June 30, 2003
Okej, ge mig konkreta bevis på personer som har avrättats och sedan visas vara oskyldiga.. Har hört om folk I USA som blivit frikända innan de avrättas, vilket visar att systemet på sätt och vis fungerar.
För mig har de bara krävts ett par besök på ogrish för att få mig till en anhängare av dödsstraffet. Finns en del människor som utför så grymma brott att jag inte ser hur dessa människor kan sättas in i samhället , hur länge de än fått "vård", det är inte värt risken.
May 15, 2005
ilg@dd wrote: En komplex fråga, en sån man måste dra i långbänk över en back öl..
Helt klart 😉
För att förtydliga, jag anser inte att dödstraff är något bra "straff". Mera en metod att enkelt och relativt billigt få bort individer som inte kan återanpassas. Jag vet personligen att om en frigiven pedofil hade flyttat till mitt område om jag hade barn, så hade jag flyttat eller vidtagit andra åtgärder. Hur "frisk" än killarna på psyket säger att han är.
June 1, 2003
obelix wrote: [quote=Jonne88]svenska fängelser ger inte jag mycket för. Dom ska ha ett litet rum med säng å toalett. max. inte nån tv eller liknande.
säg mig, var satt du av din tid när du satt i fängelse?
Jag har inte suttit i fängelse. Men det man sett från fängelsen på tv i sverige så har dom haft tv å allt möjligt.
May 17, 2004
vi har ju tangentbords tuffingarna.
men nu låter vi oss säga att någon skuter en människa till döds, tar någon annat liv, öga för öga, tand för tand?
människan kan i och för sig vara schittsofren och trott att den andra anföll honom, då är han sjuk, fast det kanske bara var någon som helt enkelt var arg på den andra, då är han väll inte sjuk?
hur som hällst, vem ska ta människans liv, öga för öga tand för tand, och hur ska man göra det?
motivera gärna 🙂
November 26, 2002
SATIVA wrote: Amen helt ärligt. Ni sitter och säger: "Åååneeeej inte avrätta folk. Där finns vård"
Skaffa er en dotter och tänk er in i situationen av en galen pedofil eller idioten som stack ner flickan samma dag som Anna Lindg dog. OCH SÄG TILL MIG att NEJ. Jag vill inte att han ska avrättas, han ska ha VÅRD! Hur är ni funtade?
Att jobba hela livet avskräcker inte folk. Att sitta inne hela livet avskräcker inte folk. Att bli dödad för sina handlingar GÖR.
Vård......siken grej asså
att skriva lagar efter hur närstående reagerar är nog det dummaste man kan göra. den som har en dotter som blir våldtagen eller mördad kan knappast tänka klart.
om dödsstraff nu avskräcker människor så bra, hur kommer det sig då att det fortfarande förekommer? borde inte folk vara avskräckta där det tillämpas redan?
May 15, 2005
Vitamin-C wrote: vi har ju tangentbords tuffingarna.
Ganska löjligt att använda det som motargument eller vad du nu försökte. Kanske bara försökte förnedra de som är för ett återinförande av dödstraffet?
men nu låter vi oss säga att någon skuter en människa till döds, tar någon annat liv, öga för öga, tand för tand?
människan kan i och för sig vara schittsofren och trott att den andra anföll honom, då är han sjuk, fast det kanske bara var någon som helt enkelt var arg på den andra, då är han väll inte sjuk?
Förstår inte riktigt vad du menar, men jag tycker inte att man skall avrätta sjuka människor. Men däremot misstänker jag att det är lite för enkelt att bli sjukförklarad i dagens Sverige. Jag tycker inte att man skall dömas till döden för "vanliga" mord. Utan när det är mer bestialiska omständigheter. Eller exempelvis när man dödar flera.
hur som hällst, vem ska ta människans liv, öga för öga tand för tand, och hur ska man göra det?
motivera gärna 🙂
Jag har inte klurat ut något namn än, men var lugna det kommer 😉
December 31, 2001
Vitamin-C wrote: vi har ju tangentbords tuffingarna.
människan kan i och för sig vara schittsofren och trott att den andra anföll honom, då är han sjuk, fast det kanske bara var någon som helt enkelt var arg på den andra, då är han väll inte sjuk?hur som hällst, vem ska ta människans liv, öga för öga tand för tand, och hur ska man göra det?
motivera gärna 🙂
Vad gör man när djur är sjuka ? 😛
Gör det samma med personen eller sätt honom i en slutet arbetsläger då han kan betala tillbaka massa pengar till offrets nära.
January 10, 2005
Hm det där med dödstraff avskräcker ju inte alla, så en djup trång grotta som Cezar nämde skulle sitta fint. Och då menar jag inte att de ska finnas HDTV med kabel och Xbox 360's i varenda hörn :o.
Kostar iof mer pengar att ha folk inne men de kan i nuläget bero på att deflesta fångar har tv å annat skojj på rummet.
Bättre som sagt och få personen att lida så mycket så möjligt, för att och döda något kan ju ses som att fria denne. Personen kanske skiter i sitt eget liv, man vet ju inte :-?.
Och som sagt straffarbete är ju inte fel
Fast dessa frågor är ganska svåra att svara på, för inget samhäle har väll hitills lyckats avskaffa brott?
May 17, 2002
Dehman wrote: [quote=airman] Att folk blivit avrättade och sedan blivit rentvådda har hänt många gånger och då är det ju lixom lite svårt att göra något bra av det.
obelix wrote: det kostar stora pengar att dömma någon till döden.
Detta är två argument som jag alltid ser i den här typen av diskussioner. Men jag har aldrig sett någon konkret fakta, så skulle ni kunna plocka fram lite så man kan läsa skulle jag bli glad.
*Några artiklar om personer som blivit oskyldigt dömda till döden och avrättats
*En ekonomisk jämförelse mellan dödsstraff och livstidsfängelse.
Tack på förhand.
Ja, jag förstår att du vill ha källor till det jag påstår och jag önskar att jag hade tid och ork att fixa det till dig. Man skall ju inte acceptera allt man läser utan vidare så klart... Tyvärr orkar jag inte leta reda på det för tillfället. Men jag skulle gissa på att du borde hitta något om det på amnestys hemsida, kanske på FN:s sidor också.
Jag har sett och hört faktan via dokumentärer på Svensk radio/TV, men som sagt, det är nog lättare att leta lite på amnesty om du är intresserad av pålitliga källor...
January 12, 2004
SATIVA wrote: Amen helt ärligt. Ni sitter och säger: "Åååneeeej inte avrätta folk. Där finns vård"
Skaffa er en dotter och tänk er in i situationen av en galen pedofil eller idioten som stack ner flickan samma dag som Anna Lindg dog. OCH SÄG TILL MIG att NEJ. Jag vill inte att han ska avrättas, han ska ha VÅRD! Hur är ni funtade?
Att jobba hela livet avskräcker inte folk. Att sitta inne hela livet avskräcker inte folk. Att bli dödad för sina handlingar GÖR.
Vård......siken grej asså
klart som fanken att man skulle skrika "bloody murder" om en närstående drabbas...
Men jag är tillräckligt klarsynt för att veta att anhöriga och känslor inte har ett skit med straff att göra.
Och vet du hur psykvården fungerar, dvs den rättspsykiatriska vården?
July 10, 2003
så ni anser inte att en sånhär jävel ska ha dödsstraff?
http://www.aftonbladet.se/vss/.....90,00.html
eller den här:
http://www.aftonbladet.se/vss/.....14,00.html
July 18, 2003
SoulBurn wrote: så ni anser inte att en sånhär j**el ska ha dödsstraff?
http://www.aftonbladet.se/vss/.....90,00.htmleller den här:
http://www.aftonbladet.se/vss/.....14,00.html
Nä istället ger vi han vård och bostad och mat i 20 år, sen släpper vi lös han igen så han kan våldta / slakta några till ? .. (ironi)
Min åsikt: Har man tagit ett mänskligt liv, vare sig man är sjuk eller ej, har man förbrukat sin rätt att leva..
Vidare säger ju en del: "Varför dödas det fortfarande om det är så avskräckande" , Såklart kan man inte avskräcka alla, men tror absolut att många avskräcks.. Dessutom, om en dör för att han blev oskyldigt anklagad för mord (vilket inte händer lika lätt som i serien prisonbreak som endel tykcs tro, man ska ha GRYMT starka bevis för att få nån dömd till döden), så kanske det räddar livet på 50 andra oskyldiga för att mördarna blir avskräckta ? =P
Man kan omöjligt få bort all ondska i världen.. allt man kna göra är att förminska den.
Oskyldiga kommer att drabbas hur som helst.. , tråkigt men sant,.. att inbilla sig att det ska upphöra är ju bara att vara naiv.
June 17, 2005
tycker helt seröst att man ska dö för ganska många grejer samt att dom man inte dör av ska man sitta i fängelse efter att man tex fått 20 piskrapp eller dylikt, för det e inte så farligt att sitta i fängelse idag: tv, god mat, motion, skit snack med polare mm.
man skall lida i fängelset och våndas och må dåligt varenda dag av sitt straff, det ska vara ett rent helvete i fängelset!
nu e det så mesigt så jag skulle nog gilla att vara i fängelse, skulle jag bli uteliggare och inse att det aldrig kommer bli bättre skulle jag begå ett brott så jag får sitta i fängelse och vila upp mig ett tag!
March 10, 2002
airman wrote: [quote=Dehman]
Detta är två argument som jag alltid ser i den här typen av diskussioner. Men jag har aldrig sett någon konkret fakta, så skulle ni kunna plocka fram lite så man kan läsa skulle jag bli glad.
*En ekonomisk jämförelse mellan dödsstraff och livstidsfängelse.Tack på förhand.
Ja, jag förstår att du vill ha källor till det jag påstår och jag önskar att jag hade tid och ork att fixa det till dig. Man skall ju inte acceptera allt man läser utan vidare så klart... Tyvärr orkar jag inte leta reda på det för tillfället. Men jag skulle gissa på att du borde hitta något om det på amnestys hemsida, kanske på FN:s sidor också.
Jag har sett och hört faktan via dokumentärer på Svensk radio/TV, men som sagt, det är nog lättare att leta lite på amnesty om du är intresserad av pålitliga källor...
Tycker bara det är löjligt att påstå saker utan att ha belägg för det. Säger inte att du ljuger. Men påstår man något ska man kunna bistå med fakta också. Annars är det inte intressant ö.h.t.
Väntar fortfarande på svar från obelix.
January 12, 2004
Dehman wrote:
har ingen källa att ge, det är från bla aktuellt/rapport samt discovery som jag har fått det i från, även tidningar har tagit upp detta.
Det som kostar är att dessa som blir dömda ska få chans att överklaga, bara det kostar en massa pengar.
det som även kostar är att dessa indivder inte får sitta med andra fångar, dom har en egen avdelning, samt en annan sorts bevakning
June 11, 2001
Gamblor wrote: För vilka brott vill du att man skall dömas till döden?
Svar:
Att ha dömt en oskyldig människa till döden.
Finns en sanning i det där. Faktum är att dödsstraffet kan liknas lite vid datorns logik.
Om man införde dödsstraff för dom som dödade andra männinskor skulle ganska många länder plötsligt ha väldigt liten eller ingen militär.
Det skulle innebära att bla USA, Israel och Palestina skulle vara helt tomma länder.
Nästa fråga man kan ställa sig är: Varför är dom människor som är sjuka inte friska då det finns så pass bra vård som det ändå gör? Tittar man närmare på svaret blir frågan: Vem orsakade denna sjukdom? Är det en förälder som varit dum nog att sätta personen till liv? Är det barnmorskan på sjukhuset som gjort fel? Är det ett företag som släppt ut farliga ämnen?
Då kommer vi automatiskt tillbaka till lagboken igen, tex om det beror på ett företags giftutsläpp. Varför inträffade detta? Varför har inte sammhället hindrat? Resultatet går att behandla i en oändlig loop. Den som i slutända skulle bli ansvarig är staten och det är isf alla. Resultatet blir alltså: Dödsstraff fungerar bara i en utopi. Men i en utopi behövs inga straff...
May 17, 2002
Dehman wrote: [quote=airman][quote=Dehman]
*En ekonomisk jämförelse mellan dödsstraff och livstidsfängelse.Tack på förhand.
Tycker bara det är löjligt att påstå saker utan att ha belägg för det. Säger inte att du ljuger. Men påstår man något ska man kunna bistå med fakta också. Annars är det inte intressant ö.h.t.
Ok, har som sagt inte tid/ork är mitt i en flytt!
men http://www.amnesty.se har t.ex. några rapporter om dödsstraff. De har tillockmed en stående kampanj om det! Enkelt att hitta, kolla in på sidan och länka någon rapport hit om du vill, jag hinner tyvärr inte just nu...
March 3, 2004
L0rden wrote:
Om man har ditt synsätt så kan ju ingen ansvara för sina gärningar? En inbrottstjuv kan man ju också anse "sjuk" eftersom han/hon inte inser allvaret och sveket i att stjäla av sina medmänniskor, för det fattar ju varje "frisk" person?
Så du menar att alla som stjäl kan klassas som kleptomaner?
L0rden wrote: Jag är även övertygad om att det är billigare att avrätta än att hålla någon i fängelse/sluten vård i många år.
Dehman wrote:
Detta är två argument som jag alltid ser i den här typen av diskussioner. Men jag har aldrig sett någon konkret fakta, så skulle ni kunna plocka fram lite så man kan läsa skulle jag bli glad.*Några artiklar om personer som blivit oskyldigt dömda till döden och avrättats
Varsågod
New York Times wrote: Convicted, Executed, Not Guilty
New York Times
EDITORIAL DESK | July 14, 2005, Thursday
By BOB HERBERTNEW YORK (NY Times Op-Ed) -- If Larry Griffin were being tried today for the murder of Quintin Moss, he would almost certainly be acquitted. The evidence is overwhelming that he did not kill Mr. Moss.
But Mr. Griffin is not being tried today. He has already been executed for the murder.
While significant, this development is not that much of a surprise to those who understand that human beings are fallible and that much of the criminal justice system in the United States is a crapshoot. Whether it is this case or some other, it is inevitable that we will learn of someone who has been executed for a crime that he or she did not commit.
Judges and juries are no less prone to mistakes than politicians, reporters, doctors, engineers or center fielders. Which is why the death penalty should be abolished.
Larry Griffin's case is probably not the best one for advancing this argument, but it's the case at hand. He was not a solid citizen. While it seems clear that he did not commit the crime for which he was executed - the killing of Mr. Moss - he did plead guilty to killing someone else.
Mr. Griffin's character, or lack of same, does not make the principle at stake any less valid. This was recognized by Jennifer Joyce, the circuit attorney in St. Louis, where Mr. Moss was murdered way back in 1980. Ms. Joyce has taken the extraordinary step of officially reopening a murder investigation after the defendant was executed.
Quintin Moss was 19 years old and a locally well-known drug dealer when he was shot 13 times in a drive-by attack on a notorious block in St. Louis known as "The Stroll." A bystander, Wallace Conners, was also shot but not seriously wounded.
Mr. Conners, who knew Larry Griffin, saw the men who drove up and opened fire. He said Mr. Griffin was not one of the men. But he was never called, either by the prosecution or the defense, to testify at Mr. Griffin's trial.
The key testimony was given by Robert Fitzgerald, a professional criminal who said he had witnessed the murder and identified Mr. Griffin as one of the shooters. Mr. Fitzgerald was in the federal witness protection program at the time. He had a number of felony charges pending and was an admitted user of heroin and speed.
A Missouri Supreme Court justice said of Mr. Fitzgerald: "The only eyewitness to the murder had a seriously flawed background, and his ability to observe and identify the gunman was also subject to question."
There was no physical evidence against Mr. Griffin, and no one else at the trial placed him at the scene of the attack. But he was convicted nevertheless, and executed by lethal injection on June 21, 1995.
Mr. Fitzgerald was formally released from custody on the day Mr. Griffin was convicted.
One of the reasons we have not had a definitive example of the execution of an innocent person is that official investigations cease once the death penalty has been carried out.
In this case, an extremely unusual private investigation was conducted after Mr. Griffin's death. It was sponsored by the NAACP Legal Defense and Educational Fund and led by Samuel Gross, a professor at the University of Michigan Law School. That investigation has pretty much demolished Mr. Fitzgerald's account of what occurred and prompted Ms. Joyce to reopen the case.
Mr. Conners, the wounded bystander, says flatly that Mr. Fitzgerald, who died last year, was not at the scene when the attack took place. And a St. Louis police officer who supported Mr. Fitzgerald's account at the trial now says that Mr. Fitzgerald told him, "I didn't see nothing."
The officer says he can't explain why he supported Mr. Fitzgerald's false testimony at the trial.
Professor Gross, who has received extensive pro bono help from prominent law firms, has given prosecutors the names of three men he believes committed the murder, and the evidence that points to their guilt.
Ms. Joyce, who is reopening the case, was not in the circuit attorney's office when Mr. Griffin was prosecuted. She told me in a telephone conversation yesterday, "I just want to see the truth."
The investigation will be thorough, she said, adding, "I wanted to take an independent look at it, and if mistakes were made, do what I can to rectify them, recognizing that there may not be much I could do."
E-mail: [email]bobherb@nytimes.com[/email]
Angående kostnaderna:
4 Guest(s)