January 28, 2003
Captain_Anarchy wrote: emot, finns ingen anledning enligt mig att några rika adelsfittor ska representera sverige, eller att några utvalda personer ska representera sverige överhuvudtaget!
Nej, usch för det ordnade samhället!
Något som inte har med detta att göra, men som jag ändå måste fråga dig: Hur hade du tänkt att människor skulle klara sig under anarki?
Angående monarkins vara och icke-vara, så är jag för monarki. Varför avskaffa monarkin, egentligen?
Slotten behövs hållas igång ändå, med tanke på att det är vårt kulturarv och det är den kulturen som till stor del lätt till att Sverige ser ut som det gör idag. Vi behöver någon som kan representera Sverige, utan byten vart fjärde år.
Tvärtom mot gällande praxis, tycker jag helt klart att kungen skall få större möjlighet att yttra sina åsikter. Varenda jävel i Sverige har åsikter, skulle kungen vara ett undantag?
Två rätt roliga saker är ju också att om kungen skall komma till en by eller liknande, så slår det fan så mycket högre än om det var Göran Persson som skulle dit. Konstigt, när så många inte vill ha något kungahus.
Den andra saken som var ganska rolig, var när jag var i Florida i somras. Städerskan på ena hotellet frågade var vi var ifrån, och när vi sa Sverige så sa hon:
"Ohh, is Gustav still king?"
Snacka om att vi blev förvånade där, och att hon sedan visste att drottningen hette Silvia var ju bara ännu jäkligare 🙂
Klart vi ska ha en knug och dröning..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 30, 2003
Kungen må vara en analfabet utan makt men han är VÅR analfabe utan makt och jag råkar gilla honom.
EDIT. Monarki är ett statsskick, anarkism är en ideologi. 🙄
Tillämpa anarkism vid korvgrillning på engångsgrill, se hur de funkar, hur alla gör vad som är bäst för dom själva och lämnar andra utan korv. Hur f*n ska detta funka i ett helt samhälle?
Jättegullig tanke, men jag avstår.
September 23, 2004
MrWeizel wrote: [quote=Captain_Anarchy]emot, finns ingen anledning enligt mig att några rika adelsfittor ska representera sverige, eller att några utvalda personer ska representera sverige överhuvudtaget!
Nej, usch för det ordnade samhället!
Något som inte har med detta att göra, men som jag ändå måste fråga dig: Hur hade du tänkt att människor skulle klara sig under anarki?
*massa text*
har faktiskt aldrig sagt att jag "hade tänkt" att människor skulle klara sig under anarki, tveksamt om särskilt många skulle göra det i dag, förtryck och girighet regerar ju rätt rejält..
sen så är det skillnad på anarki och anarkism om du inte visste..
December 15, 2003
denstore wrote: [quote=Akatosh]Nja, att säga att monarkin kostar pengar är ju löjligt. Apanaget är för övrigt ränta från ätten bernadottes pengar. Tekniskt sett så skulle väl kungen kunna stämma sverige om han blev avsatt på hela det beloppet omräknat till dagens värde som den franske ädlingen bernadotte pumpade in i utfattiga sverige i utbyte mot att han och hans efterlevade skulle vara kungar och drottningar....
Den franske ädlingen Karl IV pumpade inte direkt in några pengar. Snarare förlorade han kopiösa mängder genom att spela bort dem på silverbörsen i tyskland.
Eh, jag menade Jean Baptiste Bernadotte (som blev Karl XIV Johan), som dumpade in 8 miljoner francs mot 4 % årlig ränta.
March 14, 2004
Blev lite fundersam då jag såg på debatt och det var någon mp politiker där. Hon sade att det ej passar för en demokrati att vara en monarki och hon tyckte att kungen borde avväcklas eller att man röstade vilken kung man ville ha. Men när 70% av befolkningen vill ha kvar kungen så varför förespråka att ta bort honnom? Är det inte ganska demokratiskt att ha kvar kungen då 70% av befolkningen vill ha kvar honnom?
January 28, 2003
Captain_Anarchy wrote: har faktiskt aldrig sagt att jag "hade tänkt" att människor skulle klara sig under anarki, tveksamt om särskilt många skulle göra det i dag, förtryck och girighet regerar ju rätt rejält..
Klart jag vet skillnaden, men anarkister brukar förespråka anarki, precis som kommunister förespråkar diktatur, eller? (Om de är renläriga iaf...)
Rätt roligt att du skyller på att förtryck och girighet skulle vara hindret för anarkismens segertåg. Framförallt girighet är ju ett typiskt mänskligt beteende. Man ser om sitt eget hus först, innan man börjar se sig omkring längre bort. Hade vi människor inte varit såhär, så hade givetvis både anarkism och kommunism fungerat. Men, news flash, det gör det inte!
Aja, nu skall jag inte prata mer om detta, var bara tvungen att skriva av mig lite 🙂
January 28, 2003
Jerry wrote: Är det inte ganska demokratiskt att vara socialdemokrat när si och så många procent är det?
Man får faktiskt ha åsikter trots att man är MP, och argumentera för dem. Jag tror inte att de skulle avveckla kungen utan omröstning.
Givetvis inte. 🙂
Bra jämförelse, tar bara emot lite att erkänna det.
Och ang MP: Jag tror aldrig att de kommer i det läget, faktiskt 😛
September 23, 2004
MrWeizel wrote: [quote=Captain_Anarchy]har faktiskt aldrig sagt att jag "hade tänkt" att människor skulle klara sig under anarki, tveksamt om särskilt många skulle göra det i dag, förtryck och girighet regerar ju rätt rejält..
Klart jag vet skillnaden, men anarkister brukar förespråka anarki, precis som kommunister förespråkar diktatur, eller? (Om de är renläriga iaf...)
Rätt roligt att du skyller på att förtryck och girighet skulle vara hindret för anarkismens segertåg. Framförallt girighet är ju ett typiskt mänskligt beteende. Man ser om sitt eget hus först, innan man börjar se sig omkring längre bort. Hade vi människor inte varit såhär, så hade givetvis både anarkism och kommunism fungerat. Men, news flash, det gör det inte!
Aja, nu skall jag inte prata mer om detta, var bara tvungen att skriva av mig lite 🙂
skyller inte på nånting - ger ju bara anledningar, om man är girig som person beror ju förbannat mycket på hur man har blivit lärd att bli!
mitt namn förövrigt är taget från en låt av ett förbannat bra punk band som heter Anti-Flag, rekommenderar dom starkt, grymt bra musik/texter och åsikter!!
March 30, 2003
MrWeizel wrote: [quote=Captain_Anarchy]har faktiskt aldrig sagt att jag "hade tänkt" att människor skulle klara sig under anarki, tveksamt om särskilt många skulle göra det i dag, förtryck och girighet regerar ju rätt rejält..
Är det inte så att den totalitära staten bara är ett mellansteg mellan kapitalism och det kommunisterna vill uppnå. Meningen är att den ska tyna bort. Sovjet hade planerat det till runt 40-50 talet men detta sköts upp till -91 ungefär.
Eller hur är det? :bok:
July 27, 2002
Jag är för, bara larvigt om man vill avskaffa pga. kostnaden. Kungafamiljen flyger reguljärt (heter det väl?) varje gång de ska någonstans, kungaplanet används ytterst sällen. Om GP ska nånstans däremot, då ska regeringsplanet användas för han ska hinna med något schema... Om man vill prata om när kungen/statsministern ska besöka ett annat land
1 Guest(s)