slå ner knarkare och säga att de kunde ha skadat någon annan eller sig själva och sedan låta de böta.
Enligt mig så tycker jag att polisen endast ska ta folk som utgör ett direkt hot mot andra människor och strunta i vad folk gör hemma hos sig.
March 23, 2007
Alkohol är rotad i den svenska kulturen sedan lång tid tillbaka.
Man såg ju hur det gick för USA när dom kriminaliserade den folkköra dödsdrogen alkohol under 20-talet.
Maffian växte sig stark och folket blev missnöjda. Till slut blev dom tvungna att legalisera det igen.
January 13, 2003
dubbeldusch wrote: Alkohol är rotad i den svenska kulturen sedan lång tid tillbaka.
Man såg ju hur det gick för USA när dom kriminaliserade den folkköra dödsdrogen alkohol under 20-talet.
Maffian växte sig stark och folket blev missnöjda. Till slut blev dom tvungna att legalisera det igen.
och det var efter det de krimaniliserade Cannabis, för att sätta fast mexikanarna. Helt utan någon info alls om ämnet förbjöd de det rakt av bara för att ha något att göra... :bok:
November 27, 2003
Morphine Makes Lasting -- And Surprising -- Change In The Brain
Alkohol har inte dom effekterna, men cannabis misstänks ha liknande.
//Andreas
August 2, 2001
Delph1 wrote: Morphine Makes Lasting -- And Surprising -- Change In The Brain
//Andreas
Har inte riktigt hängt med här men, från artikeln:
The National Institute of Drug Abuse funded the work.
Jag litar hellere på oberoende studier, inte sådanna som är gjorda eller sponsrade av föreningar med intressen i ett specifict resultat. Skulle drogmoståndarna få för sig att jorden var platt så skulle de säker hitta en och annan studie som bevisar det. 🙂
November 27, 2003
nXsty wrote: [quote=Delph1]Morphine Makes Lasting -- And Surprising -- Change In The Brain
//Andreas
Har inte riktigt hängt med här men, från artikeln:
The National Institute of Drug Abuse funded the work.
Jag litar hellere på oberoende studier, inte sådanna som är gjorda eller sponsrade av föreningar med intressen i ett specifict resultat. Skulle drogmoståndarna få för sig att jorden var platt så skulle de säker hitta en och annan studie som bevisar det. 🙂
All forskning är sponsrad på ett eller annat sätt, men man kan fortfarande inte förkasta vetenskapliga fakta bara för att pengarna man använde för att få fram dom kommer från en tveksam källa. Fakta är fortfarande fakta.
//Andreas
March 23, 2007
Delph1 wrote: Morphine Makes Lasting -- And Surprising -- Change In The Brain
//Andreas
Cannabis misstänkts ha liknande, jo att cannabis skulle ge beståede skador på hjärnan har man ju hört förut, men det är och förblir en myt tills vetenskapliga studier bevisar motsatsen. Och eftersom det inte hänt än tror jag det inte kommer hända.
Jag övertygad att hjärnan tar stryk av alkohol.
March 23, 2007
Delph1 wrote:
All forskning är sponsrad på ett eller annat sätt, men man kan fortfarande inte förkasta vetenskapliga fakta bara för att pengarna man använde för att få fram dom kommer från en tveksam källa. Fakta är fortfarande fakta.//Andreas
Man bör åtsminstonde starkt ifrågasätta källan i sådana fall.
Lite som MS "Get the facts" -kampanj eller oljelobbyns "statistik" och "fakta" ang. klimathotet.
November 27, 2003
dubbeldusch wrote: [quote=Delph1] All forskning är sponsrad på ett eller annat sätt, men man kan fortfarande inte förkasta vetenskapliga fakta bara för att pengarna man använde för att få fram dom kommer från en tveksam källa. Fakta är fortfarande fakta.
//Andreas
Man bör åtsminstonde starkt ifrågasätta källan i sådana fall.
Lite som MS "Get the facts" -kampanj eller oljelobbyns "statistik" och "fakta" ang. klimathotet.
Har du ens kompetensen att ifrågasätta denna källa? Jag kan säga att jag läst artikeln och att det enda som jag ser är en något vinklad slutledning, men resultaten är fortfarande där och glasklara.
//Andreas
March 23, 2007
Delph1 wrote:
Har du ens kompetensen att ifrågasätta denna källa? Jag kan säga att jag läst artikeln och att det enda som jag ser är en något vinklad slutledning, men resultaten är fortfarande där och glasklara.//Andreas
Man behöver inte vara raketforskare för att anse att om en studie är sponsrad med pengar från företag/organisationer som har intressen att vinkla slutresultatet är det alltid bra att ifrågasätta.
Din källa är jag ganska ointresserad av eftersom jag mitt intresse för opiater är ganska lågt, däremot om du kommer med en källa angående skador på hjärnan av cannabis ska jag läsa den.
Vet inte riktigt hur jag ska tolka det här, menar du att alkohol inte skadar hjärnan eller menar du att alkohol inte skadar hjärnan på SAMMA SÄTT som morfin?
För nog skadar det hjärnan alltid.
February 12, 2002
Nu har väl du koll på det här Delph1, men jag hade ändå hört att man inte kan ge morfin till folk som varit väldigt alkoliserade under längre period för att det väcker någon process som liknar den vid fyllan och deras behandling för att torka upp förstörs. Som när en alkis får en folköl, de blir lika fulla på den där enda folkölen som på en 7a. Det har jag sett hända och det är inte kul.. Eller jo, lite. Men inte om man känner personen...
Menar om det finns en sådan likhet och det jag hört är sant så borde det väl finnas stora likheter med alkohol och morfin också med bestående skadeverkningar i hjärnan?
Sedan, har inte läst artikeln ännu, har för ont i huvudet efter igår. Men vad det än står i den så finns det alltid utrymme för tolkningar så man bör allitd ifrågasätta. Se bara på peak oil... 😀 Inget som existerar i USA's agenda va? 😉
November 27, 2003
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Nu har väl du koll på det här Delph1, men jag hade ändå hört att man inte kan ge morfin till folk som varit väldigt alkoliserade under längre period för att det väcker någon process som liknar den vid fyllan och deras behandling för att torka upp förstörs. Som när en alkis får en folköl, de blir lika fulla på den där enda folkölen som på en 7a. Det har jag sett hända och det är inte kul.. Eller jo, lite. Men inte om man känner personen...
Det finns många anledningar, andningsdepression är nog den allvarligaste.
Menar om det finns en sådan likhet och det jag hört är sant så borde det väl finnas stora likheter med alkohol och morfin också med bestående skadeverkningar i hjärnan?
Det var inte så jag menade innan och de slår på hjärnan på olika sätt, men kan ge liknande symptom.
Sedan, har inte läst artikeln ännu, har för ont i huvudet efter igår. Men vad det än står i den så finns det alltid utrymme för tolkningar så man bör allitd ifrågasätta. Se bara på peak oil... 😀 Inget som existerar i USA's agenda va? 😉
Hehe jo, men det finns nog fler artiklar i samma anda om man letar lite 😉
//Andreas
September 27, 2005
dubbeldusch wrote: Bara valmöjligheten finns. 😀
Det gör den väll? Förutsätt att jag var sugen på att röka på lite. Då skulle jag om jag tänker efter säkert kunna hitta ett ganska snabbt och enkelt sätt att få tag på lite cannabis. Har hört någon snacka om nån som visste nån som visste nån sålde och grävde jag i det skulle jag nästan garanterat hitta en langare efter ett tag. Då skulle jag kunna sitta hemma och röka på hur mycket jag ville och chansen att jag skulle åka fast vore näst intill obefintlig. Eftersom cannabis inte är skadligt eller beroendeframkallande (enligt förespråkarna) skulle jag kunna hålla detta på denna fina och rimliga nivå hela livet.
Såhär ser det ut idag. Vad är då problemet? Möjligheten finns, jag kan (enligt förespråkarna) inte skada mig, jag kommer inte åka fast. Vad är då poängen med en legalisering? att det skall bli smidigare och lättare att få tag på? att vi behöver fler berusade människor i samhället? att han som nu langar cannabis ska bytta till något tyngre? Fattar inte riktigt behovet av en legalisering annat en för den personlig smidigheten för den som vill få tag på nåt att röka...
January 13, 2003
ojdå wrote: [quote=dubbeldusch]Bara valmöjligheten finns. 😀
Det gör den väll? Förutsätt att jag var sugen på att röka på lite. Då skulle jag om jag tänker efter säkert kunna hitta ett ganska snabbt och enkelt sätt att få tag på lite cannabis. Har hört någon snacka om nån som visste nån som visste nån sålde och grävde jag i det skulle jag nästan garanterat hitta en langare efter ett tag. Då skulle jag kunna sitta hemma och röka på hur mycket jag ville och chansen att jag skulle åka fast vore näst intill obefintlig. Eftersom cannabis inte är skadligt eller beroendeframkallande (enligt förespråkarna) skulle jag kunna hålla detta på denna fina och rimliga nivå hela livet.
Såhär ser det ut idag. Vad är då problemet? Möjligheten finns, jag kan (enligt förespråkarna) inte skada mig, jag kommer inte åka fast. Vad är då poängen med en legalisering? att det skall bli smidigare och lättare att få tag på? att vi behöver fler berusade människor i samhället? att han som nu langar cannabis ska bytta till något tyngre? Fattar inte riktigt behovet av en legalisering annat en för den personlig smidigheten för den som vill få tag på nåt att röka...
För att med förbudet kommer en enorm psykisk press på brukarna, de kan bli av med både jobb och körkort och i värsta fall bli sjukskrivna pga. den psykiska pressen. Varför ska de behöva bli det bara för de är bättre pålästa än medelsvensson som dricker relativt mycket varje månad? (Såg en redovisning på vad bolaget säljer i genomsnitt till varje person/månad och det är rätt mycket)
February 21, 2004
finns ju ett gäng gamla uttjatade skäl och det viktigaste är nog kriminaliseringen av det. man blir ju kriminell när man röker på. narkotikabrott är ganska tunga grejjer i "registret". hindrar en från de flesta jobb om arbetsgivaren vill veta. dessutom när man blir stämplad så kan det faktiskt leda till annan skit pga umgänge osv. grövre droger, annan kriminalitet och skit helt enkelt.
helt självklar grej det här men det är den viktigaste aspekten av det hela. frågan är varför man ens tar risken när man drar på en holk. man tycker inte det är sååå farligt och det är ju ingen risk att man åker dit osv. fan rökat är ju det som är lättast att torska på.
jag är jävligt kluven vad gäller en legalisering. jag tror att det å ena sidan kommer ge större omkostnader vad gäller vård osv av hasch- och marijuana- missbrukare än vad vi har idag och dessutom så är jag för det samhällssystem vi har idag där man har en viss skyldighet gentemot övriga medborgare.
men å andra sidan så skulle vi lätta på trycket för många som nog bara vill röka en joint då och då.
tycker inte själva drogen i sig är särskilt hemsk om vuxna brukar den. och det inte går till överdrift. har själv haft perioder då jag rökt alldeles för mkt och det är ganska jobbigt. inget som är särskilt rekommenderbart. samtidigt är jag förespråkare av människans fria vilja och tycker nog i första hand att man ska få välja själv vad fan man vill göra. tror nog det är det enda rätta i slutändan iaf. iofs har vi ett samhälle som ser ut som det gör och det kanske inte passar sig men vi kanske måste börja släppa på tyglarna lite och känna oss fram för att hitta det rätta svaret på frågor som denna.
February 12, 2002
http://www.aftonbladet.se/vss/.....97,00.html
:rollsmile:
-=*ThE_cRoW*=- wrote: http://www.aftonbladet.se/vss/.....97,00.html
:rollsmile:
Jadu, aftonbladets undersökningar är ju att ta som representativa för vad Sveriges befolkning anser..
:cy: 🙄
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
3 Guest(s)