För alla drogmotståndare där ute. Vill diskutera lite.|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
För alla drogmotståndare där ute. Vill diskutera lite.
Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
sp_UserOfflineSmall Offline
1128857
April 4, 2007 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Ärligt talat.
Om ni tror att cannabis inte ger några skador så rekommenderar jag er att be någon som rökt på i 10 år att göra ett IQ-test.
Cannabis är fettlösligt och hjärnan består till nästan 100% av fett. jag tycker inte det låter som någon bra kombination.

dubbeldusch
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
1128858
April 4, 2007 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: Ärligt talat.
Om ni tror att cannabis inte ger några skador så rekommenderar jag er att be någon som rökt på i 10 år att göra ett IQ-test.
Cannabis är fettlösligt och hjärnan består till nästan 100% av fett. jag tycker inte det låter som någon bra kombination.

Röker man konstant i 10 år så avstannar hela den mentala utvecklingen i princip. Då man är praktiskt taget konstant stenad.

Det tar ett par dagar innan THC bryts ner helt och ytterligare 2-3veckor innan slaggprodukterna är helt ute ur kroppen, just för att det är fettlösligt.

Faran med CB är att det är så otroligt lätt att missbruka utan att det behöver rasera hela ens liv. Finns folk som lever ett fullt normalt liv och röker varje dag, men absolut inget att rekommendera. En lömsk drog.

EDIT: Vill förtydliga att det alltså inte är några fysiska hjärnskador som uppkommer, utan att man helt enkelt blir dum under THC-påverkan.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
1128863
April 4, 2007 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Sökte på google efter "överdosera marijuana"
Råkade snubbla över den här sidan, den tar upp ungefär vad jag tar upp. Har nu bara läst första inlägget för är trött, men skall ta en titt på det senare. Verkade intressant i vart fall. http://forum.aftonbladet.se/th.....eID=362284

Förövrigt om ni söker på samma sak som jag gjorde på google så finns det en hel del fakta om vad som händer med kroppen och att det inom rimliga nivåer är omöjligt att överdosera marijuana.. Annat är det med alkohol.

Orkar inte heller lägga i mig den trångsynta hetsjakten som försiggick på stora delar av sida 2 i den här tråden utan lämnar den diskussionen åt sitt öde.

Sen vill jag bara säga det här en gång till för det kan inte sägas nog. Dra inte alla droger över en kant. Alkohol är som redan nämnt en högst skadlig drog och bara för att den inmundigas i flytande form istället för att rökas så gör det inte de hela till en annan sak utan är lika mycket i mina ögon under kategorin drog som allting annat. Tycker man skall sluta hyckla och se till vad som är mest skadligt.

Och så som jag skrev i min artikel/blogg så tror jag samhället i slutändan skulle dra in mer pengar genom legalisering som de senare kan använda till gott som text bekämpa skadliga droger, bekämpa organiserad brottslighet och till att sprida information.

Edit: Gillade verkligen vad dubbeldusch skrev. Håller i månt och mycket med honom. 🙂

Edit2: http://bp2.blogger.com/_flOo2M.....032504.jpg
Förstå mig nu inte fel, jag vill inte förbjuda alkohol. Vill bara att folk skall börja fundera över sina värderingar de har fått inprogramerade sedan små.´

http://www.aqurette.com/archiv.....0417.shtml

http://www.aqurette.com/archiv.....2217.shtml

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1128866
April 4, 2007 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

dubbeldusch wrote:
Det tar ett par dagar innan THC bryts ner helt och ytterligare 2-3veckor innan slaggprodukterna är helt ute ur kroppen, just för att det är fettlösligt.

Newsflash: Du pinkar inte fett. Saker som löses i fett stannar kvar _länge_. Detta pga fett stannar kvar i kroppen _länge_, med din logik skulle det räcka banta i 2-3 veckor för att bli smal som en sticka...

*suck* Det finns så många drogliberala idiotier på nätet man kräks... sluta länka till skiten, säg vad ni vill istället.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1128868
April 4, 2007 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

vad tjänar man på att göra det lagligt fattar fortfarande inte det argumentet ;).

pengar till staten ? knappast.

droger till folket ? ja.

ännu en onyttig sak för dig att sätta tänderna i ? ja.

mer drogade folk ? ja.

Finns inget positivt ? enda argumentet är att man akn röka det lagligt utan att oroa sig för att åka fast... men varför!?

shit va jag blir trött på det här, det är skadligt det finns ingen mening med det, varför göra det lagligt då ?

best regards, pole

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1128871
April 4, 2007 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: Det påstod jag inte, men bara för man är onykter är man inte en säkerhetsfara för samhället.
Vad är det som säger att cannabis skulle utgöra en större samhällsfara än vad det är nu med alkohol, berätta det för mig.
Om du absolut vill kan du få tag på det.

Inget säger att cannabis skulle vara en större samhällsfara en alkohol. Alkohol förstör många liv och är en mycket stor samhällsfara. Det jag inte riktigt fattar är vad vi (samhället, alla människor) tjänar på att föra in och tillåta ännu en stor fara. (eller som du påstår, vilket egentligen inte spelar någon roll; en liten fara. Det är inte poängen, poängen är att en fara + en annan inte på något sätt kan "hjälpa". 1 +1=2 inte 0)

Det vissa säger om att staten skulle tjäna på att sälja cannabis och lägga de pengarna på vård är ju inte direkt genomtänkt. Tror ni verkligen att staten skulle tjäna pengar på detta vis?
Enligt de uppgifter jag hittat (från 91 tyvär) (LÄNK) så upp gick samhälets ungefärliga kostnad för "supandet" till 80 miljarder. Om du tittar på systembolagets årsredovisning (LÄNK) ser du att systembolagets inkomst förr året var 18 Miljarder (minus inköp,löner,mm). Lite snabb huvudräkning och uppskattning ger att samhället ÅRLIGEN förlorar ca 70 Miljarder kronor på att sälja sprit.

Vet inte vad mer jag behöver säga? Kan det bli tydligare? Om man fullständigt skulle strunta i allt det lidande det skulle orsaka och all den icke-materiella skadan och ENDAST se till pengarna så vore det, för att använda vardags språk, helt jävla idiotiskt att legalisera och statligt sälja cannabis.

over and out godnatt allihopa

//ojdå

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1128877
April 4, 2007 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

dubbeldusch wrote: [Röker man konstant i 10 år så avstannar hela den mentala utvecklingen i princip. Då man är praktiskt taget konstant stenad.

Och man blir rena Einstein av att dricka sprit varje dag i 10 år.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1128879
April 4, 2007 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: jag kan inte komma på en enda vettig anledning till att legalisera droger som idag är olagliga.

Kan bara instämma..
Bekanta från förr som kört med majja i många år nu är allt annat än klipska samhällsnyttor.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Vurt
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 188
1128885
April 4, 2007 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns ju en del bra argument för att legalisera tycker jag. Största argumentet är att inte tvinga drogintresserade människor till langare / den undre världen, vilket såklart kan leda vidare till annan kriminalitet samt tyngre droger (om vi förutsätter att inte de tyngaste drogerna som te.x heroin och kokain/crack ska tillåtas). En person vill ha gräs, langaren säger "asså jag har något som är som gräs men myyyyycket schysstare asså" och sen rullar det på..

Sen är det givetvis inte bra att på gatan finns ingen kvalitétskontroll. Ena gången kan benson eller heroinet vara väldigt utblandat, nästa gång väldigt rent = folk överdoserar och dör. Nån person köper MDMA men får i sig både amfetamin, MDMA + kanske nån okänd "research chem" som pajjar till det rejält i skallen jämfört med om han fått ren MDMA som han ville. Listan kan göras lång.

Känner iaf 10+ som använt och ingen av dom är någon utslagen stackare idag utan har lagt det på hyllan helt enkelt, nått som var lite spännande och nytt ett tag. Har man en missbrukarpersonlighet så har man, och då trillar man dit förr eller senare, på sprit eller på annat.. få personer har, som tur är, denna personlighet.

dubbeldusch
Siktar mot toppen
Medlem
1128887
April 4, 2007 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: [quote=dubbeldusch] Det tar ett par dagar innan THC bryts ner helt och ytterligare 2-3veckor innan slaggprodukterna är helt ute ur kroppen, just för att det är fettlösligt.

Newsflash: Du pinkar inte fett. Saker som löses i fett stannar kvar _länge_. Detta pga fett stannar kvar i kroppen _länge_, med din logik skulle det räcka banta i 2-3 veckor för att bli smal som en sticka...

*suck* Det finns så många drogliberala idiotier på nätet man kräks... sluta länka till skiten, säg vad ni vill istället.

Har jag påstått att man pissar ut fett? Om du visste hur mycket restprodukter och skit från allt möjlitg som ligger kvar i fettet länge... Som tur åker det mesta ut relativt fort.

Nu har jag visserligen inte länkat till något, men varför stör detta dig. Är det obekvämt när folk kommer med fakta som du inte kan bemöta? Är sanningen obekväm? :D/

Polekatt wrote:
vad tjänar man på att göra det lagligt fattar fortfarande inte det argumentet .

pengar till staten ? knappast.

droger till folket ? ja.

ännu en onyttig sak för dig att sätta tänderna i ? ja.

mer drogade folk ? ja.

Finns inget positivt ? enda argumentet är att man akn röka det lagligt utan att oroa sig för att åka fast... men varför!?

shit va jag blir trött på det här, det är skadligt det finns ingen mening med det, varför göra det lagligt då ?

best regards, pole

Pengar till staten ? Du får inte förglömma alla polisresurser som läggs ner på just kriget mot narkotikan. Det är ganska mycket resurser som skulle kunna frigöras där för att jaga riktiga brottslingar där det finns ett riktigt brottsoffer.

ännu en onyttig sak för dig att sätta tänderna i ? Godis är onyttigt, ändå väljer jag att äta det ett par gånger i månaden. Förstår inte riktigt argumentet.

mer drogade folk ? Inte helt säkert att det skulle bli någon märkvärdig ökning av användadet, tror istället att många skulle välja cb eller andra mindre farliga droger framför alkohol ifall valmöjligheten fanns.

Att kunna röka det lagligt utan att nojja för att åka fast är faktiskt ett bra argument. Om någon väljer att röka cb och inte skadar någon annan varför ska vi då jaga dessa människor?
Ja det är skadligt, kaffe är skadligt, läsk är skadligt, socker är skadligt. Men inte vill du förbjuda dessa saker?

ojdå wrote:
Det vissa säger om att staten skulle tjäna på att sälja cannabis och lägga de pengarna på vård är ju inte direkt genomtänkt. Tror ni verkligen att staten skulle tjäna pengar på detta vis?

Ja det skulle nog gå, givetvis tillkommer kostnader för vård, missbruk och produktionsbortfall för att vissa människor gör det till en livstil. 🙄
Men, som jag nämnde tidigare skulle en avkriminalisering frigöra stora resurser hos polisväsendet och rättsväsendet.

Sen tror jag inte man kan kopiera siffrorna ang. skadorna av alkohol och tro att detsamma skulle gälla cb. Det är två helt olika droger. Du misshandlar inte folk, slår inte sönder saker eller orsakar stora påfrestningar på vården på samma sätt.

Json_81 wrote: Och man blir rena Einstein av att dricka sprit varje dag i 10 år.

Du menar att sprit skulle vara bättre att missbruka än cannabis?

Vurt
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 188
1128888
April 4, 2007 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Angående THC och att det stannar i fettet. Ja, det gör det. Men det finns två typer av THC, vilket lett till ett missförstånd.

"1) Doesn't marijuana stay in your fat cells and keep you high for months?
No. The part of marijuana that gets you high is called `Delta-9-tetrahydrocannabinol.' Most people just call this THC, but this is confusing: your body will change Delta-9-THC into more inert molecules known as `metabolites,' which don't get you high. Unfortunately, these chemicals also have the word `tetrahydrocannabinol' in them and they are also called THC -- so many people think that the metabolites get you high. Anti-drug pamphlets say that THC gets stored in your fat cells and then leaks out later like one of those `time release capsules' advertised on television. They say it can keep you high all day or even longer. This is not true, marijuana only keeps you high for a few hours, and it is not right to think that a person who fails a drug test is always high on drugs, either.
Two of these metabolites are called `11-hydroxy-tetrahydrocannabinol' and `11-nor-9-carboxy-delta-9-tetrahydrocannabinol' but we will call them 11-OH-THC and 11-nor instead. These are the chemicals which stay in your fatty cells. There is almost no Delta-9-THC left over a few hours after smoking marijuana, and scientific studies which measure the effects of marijuana agree with this fact."

Från Erowid. De anger källor längst ned i artikeln (källhänvisngar är f.ö något som så gott som alltid lyser med sin frånvaro på antidrogsidorna, av någon "lustig" anledning 😉 )

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1128891
April 4, 2007 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

dubbeldusch wrote: [quote=Json_81]Och man blir rena Einstein av att dricka sprit varje dag i 10 år.

Googla på ordet ironi.
Någon skrev att folk som rökt på varje dag i 10 år blir dumma i huvudet.
Förstår du mitt svar?

ojdå wrote: [Enligt de uppgifter jag hittat (från 91 tyvär) (LÄNK) så upp gick samhälets ungefärliga kostnad för "supandet" till 80 miljarder. Om du tittar på systembolagets årsredovisning (LÄNK) ser du att systembolagets vinst förra året var 1miljard kronor. Lite snabb huvudräkning ger att samhället ÅRLIGEN förlorar 79 Miljarder kronor på att sälja sprit.

Har du räknat med skatten?
Bolagets vinst och inbetalad skatt (spritskatt alltså) är väl inte samma sak.

wojt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1236
1128893
April 4, 2007 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom som pekar ut andra för att vara pundare, ni skall bara veta, hur han sitter med silen varje morgon. Pumpar i sig heroin som bara den. Sedan till lunch brukar han röka en 5a eller så, kanske spetsa med några linor tjack.

:bok:

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1128895
April 4, 2007 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=dubbeldusch][Röker man konstant i 10 år så avstannar hela den mentala utvecklingen i princip. Då man är praktiskt taget konstant stenad.

Och man blir rena Einstein av att dricka sprit varje dag i 10 år.

Knappast, men dock inte lika seg i roten som en som rökt på i 10 år..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1128896
April 4, 2007 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

har fortfarande inte läst en enda vettig anledning till att legalisera olagliga droger.

dubbeldusch
Siktar mot toppen
Medlem
1128900
April 4, 2007 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=dubbeldusch][quote=Json_81]Och man blir rena Einstein av att dricka sprit varje dag i 10 år.

Googla på ordet ironi.
Någon skrev att folk som rökt på varje dag i 10 år blir dumma i huvudet.
Förstår du mitt svar?

Jag vet vad ironi är.
Det var jag som skrev det, men du måste ju förstå att det ena inte utesluter det andra. Bara för att jag tycker att det är en dum idée att röka cannabis varje dag betyder det inte att jag tycker det är bra att dricka alkohol varje dag.

Nej du, ditt lilla käcka svar missade rätt rejält.

ilg@dd wrote: Knappast, men dock inte lika seg i roten som en som rökt på i 10 år..

Nej man blir betydligt värre. Alkohol är ett lösningsmedel och hjärnan består mestadels av fett, vad tror du händer då?

obelix wrote:
har fortfarande inte läst en enda vettig anledning till att legalisera olagliga droger.

Du har inte kommit med endaste lilla argument till att det skulle vara kriminellt, kanske dags att prestera lite innan du börjar kräva saker tillbaka?
Men det kanske är för mycket begärt... 🙄

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1128903
April 4, 2007 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

dubbeldusch wrote: [quote=obelix] har fortfarande inte läst en enda vettig anledning till att legalisera olagliga droger.

Du har inte kommit med endaste lilla argument till att det skulle vara kriminellt, kanske dags att prestera lite innan du börjar kräva saker tillbaka?

Jag antar att han utgår ifrån det att det är kriminellt för tillfället, men du ser bara det du vill se.

obelix
Member
Medlem
1128904
April 4, 2007 - 11:17 pm
sp_Permalink sp_Print

dubbeldusch wrote:
[quote=obelix] har fortfarande inte läst en enda vettig anledning till att legalisera olagliga droger.

Vad ska jag säga?

Det är kriminellt, och jag ser ingen vettig anledning till att avkriminalisera det.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1128907
April 5, 2007 - 3:52 am
sp_Permalink sp_Print

dubbeldusch wrote: [quote=ilg@dd]Knappast, men dock inte lika seg i roten som en som rökt på i 10 år..

Nej man blir betydligt värre. Alkohol är ett lösningsmedel och hjärnan består mestadels av fett, vad tror du händer då?

Ren gissning från min sida, men nog ska det till jäkligt höga koncentrationer innan spriten köser fett.
Hur som haver så baserar jag mitt uttalande på egna erfarenheter, dvs hur kamrater från förr blivit med tiden.
Och jag kan väl säga att dom som krökat mycket inte förändrats speciellt mycket, om ens märkbart vad det gäller beteende, moral och tankeförmåga. Dom som pysslade med andra droger är det värre med, kommer faktiskt direkt på 2 stycken som hamnade i marken redan före 30 års ålder som rökte på ofta på den tiden.
Nu dog dom iofs inte av sjukdom relaterad till rökningen, mera p.g.a omdömeslösheten som uppstod med tiden.

*Edit*
Ta och iakta dina kamrater de närmsta 15-20 åren och se hur saker utvecklar sej, sen kan vi prata mer om detta senare.

obelix
Member
Medlem
1128914
April 5, 2007 - 5:30 am
sp_Permalink sp_Print

ni som vill legalisera skiten.

hur ska man lösa det när gäller att kolla om någon har rökt på i trafiken?

Eller vill ni att man ska få röka på och köra bil?

I mina ögon finns det bara ett användsområde, det är inom medicin.
Vet att det finns en ögonsjukdom som Cannabis underlättar, samt vid biverkningarna av HIV eller cancermedicinering.

Fast även där behövs de mindre och mindre pga att den moderna forskningen hinner ikapp.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 375
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL