För eller emot EMU?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
För eller emot EMU?
Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
sp_UserOfflineSmall Offline
335233
May 13, 2003 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

emot måste man ju vara man kan inte tycka som persson.

och enda anledningen för persson att gå med, det är för att han vill tro att sverige är ett mäktigt land inom eu vilket sverige inte kommmer vara, ukraina skulle ju t.o.m ha mer inflytande.

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
335253
May 13, 2003 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

jag åker aldrig utomlands så jag har ingen nytta va skiten

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
335290
May 13, 2003 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag säger NEJ till EMU! Jag var även helt emot EU som skulle "vara bra för Sverige". Visst, vi förlorar miljoner varje år p g a av vårt medlemskap. Tji fick vi då. Jag tycker vi ska vänta och se om EMU är nåt att ha när det är bättre beprövat.

Dessutom gillar jag kronan wink

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
335298
May 13, 2003 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror inte valet av valuta har någon större inverkan på våra liv i praktiken, därför är jag inte speciellt engagerad i det här. Men! Jag har ingenting emot vår krona, och skulle kanske sakna den om jag inte hade den, så jag har nog bestämt mig för att rösta nej. Å andra sidan kommer det inte ha någon betydelse, eftersom demokratin i det här landet är åt h****** och politikerna kommer anordna nya omröstningar om det blir ett nej, omröstningar med utökade valkampanjer och onödigt slösande (jag tycker inte någonting sådant borde vara tillåtet såvida inte situation har förändrats drastiskt eller en viss tidsperiod har avlöpt, låt oss säga 4 år.)

PS. den enda fördelen är att man slipper växla pengar lika ofta, men herregud... skaffa visa eller mastercard.

Stabil ekonomi? Tjae, det kan man ha olika åsikter om.

Shlumpen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1302
335333
May 13, 2003 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag växlar hellre lite pengar när jag reser än tar bort kronan. Tycker allt kostar precis lagom nu, det skulle bara bli jobbigt om allt som kostar lite nu skulle kräva massa encentare och grejer. 50-öringar 4 evah!

Jontez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1645
335342
May 13, 2003 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vill kunna se kungen varje dag på kronan! Kommer sakna de 😉

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
335351
May 13, 2003 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

byta valuta är väll det sista sverige behöver nu när kronan är svag å allt..
utgifter är det enda jag har märkt med eu och det är väll lika nmed emu kan jag tänka mej..

Coalan
Member
Medlem
335381
May 13, 2003 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

whoracle wrote: byta valuta är väll det sista sverige behöver nu när kronan är svag å allt..
utgifter är det enda jag har märkt med eu och det är väll lika nmed emu kan jag tänka mej..

håller fullständigt med om vi skulle byta så skulle vi byta till dollar fort som f*n

Shinji
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 631
335401
May 13, 2003 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: Jag säger NEJ till EMU! Jag var även helt emot EU som skulle "vara bra för Sverige". Visst, vi förlorar miljoner varje år p g a av vårt medlemskap. Tji fick vi då. Jag tycker vi ska vänta och se om EMU är nåt att ha när det är bättre beprövat.

Dessutom gillar jag kronan wink

Precis min åsikt 🙄 wink

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
335487
May 13, 2003 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.riksbank.se/ -> Frågor och Svar -> Frågor om EMU.
Läsvärt!

Vad gäller kungen kommer vi nog kunna se honom på baksidan av mynten i fortsättningen, varje land präglar nämligen "egna" mynt i den mening att de har en landsspecifik baksida och en gemensam framsida. Man kan handla med alla mynt överallt dock, så det kommer finnas mynt med andra länders nationalsymboler om vi skulle gå med i EMU (som betyder "Ekonomiska och Monetära Unionen" och inget annat!)

Hur som helst, jag är fortfarande tveksam. Trots att jag varit på EMU-utbildningar. Och är politiskt engagerad. Det är helt enkelt väldigt svårt att väga mellan för- och nackdelar, och det är ju en av de större anledningarna till att det blivit folkomröstning. Det enda som är riktigt säkert är att den som är bombsäker på vad man tycker inte vet vad EMU innebär...

gillbert
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1708
335511
May 13, 2003 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: Det enda som är riktigt säkert är att den som är bombsäker på vad man tycker inte vet vad EMU innebär...

det handlar ju om att väga fördelar mot nackdelar. nackdelarna kan svida ordentligt men så är det att ta svåra bestut. dom som är bombsäkra har nog gjort en tuff övervägning.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
335520
May 13, 2003 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm. Formulerade mig kanske lite smådumt. Vad jag menade var att inte någon kan säga att EMU är bara bra eller bara dåligt - även den som är helt säker på att han/hon är för eller emot måste hålla med om att det finns fördelar även med den motsatta åtsikten...

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
335587
May 14, 2003 - 3:31 am
sp_Permalink sp_Print

I längden spelar det antagligen inte så stor roll, men med tanke på att jag är emot EU-medlemsskapet så blir det ett nej...
Tycker inte om att makten flyttas ännu längre, bort och jag är inte speciellt förtjust i den kulturkrock som finns mellan Sverige och övriga europa...
I Sverige är allt offentligt, och ändå är det troligen en jävla massa fifflande hit och dit... fatta hur mycket skit som försigår då bakom de andra ländernas icke-offentliga dörrar....

Jag tycker att öppnhet och mer makt till folket är att eftersträva, och det känns som att EMU bara för oss längre bort från det...
Men det är ju ett tag kvar, och jag är inte allt för insatt, så jag skall väl lyssna på lite folk så får man se hur det blir...
När är valet förresten...???

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
335626
May 14, 2003 - 6:35 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har för mig att valet är någon gång i september...

Om vi nu va så dumma så att vi gick med i EU, kan vi väl gå hela vägen och gå med i EMU också.

...men, jag är fortfarande osäker 😛

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
335650
May 14, 2003 - 7:12 am
sp_Permalink sp_Print

nja... två fel blir ju inte ett rätt...
btw tror jag att en majoritet är mot EU nu, men jag gissar att vi inte kommer gå ur för det...

jokkling
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 640
335673
May 14, 2003 - 7:59 am
sp_Permalink sp_Print

ex-con wrote: JA för EMU!!

sen de där skitsnacket "NEJ till EMU, JA för Demokrati" är ju bara löjligt...de enda vi förlorar är ju egentligen rätten att själva kunna styra lite räntor.

€URO ÅT FOLKET!!!

"styra lite räntor" -om du inte visste det så styrs hela Sveriges ekonomi av de där räntorna, det gäller att sänka i dåliga tider för att få fart på pengarna och höja dem i precis rätt tid för att inte inflationen ska bli för stor. Risken med EMU är att detta inte kontrolleras lika anpassat till sverige som idag och att inflationen kommer att vara större, detta innebär bl.a. att rika människor blir ännu rikare och de som har det sämre ställt för det ännu värre!!

Euro är till för de rika, inte för folket!

silke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 663
335833
May 14, 2003 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

"50-öringar 4 evah"

50-öringar är en förbannelse, jag brukar kasta iväg dom såfort jag råkar få en i min närhet! jag hatar 50-öringar. enkronor e inte mycket bättre men de är iaf acceptabla. vore mycket bättre om ALLA kunde ta kort så man slapp kontanter över huvud taget.

Coalan
Member
Medlem
336059
May 14, 2003 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

kan man inte gå ur eu

zyrus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1444
336119
May 14, 2003 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Spelar ingen roll vad vi röster.. Jag tror vi kommer gå med iaf!!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 32
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL