För alla drogmotståndare där ute. Vill diskutera lite.|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
För alla drogmotståndare där ute. Vill diskutera lite.
HenrikM
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 49
sp_UserOfflineSmall Offline
1128923
April 5, 2007 - 6:21 am
sp_Permalink sp_Print

Ni skriver att man ska få ha kontroll över vad man gör med sin egen kropp, dvs, röka majja, snorta kokain, ta lite crack, spruta in lite amfetamin.

Har ni funderat på:

1. Majja tar ca 1 vecka att lämna kroppen, vill ni jobba med någon som har efterverkningar av drogen i sig. Långsam reaktion, inte riktigt hemma.
Tunga maskiner, truckar osv.

2. Vill ni vara i trafiken med ovannämnd person, crachelibangbang. Och nej, kom inte med argumentet att folk kör fulla, vi vet att folk kör fulla och bakis. Herr grå som tog sig en rökare igår kör bil idag utan att tänka på att han är majjabakis. Behöver vi fler som är fulla/påverkade i trafiken.

3. Ok, det är min kropp jag tar lite droger, men jag har ett barn, ingen fara, det är ju min kropp påverkar inte barnet. Mamma/pappa däckar och ungen ligger och skriker i sängen. Ja, det händer med alkohol också, men behöver vi mer problem hemma, har barnen för lite problem som det är så att vi måste ge dem fler, har vi för lite misshandel hemma.

listan kan göras längre. Istället för att legalisera droger, förbjud de vi har idag. De som inte har sett alkohol-/drogers baksida borde besöka en alkoholist, se om ni är så sugna på att supa efter det.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1128926
April 5, 2007 - 6:45 am
sp_Permalink sp_Print

dubbeldusch wrote:

bla bla bla....

Du får inte förglömma alla polisresurser som läggs ner på just kriget mot narkotikan. Det är ganska mycket resurser som skulle kunna frigöras där för att jaga riktiga brottslingar där det finns ett riktigt brottsoffer.

okej missbruket av droger och langa dem är inte riktiga brottslingar ?

Godis är onyttigt, ändå väljer jag att äta det ett par gånger i månaden. Förstår inte riktigt argumentet.

Jag kan förstå att du har svårt att förstå då du jämnför droger med godis, du verkar inte ha någon som helst förståelse vad jag menade med onyttigt, vad droger gör mot din kropp och framförallt vilken skada den kan orsaka medmänniskor i ens närhet.

Inte helt säkert att det skulle bli någon märkvärdig ökning av användadet, tror istället att många skulle välja cb eller andra mindre farliga droger framför alkohol ifall valmöjligheten fanns.

Inte helt säkert ? kan ju bara spekulera i om användandet skulle öka, men var e anledningen ? du kommer med argument att det inte är så farligt etc, men det e ju fortfarande dåligt så var är det positiva ?

Ja det är skadligt, kaffe är skadligt, läsk är skadligt, socker är skadligt. Men inte vill du förbjuda dessa saker?

Ännu en gång idiot förklarar du dig själv lite, att jämnföra droger med socker och kaffe, ja som jag sa innan, du verkar inte ha någon som helst koll.

best regards, pole

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
1128929
April 5, 2007 - 6:58 am
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: http://icedor.bloggagratis.se/.....-cannabis/

Jag säger inte att det jag säger är som det är och jag skulle väldigt gjärna vilja höra era åsikter och tankar i ämnet.

Jag är öppen för att ändra min inställning om rätt argument framkommer.

Jag har inte läst allt som skrivits i den här tråden men jag måste säga att jag håller med om det mesta du skriver.

Dagens narkotikalagstiftning motverkar sitt syfte. Den är ju trots allt till för att skydda människor. Så när lagstiftningen i sig blir ett större hot än själva drogerna är det något som är fel. Jag tror att den liberalisering är nästan den enda vägen att gå. Inte att legalisera narkotika kanske, men att avkriminalisera bruket. Så kan man satsa större resurser på att ta de som importerar, säljer och hanterar större mängder istället för det nonsens att jaga enstaka brukare.

Tyvärr går det inte att diskutera frågan här i Sverige pga. vårt oskrivna åsiktsförtryck, dvs. det politiskt korrekta.

EDIT:
Det får mig att tänka på det här:
http://aftonbladet.se/vss/noje.....63,00.html
Det kan inte vara många länder som skickar ut 4-6 poliser och 2-3 bilar för att ta en person som är misstänkt för att ha rökt cannabis.

Niklas.Andersson
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 164
1128930
April 5, 2007 - 7:05 am
sp_Permalink sp_Print

Vissa här säger att man borde få röka / dra en lina att det bara skulla skada sig själv. Men när det kommer säg en 15åring och erbjuder bra cash för en 5a röka kan du då hålla emot. Så fort du kan tjäna pengar så går det över gränsen.

Och sen vill jag än en gång säga att varje gång ni köper droger så går pengarna till den organiserade brottsligheten som har vapen knark.
Allting kommer gå till ungdomar i slutändan. Vill du se barn som krigar/använder droger för att ni ska få röka/ ta eran skit .

Och om ni har varit i usa slumområden nån gång så är det droger och vapen som ungdoms gäng har. Där är det nästan kört.

Vill ni få sverige till en likadan plats?

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
1128932
April 5, 2007 - 7:26 am
sp_Permalink sp_Print

HenrikM wrote: listan kan göras längre. Istället för att legalisera droger, förbjud de vi har idag. De som inte har sett alkohol-/drogers baksida borde besöka en alkoholist, se om ni är så sugna på att supa efter det.

Ville bara nämna att jag känner/har känt några missbrukare av narkotika och alkohol. Det är något som ligger i deras personlighet, eller psyke, och har egentligen inte direkt med drogerna i sig att göra. En sjukdom skulle man kunna säga. Jag känner igen det väl. För är det inte alkohol så är det narkotika eller spel eller något annat. Förbud och lagstiftning hjälper obetydligt mot sådant här. Men det faktum att lagstiftningen buntar ihop alla illegala droger gör steget från lätta droger, tex. cannabis, till tyngre droger mindre.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
1128938
April 5, 2007 - 7:51 am
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote:
Ville bara nämna att jag känner/har känt några missbrukare av narkotika och alkohol. Det är något som ligger i deras personlighet, eller psyke, och har egentligen inte direkt med drogerna i sig att göra. En sjukdom skulle man kunna säga. Jag känner igen det väl. För är det inte alkohol så är det narkotika eller spel eller något annat. Förbud och lagstiftning hjälper obetydligt mot sådant här. Men det faktum att lagstiftningen buntar ihop alla illegala droger gör steget från lätta droger, tex. cannabis, till tyngre droger mindre.

okej men om vi säger att vi legaliserar cannabis, buntar vi fortfarande inte ihop resten av drogerna ? om nu cannabis är så jätte ofarligt och till och med mindre skadligt än alkohol så vad gör det för skillnad.

blir inte effekten likadan om inte värre ? då kan alla testa den milda ofarliga och totalt harmlösa drogen cannabis och få smak för att röka droger, och steget därifrån till hasch etc kan jag inte tänka mig är så väldans stort då.

om det e lagligt och erbjuds överallt kan fler få tag på det, och fler kan fastna för det, iom att det är olagligt i dag så är det mycket mycket mycket mindre skala som testar det och därav så får det inte smak för skiten.

skulle mycket väl kunna tänka mig att rökningen av vanliga cig skulle öka markant om cannabis blev lagligt. då när man inte får röka cannabis så tar man till ciggen som substitut i skolan, på jobbet etc.

best regards, pole

[Edit] Tänkte bara tillägga på de argumenten där ni jämnför med alkohol och varför inte förbjuda det då. jo alkoholen i sig är en drog, jag tycker mycket väl det borde förbjudas om det inte var så att vi har en väldigt stark tradition som gör att det är väldigt svårt att förbjuda den. hade den kommit idag så hade jag sagt precis samma sak som jag säger emot cannabis. det är det enda som gör att vi har alkoholen kvar enligt mig.

HenrikM
Medlem
1128943
April 5, 2007 - 8:05 am
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: [quote=HenrikM]listan kan göras längre. Istället för att legalisera droger, förbjud de vi har idag. De som inte har sett alkohol-/drogers baksida borde besöka en alkoholist, se om ni är så sugna på att supa efter det.

Känner de som blivit beroende av alkohol, och de var precis som vem som helst INNAN de blev beroende av alkohol. Drogerna gör att de har en viss personlighet/psyke (ett av dessa drag är förnekelse för riskerna). Och inte som du vill få det att låta, att de med viss personlighet/psyke blir beroende.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1128947
April 5, 2007 - 8:24 am
sp_Permalink sp_Print

Obelix, japp. Medicinsk CB lindrar även neuropatiska smärtor som inget annat preparat inom medicinen kan.
Hela grejen med Medicin CB är inte att det är en mirakelmedicin, men traditionella mediciner ÄR tunga droger, de är extremt beroendeframkallande och fuckar ur hela systemet relativt fort. Och om man då kan låta denna person använda CB istället, ja det tjänar alla på.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
1128949
April 5, 2007 - 8:41 am
sp_Permalink sp_Print

Diskuterandet i den här tråden skulle underlättas väldigt mycket om alla som har något att säga först läser igenom vad andra skrivit och funderar över det innan de skriver.

Jag har läst igenom hela tråden och det verkar som flera bara slänger ur sig ursinniga inlägg som antingen, egentligen inte har något med det jag från början sa att tråden handlade om eller som helt enkelt redan fått sitt svar tidigare.

Sen så vill man inte inse att det finns fördelar med det så vill man inte, det går inte bulta i sina åsikter i någon. Det enda dumma är att ni som skriker högst att ni inte hittar några fördelar löjliggör er själva och bara skapar irritation. För uppenbara fördelar finns det. Den stora frågan är bara om fördelarna överväger nackdelarna och det är där våra åsikter går isär.

Så, läs hela tråden. Ni har rätt till eran egen uppfattning så länge jag har rätt till min men om ni bara upprepar eller ignorerar fakta så är inte eran åsikt värt något i mina ögon.

HenrikM
Medlem
1128967
April 5, 2007 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Diskuterandet i den här tråden skulle underlättas väldigt mycket om alla som har något att säga först läser igenom vad andra skrivit och funderar över det innan de skriver.

Jag har läst igenom hela tråden och det verkar som flera bara slänger ur sig ursinniga inlägg som antingen, egentligen inte har något med det jag från början sa att tråden handlade om eller som helt enkelt redan fått sitt svar tidigare.

Sen så vill man inte inse att det finns fördelar med det så vill man inte, det går inte bulta i sina åsikter i någon. Det enda dumma är att ni som skriker högst att ni inte hittar några fördelar löjliggör er själva och bara skapar irritation. För uppenbara fördelar finns det. Den stora frågan är bara om fördelarna överväger nackdelarna och det är där våra åsikter går isär.

Så, läs hela tråden. Ni har rätt till eran egen uppfattning så länge jag har rätt till min men om ni bara upprepar eller ignorerar fakta så är inte eran åsikt värt något i mina ögon.

Vilka uppenbara fördelar?? har läst vad du skrev, och du snackar gojja.
Om vi sägger att stöld inte är ett brott då behöver vi ju inga poliser, jaaaa, massor av pengar till annat än poliser. Dina argument håller inte.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1128972
April 5, 2007 - 10:08 am
sp_Permalink sp_Print

Vilka uppenbara fördelar?? har läst vad du skrev, och du snackar gojja.
Om vi sägger att stöld inte är ett brott då behöver vi ju inga poliser, jaaaa, massor av pengar till annat än poliser. Dina argument håller inte.

Det är väl en betydande skillnad på stöld och att röka lite?
Och poliser behövs till mycket mer än stöld (hur många stölder löser de egentligen? en promille?).

Jag håller med Kråkan, många här har blivit så matade med att knark e dåligt så att de helt har slutat tänka själva. Ser ofta folk som fungerar på det sättet även inom andra ämnen och det är väldigt tråkigt.

HenrikM
Medlem
1128976
April 5, 2007 - 10:24 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Vilka uppenbara fördelar?? har läst vad du skrev, och du snackar gojja.

Och poliser behövs till mycket mer än stöld (hur många stölder löser de egentligen? en promille?).

Jag håller med Kråkan, många här har blivit så matade med att knark e dåligt så att de helt har slutat tänka själva. Ser ofta folk som fungerar på det sättet även inom andra ämnen och det är väldigt tråkigt.

Det är uppenbart att du inte har en aning om vad ett beroende ställer till med om du kallar det "röka lite". Och du verkar inte tro att knark är dåligt, kom tillbaka och diskutera när någon som står dig nära börjar skjuta amfetamin och se hur bra det är.

Ok, om vi inte ska ta bort stöld som ett brott så kan vi väll ta och legalisera anabola, se hur kul det blir när påtända anabola stinna 14 åringar letar pengar för att köpa Cannabiss på apoteket.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1128983
April 5, 2007 - 10:47 am
sp_Permalink sp_Print

+ Avståndet till att vara olaglig ökar när folk slipper känna att de gått över den gränsen när de röker på.
+ Kontroll på vad som säljs. Så inte annan skit är inblandad
+ Kontroll till vem det säljs till i större utsträckning
+ Färre lagliga men mer skadliga droger i användning
+ Minskade intäkter till organiserad brottslighet
+ Minskade våldsbrott
+ Minskade kostnader för våldsbrott
+ Ökade intäkter i försäljning av marijuana. Pengar som kan användas till att jaga tyngre droger och till andra funktioner i samhället.
+ Mer information till folket.

- Ökade kostnader för drogavnänjning?
- Myndigheterna bemyndigare en drog och säger att den är lika ok som alkohol. + Å andra sidan är den redan ute bland folket.
- lättare åtkom till cannabis.

http://www.aftonbladet.se/vss/.....85,00.html

Edit: kommer mer sen när jag sammanställt. Har inte tid nu så är lite ihop krafsat. Men blir lättare om vi kör konkreta för och nackdelar.
Och framför allt inte sänker oss till nivåer som tex HenrikM kör med.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1128985
April 5, 2007 - 10:58 am
sp_Permalink sp_Print

HenrikM wrote: [quote=Json_81]Vilka uppenbara fördelar?? har läst vad du skrev, och du snackar gojja.

Det är uppenbart att du inte har en aning om vad ett beroende ställer till med om du kallar det "röka lite". Och du verkar inte tro att knark är dåligt, kom tillbaka och diskutera när någon som står dig nära börjar skjuta amfetamin och se hur bra det är.

Ok, om vi inte ska ta bort stöld som ett brott så kan vi väll ta och legalisera anabola, se hur kul det blir när påtända anabola stinna 14 åringar letar pengar för att köpa Cannabiss på apoteket.

Jag säger inte att droger är bra, jag klagar på folks sätt att diskutera.
Ska det vara någon mening med en diskussion måste man ta till sig vad motparten säger och fundera lite på det.
Jag säger inte att legalisering är en bra lösning, men jag håller med om att det kan vara värt att fundera på och diskutera.
Jag är lite dåligt insatt i hur påverkan är för att dra någon riktig slutsats, därav att jag skrivit antaganden i mitt första inlägg (och även poängterat det).

Bägge sidor påstår en massa saker, det sitter i kroppen i månader, det sitter inte i länge alls, det är enormt beroendeframkallande, det är mindre beroendeframkallande än alkohol osv.

En oberoende undersökning borde göras.
Är det någon som har koll på hur det ser ut i Holland där det är lagligt?

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
1128990
April 5, 2007 - 11:07 am
sp_Permalink sp_Print

Polekatt wrote: då kan alla testa den milda ofarliga och totalt harmlösa drogen cannabis och få smak för att röka droger, och steget därifrån till hasch etc kan jag inte tänka mig är så väldans stort då.

HAHA! Du är rolig du... Du argumenterar emot något du inte ens vet vad det är. Tror du hasch är farligare än marijuana?
Sluta kasta skit på folk och mena att de är okunniga i fortsättningen, är du snäll.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1128996
April 5, 2007 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

Helt klart Json_81 borde en storskalig oberoende (tillförlitlig) undersökning i ämnet göras. Man kan ju undra varför inte det redan gjorts.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
1128997
April 5, 2007 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

Extatic wrote: [quote=Polekatt]då kan alla testa den milda ofarliga och totalt harmlösa drogen cannabis och få smak för att röka droger, och steget därifrån till hasch etc kan jag inte tänka mig är så väldans stort då.

HAHA! Du är rolig du... Du argumenterar emot något du inte ens vet vad det är. Tror du hasch är farligare än marijuana?
Sluta kasta skit på folk och mena att de är okunniga i fortsättningen, är du snäll.

visst jag kan sluta när du ger mig något konkret på varför det inte skulle vara det och notera "etc" det betyder att det är mer än bara hasch om du nu missat det.

best regards, pole

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
1128999
April 5, 2007 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Helt klart Json_81 borde en storskalig oberoende (tillförlitlig) undersökning i ämnet göras. Man kan ju undra varför inte det redan gjorts.

i medicinskt syfte har det väl gjorts det antar jag.

om det inte gjorts så är det nog mer för att det inte behövs, det är onödigt och det är droger som inte gynnar samhället på något sätt och vis.. men håller med det borde nog göras.

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
1129001
April 5, 2007 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

Polekatt wrote: [quote=Extatic][quote=Polekatt]då kan alla testa den milda ofarliga och totalt harmlösa drogen cannabis och få smak för att röka droger, och steget därifrån till hasch etc kan jag inte tänka mig är så väldans stort då.

visst jag kan sluta när du ger mig något konkret på varför det inte skulle vara det och notera "etc" det betyder att det är mer än bara hasch om du nu missat det.

best regards, pole

Jadu Pole, då hasch och marijuana är samma drog förstår jag inte hur den ena kan vara farligare än den andra. Du har diskuterat i flera sidor och kan inte skillnaden?
Det är rätt uppenbart att du inte vet vad du snackar om och att du är matad med propaganda direkt från skolboken.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1129003
April 5, 2007 - 11:29 am
sp_Permalink sp_Print

Extatic wrote: [quote=Polekatt][quote=Extatic][quote=Polekatt]då kan alla testa den milda ofarliga och totalt harmlösa drogen cannabis och få smak för att röka droger, och steget därifrån till hasch etc kan jag inte tänka mig är så väldans stort då.

best regards, pole

Jadu Pole, då hasch och marijuana är samma drog förstår jag inte hur den ena kan vara farligare än den andra. Du har diskuterat i flera sidor och kan inte skillnaden?
Det är rätt uppenbart att du inte vet vad du snackar om och att du är matad med propaganda direkt från skolboken.

Nja, hasch innehåller ju en högre koncentartion av THC än vad marijuana gör så helt fel är det väl inte att hävda att den ena är farligare än den andra, bägge är däremot derivat av cannabisplantan.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 342
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL