För eller emot monarki?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
För eller emot monarki?
Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
sp_UserOfflineSmall Offline
825730
January 19, 2005 - 12:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är för, det må kosta en hel massa att dra runt hela maskineriet men det får det allt vara värt.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
825749
January 19, 2005 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

För..

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
825762
January 19, 2005 - 1:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Captain_Anarchy wrote: emot, finns ingen anledning enligt mig att några rika adelsfittor ska representera sverige, eller att några utvalda personer ska representera sverige överhuvudtaget!

Nej, usch för det ordnade samhället!

Något som inte har med detta att göra, men som jag ändå måste fråga dig: Hur hade du tänkt att människor skulle klara sig under anarki?

Angående monarkins vara och icke-vara, så är jag för monarki. Varför avskaffa monarkin, egentligen?

Slotten behövs hållas igång ändå, med tanke på att det är vårt kulturarv och det är den kulturen som till stor del lätt till att Sverige ser ut som det gör idag. Vi behöver någon som kan representera Sverige, utan byten vart fjärde år.

Tvärtom mot gällande praxis, tycker jag helt klart att kungen skall få större möjlighet att yttra sina åsikter. Varenda jävel i Sverige har åsikter, skulle kungen vara ett undantag?

Två rätt roliga saker är ju också att om kungen skall komma till en by eller liknande, så slår det fan så mycket högre än om det var Göran Persson som skulle dit. Konstigt, när så många inte vill ha något kungahus.

Den andra saken som var ganska rolig, var när jag var i Florida i somras. Städerskan på ena hotellet frågade var vi var ifrån, och när vi sa Sverige så sa hon:
"Ohh, is Gustav still king?"
Snacka om att vi blev förvånade där, och att hon sedan visste att drottningen hette Silvia var ju bara ännu jäkligare 🙂

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
825780
January 19, 2005 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Emot

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
825797
January 19, 2005 - 1:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart vi ska ha en knug och dröning..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
825813
January 19, 2005 - 2:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror inte att anarkismen skulle funka någon stans i världen. Vad har du för argument för anarkism, Captain_Anarchy?

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
825815
January 19, 2005 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Kungen må vara en analfabet utan makt men han är VÅR analfabe utan makt och jag råkar gilla honom.

EDIT. Monarki är ett statsskick, anarkism är en ideologi. 🙄

Tillämpa anarkism vid korvgrillning på engångsgrill, se hur de funkar, hur alla gör vad som är bäst för dom själva och lämnar andra utan korv. Hur f*n ska detta funka i ett helt samhälle?

Jättegullig tanke, men jag avstår.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
825821
January 19, 2005 - 2:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför skulle vi avskaffa det? Det kostar i princip inget om man jämför det mot vår stadsbudget och det är mycket pampigare om en kung besöker ett annat land än om tjockisgöran gör det! 🙂

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
825830
January 19, 2005 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Captain_Anarchy wrote: emot, finns ingen anledning enligt mig att några rika adelsfittor ska representera sverige, eller att några utvalda personer ska representera sverige överhuvudtaget!

shit... tufft sagt asså, älskar rebelliska pojkar 😉

MrWeizel
Member
Medlem
825836
January 19, 2005 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Extatic wrote: shit... tufft sagt asså, älskar rebelliska pojkar 😉

Ja, man riktigt ser hormon... energin sprudla kring dem. 😛

Captain_Anarchy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 281
825859
January 19, 2005 - 3:18 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=Captain_Anarchy]emot, finns ingen anledning enligt mig att några rika adelsfittor ska representera sverige, eller att några utvalda personer ska representera sverige överhuvudtaget!

Nej, usch för det ordnade samhället!

Något som inte har med detta att göra, men som jag ändå måste fråga dig: Hur hade du tänkt att människor skulle klara sig under anarki?

*massa text*

har faktiskt aldrig sagt att jag "hade tänkt" att människor skulle klara sig under anarki, tveksamt om särskilt många skulle göra det i dag, förtryck och girighet regerar ju rätt rejält..

sen så är det skillnad på anarki och anarkism om du inte visste..

Captain_Anarchy
Kommer du hit ofta?
Medlem
825865
January 19, 2005 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=Extatic]shit... tufft sagt asså, älskar rebelliska pojkar 😉

Ja, man riktigt ser hormon... energin sprudla kring dem. 😛

uttrycker mig våldsamt när jag tycker att det är nödvändigt, och se där, nu tittade ni till på vad jag skrev pga det..

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
825931
January 19, 2005 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Akatosh]Nja, att säga att monarkin kostar pengar är ju löjligt. Apanaget är för övrigt ränta från ätten bernadottes pengar. Tekniskt sett så skulle väl kungen kunna stämma sverige om han blev avsatt på hela det beloppet omräknat till dagens värde som den franske ädlingen bernadotte pumpade in i utfattiga sverige i utbyte mot att han och hans efterlevade skulle vara kungar och drottningar....

Den franske ädlingen Karl IV pumpade inte direkt in några pengar. Snarare förlorade han kopiösa mängder genom att spela bort dem på silverbörsen i tyskland.

Eh, jag menade Jean Baptiste Bernadotte (som blev Karl XIV Johan), som dumpade in 8 miljoner francs mot 4 % årlig ränta.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
825933
January 19, 2005 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Blev lite fundersam då jag såg på debatt och det var någon mp politiker där. Hon sade att det ej passar för en demokrati att vara en monarki och hon tyckte att kungen borde avväcklas eller att man röstade vilken kung man ville ha. Men när 70% av befolkningen vill ha kvar kungen så varför förespråka att ta bort honnom? Är det inte ganska demokratiskt att ha kvar kungen då 70% av befolkningen vill ha kvar honnom?

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
825942
January 19, 2005 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det inte ganska demokratiskt att vara socialdemokrat när si och så många procent är det?

Man får faktiskt ha åsikter trots att man är MP, och argumentera för dem. Jag tror inte att de skulle avveckla kungen utan omröstning.

MrWeizel
Member
Medlem
825947
January 19, 2005 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Captain_Anarchy wrote: har faktiskt aldrig sagt att jag "hade tänkt" att människor skulle klara sig under anarki, tveksamt om särskilt många skulle göra det i dag, förtryck och girighet regerar ju rätt rejält..

Klart jag vet skillnaden, men anarkister brukar förespråka anarki, precis som kommunister förespråkar diktatur, eller? (Om de är renläriga iaf...)

Rätt roligt att du skyller på att förtryck och girighet skulle vara hindret för anarkismens segertåg. Framförallt girighet är ju ett typiskt mänskligt beteende. Man ser om sitt eget hus först, innan man börjar se sig omkring längre bort. Hade vi människor inte varit såhär, så hade givetvis både anarkism och kommunism fungerat. Men, news flash, det gör det inte!

Aja, nu skall jag inte prata mer om detta, var bara tvungen att skriva av mig lite 🙂

MrWeizel
Member
Medlem
825950
January 19, 2005 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Är det inte ganska demokratiskt att vara socialdemokrat när si och så många procent är det?

Man får faktiskt ha åsikter trots att man är MP, och argumentera för dem. Jag tror inte att de skulle avveckla kungen utan omröstning.

Givetvis inte. 🙂

Bra jämförelse, tar bara emot lite att erkänna det.

Och ang MP: Jag tror aldrig att de kommer i det läget, faktiskt 😛

Captain_Anarchy
Kommer du hit ofta?
Medlem
825957
January 19, 2005 - 5:02 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=Captain_Anarchy]har faktiskt aldrig sagt att jag "hade tänkt" att människor skulle klara sig under anarki, tveksamt om särskilt många skulle göra det i dag, förtryck och girighet regerar ju rätt rejält..

Klart jag vet skillnaden, men anarkister brukar förespråka anarki, precis som kommunister förespråkar diktatur, eller? (Om de är renläriga iaf...)

Rätt roligt att du skyller på att förtryck och girighet skulle vara hindret för anarkismens segertåg. Framförallt girighet är ju ett typiskt mänskligt beteende. Man ser om sitt eget hus först, innan man börjar se sig omkring längre bort. Hade vi människor inte varit såhär, så hade givetvis både anarkism och kommunism fungerat. Men, news flash, det gör det inte!

Aja, nu skall jag inte prata mer om detta, var bara tvungen att skriva av mig lite 🙂

skyller inte på nånting - ger ju bara anledningar, om man är girig som person beror ju förbannat mycket på hur man har blivit lärd att bli!

mitt namn förövrigt är taget från en låt av ett förbannat bra punk band som heter Anti-Flag, rekommenderar dom starkt, grymt bra musik/texter och åsikter!!

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
825959
January 19, 2005 - 5:18 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=Captain_Anarchy]har faktiskt aldrig sagt att jag "hade tänkt" att människor skulle klara sig under anarki, tveksamt om särskilt många skulle göra det i dag, förtryck och girighet regerar ju rätt rejält..

Är det inte så att den totalitära staten bara är ett mellansteg mellan kapitalism och det kommunisterna vill uppnå. Meningen är att den ska tyna bort. Sovjet hade planerat det till runt 40-50 talet men detta sköts upp till -91 ungefär.

Eller hur är det? :bok:

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
825991
January 19, 2005 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är för, bara larvigt om man vill avskaffa pga. kostnaden. Kungafamiljen flyger reguljärt (heter det väl?) varje gång de ska någonstans, kungaplanet används ytterst sällen. Om GP ska nånstans däremot, då ska regeringsplanet användas för han ska hinna med något schema... Om man vill prata om när kungen/statsministern ska besöka ett annat land

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 206
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL