June 30, 2003
Det är igentligen småpengar när det handlar om monarkin. Kan inte förstå att folk blir upprörda över att monarkin kostar pengar, när det finns så mkt annat som kostar så fasanfullt mkt mera. Som skattefusk, bidragsfusk, överdrivet mkt byråkrati osv osv.
Däremot så kan jag acceptera att folk är imot det pga ideologiska åsikter.
December 15, 2003
Nja, att säga att monarkin kostar pengar är ju löjligt. Apanaget är för övrigt ränta från ätten bernadottes pengar. Tekniskt sett så skulle väl kungen kunna stämma sverige om han blev avsatt på hela det beloppet omräknat till dagens värde som den franske ädlingen bernadotte pumpade in i utfattiga sverige i utbyte mot att han och hans efterlevade skulle vara kungar och drottningar....
July 13, 2002
Förut var jag för monarki, men har på senare tiden ändrat åsikt. Orsaken är inte kungens diverse uttalanden, utan folkets reaktion på dem. Just nu känns monarkin som någon sorts realityshow där kungen är beroende av sin populäritet.
Folk väljer att ha kvar monarki av helt fel orsaker, att ha kvar monarkin eller tvivla på den pga. några uttalanden från kungen är i mina ögon helt ofattbart. Kärnfrågan är monarki. Kungen är INTE folkvald, om det vore så att hans populäritet ska vara den avgörande faktorn om han skall vara kvar så tycker jag absolut inte han skall vara kvar, för han är just inte folkvald och i framtiden kan man få vilken sorts kung/drottning som helst, det är bara en tidsfråga tills någon gör bort sig ordentligt. Man kan inte kontrollera en person som är född till sitt ämbete, och jag tycker även det är kränkande mot kungafamiljen att de inte skall ha rätt att yttra sin åsikt.
Jag tycker bara man borde se monarkin som en istutition och fråga sig om sverige som land vinner på att ha den kvar, sen är det klart att den nuvarande kungen spelar stor roll i denna beräkning då han är dess främsta representant. Men att bygga hela disskussionen på hans populäritet är helt imbecillt, och sorgligt nog så är det just det som majoriteten av den svenska befolkningen gör.
March 11, 2003
Akatosh wrote: Nja, att säga att monarkin kostar pengar är ju löjligt. Apanaget är för övrigt ränta från ätten bernadottes pengar. Tekniskt sett så skulle väl kungen kunna stämma sverige om han blev avsatt på hela det beloppet omräknat till dagens värde som den franske ädlingen bernadotte pumpade in i utfattiga sverige i utbyte mot att han och hans efterlevade skulle vara kungar och drottningar....
Den franske ädlingen Karl IV pumpade inte direkt in några pengar. Snarare förlorade han kopiösa mängder genom att spela bort dem på silverbörsen i tyskland.
1 Guest(s)